Gå til innhold

Går det an å høre på ATC i virkeligheten?


Kim Ruben Fjeldstad

Anbefalte innlegg

Går det an å høre på en helt vanlig radio at ATC prater seg i mellom flyene og bakken?

 

Evt hvis det skal gå hvilken frekvens skal jeg sette den på og hvilken innstilling på på radioen: LW, FM eller MW?

 

Jeg bor like ved Tromsø Lufthavn, og det hender at jeg hører det kommer inn når jeg hører på NRK MP3, på frekvens 96.8. Men det er ekstremt uklart. og hører det nesten ikke hva kan evt jeg gjøre for at det skal bli krystallklart?

 

Håper på et positivt svar og mange svar på innlegget!

 

På forhånd : Takk!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke mulig siden radioen opererer på 88-108 MHz, og flyene ifra 118 til 137MHz. Det hender dersom du er NÆRME senderen at det slår over i dårlige radioer. Du kan dog modifisere radioen, men den vil mest sannsynlig ikke tåle det og gå i stykker etter kort tid. Uansett så er vanlige radiosendinger i FM og flyradio er AM, så det vil bli så som så.

 

Kjøp deg en radioscanner, du får dem billig, helt ifra noen hundre kroner brukt, og ifra 700,- ca nye.

 

Det kan hende jeg har en for salg i nær fremtid, og da er det snakk om en skikkelig radio med mange muligheter. Ta kontakt på email dersom det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor like ved Tromsø Lufthavn, og det hender at jeg hører det kommer inn når jeg hører på NRK MP3, på frekvens 96.8. Men det er ekstremt uklart. og hører det nesten ikke hva kan evt jeg gjøre for at det skal bli krystallklart?

 

Det har jeg også opplevd... Husker ikke helt hvilken frekvens det var, men en plass midt i FM båndet fikk jeg inn Karmøy TWR.. Tror noen forklarte det med at den frekvensen jeg lyttet på var "speilfrekevensen" til 120.500mhz, som er Karmøy TWR.. ikke så klart, men det gikk an å høre hva som ble sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått det rett så er speilfrekvensen=mellomfrekvens til mottakeren*2.

Dersom radioen har et inngangsfilter til antennen får du ikke inn speilfrekvensen uansett da filterets misjon er å filtrere bort "falske signaler".

Men det er selvfølgelig ingen ulempe, hvem vil vel høre nyhetspuls på kanal 24 med musikk fra P3 i bakgrunnen? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, speilfrekvens er egentlig noe annet. Men du er forsåvidt inne på noe.

 

Dog tror jeg ikke man får dette fenomenet på FM radio ifra flyradio. Det er for mange ulikheter. Ikke ligger frekvensbåndene ideelt til i forhold til hverandre for å få speilfrekvens, og som sagt så er vanlige radiosendinger i FM (frekvensmodulasjon) mens fly går på AM (amplitude modulasjon, helt sikkert stavet feil "" ).

 

Så glem det, kjøp deg en radioscanner. Tro meg, du vil få mye glede av en, og ikke koster de skjorta heller. Dessuten er det jo snart jul "" Jeg kjøper meg ny radio nå til 8000,- kr som "egen førjulspresang", så en investering på 1000,- kr eller deromkring er ikke noen spesielt stor investering i denne bransjen ""

 

Ta gjerne kontakt som sagt for råd om radioer, antenner osv. Mulig jeg får en radio for salg også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig og få inn ATC på FM-bandet,men da må du som Tarjei sier være nær flyplassen/senderen.Jobber som snekker og vi farter mye rundt om krig og hammrer her i Bodø.Radioen er selfølgelig også med.Husker en gang jeg skulle bytte fra Kanal 24 til P4 og rett etter 100.4 freq'sen hadde jeg plutselig klart og tydelig Bodø approach inne.Gjett hvilken freq jeg hørte på resten av dagen. ""

Dette var ca 1.km unna flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fullt mulig å få inn slike "kanaler" på en vanlig radio. Er signalet sterkt nok kan det selvfølgelig slå gjennom. Og har man en "dårlig" radio, (Med bredt båndpassfilter syns jeg å huske...) kan det være mulig å høre... Men dette fungerer som regel ganske dårlig og er ikke noe å satse på i lengden... Kjøp heller en radioscanner om man absolutt vil høre på flyradioen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt gjelder at jo dårligere radio du har, jo lettere får du inn "uønskede" signaler.

 

Enkel forklaring av speilfrekvens:

 

F1 +/- MF = Oscillatorfrekvens.

oscillatorfrekvens +/- MF = speilfrekvens.

 

+ betyr at oscillatorfrekvensen ligger over F1 og - selvsagt at den ligger under.

 

F1 er den frekvensen du stiller inn på radioen, og MF (mellomfrekvens) for FM (radiokringkasting) er 10,7 MHz, så er det bare å regne ut. De fleste gode radioer har god speilfrekvensdempning så har du en dårlig radio så er det mulig du får det til.

 

Et annet fenomen som kan gjøre seg gjeldende er overstyring, dvs. at ATC-signalet er mye sterkere enn "nyttesignalet" og da kan igjen dårlige "" radioer "smøre" denne ATC-frekvensen utover skalaen på forskjellige steder.

 

Edit: for ordens skyld finnes det jo mange andre muligheter; harmoniske av nyttefrekvens og oscillatorfrekvens + diverse blandeprodukter, men siden det var ulike tolkninger av speilfrekvens så forklarte jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...