Gå til innhold

Coast Air-fly i fritt fall


Anders johansen

Anbefalte innlegg

ATR 42 har vært endel plaget med isingsproblemer. Og det har gått noen maskiner i bakken i USA som følge av ising. Det har vel hovedsaklig vært at isen har lagt seg på steder som ikke er beskyttet av avisingen (dvs bak boots'ene). Men jeg trodde da virkelig at dette problemet var gjort noe med i form av modifiseringer ??

 

Det jeg vet ihvertfall at er gjort er at ATR'en har fått varsling av isingsforhold. Når flyet merker at is legger seg på flyet så kommer et pling, caution lyset lyser, og det står "icing detected".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke detaljene lengre rundt isingsproblematikken, men jeg mener å huske at 72 ikke hadde samme problemene, men jeg kan meget mulig huske feil der.

 

Aleksander: det er jo ikke sikkert, vanskelig å fastslå noe helt eksakt om det er ising ut ifra FDR. Man kan selvfølgelig anta at det var ising dersom maskinen steilet uten forvarsel og godt over normale steilehastigheter. Men man kan vanskelig påvise at ising var årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Og hvis ising var årsaken, vil jo Flight Recorderen ha svaret på det.

Er vel lite sannsynlig at man finner svaret her. Tror de flightrecorderene har begrensede parametere de får info fra. Er hos større fly og selskaper at recorderene kan få med seg slikt. Er snakk om penger dette. Samt hva man har mulighet for og registrere.

Uansett kommer det en rapport fra tilsynet, og der får man nok svarene vil jeg tro?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dem sikkert, men dem har ikke så mye valg for å si det slik.

 

427 meter er ikke så mye. Men det kommer jo ann på over hvor langt tidsrom og på hvilken måte. Jeg har opplevd å "falle" lengre enn det, men da i en "kontrollert" descent (vel, kontrollert var den vel ikke siden jeg satt med full power og hadde helst sett at maskinen gikk oppover isteden, men det var ihvertfall ikke noe særlig dramatisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...