Gå til innhold

NWA sliter, betyr det bye bye DC-9 og DC-10?


Joakim Valkvæ Volle

Anbefalte innlegg

Som sikkert de fleste vet så sliter Delta Airlines og Northwest med konkurs, og har gått inn i Chapter 11 eller hva det nå heter...

Leste at NWA må bli kvitt veldig mange fly fra flåten sin som en del av prosessen for å få økonomien på fote igjen, vil det si at NWA`s DC-9 og DC-10 maskiner forsvinner fra flåten deres?

 

Mange av DC-9 og DC-10 maskinene deres har jo fått den nye logoen påmalt osv. det vil jo være ganske bortkastet hvis dette er tilfellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dc-10 har hele tiden vært meningen å fase ut etter hvert som det kommer inn nye A33X, her ville det ikke være så utrolig mange igjen uansett.

 

NW fikk nylig kansellert leasen på 106 fly, og da hadde de allerede fått tillatelse til å kansellere leasen på 108 fly om de ikke fikk forhandlet fram bedre avtaler. nå som de gikk inn i Ch11.

 

Her er deler av lista over leasingavtaler som skal ha blitt kansellert:

28 757, 22 A320, 6 A319, 4 DC-9, 8 DC-10, 9 742 og 3 744.

15 CRJ som var subleased til Pinnacle Airlines. Og utover dette en hel masse RJ, og Saab 340.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med god grunn at NWA fremdeles opererer Dc-9 og Dc-10, de eier dem. Fram til i dag har de siste par årene har dette fungert glimrende for dem, men nå har drivstoffutgiftene begynt å ødelegge for å si det mildt.

 

Men NWA kan ikke bytte ut flåta med Dc-9-maskiner sånn helt uten videre, da selv A319ene de opererer er for store.

Det har vært snakk om at NWA kunne være launch customer for Bombardier sin C-serie, for å ersatte Dc-9, men så lenge NWA er i Ch11, så forblir jo bare det en drøm.

 

Så, en vil nok fremdeles se Dc-9 i drift i en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, får håpe det beste for NWA, og at de beholder diesel-slukerne en god stund til håper jeg skjer, har nemlig lyst å reise med DC-9 og DC-10, har prøvd DC-9 før med SAS fra Oslo til Brussel, men DC-10 har jeg aldri reist med, og de forsvinnner gradvis fra himmeln, litt trist...

 

Nå er det bare disse selskapene som flyr DC-10 i pax service, så langt jeg vet:

 

Biman Bangladesh Airlines

NWA

World Airways

Omni Air

Santa Barbara Airlines

 

Så for oss som vil fly klassiske long-haulere gjelder det å gripe sjansen, for jeg tror at om ca. 5-10 år er de borte... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...