Gå til innhold

A380 i Singapore - bilder og video


Håvard Sande

Anbefalte innlegg

Et stort stort fly og samtidig et sinnsykt sinnsykt stykt fly.... Forferdelig design på det, men likevel impnerende å se på...

 

Eller som DJ Fernando Martinez på Emotions i GTA Vice City sier: "Then this really ugly girl come in, all fat and hairy and ugly and stuff, like a big fat cow, all walking on two legs."

Nesten det samme ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så stygt med flyet Andreas? Du kan jo i det minste begrunne svaret ditt litt...

 

Jeg ser ikke noe galt i flyet designmessig. Flyet er da TO etasjer. Boeing 747 er en forferdelig stygg fugl med denne "andre etasjen" sin. Vingene er store, svært store. Wingleten er OK, men kunne selvfølgelig blitt formet noe bedre - tap av effektivitet? Motorene står i stil med flyet - gigantisk. Boeing 777 er forferdelig stygg med en fislekropp og to hårfønere på størrelse med en blåhval.

 

Det er klart at man er skeptisk til denne nye fuglen, men hva sier dere om noen år da dere kanskje har sett den selv eller fløyet i den? Tror det var like mye skepsis rundt 747 når den ble lansert. Den var jo tross alt gigantisk, stor, støyende og ikke minst nydesignet og ikke sett før i vår flyvende verden.

 

Hvis man dømmer flyene på utseende og ikke hva flyene er bygd for så kan man jo like godt slå sammen begge flyprodusentene. Personlig fordrar jeg ikke utseende på den forminskede 737-300, heller ikke den strekte 737-900'en. Dog heller ikke 757-300, 767-400 eller for den del hele 777-serien. 747 og Beluga har blitt designet av "Bud Spencer" i en av action scenene - store og bulkete. A318 er vel den minste grisen såvel som den aller styggeste grisen. A340-600 er da enda værre enn 777-serien med sin lengde.

 

 

Vil vi ha store klumpete fly eller hundreåfemti meter lang fly a.la A340-600?

 

 

 

/R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man dømmer flyene på utseende og ikke hva flyene er bygd for så kan man jo like godt slå sammen begge flyprodusentene. Personlig fordrar jeg ikke utseende på den forminskede 737-300, heller ikke den strekte 737-900'en. Dog heller ikke 757-300, 767-400 eller for den del hele 777-serien. 747 og Beluga har blitt designet av "Bud Spencer" i en av action scenene - store og bulkete. A318 er vel den minste grisen såvel som den aller styggeste grisen. A340-600 er da enda værre enn 777-serien med sin lengde./R

 

Mitt syn er vel helt omvendt, elsker lange smale fly med store motorer og Jumboen.

Jeg liker ikke utseende på A380en med tanke på de store hvite flatene forann og de store fronthjulene. Det er noen detaljer som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov å ha sin egen smak Rune? "" Jeg må si fronparitet er ankepunktet i designet. Det stemmer rett og slett ikke... Synes det blir vanskelig å forklare hvorfor. Er nok noe med den utrolig ovale formen (sett rett forfra) og den "klumpen" som stikker ut under vinduet. Grunnen til at jeg liker A340 så utrolig godt er at det er vannvittig langt og har en slank og sexy kropp. Da kan jeg også legge til at jeg selv har flydd -600 versjonen, som muligens gjør at jeg liker det flyet ekstra godt.. Boeing 747 er et utrolig stilig fly, kanskje ikke det peneste, men fy søren og det har stil. Det blir helt annerledes å se det rett forfra enn 380'en. Og 777 er jo helt nødt til å ha to kraftige (sinnsykt store) motorer for å få det opp i luften, og faktisk bruke så lite drivstoff som den gjør. Hadde 777 plutselig fått fire motorer ville den jo ikke blitt noe særlig long-haul... Men dette er nok du fullt klar over fra før. Saken er den at jeg synes A380 slutter litt for brått når det kommer til fronten, men det kan godt hende jeg skifter mening etter å ha flydd maskinen (når den tid kommer "").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tegner du en strek i lengderetning fra cockpitvinduene og oppover denne panna til A380'n, hva får du?

 

Da får du en A380 med en strek oppover fra cockpitvinduene i lengderetningen.

 

Enkelt og greit... ser du noe annet bør du kanskje ta en tur innom optikeren din.

 

Men jeg må innrømme at den ser litt rar ut (les: mindre "pen"), men skal man pakke X-antall passasjerer inn i et fly med begrensninger i lengde og vingespenn så blir det nødvendigvis slik det må bli. Vi får se hva den presterer når den kommer på markedet... utseende er ikke alt sies det jo.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit... ser du noe annet bør du kanskje ta en tur innom optikeren din.

 

Var nå ment som en spøk... Har en sett "Kalde Rumper" (om bobsleigh-teamet fra Jamaica) så vil en kanskje kjenne igjen spøken. Men for å være helt ærlig, så har jeg tenkt tanken, etter å ha sett maskinen på bilder tatt fra enkelte vinkler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A380 er jo noe ganske nytt og annerledes enn hva vi er vant med. 747 er jo mye mer elegant, smidig og flott og se på, og veldig behagelig å fly med. Synes også Boeings 777 og kommende 7E7 er mye mer elegante! Men jeg ser fram til å reise med A380, blir spennende med noe nytt.

 

Den ser jo noe klumpete ut, men det betyr vel desto mer plass og tilbud på innsiden? :-)

 

Jeg tror uansett Boeing ligger et hestehode foran, Airbus sliter noe med økonomien og med å overholde leveransefrister, og jeg tror Boeing har en mer korrekt strategi for fremtiden. Mange mener vel nå at deres satsning på mindre, langdistanse, fueløkonomiske fly er smart, og skepsisen til 2 motors jetfly er vel ikke lenger så sterk.. Tror nok at Boeings neste skapning vil få enda mer oppmerksomhet!

 

Uansett; spennende med nye fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...