Gå til innhold

Ny kilde til flyforsinkelser i vinter


Anders Forseth

Anbefalte innlegg

Nei.....ikke flygeledere denne gangen! ""

 

En liten "sak" på gang ang hvor mye av banen som må være brøytet. (Kategori 4 rullebaner)

Litt bakgrunn: I dag brøytes ofte banen til 30 meter bredde når det snør som verst, for det er minima til en del flyselskaper. (Dette fordi de fleste flyplassene til Avinor og forsvaret sliter med å få 45 meter bredde OG god bremseeffekt pga for få sweepere)

 

Så tikket disse 2 brevene inn her:

 

 

Brev til Luftfartstlsynet fra NFF ang banebredde (pdf)

 

Svar fra Luftfartstilsynet til NFF (doc)

 

Skal tro hvordan diverse lufthavnsjefer takler denne! ""

 

 

(Og før noen sier noe.......disse brevene er ikke hemmelig på noen måte.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja... Skal ikke si 100%, men jeg mener at det på Torp brøytes i full bredde, og at det kun unntaksvis har blitt tillatt avgang og landing med redusert banebredde... ...og som nevnt lenger opp så er jo friksjonen et problem, og den er til tider svært dårlig på Torp...

 

Er vel ikke ofte det påvirker Widerøe på Torp i særlig grad, men for jetmaskiner som Ryanair og diverse chartere (tungt lastet begge to) så hender det jo rett som det er at de finner andre steder å lande fordi rullebanen på Torp er for glatt...

 

Selv er jeg dog tilhenger av både snø og rullebaner som er stengt for brøyting, siden dette innebærer både de-iceing, og pauser... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...