Lars Damgaard Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hei alle simmere . Har gået og luret på hvad Bogstaverne på flypladserne egentlig står for..! F.eks : Gardarmoen = ENGM / Kjeller = ENKJ osv osv.... Og hvad står kendingsmerkerne på flyene for ...? F.eks : Norske fly = LN / Danske fly = OY osv osv ... Vil bli meget glad for svar, idet der er store diskusjoner i det ellers fredfyldte hjem, om akkurat dette . ! På forhånd mange takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 ENGM står for eksempel for Europe Norway Gardermoen........ Men Danmark er jeg usikker på.... Europe og noe som dansker forbider med K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Jeg er ikke sikker på det, synes jeg har hørt at det er snakk om soner rundt omkring i verden. Pilotene her kan sikkert svare på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar van der Meeren Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 E=Europa N= Norge GM= identifiserer flyplassen (Gardermoen) ENBR blir vel da Europa/Norge/Bergen..... ENZV blir Europa/Norge/....og hvordan får man ZV til å bli Sola, eller Stavanger?... Opprinnelsen til LN/OY/SE...kjenner jeg ikke .....ooooobs! mange ute før meg her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 EN beskriver at flyplassen ligger i Norge. ES i Sverige, EK i Danmark og EG i England for eksempel. Det er en del av ICAO kodene for hver enkelt flyplass. Vet ikke om EN betyr "Europe, Norway" (noe som det sikkert ikke gjør). Blir vel vanskelig med EK kanskje LN- er registreringen på flyene som viser hvilket land og flyregister det er registrert i. LN- for Norge, OY- for Danmark, SE- for Sverige, ZS- for Sør-Afrika og N for Amerika. Det er en enkel måte å finne ut hvilket land flyet kommer fra, med bare å kikke på reggen Det er sikkert noen småfeil her, men tror det meste er riktig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Jeg vet om en ting som kan være greit å vite: Hvis et fly heter LN-GAB så står G for glider altså seilfly. Bare så dere vet d. Dere hvisste det kanskje og Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 fikk dette fra en kompis: ENGM= EuropeNorwayGarderMoen EKAL= EuropeKjøbenhavnAalborg Kjøbenhavn fordi at både Tyskland (Deuchland på tysk) har flere innbyggere og større internasjonal luft trafikk, og fikk derfor landets forbokstad, og ikke hovedstadens, slik som Danmark fikk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 E=Europa N= Norge GM= identifiserer flyplassen (Gardermoen) ENBR blir vel da Europa/Norge/Bergen..... ENZV blir Europa/Norge/....og hvordan får man ZV til å bli Sola, eller Stavanger?... Ztavanger, seff, 1337 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar van der Meeren Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Vet ikke om EN betyr "Europe, Norway" (noe som det sikkert ikke gjør). Blir vel vanskelig med EK kanskje ...et godt poeng der. Så ut som en logisk konklusjon, som kanskje ikke er så logisk likevel??!!..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Sandra Aitken Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Usually the first two letters of ICAO codes identify the country. In the continental USA, however, codes normally consist of a 'K' followed by the airport's 3-letter IATA code. Har forresten alltid trodd at Sola hadde ENZV fordi Stord/Sørstokken hadde ENSO. Men det kunne vel vært ENSV - eller var ikke det forresten en gang betegnelsen for Stavanger FIR? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Liker godt ENCN jeg ChristianssaNd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 ENSV er AOR-et som ENZV ligger i, dermed er ENSV også brukt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hvis et fly heter LN-GAB så står G for glider altså seilfly. ....heter den LN-HAB så er det helikopter. ES er ikke fordi det er Europe Sweden, men det betyr også Northern Europe. Spania, skulle ju også ha bokstavene ES egentlig, men det ble LE.. Øh, Lower Europe? Driver å lærer oss om det her nå på flyteorin faktisk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Må korrigere deg der Timmy, dersom det heter LN-OAB er det helikopter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 LN-K** Boeing 733 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Damgaard Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Takk, alle sammen. Mange intresante svar, så langt. MEN...! den "riktige" forklaring.... . Kan forstå det ikke er så enkelt enda....! Og hvad stod kendingsmerkerne for. LN=Norsk , OY=Dansk osv... Der må jo være en mening, i alt dette her. Eller... Fortset endelig at skrive inn, ok Fortsat go' Torsdag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Damgaard Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 OBS. LN-Y.. Y'et står for microfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders johansen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Må korrigere deg der Timmy, dersom det heter LN-OAB er det helikopter. LN-OAN: [image]http://surl.se/pictures/200510/22205.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Det er vel sikkert riktig. Husker så godt da jeg så LN-OLA Et flott ambulansehelikopter. En Agusta A-109. Den stiligste registreringen jeg vet om iallefall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 LN står vell for "lost nation" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Haugaard Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 EKAL= EuropeKjøbenhavnAalborg Aalborg hedder altså EKYT. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 ENGM står for eksempel for Europe Norway Gardermoen........ "E" står ikke for "Europa"... Du kan tolke det sånn, men det er altså ikke slik... "E" brukes i Nord-Europa, og "L" brukes i Syd-Europa... Tildelingen av første bokstaven i koden var svært tilfeldig ifølge det man leser på internett... Den andre bokstaven har i noen tilfeller en direkte tilknytning til det aktuelle landet, og det kan virke som om de bokstavene ble tildelt etter "Først (eller størst) til mølla-prinsippet": Dere finner alle kodene HER. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Sandra Aitken Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 ES står for Northen Europe Sweden, L står for Southern Europe, riktig det ES i flyregistrering er for øvrig Estland. LN er jeg jammen ikke sikker på - tror det står i en av bøkene til PPL. Airport ABCs: An Explanation of Airport Identifier Codes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Må korrigere deg der Timmy, dersom det heter LN-OAB er det helikopter. Hmm... pokker ! Fly læreren sa at det var H for helikopter. Skal ta ut et par reg. fra airliners og vise han jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 ...også var det de lokale norske da: LN-C = Ballong LN-G = Seilfly LN-O = Helikopter LN-Y = Mikrofly LN-WD \\ LN-WF = Widerøe LN-WI / Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Akkurat.. så da har jeg rett iallefall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Salvesen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 ...også var det de lokale norske da: LN-C = Ballong LN-G = Seilfly LN-O = Helikopter LN-Y = Mikrofly LN-WD \\ LN-WF = Widerøe LN-WI / Husk også på braathens registreringer: LN-BR_ LN-TU_ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 LN-KK er Norwegian, ikke nødvendigvis 733 da Norwegian hadde en 735 med LN-K reg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 LN-BU_ er også gamle Braathens-maskiner, nå "SAS Braathens" ..ellers så har vi jo diverse SAS: LN-RC_ (Div. B73x) LN-RD_ (Q400) LN-RK_ (A321/A330/A340) LN-RL_ (Div. MD-8x) LN-RM_ (Div. MD-8x) LN-RN_ (Fokker 50) LN-RO_ (Div. MD-8x/MD-90) LN-RP_ (Div. B73x) LN-RR_ (Div. B73x) LN-SU_ (Sundt Air) LN-WN_ (Diverse warbirds) Det er iallefall alle "unike" jeg finner i min gamle liste... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 LN-K er Norwegian Det blir litt vel misvisende.. Det er nesten 60 fly med LN-K, og kun et ytterst lite fåtall av dem tilhører Norwegian... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.