Gå til innhold

2MX


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg leste på hjemmesiden til NAC,at man må ha 2MX for å bli flyver i Scandinavia. Stemmer dette? Har man ikke mulighet for å komme inn som flyver i SAS hvis man har 2FY og 2MY?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at 2MX ikke er det vanskeligste (selv om det til tider kan være vanskelig nok selv om man ligger på en firer(skryt skryt..hehe).

NAC krever 2MX og 2FY ELLER kunnskaper på samme nivå. For de som ikke har disse fagene har de en ordning slik at man tar disse under utdanningen på NAC.

------------------

Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen

LN-KLH

http://home.c2i.net/erikols"'>http://home.c2i.net/erikols" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/erikols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2MX = naturfaglig matematikk 2MY = samfunnsfaglig matematikk

quote:

Originally posted by Morten Jensen:

Jeg leste på hjemmesiden til NAC,at man må ha 2MX for å bli flyver i Scandinavia. Stemmer dette? Har man ikke mulighet for å komme inn som flyver i SAS hvis man har 2FY og 2MY?

Utdanner deg på en annen flyskole (som ikke har de kravene), så får du sertifikatene, men du kan ikke få jobb i SAS. Men det finnes mange andre steder å få jobb, f.eks. Coast Air, Widerøes og Braathens.

------------------

Christopher Eriksen

[Endret av Christopher Eriksen 24-11-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Eriksen:

quote:

men du kan ikke få jobb i SAS. Men det finnes mange andre steder å få jobb, f.eks. Coast Air, Widerøes og Braathens.

Mente du at disse selskapene ikke krever disse fagene, eller nevnte du bare noen tilfeldige selskaper hvor man kan få jobb?

 

------------------

Gisle

LN-GAA

[Endret av Gisle Aalmo 29-01-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Flyskoleopptaket til Luftforsvarets Flygerskole i mars forrige år fikk vi et par matematikk prøver og fysikkprøver. Det er et krav om at man må bestå samtlige prøver i de innledende faser av opptaket. Vi hadde disse testene dag 1 (mandag). Tirsdag forsvant 21 av 40 personer pga stryk på en eller flere av testene dagen før. En god del av disse hadde ikke mattematikk eller fysikk på videreående.

Prøvene inneholder en god del derivasjon og integral i tillegg til potenser og brøker.

MEN - la en ting være sagt! Jeg er ikke god på dette, men jeg klarte det jeg!

Ha en god dag?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore!

Jeg kom til nest siste test. Den var på torsdagen. Hele opptaket varte fra mandag til fredag. Den testen jeg "strøyk" på var øyelegen i Trondheim. Kravet på LFS (Luftforsvarets Flygerskole) er 0.0 ukorrigert. Jeg har -0.75, og har aldri følt behovet for briller. "Heldigvis" var jeg klar over at jeg ikke ville bestå denne testen da jeg dro opp, så jeg fikk ikke noe sjokk da jeg fikk den beskjeden. Jeg var stort sett bare fornøyd med at jeg kom så langt som jeg gjorde.

Jeg er derfor svært godt fornøyd med at jeg besto to psykolog intervjuer, styrketester og over 30 forskjellige store og små prøver og tester på Værnes over fire dager. Og til slutt ble jeg godkjent av uttakskommisjonen bestående av fire psykologer, to flygere, et par ansatte på Værnes og noen offiserer (ikke flygere). Det er selvfølgelig ganske surt at jeg ikke kom videre pga. synet, men jeg har mer lyst til å fly sivilt (der er kravet +/- 3.00)! Jeg er alikevel veldig glad for at jeg prøvde LFS. Da slipper jeg å være irritert resten av livet for at jeg ikke prøvde...

Ha en god dag?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind, takk for bra svar og en del info. Er virkelig kravet

+/- 3.0 i sivil luftfart? Bra! Da trenger jeg ikke være bekymret for det ivertfall. Har tenkt til å søke på NAC skjønner du, om to år. Vet du hvilke tester og andre krav de stiller som krav til NAC? Hadde vært fiint om jeg fikk vite litt sånt. Åssen er det med karakterer og sånt liksom. Valgte matte mx, fysikk og engelsk som studieretningsfag. Går i 2. klasse nå.

Ha det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Sakset fra http://www.norwegianaviationcollege.no" TARGET=_blank>www.norwegianaviationcollege.no

---

The following criterias are in place for those who wish to apply:

Age between 18 and 28

Height between 163 and 195

Completed secondary education or equivelant

Norwegian/EU citizenship

Complete command of one scandinavian language

Good knowledge of the english language

Military service completed

No criminal records

In addition, the applicant must be able to obtain a class 1 medical licence.

---

Etter hva jeg har forstått så spiller ikke karakterer noen rolle. Men dersom du har "mindre bra karakterer", så vil skolen spørre deg om hvorfor du har det. Det er for å finne ut om du er slurvete, lat, giddalaus e.l.

Dersom testene er like dem vi fikk på LFS, så vil disse bestå av forskjellige skriftlige prøver (Matte, fysikk, engelsk, norsk, flyfag, tallrekker, teknisk insikt, Raven (figur forståelse), formoppfatning og psykologiske prøver).

Praktiske prøver (disse vil ofte kreve resulater som man bare kan gi om man har egenskapene. Det er ofte vanskelig å øve seg til mange av disse. Enten ser man problemet og kan løse dette, eller så kan man det ikke...):

Psykomotorisk koordineringsevne

Spatiale evner

Informasjons-bearbeiding

Perepsjonshastighet

DMT

I tillegg inngår intervju med psykolog hvor man får den (kjente?) prikketesten hvor man skal holde takten med blyant mens man følger opptegnet bane. I tillegg spør psykologen diverse spørsmål. "Stav VG baklengs", "Stav SOL baklengs", "Hvor mye er 3+9" "Stav FLYSKOLEOPPTAK baklengs" "Hvor mye er kvadratroten av 324" osv...

Jeg hadde fagene 3MX, 3FY og 3EN da jeg gikk ut av 3. klasse.

Ha en god dag?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...