Joachim Skjønberg Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Dette er IKKE et VACCSCA Fly-in, men et forsøk på et fly-in i privat regi Vestlandet Fly-in? Hva sier dere? Satse på å bemanne ENZV_V_APP, ENZV_V_TWR, ENHD_V_TWR, ENBR_V_APP, ENBR_V_TWR, ENAL_V_TWR, ENSV_V_CTR, ENOS_V_CTR. Selv tar jeg ENBR_V_APP. Vil sannsynligvis bli en Lørdag. Gjerne dele opp Stavanger Control. Hvis noen vil sitte andre steder enn de overnevnte, vær så god. Hva sier dere til å prøve på et Vestlandet Fly-In? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hmmm... Hvis det blir lørdag som kommer kan ikke jeg væremed. Er i Oslo. Men neste lørdag/søndag så er jeg med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Ja, tviler på at det nødvendigvis er førstkommende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 ENAL_V_TWR Bare en liten feil ... Det heter ENAL_V_APP og ikke tower.. Tower er ikke i bruk og heller ei frekvensen.. Callsign er forøvrig = Vigra og ikke Vigra Approach Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Ok, bare skrevet i farten, gikk ut ifra at Vigra hadde TWR som kontrollerte TMA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Vigra har vel strengt talt bare Twr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Korrekt Jonas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Sager Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Riktig. Vigra har i likhet med Kvernberget kun Tower! MEN! Begge flyplassene kontrollerer en såkaldt Approach sektor som også kan åpnes ved mye trafikk. Grunnen til dette er vel delvis Pga. Delt innflyving mot Molde. Men kort sagt har ENAL og ENKB kun TWR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Riktig. Vigra har i likhet med Kvernberget kun Tower! MEN! Begge flyplassene kontrollerer en såkaldt Approach sektor som også kan åpnes ved mye trafikk. Grunnen til dette er vel delvis Pga. Delt innflyving mot Molde. Men kort sagt har ENAL og ENKB kun TWR Vel er var det en del å gripe fatt i som må rettes litt. Vigra pr. dags dato Ansvars området: Inn og utflygning ENOV fra over 3500ft Inn og utflygning ENML fra over 3500ft (5000ft en rute) ENML Vigra har hovedansvaret for alle inn og utflygning fra sør øst og nord. Vigra har også ansvaret for all inn og utflygning på Molde og Hovden når det gjelder klarering osv. AFIS funksjonen har pr. dags dato kun lov til å gi wind, QNH og runway free informasjon... Ikke mer eller mindre. På ENML i dag så har Kvernberget ansvar for noen av oppgavene til Vigra når det gjelder inn og utflygning på ENML. Dvs at Vigra og Kvernberget deler noe av dette mellom seg i dag, men det er Vigra som har hovedansvaret i henhold til prossedyrer fra Avinor. Dvs. at Vigra har i dag det overordnede ansvaret. Høyde ansvar og TMA: Hei igjen! Vigra TMA er publisert opp til FL195, men slik det faktisk foregår er som følger: Luftrommet over FL155 i Vigra TMA er permanent delegert til Bodø kontroll, og så er et område vi kaller "Stadt" permanent delegert fra Bodø kontroll til Vigra. Dette området strekker seg fra FL155 til FL245, og ligger horisontalt innenfor disse koordinatene: 6200N00630E - 623307N0060203E (dette tilsvarer VIG VOR) - 6220N00500E - 6200N00500E (- 6200N0063E). Grunnen til at vi har dette området, er at Bodø kontroll skal slippe å bry seg om trafikken som flyr fra Vigra til Flesland (og andre plasser i samme retning). Disse flyr jo vanligvis i FL240. Vel... det var det. Er det flere spørsmål (om dette eller andre ting), er det bare å ta kontakt. Mvh Vegard Vigra Tower eller Approach: Vigra opererer i dag som Approach.. Dvs at Vigra ikke bruker funksjonen Ground og Tower.. Frekvensene 122.100 og 118.100 er i dag ikke i bruk Vigra har fast satt all kommunikasjon og ansvar gjennom approach prossedyrene med frekvens 119.850. Fra nyttår vil det bli en to delt ansvars område og oppdeling på Vigra.. 1. Dagens approach sektor vil dekke Vigra TMA 119.850 2. Dagens approach vil får egen tower sektor 118.100 Så dagens TMA vil fra nyttår bli inndelt i både approach og tower slik som det nå er på ENGM Dvs at 2 personer , 2 funksjoner i tårnet på Vigra. Oppsummering.. (Dette gjelder frem til 1.jan 2006) Vigra TMA Vigra Approach 119.850 - Callsign Vigra Vigra / 0ft - FL195 (FL155 og 245 i sørlig del av sektor) ENOV Ansvar alt over 3500ft i hele sektoren ENML Ansvar alt over 3500ft med unntak av 5000ft på en SID/STAR Hovedansvar for alle inn/ut flygning fra sør/nord/øst ATIS - Frekvens 128.650 (I bruk nå og etter 1. jan 2006) Ref Vigra 12.Oktober 2005 Skulle det være noen nå som lurer på dette med flight level og hvor/hvilke steder som har de forskjellige FL... Ta kontakt med meg på PM, så sender jeg sektor og FL informasjon på mail. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Fint forklart Tom! Er vel det man kan kalle et skikkelig innlegg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.