Gå til innhold

"Terrain Mesh" og "Textures" ?


Kenneth Andresen

Anbefalte innlegg

Noen spørsmål fra en nybegynner:

Kan noen gi en kort og grei forklaring på forskjellene mellom "Terrain Mesh" og "Texures" når det gjelder scenery? Hvordan hjelper egentlig de norske nye Terrain Mesh - filene?

Bør jeg ha både nye textures og terrain mesh for samme område når disse kommer ut etter hvert?

Vennlig hilsen Kenneth Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Terrain Mesh og Texture er to forskjellige ting, ja.

Terrain Mesh er hele grunnlaget for Scenery'et, og kan best sammenlignes med den grunnmodellen som lages først når man skal lage en fysisk 3D-nodell (som en slags "hønsenetting" i bånn). Mesh'en inneholder ikke farge eller objekter, bare høydedata for en rekke posisjoner. Den nye Mesh'en for Norge er rett og slett en mer detaljert grunnmodell enn standard FS, det vil si at landskapet ditt får et mer riktig utseende (flere punkter med riktigere høydedata). Jo flere data et mesh inneholder, jo riktigere blir landskapet, men jo flere beregninger kreves av maskinen din for å vise et 3D-bilde.

Med den nye norske Mesh'en, blir det mye enklere å kjenne seg igjen i landskapet, i dag har jeg f.eks. fløyet (bare etter kartet) fra Oslo til Bergen over Hallingdal/Geilo, samt at jeg var innom Hemsedal en tur for å se om fjellene så riktig ut der vi pleier å leie ei hytte (på Lykkja). Og, Ja: Kunne nesten peke ut den nøyaktige plasseringen av hytta, ved foten av fjellet.

Texturene er selve bildene som FS legger "oppå" mesh'en, dvs. stein, skog, byer, elver, veier osv. De nye texturene som Lennart har laget er mye mer detaljert ("visuelt bedre") enn de som ligger standard i FS. Du får dermed et mye mer virkelighetsnært 3D-bilde av det du flyr over.

Det er mye data å laste ned, men det er verdt det!

Vennlig hilsen

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter å ha intallert Noreay mesh så ser alt likt ut.

Alle fjell har sine skape kanter der de alltid har

hatt det.Texturene fra Lennart er greie.

Trodde at det skulle bli mer "runde" kanter i "bildet"

på skjermen pga. et mesh scenery.Har jeg misforstått dette eller?

Fjell og daler var det og med MSFS sine opprinnelige grønne

landskaper.

Yngve J.Steien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Yngve!

quote:

Hei!

Trodde at det skulle bli mer "runde" kanter i "bildet"

på skjermen pga. et mesh scenery.Har jeg misforstått dette eller?


Neida, du har ikke misforstått. Med nytt mesh skal du få frem mye "rundere" fjell og åser. Det er tydelig at du ikke har fått aktivisert de nye filene helt riktig. Sjekk i Scenery.cfg at adresser osv. ser OK ut og at det står Active=True (eller noe sånt...).

Dersom du har maskineri godt nok (rask PC og bra skjermkort) vil du kunnne få frem et svært "riktig" bilde av landskapet uten at det går vesentlig ut over hastigheten.

En kuriositet: I min Scenery-cfg fil står det "Remote=C:\\osv...\\Scenery" i stedet for "File=C:\\osv...\\Scenery" for mesh-katalogen. Jeg tror dette betyr at dette landskapet blir lest inn i sin helhet med en gang ("Cachet") slik at maskinen får raskere tilgang til det når skjermen skal oppdateres. Jeg mener dette ga en relativt stor forbedring for meg.

Vennlig hilsen

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hiver meg på her, hvordan installeres Lenart's nye filer?

Er på jobb enda og har ikke fått pakket ut, er det forholdsvis enkelt?

Helge

PS. kan nevne at vi har en forholdsvis rask fastlinje på jobb, lastet alle filene på 10 - 12 min. Da er det bare gøy å hente mange/store filer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Helge Kalseth:

Hei

Hiver meg på her, hvordan installeres Lenart's nye filer?

Er på jobb enda og har ikke fått pakket ut, er det forholdsvis enkelt?

Helge

PS. kan nevne at vi har en forholdsvis rask fastlinje på jobb, lastet alle filene på 10 - 12 min. Da er det bare gøy å hente mange/store filer [image]
[/image]

 

Jepp, de er relativt enkle å installere. Alle, bortsett fra Textex.zip, skal pakkes ut i mappen "scenedb\\world\\texture".

Textex.zip skal zippes ut i "texture". Filene texrock.zip og texdes.zip er texturer som du kan "bytte ut" når du skal fly i ørken- eller fjellområder.

HUSK, ta backup-kopi av de gamle filene først, så kan du bare skrive over. Du må også slå av "use folder names" i winzip, hvis ikke lages nye underkataloger.

Det er bare å holde tunga omtrent rett i munnen, så man ikke går surr i hvilke filer som skal zippes ut hvor. Og spørre hvis du lurer på mer.

Lykke til

 

Mvh

Mikkel Myhre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upppss [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image]

Jeg pakket ut og installerte også texrock og texdes i den angitte katalogen. Betyr det at jeg har skrevet over filer som skulle vært der fra andre deler av Lennart's texturer. Må/bør jeg installere texturene til Lennart på nytt og utelate dessert og rocks-filene?

------------------

Einar/A happy simmer

LN-EHA/VBX114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Einar Halvorsen:

Upppss [image]
[/image]

Jeg pakket ut og installerte også texrock og texdes i den angitte katalogen. Betyr det at jeg har skrevet over filer som skulle vært der fra andre deler av Lennart's texturer. Må/bør jeg installere texturene til Lennart på nytt og utelate dessert og rocks-filene?


Hei.

Nei, du trenger ikke annet ennå å installere texrock på nytt. da vil du få riktig texturer på fjell og slikt i norge. skal du fly i midtøsten eller i nevada/arizona bør du legge inn texdes.

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kenneth.

Tror ikke det skal bety noe så lenge katalognavnet stemmer

overens,at "navnet" er det samme i cfg.fila som i Scenery.

"Maskina" skal vel kjenne det igjen okke som eller hur?

Når jeg står på Haukåsen(Sogndal) og ser meg rundt så har fjella

knivskarpe "kanter".Ser rart ut!!!!

Finner vel ut av det en gang håper jeg. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

(Samme på Valan,Hånningsvåg)

Mvh

 

------------------

yngveS

[Endret av Yngve J.Steien 21-11-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...