Gå til innhold

Mehamn ulykken ingen kollisjon.


Truls Meek

Anbefalte innlegg

Hva som egentlig skjedde kan det nok være vanskelig å få klarhet i, og spesielt nå etter som årene går.

Jeg leste faktisk deler av den rapporten, og får vel en følelse av at media sin vinkling av saken har bidratt til å lage det til et "mysterium". Kanskje et større mysterium enn den egentlig er.

 

Det man kan beskylde de tidligere granskningskommisjonene for er vel egentlig at de ikke avhørte alle mulige vitner med en gang. Det er for sent å komme mange år senere.

 

Vitneobservasjonene har vel vært det sterkeste "beviset" på at en kollisjon hadde skjedd. Tekniske undersøkelser av vraket avdekket jo egentlig aldri noe som klart tydet på en kollisjon.

 

Men mange av vitnene må kunne sies å ha vært "høyst usikre". I følge rapporten må man kunne slutte at mange av dem ikke visste hva de hadde sett og hørt, eller når de hadde gjort det. Tidsreferansene var liksom av typen "det var akkurat etter at jeg hadde tatt brødene ut av ovnen" og sånt. Ikke det mest nøyaktige med andre ord.. Mange av jagerflyobservasjonene så ut til å være gjort ETTER ulykken, eller i dagene rundt. Og folkene som hadde sett dem ante ikke om de var norske eller utenlandske osv. Mange av observasjonene stammet påviselig fra leteaksjonen etter ulykken.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/21/444113.html

 

Etter å ha lest deler av rapporten skjønner jeg godt at granskningskommisjonen konkluderte med at det ikke hadde vært en kollisjon.

 

Om dette er sannheten får vi vel aldri vite, men ut fra bevisene ser det ikke ut til å være noe som egentlig bekrefter teorien om en kollisjon.

 

For alle som er interessert vil jeg anbefale å lese rapporten. Den var fullt forståelig, også for oss vanlige folk.

 

http://www.stortinget.no/saker/dokumenter/2004-2005/mehamn.html

 

Nå er ikke jeg ekspert da.. ""

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...