S. L. Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Endelig har jeg kommet så langt at jeg i går kveld var for første gang på VATSIM! Men lykkerusen jeg fikk når jeg fikk logget meg på varte desverre ikke lenge... Jeg skjønte jo så å si ingen ting! Sendte inn en flightplan fra ENVA til ENGM. Da jeg kom til Gardermoen og hadde slukket motorene fikk jeg putselig beskjed om at jeg skulle kontakte en eller annen approach, noe som jeg selvsagt ikke skjønte hvordan jeg skulle gjøre, og da hadde jeg flydd hele veien uten noen som helst radiokontakt. Som dere sikkert skjønner så trenger jeg litt hjelp nå i startfasen for å lære meg de mest grunnleggende tingene rundt VATSIM og online flyging. Derfor så lurte jeg på en eller annen VATSIM`er kunne komme til avtalt tid og sted for å hjelpe meg med å komme i gang? Jeg har mulighet for mikrofon og flyr deafult Boeing 737-400 hvis det skulle være interresant. Håper at en eller flere melder seg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 1: Defualt 737 er noe av det verste som eksisterer... www.precisionmanuals.com 2. Man kontakter en ATC ved å tune frekvensen... 3. I ukontrollert luftrom sender du blindmeldinger på tekst, på UNICOM, frequency 122.800. 4. Jeg kommer med en VATSIM/B737NG manual om en stund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. L. Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Ja, det er no dritt dette flyet. Har en Boeing 727-200 som er brukbar, men den gjøre at det blir fryktelig mye hakking. Tror du 737NG`en i shoppen vil gjøre det samme? Hvis ikke MÅ jeg bestill den:-D Har tenkt lenge på det. Bør jeg kanskje heller bruke pengene på en ny pc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Birkaas Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Hos meg hakker bare 737-NG litt på bakken, men ikke i luften.. tror du bør ta en titt på manualene som du finner på vatsim.net, om hvordan du flyr på vatsim. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Endelig har jeg kommet så langt at jeg i går kveld var for første gang på VATSIM! Men lykkerusen jeg fikk når jeg fikk logget meg på varte desverre ikke lenge... Jeg skjønte jo så å si ingen ting! Sendte inn en flightplan fra ENVA til ENGM. Da jeg kom til Gardermoen og hadde slukket motorene fikk jeg putselig beskjed om at jeg skulle kontakte en eller annen approach, noe som jeg selvsagt ikke skjønte hvordan jeg skulle gjøre, og da hadde jeg flydd hele veien uten noen som helst radiokontakt. Som dere sikkert skjønner så trenger jeg litt hjelp nå i startfasen for å lære meg de mest grunnleggende tingene rundt VATSIM og online flyging. Derfor så lurte jeg på en eller annen VATSIM`er kunne komme til avtalt tid og sted for å hjelpe meg med å komme i gang? Jeg har mulighet for mikrofon og flyr deafult Boeing 737-400 hvis det skulle være interresant. Håper at en eller flere melder seg! Du finner de grunnleggende prosedyrene for en flytur her: http://www.vaccsca.org/site/index.php Klikk på PILOT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Brukte MANGE timer på lesing før jeg sa første ordet på VATSIM. Jeg printet ut en del forskjellige eksempelflighter hvor turen ble fulgt fra start til slutt med all kommunikasjonen som foregår mellom ATC og pilot. Disse har hjulpet meg i gang og jeg brukte dem en stund, men etter noen turer, husker du stort sett prosedyrene. Jeg brukte og litt tid på å bare stå på en gate på ENGM og høre på hva de andre sa på "radioen". Klart du kan stupe ut i det, sånn som det virker at du har gjort, men du får nok lettere tak på det om du leser litt. Noe lesing burde være påbudt....men hvordan kan man sjekke det??... Men det viktigste er at du er i gang. Stå på! PS:Jeg foretrekker LevelD sin 767 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Noe lesing burde være påbudt....men hvordan kan man sjekke det??... Ved at pilotene må ha en utsjekk, akkurat slik som man trenger for å sitte ATC på VATSIM. Jeg synes rett og slett at det er idiotisk at hvem som helst kan fly på VATSIM, de burde gjennom en utsjekk like mye som en ATC! Det er min mening. Det er latterlig å se gjennomsnittsnivået til en pilot på VATSIM. En forleden dag så jeg en som hadde skrevet i REMARKS: "I'm sleeping, please do not disturb"... det blir rett og slett for ille. Må si jeg også lo litt da jeg så det der faktisk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Heldigvis har man jo de pilotene som virkelig veier opp for de som ikke har forberedt seg godt nok. Men det burde jo si seg selv at det må leses litt i forveien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jepp, at folk ikke gidder å lese og pugge, ja det hører jo historien med.. Selv brukte jeg flere dager på å lese, og til og med etter det var jeg ikke helt stødig... he he kjenner nervene i minnet enda Feilen ligger vel i at de fleste kommer rett fra multiplayeren hvor man ikke trenger å lese i det hele tatt. Ikke særlig int. å lese jeg heller som regel, og det ser jeg nå som sitter med 2 fly jeg ikke får flydd pga av at jeg ikke leser manualen. Level-d og atr 72-500 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det er latterlig å se gjennomsnittsnivået til en pilot på VATSIM. Og der var i gang nok en gang regner jeg med. Bare at det er flygerne denne gangen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Sager Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Vel, det sies at pilotene burde ha utsjekk for å få fly på Vatsim, sikkert helt greit. Og jeg respekterer den meningen, Men da ber jeg også om at dere respekterer min Skulle vi hatt utsjekk på samtlige nye piloter på vatsim så tror jeg nok ikke vi hadde hatt mange fly igjen. Training department i vaccsca hadde mest sannsynlig måtte holdt utsjekken. Instruktørene er allerede nok optatt fra før, og har liten tid til å utføre en pilot utsjekk også. Det vi må gjøre, er å ta kontakt med de nye pilotene! Ja, kanskje sette av en halvtime hvis vi har lite med trafikk. Det er like mye vårt ansvar, vi må sørge for at de nye pilotene føler seg velkommne! Vi må også sørge for å hjelpe dem i gang, dette er den raskeste måten å bli kvitt "barnehagen" (beklager ordet) som har vert enkelte kvelder! Hvis vi alle trår til, så tror jeg nok at ting vil gå den rette veien etterhvert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Er helt enig av hva dere skriver over her. Det burde absolutt ikke ha vært nødvendig med at alle pilotene skulle gjennom en utsjekk, for det hadde blitt litt av et kaos. Det som jeg synes er veldig synd er at flere og flere ikke gidder å lese og ta til seg informasjon! Det er mange som ser VATSIM og tenker "Oi, så jo litt heftig ut... dette må prøves". Jeg husker når jeg startet som pilot i desember 2004, jeg leste som bare det fra alle manualene som lå rundt på nettet, printet ut en "IRF Guide", hørte på kommunikasjon når jeg stod på bakken...og hjertet mitt pumpet ufattelig før jeg skulle be om en clearance. Det som er saken nå er at det ikke er slik lenger, og folk (noen) har det bare som en lek og prøver ikke å lære seg litt engang. Så pilotene må ta til seg den informasjonen ATC gir, ellers kommer vi ingen vei.. men det et to typer piloter: De som gjør det, og de som ikke gjør det Jeg er enig at VATSIM ikke skal være 100% real, men altså... det må da gå an å forlange litt realisme, selv om at det også skal være morsomt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Så Sindre, ta å les litt. Tror du trenger å få inn litt basics. Christian:Gode ord du kommer med. Tom:hehe..er ikke manualer gøy liksom??...Sitter med LevelD767 manualen selv, og har pugget FMC i ukesvis. side 69-123. Lest dem noen ganger, men kan det nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 og hjertet mitt pumpet ufattelig før jeg skulle be om en clearance. Kjenner til det der, startet med tekst for sikkerhetskyld på de to første turene. Prøvde med voice første gang på Stansted, for å være sikker på å få en ATC jeg ikke kjenner OG, les manualene så du er forberedt FØR du logger på første gang. Mange (inkl. med) pakker maualen ut av plasten når jeg først kommer til et problem (pmdg 737 osv.). Ikke gjør det på Vatsim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Anbefaler deg å starte med voice med en gang. En måte å hjelpe deg på er at du avtaler med en som kan litt mer enn deg (hvem er vel helt utlært? ). Dere oppretter en privat chattekanal der han skriver hva du skal lese tilbake til ATC. Etter et par flighter så kan du dette. Det er jo faste fraser som brukes hver gang. Husk og ha papir og penn tilgjengelig og lær deg flyet FØR du flyr på VATSIM, i alle fall det mest elementære som bruk av radiopanel og xponder, samt setting av høyde, retning og course. Dessuten kan det være lurt å fly de første gangene på dager med lite trafikk. Da får du best service fra ATC. Du bør også ha et minimum av kart for området du skal fly i (med frekvenser og retninger). Lykke til og send meg gjerne en PM om du lurer. Glemte en ting: skriv i flightplan at du er newbie, om du kan fly SID/STAR (eller må vektoreres) og om du har kart. Dette hjelper ATC til å vurdere hvilken service og hjelp du bør få. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Enig med deg, Ole-Jørgen. Penn og papir, noter ned det ATC sier. Snapp opp informasjon fra ATC når du hører de snakke med andre piloter. Det har jeg sett piloter i real life gjøre. Så har de den informasjonen for området og slipper å spørre om det. På VATSIM er jo ikke alltid trafikk et for stort problem, men dere skjønner vel hva jeg mener! Velkommen til alle nye på Vatsim! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Svarstad Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Prøvde med voice første gang på Stansted, for å være sikker på å få en ATC jeg ikke kjenner Hehe, jeg tok Birmingham Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Jeg tok Torp - Gardermoen under fly-in Gikk ikke så veldig bra, logga av når jeg nærma meg Det er vel to-tre år siden nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Det var på søndag jeg tok første vatsim tur. Ikke noe særlig hyggelig. Hadde lest en del på forhånd og hadde flere ark foran meg. Skalv og svetta som bare det. Første feilen ble da jeg greide å ta av parking break under start-up. Ellers var det vanskelig å høre hva som ble sakt og gear ble glemt rett etter take-off. Hadde skrevet at det var ny pilot og kom meg gjennom flygingen, såvidt. Min erfaring ble da at det kanskje hadde vært greit med en nybegynnerkveld for å få vekk noen av nervene. Håper jeg har lært litt iallefall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Jeg filet FP som en 737 i 5000 fot, ENGM-ENKJ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hej. Det her er jo nok noget der falder under mit område som Cheif of Pilots. Som mange andre har nævnt, så går det ikke bare at hoppe afsted uden at have læst et minimum omkring hvem man skal kontakte og hvordan. Til det har vi en trænings-sektion, hvor der er masser af dokumenter, og tutorial-flights, heraf også et på norsk. Men hvis I synes der mangler noget i denne forbindelse, så må I meget gerne sige til, så vil jeg skrive det på to-do listen. Vedrøreden en træningsaften/nybegynder-aften, så er det noget jeg alerede har i overvejelserne. Men lad mig få lidt indput fra Jer omkring, hvordan det skal gøres. Det kan jo nok ikke undgås at I aligevel skal læse lidt om hvordan man gør. Og vi kan ikke gå og huske jeg på at klappe hjulene op. Men det jeg havde tænkt var at sætte fuld ATC på Bergen og Trondheim, og så lade Jer flyve frem og tilbage. Formålet skulle være, at give Jer træning med, hvem man kontakter, og hvordan. Men det er meget sværet at lære andre at forstå på en træningsaften: - hvordan en SID/STAR flyves. - Hvor "GPS direct" ikke er en gyldig IFR rute, og hvordan ruten opbygges. - Hvordan man flyver en ILS approach. Men hvis I har mod på at læse lidt først, og så afprøve det I har læst online, hvor fejl er tilladt (og nærmest velkommen), så lad os prøve. /Peter Cheif of Pilots - VaccSca15 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Sounds good. Kan ta Flesland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 hmmm he he hva med en fadder ordning.. Hvor en med mye erfaring må ta på seg oppgaven å lære opp en med lite erfaring.. Ferdig med det, vel da er du godkjent pilot.. Masse tåpelige ideer, men men.. Mitt forslag.. Les og studer og du vil bli bedre og bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Fadder/Mentor ordning har vi prøvet, men interessen fra piloter var ikke voldsom stor. Dem der meldte sig til sprang hurtigt fra igen. I forhold til hvor store ressourcer det krævede fra "lærerne" var det ikke fair, at de skule bruge dage på at lære andre de mest grundliggende kundskaber. Men er der nogle der ønsker en mntor, må de meget gerne skrive til mig, og så skal jeg se hvad jeg kan gøre. De gange jeg har siddet som ATC og en helt ny har kontaktet mig - eller rettere en ny har lettet fra en flyplads uden videre, prøver jeg at forklare, hvordan det gøres. Men nogle gange er mit råd faktisk "Leg med FS9's ATC i 14 dage og kom igen". Ja, det lyder stupid, men der er mange grundliggende ting at lære af FS9 ATC'en, så som hvordan man får en clearance, hvordan man læser tilbage og så videre. De mere avancerede ting kan du så læse og lære på vatsim. Men læs det trænings materiale jeg har lavet på vaccsca og er du helt ny i ATC så prøv med FS9's ATC. /Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Grassdal Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Hei.. Har flydd ein gang på VATSIM, fekk et lite sjokk da, hadde ikke forbredt meg nokk viste deg seg, selv om jeg hadde lest mye.. En side som også kan være nyttig er VATSIM Pilot Resource Center . Der finner du mye nyttig. BTW: Du må registrere deg på nytt der, du kan ikke bruke det samme navnet som du har fått tildelt til oppkobling til VATSIM. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Tåpelig å hive seg ut på VATSIM uten basic ferdigheter og noe kunnskaper. Dumt. Men alt dette kan læres ENKELT, så nybegynnere kan lese litt først. Muligens kan min manual hjelpe dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Grassdal Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Kom på en ting, husker at det var en gluping som la ut en manual her med masse bilder og forklaringer. Har lett meg ihjel men har ikke funnet den, noen som vet hvor den er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Igen kig på www.vaccsca.org Her er både en qick-guide til SquawkBox 3 samt en Tuorial mellem Gardermoen og Trondheim på norsk (Tutorial flights, klik på det norske flaget.). /Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Kom på en ting, husker at det var en gluping som la ut en manual her med masse bilder og forklaringer. Har lett meg ihjel men har ikke funnet den, noen som vet hvor den er? Kanskje denne tråden med veldig gode tutorials av Tom Arne du mener? Gratulerer med dagen forresten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 "Før i tiden", var det treningskveld for både piloter og ATC (var vel mest organisert for atc, men men) hver onsdag mener jeg å huske. Dette funket rimelig bra også da, og det var litt artig i grunn, hjalp godt på hos meg i alle fall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.