Gå til innhold

Hasardiøs flyvning!


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

I går, nærmere bestemt ca kl 15:00 den 15 September hadde jeg en "nesten" sjokkerende opplevelse her over Inderøy hvor jeg bor.

 

Fra sør kom det som for meg så ut som en cessna 172 inn over Inderøy sentrum på sakshaug. Det blåste temmelig kraftig og jeg synes selv ikke dette var tiden for VFR flyvning med en liten cessna. Det var lavt og tett skydekke både fra Sør (mot stjørdal) og nordover med tett nedbør og elendig sikt i begge retninger.

 

Flyet tok en standard turn like over huset og vendte nesen mot Værnes igjen (trodde jeg), etter et par tre minutter kom flyet tilbake og tok den krappeste svingen jeg har sett, det måtte være en god del mer enn en steep turn som er en 60 graders turn.

Flyet mistet så mye høyde at jeg var sikker på at det gikk i bakken, men piloten ga full gass midt i turnen og klarte å få flyet på rett kjøl, det fortsatte så utover mot Mosvik/skarnsundet.

 

Var det en forvirret pilot jeg så som hadde tatt for mye vann over hodet og ikke visste helt hvor han skulle?!?

 

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var nok stor mulighet for at du observerte en helt fersk pilot som ikke burde vært i lufta alene...

 

Men da må jeg nok legge til at det området du observerte dette i er treningsområde for privatflygere med og uten sertifikat (sistnevnte forhåpentligvis med instruktører). Området defineres som "training area north", og jeg har selv vært med på krappe svinger, stalls, simulerte motorkutt osv. over fjordene nord for Skatval.

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Vel... jeg vil si mellom 30 til 50 meter over grantretoppene her på Inderøy. Steep turn tok flyet ca 400 til 500 meter fra hvor jeg sto.

 

Jeg vil også si at slik flyvning over tettbebygd strøk er urovekkende. Jeg kan skjønne at slike manøvre blir tatt over åpen sjø, men over tettbebyggelse??? Det var det som slo meg at dette er vel ikke helt sunt vel?!? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jeg vil si mellom 30 til 50 meter over grantretoppene her på Inderøy. Steep turn tok flyet ca 400 til 500 meter fra hvor jeg sto.

 

Jeg vil også si at slik flyvning over tettbebygd strøk er urovekkende. Jeg kan skjønne at slike manøvre blir tatt over åpen sjø, men over tettbebyggelse??? Det var det som slo meg at dette er vel ikke helt sunt vel?!? ""

 

Da er det garantert at denne piloten ikke øvde sving stall osv som det er nevnt tildigere i denne tråden, for det er ikke forsvarlig i 50 meters høyde! Altså er det utelukket, det er ikke forsvalig, jeg vet ikke om disse øvelsene går under kategorien akrobatikk, men isåfall skal de utøves minimum 600 meter over høyeste punkt innenfor en radius på 1500 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Synd jeg ikke fikk med meg hvilket reg nummer flyet hadde, men jeg var litt for opptatt med å se på selve oppvisningen.

Jeg er 90% sikker på at det var en Cessna 172, men det kan vel kanskje også ha vært en av disse store mikroflyene. Det var hvertfall et nesehjulsfly som ligner Cessnaen veldig.

 

Det var ganske spesi ihvertfall, har aldri sett noe lignende i så lav høyde før (untatt på flyshow da). ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...