Jan Arne Sjøholt Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg bruker Servinfo når jeg flyr på Vatsim, bruker også været fra SB3, når jeg sjekker været feks ved Bergen med hjelp av Servinfo og det står wind from 220grader. Vil ikke det si at jeg bruker da RWY35 som blir mest i mot vinden,eller tar jeg feil??? Eller er det andre program som sier bedre fra?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Hei Jan Arne! Jeg kan si kort at ServInfo og været i SB3 er det samme, iallefall om man kjører på en server som fungerer som den skal. ServInfo henter altså inn været sitt fra de samme serverne som SB3 gjør. Men det kan hende at ServInfo henter været fra en "frisk" server, mens SB3 henter fra en "syk" server, sjekk derfor datoen og klokkeslettet på METAR'en både fra SB3 og ServInfo for å få bekreftet at de stemmer overens. Stemmer de ikke kan løsningen være å endre server i SB3. Når det gjelder det å velge rett bane for takeoff og landing har vi alle rotet det til en gang i blandt, men så lenge man klarer å huske at vinden kommer fra den kompasskursen som er oppgitt blir det litt lettere. For å være på den sikkre siden så bruker jeg somregel å dobbelsjekke med FSNavigator om jeg er i tvil. Det går også an å bruke en 360' gradskive, lese av rullebanekursen og dermed legge en finger som peker i retningen vinden blåser. Ellers går det også an å tenke slik at man skal velge den rullebanen som har det tallet/graden som er nærmest rullebane rettningen. Altså, 350' (RWY35) minus 220' (hvor vinden kommer fra). Differansen kommer på 130'. Gjør vi dette med 170' (RWY17) minus 220' (hvor vinden kommer fra) blir differansen på -50, gjør vi minusen "usynlig" blir det derfor mindre avstand mellom 170' og 220' enn det er mellom 350' og 220', derfor er rullebane 17 det beste valget. U see? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arne Sjøholt Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 jo...da tenkte jeg rett...takk skal du ha... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Husk at også vind hastighet under 5 knop har ikke retningen egentlig så mye å si hvor du lander. DVS at ved wind 210/03 med andre ord wind calm så kan du god lande på rullebane 01 på engm hvis flyplassen ikke er bemannet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 [color:"blue"]> DVS at ved wind 210/03 med andre ord wind calm så kan du god lande på rullebane 01 på engm hvis flyplassen ikke er bemannet. [/color] Ja eller hvis man har en ATC, der er sej nok til at hive folk ind den hurtigste vej, hvis det ikke generer trafikken. /Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.