Gå til innhold

Byggingen av Airbus 380 på Discovery søndag


Per Johansen

Anbefalte innlegg

Søndag 8. mai (i morgen) må det ryddes tid for å se på flyprogram:

 

21:00 - Luftfartens giganter: Byggingen av Airbus A380

Den første episoden følger menneskene bak kampen om å bygge de enorme vingene, skroget og de andre enormt store delene til dette nye flyet.

22:00 - Luftfartens giganter: Byggingen av Airbus A380

Mens delene monteres sammen blir det utført dramatiske tester på de Rolls Royce motorene som skal drive A380, og på det landingsunderstellet som skal bære den enorme vekten.

23:00 - Ekstreme maskiner: Fly i det 21. Århundre

Flyindustrien står i dag på terskelen til en tildsalder full av nyskapning. Nye fremskritt innen materialer og teknologi vil radikalt endre flykonstruksjonene i de neste tiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet ga et interessant bilde av alt som må til for at et slikt gigantprosjekt skal i havn. Det var mye som imponerte, men mest overrasket ble jeg faktisk over at mye ble produsert i andre land. Spesielt med de utfordringer som var med transporten (cm klaringer under bruer og gjennom byer om natta) som skal skje hver uke til Toulouse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vart ein skikkeleg Discovery kveld i går.

Eg synest også at dette med transporten såg veldig tungvindt og dyrt ut.

Det vart kanskje litt lite teknisk om sjølve bygginga, men det er vel ei bedriftshemmelighet.

 

Er det nokon som veit når/om deet kjem fleire program?

Prøvde å sjekke tekst-tv, men der låg dei vel eit år på etterskudd trur eg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...