Gå til innhold

Widerøe på snørra?


Marcus Krogtoft

Anbefalte innlegg

Widerøes rute 921

 

 

Følgende pressemelding er sendt ut:

Vedrørende Widerøes rute 921 – søndag 1. mai 2005

 

(Oslo/Bodø dato 1. mai) Ingen personer kom fysisk til skade da et Widerøefly med 39 seter av typen Dash 8 med Flightnummer WF921 på vei fra Tromsø til Hammerfest søndag ettermiddag opplevde en hard landing. Hendelsen skjedde ved 1430-tida, i dag, 1. mai.

Widerøe bekrefter at det var 25 passasjerer og et mannskap på tre om bord. Noen av passasjerene fikk lettere sjokkskader. Samtlige passasjerer ble debriefet av kapteinen etter at de var evakuert, og alle er tilbudt den medisinske hjelp de måtte ha behov for.

Widerøe beklager det inntrufne, og er samtidig lettet over at ingen kom fysisk til skade.

 

Det var kraftig vind i området da hendelsen skjedde. Kapteinen besluttet derfor å avbryte landingen på Hammerfest Lufthavn, da nok et kraftig vindkast trykket flyet i bakken, slik at høyre hovedhjulslegg brakk, og flyet buklandet.

Havarikommisjonen for sivil luftfart og bane, og Luftfartstilsynet er varslet om hendelsen, og Widerøe nedsetter en egen intern granskningskommisjon umiddelbart.

Politiet er nå på stedet, og vil kunne besvare ytterligere spørsmål.

 

Dato: 01.05.2005

 

 

 

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men hva begrunner du den påstanden med? Nå må ikke hylekoret starte pga. enkelthendelser.

 

Ikke noe hylekor.

Det er jo selvsagt det med tøffe ruter og større sansynlighet for at ting kan skje.

My mistake.

Tenker litt kortere om natta. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fikk bare flashback til tidligere ulykker. Alltid en som mener at "nå begynner det å bli for mange ulykker med <sett inn ønsket selskap>" "". Selvsagt er en ulykke én ulykke for mye, men jeg vil ikke påstå at Widerøe utmerker seg kraftig når det gjelder ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette så ut som en gammel modell av Widerøe. Det er ekstra viktig å sjekke feil på de eldere flyene før reise. Men det gjør de vel muligens også, noen steder.

 

Så de flyene i de nye fargene er av en ny modell dem da? og dermed sikrere?

 

ja huff.. Orket ikke kommentere det innlegget engang... ""

 

 

Nei, det er ikke nye modeller, de har bare farget flyet(ene) til nyere farger, da Widerøe skulle bytte ut sine gamle farger. Og det har ikke noe med at de er sikrere.

 

Den eneste nye modellen Widerøe fikk, var en Dash Q 400 som går på lengere flyvninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke nye modeller, de har bare farget flyet(ene) til nyere farger, da Widerøe skulle bytte ut sine gamle farger. Og det har ikke noe med at de er sikrere.

 

Lars Christian vet det, og jeg vet det, men vi lurte fælt på om du visste det..... ...siden du mente det var en gammel modell og nevner det å "sjekke feil på gamle fly"...

 

Flyet er fra -95, og er således bare 10 år gammelt...

Nei, det er ikke en gammel modell, og nei, det er ikke et "eldre fly"...

 

Til sammenligning, så er SAS sine 56 MD-80'er fra perioden 1985-1992, med en snittalder på 16 år...

 

I Coastair er snittalderen på flyene 19 år...

 

I Norwegian er snittalderen på flyene 14 år...

 

I Widerøe er snittalderen på flyene 10 år...

 

Den eneste nye modellen Widerøe fikk, var en Dash Q 400 som går på lengere flyvninger.

 

Nja.. Lengre flyvninger? Eneste lengre flyvningen den brukes på er TRD-CPH-TRD...

Utover det så flyr dem på de samme strekningene som 300'ene...

 

Det er tre Q400, og med unntak av TRD/CPH-strekningen, så flyr de samme rutene som 300-maskinene, til CPH fra Torp, og til vestlandet og videre til UK....

 

Forøvrig er 4 av de 9 300-maskinene av type "Q", og er dermed også en nyere modell sammenlignet med de andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke nye modeller, de har bare farget flyet(ene) til nyere farger, da Widerøe skulle bytte ut sine gamle farger. Og det har ikke noe med at de er sikrere.

 

Lars Christian vet det, og jeg vet det, men vi lurte fælt på om du visste det..... ...siden du mente det var en gammel modell og nevner det å "sjekke feil på gamle fly"...

 

Flyet er fra -95, og er således bare 10 år gammelt...

Nei, det er ikke en gammel modell, og nei, det er ikke et "eldre fly"...

 

Til sammenligning, så er SAS sine 56 MD-80'er fra perioden 1985-1992, med en snittalder på 16 år...

 

I Coastair er snittalderen på flyene 19 år...

 

I Norwegian er snittalderen på flyene 14 år...

 

I Widerøe er snittalderen på flyene 10 år...

 

Den eneste nye modellen Widerøe fikk, var en Dash Q 400 som går på lengere flyvninger.

 

Nja.. Lengre flyvninger? Eneste lengre flyvningen den brukes på er TRD-CPH-TRD...

Utover det så flyr dem på de samme strekningene som 300'ene...

 

Det er tre Q400, og med unntak av TRD/CPH-strekningen, så flyr de samme rutene som 300-maskinene, til CPH fra Torp, og til vestlandet og videre til UK....

 

Forøvrig er 4 av de 9 300-maskinene av type "Q", og er dermed også en nyere modell sammenlignet med de andre...

 

Mulig det!

 

At jeg forklarte meg litt feil var min feiltakelse. Jeg mente det ikke på et slik nivå som du sier her,og jeg forstår. Og jeg visste dette jeg også, det som var er at jeg lurte på om de sjekker flyet som jeg trodde kanskje var litt eldere en de andre i familien.

 

Men greit nok, nå vet jeg, og takk for din hjelp, Kenneth G. Sørensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, etter det jeg husker skal det knekke under visse belastninger for å hindre at hjulet blir presset opp inn i motoren og evt. fører til større drivstofflekkasjer eller andre større skader, som igjen kan bli mer katastrofale enn at de skraper opp vingen og ødelegger en propell eller to. Det er store g- krefter ute og lusker her, så det er gunstig at hjulet ikke gjør mer skade enn det allerede har gjort. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe har gjerne mange hendelser, ja. Men så må du også huske på at de flyr et helt annet rutenett enn de andre selskapene i Norge, og de har de røffeste innflygingene under de røffeste forholdene, og naturligvis er da også sannsynligheten langt større for at noe skal skje. Det er en grunn til at Widerøes piloter av en del blir kalt Europas beste piloter! Jeg har i vertfall stor respekt for dem

 

hør hør!

 

Regulariteten til Widerøe er meget god, gitt de forholdene de flyr under. Det er neppe noen overdrivelse å si at Widerøe piloter har de "tøffeste" forholdene i europa. All honnør til dem.

 

Et annet poeng er jo om Widerøe har råd til å la fly deise i bakken på denne måten. Og at de nye wind-restrictions på Hammerfest gjenspeiler en mer restriktiv linje i forhold til økonomiske tap Widerøe kan tåle når disse ulykkene skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...