Gå til innhold

Widerøe på snørra?


Marcus Krogtoft

Anbefalte innlegg

Det kommer an på skadeomfanget, er det f.eks store skader på spant eller skjevheter i skroget vil flyet bli kondemnert slik som det som forulykket i Båtsfjord for noen år siden.

Hvis det samtidig er et fly med mange driftstimer\\cycles som snart skal byttes ut uansett vil det på sikt lønne seg å heller bytte det ut fremfor å reparere det hvis skadene er store nok. Men selvfølgelig, det er alt for tidlig å spekulere i skjebnen til akkurat dette flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed brakk leggen på det høyre forhjulet. Flyet landet på buken og skled fremover før det stoppet utenfor rullebanen.
(Saksa ut av Dagbladet.)

 

Ehmm.. FORhjulet?... Kom den baklengs inn for landing? Eller har Dagbladet begynnt med det som VG har vore kjent for i lengretid? Lage sine eigne flymodellar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe har gjerne mange hendelser, ja. Men så må du også huske på at de flyr et helt annet rutenett enn de andre selskapene i Norge, og de har de røffeste innflygingene under de røffeste forholdene, og naturligvis er da også sannsynligheten langt større for at noe skal skje. Det er en grunn til at Widerøes piloter av en del blir kalt Europas beste piloter! Jeg har i vertfall stor respekt for dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hammerfest ligger mellom 2 fjell som skaper utrolig rare vinder.

Har en kompis som har jobbet der i tårnet,han sier den flyplassen er helt utrolig,honningsvåg som mange tror er værre er bare barnematen i forhold.

 

Joda, Hammerfest er spesiell, ved nordlige vindretninger har man opplevd at vindpølsene i hver ende av rullebanen peker i hver sin retning "". Man kan jo diskutere om ENHV er vanskeligere... personlig tror jeg at ENHV er hakket mere utfordrende pga offset LLZ. ENHV har og strengere krav til landing mht vindretning og styrke..sikkert ikke uten grunn ""

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en spesifisert beskrivelse av værradar på dash 8 maskinene widerøe bruker? Har de mulighet til å vasle "windshear" på samme måte som B737? Slik jeg tolker det så ville kanskje ulykken vært unngått ved bruk av utstyr de har i 737? Dette blir bare synsing og mening men det hadde vært interessant å høre om noen viste.

 

AB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor fare for at jeg tar grådig feil her, så mener jeg at windshearvarslære ble standarutstyr etter en rekke stygge ulykker! Plant anna i USA var det en rekke stygge ulykker på grund av dette! Tristar 1011 er et av flyene som har vert innvolvert i minst ei stor ulykke på grunn av windshear. Mener å huske at det kom et påbud på 80 tallet at alle nye Passasjerfly skal ha varslingsutstyr for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, det vil sikkert komme frem av havarirapporten, hva der finnes av utstyr i akkurat den Dash 8 maskinen. Det er interessant å lese slike rapporter. Det kan jo godt være pilotene har fått et slikt varsel og så bestemt seg for å gå opp, for flyet var jo på tur å gå opp igjen da det angivelig ble dratt ned / slengt ned av vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk da heldigvis bra! Men noen problemer forekommer. Og dette så ut som en gammel modell av Widerøe. Det er ekstra viktig å sjekke feil på de eldere flyene før reise. Men det gjør de vel muligens også, noen steder.

 

Men Widerøe har vel ikke så harde ulykker forhold til andre flyselskaper, i følge historien dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...