Gå til innhold

Hehehe denne var artig


Roy Halvorsen

Anbefalte innlegg

Quantas er det australske luftfartsselskap. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparation eller rettelse. Blanketten er et stykke papir,som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringerde har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning.

Ingen skal påstå at personalet på jorden og mekanikerne mangler humoristisk sans!

Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som Quantas piloter har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert. Quantas er forresten det eneste større flyselskap, som aldri har hatt en alvorlig ulykke

 

P = Problem innberettet av piloten.

S = Svar noteret av mekanikeren.

 

============================================== ==

 

P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes.

S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side!

 

P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard.

S: Der er ikke installert automatisk landing på dette fly...

 

P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring.

S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i orden!

 

P: Et eller annet sitter løst i cockpitten.

S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten.

 

P: Døde insekter på frontruten.

S: Levende insekter er i restordre...

 

P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes.

S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden!

 

P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel.

S: Beviset fjernet !

 

P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig

S: Lyden i samtaleanlegget innstallert til et mer troverdig nivå...

 

P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast.

S: Det er liksom dét, de er der for...

 

P: Radioen ute av drift.

S: Radioen er alltid ute av drift, når den står på OFF.

 

P: Har en mistanke om sprekk i frontruten.

S: Har en mistanke om at du har rett!

 

P: Mangler motor nr. 3.

S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking...

 

P: Flyet oppfører seg rart.

S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst!

 

P: Radaren brummer.

S: Har omprogrammeret radaren til tale.

 

P: Mus i cockpitten.

S: Katt installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne dukker opp fast her på forumet, er en gammel en - her er den engelske original-versjonen:

 

 

Aircraft pilots submit maintenance complaints /problems, generally known

as squawks, from time to time and after attending to the

squawks, maintenance crews are required to log the details of the

action taken to solve the pilot logged problem.

P - The problem logged by the pilot.

S - The solution and action taken by the engineers

 

Here are some squawks, recently submitted by

QANTAS pilots and the action taken there after.

Take a look at these and you know why they say 'Never

let it be said that ground crews and engineers lack a sense of

humour !!!

 

P - Left inside main tyre almost needs replacement.

S- Almost replaced left inside main tyre.

P - Test flight OK, except autoland very rough.

S - Autoland not installed on this aircraft.

 

P - No.2 propeller seeping prop fluid.

S - No.2 propeller seepage normal - Nos. 1, 3 and 4

propellers lack normal seepage.

 

P - Something loose in cockpit.

S - Something tightened in cockpit.

 

P - Dead bugs on windshield.

S - Livebugs on backorder.

 

P - Autopilot in altitude-hold mode produces a 200-fpm descent.

S - Cannot reproduce problem on ground.

 

P - Evidence of leak on right main landing gear.

S - Evidence removed.

 

P - DME volume unbelievably loud.

S - Volume set to more believable level.

 

P - Friction locks cause throttle levers to stick.

S - That's what they are there for!

 

P - IFF inoperative.

S - IFF always inoperative in OFF mode.

 

P - Suspected crack in windscreen.

S - Suspect you're right.

 

P - Number 3 engine missing.

S - Engine found on right wing after brief search.

 

P - Aircraft handles funny.

S - Aircraft warned to "Straighten up, Fly Right and Be Serious."

 

P - Target radar hums.

S - Reprogrammed target radar with words

 

P - Mouse in cockpit.

S - Cat installed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er i det hjørnet...

 

Kan komme med en vandrer historie ifra den tida jeg gikk flymekkern;

 

 

Det var en flykaptein i et amerikansk selskap og en controller i et flytårn på en amerikansk flyplass.

Den her kapteinen hadde lagt til seg en litt spesiell vane hver gang han landet på denne flyplassen,noe som han sjøl selvsagt var veldig fornøyd med.

Denne uvanen,kan vi kalle det,gikk ut på at hver gang han kom inn for landing,og det var blitt mørkt ute, skrudde han av alle lysene på flyet sitt.

Deretter kontaktet han tårnet, og sa ;"Guess who?"

Det her skjedde som sagt hver gang, helt til en dag da controlleren fant ut at det var på tide å gjøre hevn.

Det var en mørk, regnfull kveld, og som vanlig kom flyet med den amerikanske kapteinen inn for landing.

Han skrudde etter hvert av lysene sine, og kalte opp tårnet med ; "Guess who?"

Mens han smilte for seg sjøl, skrudde controlleren av alle lysene på rullebanen, og svarte tilbake på radioen; "Guess where?"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en flykaptein i et amerikansk selskap og en controller i et flytårn på en amerikansk flyplass.

Den her kapteinen hadde lagt til seg en litt spesiell vane hver gang han landet på denne flyplassen,noe som han sjøl selvsagt var veldig fornøyd med.

Denne uvanen,kan vi kalle det,gikk ut på at hver gang han kom inn for landing,og det var blitt mørkt ute, skrudde han av alle lysene på flyet sitt.

Deretter kontaktet han tårnet, og sa ;"Guess who?"

Det her skjedde som sagt hver gang, helt til en dag da controlleren fant ut at det var på tide å gjøre hevn.

Det var en mørk, regnfull kveld, og som vanlig kom flyet med den amerikanske kapteinen inn for landing.

Han skrudde etter hvert av lysene sine, og kalte opp tårnet med ; "Guess who?"

Mens han smilte for seg sjøl, skrudde controlleren av alle lysene på rullebanen, og svarte tilbake på radioen; "Guess where?"...

""""""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en flykaptein i et amerikansk selskap og en controller i et flytårn på en amerikansk flyplass.

Den her kapteinen hadde lagt til seg en litt spesiell vane hver gang han landet på denne flyplassen,noe som han sjøl selvsagt var veldig fornøyd med.

Denne uvanen,kan vi kalle det,gikk ut på at hver gang han kom inn for landing,og det var blitt mørkt ute, skrudde han av alle lysene på flyet sitt.

Deretter kontaktet han tårnet, og sa ;"Guess who?"

Det her skjedde som sagt hver gang, helt til en dag da controlleren fant ut at det var på tide å gjøre hevn.

Det var en mørk, regnfull kveld, og som vanlig kom flyet med den amerikanske kapteinen inn for landing.

Han skrudde etter hvert av lysene sine, og kalte opp tårnet med ; "Guess who?"

Mens han smilte for seg sjøl, skrudde controlleren av alle lysene på rullebanen, og svarte tilbake på radioen; "Guess where?"...

""""""""""""""

Den var god ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...