Roy Halvorsen Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Quantas er det australske luftfartsselskap. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparation eller rettelse. Blanketten er et stykke papir,som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringerde har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning. Ingen skal påstå at personalet på jorden og mekanikerne mangler humoristisk sans! Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som Quantas piloter har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert. Quantas er forresten det eneste større flyselskap, som aldri har hatt en alvorlig ulykke P = Problem innberettet av piloten. S = Svar noteret av mekanikeren. ============================================== == P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes. S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side! P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard. S: Der er ikke installert automatisk landing på dette fly... P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring. S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i orden! P: Et eller annet sitter løst i cockpitten. S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten. P: Døde insekter på frontruten. S: Levende insekter er i restordre... P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes. S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden! P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel. S: Beviset fjernet ! P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig S: Lyden i samtaleanlegget innstallert til et mer troverdig nivå... P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast. S: Det er liksom dét, de er der for... P: Radioen ute av drift. S: Radioen er alltid ute av drift, når den står på OFF. P: Har en mistanke om sprekk i frontruten. S: Har en mistanke om at du har rett! P: Mangler motor nr. 3. S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking... P: Flyet oppfører seg rart. S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst! P: Radaren brummer. S: Har omprogrammeret radaren til tale. P: Mus i cockpitten. S: Katt installert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Fikk en god latter her ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Warren Berg Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 [*********], den er gammel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Gammel, men alltids like morsom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Quantas? aldri hørt om. Qantas dere mener? Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Warren Berg Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Nei, Quantas. Det nasjonale flyselskapet i Botswana. Ta deg sammen mann! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Ja denne dukker opp fast her på forumet, er en gammel en - her er den engelske original-versjonen: Aircraft pilots submit maintenance complaints /problems, generally known as squawks, from time to time and after attending to the squawks, maintenance crews are required to log the details of the action taken to solve the pilot logged problem. P - The problem logged by the pilot. S - The solution and action taken by the engineers Here are some squawks, recently submitted by QANTAS pilots and the action taken there after. Take a look at these and you know why they say 'Never let it be said that ground crews and engineers lack a sense of humour !!! P - Left inside main tyre almost needs replacement. S- Almost replaced left inside main tyre. P - Test flight OK, except autoland very rough. S - Autoland not installed on this aircraft. P - No.2 propeller seeping prop fluid. S - No.2 propeller seepage normal - Nos. 1, 3 and 4 propellers lack normal seepage. P - Something loose in cockpit. S - Something tightened in cockpit. P - Dead bugs on windshield. S - Livebugs on backorder. P - Autopilot in altitude-hold mode produces a 200-fpm descent. S - Cannot reproduce problem on ground. P - Evidence of leak on right main landing gear. S - Evidence removed. P - DME volume unbelievably loud. S - Volume set to more believable level. P - Friction locks cause throttle levers to stick. S - That's what they are there for! P - IFF inoperative. S - IFF always inoperative in OFF mode. P - Suspected crack in windscreen. S - Suspect you're right. P - Number 3 engine missing. S - Engine found on right wing after brief search. P - Aircraft handles funny. S - Aircraft warned to "Straighten up, Fly Right and Be Serious." P - Target radar hums. S - Reprogrammed target radar with words P - Mouse in cockpit. S - Cat installed. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris Hernandez Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Nei, Quantas. Det nasjonale flyselskapet i Botswana. Ta deg sammen mann! Har ikke hørt om Quantas jeg heller, men jeg har hørt om Qantas! en klassiker dette forresten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 HEHE fikk en stor latterbombe der ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 He he. Konge Roy. Har faktisk aldri hørt denne før. Lo meg skakk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Denne var ny for meg også.. helt genialt bra da.. Artig Roy... Denne likte jeg godt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Pettersen Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Ah, den engelske versjonen oppklarte den med propellsmurningen. Trodde den var for dyp/teknisk for meg, men så var den bare feil oversatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Hansen Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Mens vi er i det hjørnet... Kan komme med en vandrer historie ifra den tida jeg gikk flymekkern; Det var en flykaptein i et amerikansk selskap og en controller i et flytårn på en amerikansk flyplass. Den her kapteinen hadde lagt til seg en litt spesiell vane hver gang han landet på denne flyplassen,noe som han sjøl selvsagt var veldig fornøyd med. Denne uvanen,kan vi kalle det,gikk ut på at hver gang han kom inn for landing,og det var blitt mørkt ute, skrudde han av alle lysene på flyet sitt. Deretter kontaktet han tårnet, og sa ;"Guess who?" Det her skjedde som sagt hver gang, helt til en dag da controlleren fant ut at det var på tide å gjøre hevn. Det var en mørk, regnfull kveld, og som vanlig kom flyet med den amerikanske kapteinen inn for landing. Han skrudde etter hvert av lysene sine, og kalte opp tårnet med ; "Guess who?" Mens han smilte for seg sjøl, skrudde controlleren av alle lysene på rullebanen, og svarte tilbake på radioen; "Guess where?"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Det var en flykaptein i et amerikansk selskap og en controller i et flytårn på en amerikansk flyplass. Den her kapteinen hadde lagt til seg en litt spesiell vane hver gang han landet på denne flyplassen,noe som han sjøl selvsagt var veldig fornøyd med. Denne uvanen,kan vi kalle det,gikk ut på at hver gang han kom inn for landing,og det var blitt mørkt ute, skrudde han av alle lysene på flyet sitt. Deretter kontaktet han tårnet, og sa ;"Guess who?" Det her skjedde som sagt hver gang, helt til en dag da controlleren fant ut at det var på tide å gjøre hevn. Det var en mørk, regnfull kveld, og som vanlig kom flyet med den amerikanske kapteinen inn for landing. Han skrudde etter hvert av lysene sine, og kalte opp tårnet med ; "Guess who?" Mens han smilte for seg sjøl, skrudde controlleren av alle lysene på rullebanen, og svarte tilbake på radioen; "Guess where?"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Salvesen Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Det var en flykaptein i et amerikansk selskap og en controller i et flytårn på en amerikansk flyplass. Den her kapteinen hadde lagt til seg en litt spesiell vane hver gang han landet på denne flyplassen,noe som han sjøl selvsagt var veldig fornøyd med. Denne uvanen,kan vi kalle det,gikk ut på at hver gang han kom inn for landing,og det var blitt mørkt ute, skrudde han av alle lysene på flyet sitt. Deretter kontaktet han tårnet, og sa ;"Guess who?" Det her skjedde som sagt hver gang, helt til en dag da controlleren fant ut at det var på tide å gjøre hevn. Det var en mørk, regnfull kveld, og som vanlig kom flyet med den amerikanske kapteinen inn for landing. Han skrudde etter hvert av lysene sine, og kalte opp tårnet med ; "Guess who?" Mens han smilte for seg sjøl, skrudde controlleren av alle lysene på rullebanen, og svarte tilbake på radioen; "Guess where?"... Den var god Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Har hørt den samme før, men da var det lynx på Bardufoss Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrè Amundsen Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 He He! Moro saker, sjeldent syn på Flightsim.no Alltid koselig med litt humor. [color:"blue"]Flott [/color] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Hansen Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Stemmer godt det. Læreren vår på flymekkern jobba på Lynxen tror jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.