Gå til innhold

Småfly med to personer savnet


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Ja jeg vet, men siden reg nr sladdes av pressen så kanskje man skal holde igjen her også inntil det er klarhet i hva som er skjedd- og eller pårørende er varslet. det er i hvertfall god presseskikk.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke fanget opp noen signaler fra nødpeilersenderen.

 

Er det ikke slik at den blir aktivisert automatisk ved havari?

 

Er jo ganske strenge krav på vedlikehold på slike sendere.

 

Noen som vet noe mer?

 

Nødpeilesenderene skal normalt utløses ved en gitt G belastning, det kan være nok med en HARD landing så begynner den å sende en sirenelignende lyd på 121.500 og 243 MHz.

 

Dog kan det skje flere ting under en ulykke som gjør at signalet ikke sendes eller ikke fanges opp:

 

Senderen blir knust i sammenstøtet, og sender selvfølgelig ikke noe signal. Det er riktignok solide bokser, men det er langt ifra krasj sikre (ala "black box" som er på større fly med taleregistrator og flight data recorder)

 

Senderens antenne blir liggende under metall vrakdeler og dermed skjermes signalet. Signalet er bare 50mW om jeg ikke husker feil (altså 0,05 watt, utrolig lite) for at batteriet skal få lang nok driftstid. Dette skjedde i den tragiske ulykken på Notodden for et par år tilbake nå. Signalet var så svakt at det først ble fanget opp av spesial flyet til Guard Systems langt utpå natta selv om en Sea King tidligere hadde vært "i nærheten" av havaristedet. Jeg måtte også svært nærme stedet (snakk om noen hundre meter) før jeg tok inn noe signal på en bærbar håndradio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bor i området:

 

Jeg ser pressen stadig sier og skriver at det var dårlig vær i området, men det sier meg egentlig lite. Noen som kan fortelle litt om hvordan været var i området på ettermiddagen ? (lå skyene nedover fjella, snødde det, var det minusgrader, mye vind osv).

 

Det viser seg at venner av meg har blitt rammet av ulykken, og jeg blir spurt om jeg vet noe om ulykken osv (spesielt siden flyet tok av ifra "min" flyplass).

 

Er det mye høye topper og daler i området, eller er det mer eller mindre "flatt" (i den grad det er flatt i dette landet selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bor i området:

 

Jeg ser pressen stadig sier og skriver at det var dårlig vær i området, men det sier meg egentlig lite. Noen som kan fortelle litt om hvordan været var i området på ettermiddagen ? (lå skyene nedover fjella, snødde det, var det minusgrader, mye vind osv).

 

lave skyer tredd langt nedover fjellsidene ja, regn/snø i høyden. temp her jeg bor var 5-7 plussgrader, kulde i høyden. litt vind var det også ja.

 

 

Er det mye høye topper og daler i området, eller er det mer eller mindre "flatt" (i den grad det er flatt i dette landet selvfølgelig).

 

flatt???? her??? NEI. ekstremt trang dal, Litldalen er mye mye smalere enn Sunndalen. Den er en sidedal til sunndalen, hvis du kommer inn fjorden og flyr inn mot sunndalsøra så ser du den dalen gå mot sør rett til høyre for selve sunndalen. den blir smalere og smalere, stupbratte fjell og i enden går det brått opp til fjells. Ta en titt på kartene i norgesglasset eller rett og slett ta en fs-tur med lagomesh inne, så får du en anelse om hva slags terreng det er i den dalen. stupbratte fjellsider opp mot 1900 meters høyde. det er nok relativt åpent og fin helt til man dukker ned fra høyfjellet og begynner å tre seg ned den dalen.

 

å fly Lesja-litldalen- vinnu er vel eneste sjangs for småfly for å prøve å unngå skyer. det er eneste mulighet for å kunne slippe seg lavere i styggvær for å holde seg VFR på det strekket pga av terrenget. et direkte strekk lesja- vinnu utenom den dalen ville krevd minst 6500 fot for sikker høyde. Da måtte dem holdt den høyden til de var over sunndalen, og sirkla seg ned, men siden det var skyer som dekte mesteparten av fjellene så er slikt utelukket i annet enn klarvær.

 

lesja- litldalen- vinnu er en superflott tur i en vill natur på godværsdager og gjøres ofte av mikrofly og småfly.

 

gå gjerne på gap.no og les om GAP treffet på vinnu 2003. der er det noen som har beskrevet hvordan en østlending opplevde turen til vinnu. han fløy via litldalen, men høyt over.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte hvordan det gikk på radioen i morges. Radioen stod på hele natten, artig at jeg bråvåknet da de snakket om fly. Først våknet jeg kl 5:00 og da visste de ikke om noen hadde omkommet, men de hadde funnet flyet som hadde "landet på isen".

Andre gang var kl 5:30 og da sa de at pilotene omkom.

Kjipt at sånnt skjer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...