Gå til innhold

Altimeter to QNH


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har hatt PMDG panelet foran meg nå, har kun blitt LDS-767 nå "", men etter hva jeg mener å huske:

 

Den knappen du bruker til "å skru riktig altimeter/QNH på".... istedet for å holde musen (datamusen) ved siden av denne knappen, så trykker du PÅ KNAPPEN! Midt i knappen "" Da endrer du fra altimeter til QNH eller motsatt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altimeter er en høydemåler, men dere mener kanskje å endre mellom QNH målt i hectopascal (feks 1013) og inches of mercury (feks 29.92)? ""

 

Hilsen Torbjørn

 

PS! Stikkord dersom man bruker PMDG: MANUAL

PPS! Svaret på spørsmålet "hvordan?" er å sette muspekeren over ordet "BARO" på EFIS-kontrollpanelet og klikke. Da flip-flop'er den mellom de to måleenhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops.. det ble litt feil der ja ""

 

Men etter det jeg lærte så heter det "altimeter" i USA? "Altimeter three zero three two" mens i europa heter det "quenage one zero zero three" f.eks...

Så derfor ble det altimeter uten noen omtanke ""

 

Men som du sier Torbjørn, det er det vi mener! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare pirke litt... ""

 

Bare fint du gjør det!

 

PPS! Svaret på spørsmålet "hvordan?" er å sette muspekeren over ordet "BARO" på EFIS-kontrollpanelet og klikke. Da flip-flop'er den mellom de to måleenhetene.

 

BARO het "knappen" ja ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar folkens... DVS Baro knappen har jeg brukt lenge, lenge med at jeg trykker på denne ved 10000ft både ved climb og descent... Men faktumet er jo at denne gjelder vel kun for altimeter.. så om jeg har altimeter 2992 og får beskjed fra ATC at QNH = 1029, så er det ikke bare å trykke over baro knappen.. Denne ender vel kun til og fra STD..

Så om jeg da stiller denne på 1029, så blir høyden totalt feil.... Ved climb ligger vel altimeter på rundt 3006 eller noe sånt.. Varigerer fra flyplass til flyplass..

 

Vet ikke om jeg fikk forklart meg godt nok.. Håper noen kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

Du trenger ikke kontakte PMDG. For og endre barotrykket i fra inhses til hektopascal, så setter du musepekeren litt til høyre på baroknappen, og da vil du sansynligvis få ei hånd med plusstegn. Beveg da musepekeren litt til og du skal få hånda uten plusstegn, og da vil du se at barobryteren beveger seg til høyre, og du har da endrer barotrykket til hektopascal QNH. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

Du trenger ikke kontakte PMDG. For og endre barotrykket i fra inhses til hektopascal, så setter du musepekeren litt til høyre på baroknappen, og da vil du sansynligvis få ei hånd med plusstegn. Beveg da musepekeren litt til og du skal få hånda uten plusstegn, og da vil du se at barobryteren beveger seg til høyre, og du har da endrer barotrykket til hektopascal QNH. ""

NB!husk og trykke venstre museknapp for og få bryteten til og bevege seg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det ut ja... Og jeg har ikke måttet skrive mail til PMDG - Akkurat som jeg hadde gjort det da.. hehe -----

Til slutt vil jeg si at på 3 år har jeg aldri sett noen plusser eller minuser i FS (ironi)

 

Takk til Werner som kom med en idiotisk, men lett løsning..

Sånn går det når man blir for høyteknologisk...

 

Se bildet.

[image]http://www.tknudsen.com/flybilder/forumet/baro.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en tabell for dette ja.har ikke denne foran meg her hjemme,men på jobb.Lett å regne ut en tabell selv.Q1013=29.92,1014=29.95.Altså du legger til/trekker fra 0.03 for hver hectopascal.Må sjekke dette på jobb imorgen for sikkerhetsskyld.

 

 

 

Asbjørn Furu

Orbit63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig beskrevet på bildet, men for å bytt til QNH fra Altimeter trenger man bare å klikke med musen på BARO navnet.

Så kan man justere trykket med enten + og - eller ved knappen nede hvor QNH pilen viser.

 

STD QNH velges som sikkert de fleste vet ved å trykke på selve BARO knappen

 

Håper de fleste vet/fant ut dette....

Takk igjen til alle som har svart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...