Gå til innhold

Noen tips til dere newbies igjen


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Se der ja Jonas... bra du fikk det til :)

 

Og til deg Kai, det er bedre at det ble korrigert nå, hvis ikke hadde noen andre gjort det seinere :)

 

Jeg prøver og hjelpe Jonas, og det er lettere for meg og andre og forstå det når det er riktig :)

 

Bare stå på Jonas , alle har vært sånn før, jeg husker jeg var på din alder og ikke kunne laste opp bilder en gang, Si ifra hvis du trenger mer hjelp :)

 

EDIT: Okei, jeg misforsto litt... Må si meg enig med Lund her..noe overdriving av Kenneth ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært MYE avsporing den siste tiden:

 

Jonas Sirda: ta deg en titt på hjemsiden på denne nettsiden der finner du en firkant over multiplayer/vatsim der vil det vises hvem som er piloter og atc i øyeblikket i Norge!

 

Denne tråden er forbeholdt tips for newbee, det finnes en egen tråd laget for vatsim-babbel(god gammeldags shitprat om alt mulig som har med vatsim å gjøre)

 

vatsim-babbel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du registrerer deg på VATSIM er det som pilot, og hvilket fly du eventuelt skulle ønske å fly er således ikke relevant. Ei heller er kallesignal (flyregistrering eller "company call") relevant for å registrere seg på VATSIM.

 

Det er først når du kommer så langt som til å skulle fly at flytype og kallesignal blir relevant, men det er fremdeles fritt valg på øverste hylle. Det du bør være oppmerksom på;

- SquawkBox: velg rett flytype i listen over flytyper før du logger på, gjerne også med riktig flyselskap.

- FSInn: Pass på at koden for flytype er korrekt i flyveplanen. Formatet er: a/bcde/f, hvor

- a/ => H/ dersom du flyr en "heavy" (maksvekt over 135 tonn). I motsatt fall utelates den.

- bcde => ICAO kode for flytype. Den skal være på MAKS 4 tegn. ICAO's egen database kan være meget nyttig: http://www.icao.int/anb/ais/8643/index.cfm

- /f => "Utstyrskode". Da VATSIM her ennå oppererer mer etter FAA (USA) standard kan det være greit å sette seg inn i hva som blir rett kode her. http://en.wikipedia.org/wiki/Equipment_codes kan være et greit sted å begynne.

... et par eksempler på gode koder kan være:

B738/Q (737-800), H/A388/Q (A380-800), H/CONC/J (Concorde), J3/U (Piper Cub) og DH8A/F (Dash 8-100).

 

For kallesignal kan det være lurt å merke seg at VATSIM benytter ICAO koder i steden for IATA koder. Så om du ønsker å fly DY564 logger du deg ikke på som DY564, men som NAX564. Det finnes også en del eksempler hvor flyselskapene benytter forskjellige koder. For eksempel flys BA214 som BAW14G, men hvorvidt du ønsker å nitidig lete deg frem til rett rutenummer er opp til deg selv. Du kan selvsagt også bruke flyets registreringsnummer som kallesignal, men husk å utelate eventuelle bindestreker. LN-ABC blir altså LNABC, G-OLFE blir GOLFE, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...