Gå til innhold

Noen tips til dere newbies igjen


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Bare et par ting jeg vil skrive inn her til dere som er nye på Vatsim igjen.

Etter at SB3 kom ut har det blitt en enorm mengde Newbie`s på Vatsim. Noen roter mere enn andre. Slapp av. Det er bare sånn det er. Er man Newbie så er man det.

Vi som atc vet at dere ikke kan så veldig mye om dette, men vi skal somsagt hjelpe dere igang så godt vi kan.

En av tingene jeg vil ta opp er følgende: Hvis dere får såkalt "blackout" og ikke vet lenger hva dere skal gjøre eller si, så spør bare atc på Norsk. Det er den beste læremetoden.

De siste dagene har jeg hatt mange folk jeg har prøvd å lære bort til og det har gått fint, men ikke vær redde for å spør hvis dere plutselig ikke skjønner noe.

Ser at faktisk de fleste av dere nye bruker voice, og det synes jeg er VELDIG BRA av dere.

En annen ting er at jeg har i noen tidsrom sittet alene som ENGM APP mens det er 7-10 fly inbound og en masse outbound, og da må jeg prøve å få tatt de i lufta og ned på bakken, så det er ikke alltid jeg kan hjelpe dere med engang.

Å sitte kontroller alene som app når man har så mye som 20 fly i min sector som jeg alene skal holde kontroll på er det noen ganger litt vanskelig å få alle fornøyde men det skjønner dere vel.

Har også merket at mange av dere har callsign som er litt merkelige. Callsign som feks. D4JH5R6 kan noen ganger blir litt vrient. Når dere ikke engang selv skjønner at jeg kaller på dere.

Andre navn som feks. deres eget navn er også ikke alltid like lett siden jeg leser opp dette fonetisk til dere. Det er da ting stopper har jeg skjønt, for dere vet ikke at det er dere jeg kaller på.

Så lenge dere skjønner deres eget callsign så er det ikke noe problem, men dere burde kanskje finne dere et callsign som feks Widerøe, Scanor Scandinavian Coast eller noe sånt

Forkortelsen for disse navnene finner dere på nettet. Husker ikke hvem side det er nå, men det kan sikkert noen andre som leser det legge inn under her. Det kalles en icao kode, og det er den dere setter inn i SB. Når vi ser denne forkortelsen så vet vi hva callsignet deres er.

Feks. Widerøe 114 blir da WIF114 i forkortelse.

Scandinavian 114 blir da SAS114

Coast114 blir da VBX114

Scanor114 (Braathens som det het før) blir da BRA114. Mulig Scanor har fått ny ICAOkode nå (mener jeg har hør det), men bruker dere BRA så vet vi at det er en Scanor.

Dette tror jeg vil gjøre det lettere for dere.

 

Jeg hadde også en newbie som kalte seg LN-XXX (siste tallene tar jeg ikke med ifare for å krenke han). Han var inne på voicen min så jeg, og jeg kalte han opp flere ganger fonetisk.

Det var heeeeeelt stille.. Ingen svarte. Etter 4-5 ganger på voice skrev jeg vil han på tekst, og da våknet han til liv. Jeg forklarte han at jeg hadde prøvd å kalle han opp på voice siden jeg ser at han er på min voicekanal, og da sa han at han bare hadde hør at det var en "Lima november xxxxx xxxxx xxxxx som ble kalt opp. Folklarte han at det var han jeg prøvde å kalle opp, og da skjønte han ikke så mye siden han hadde callsign LN-XXX og ikke Lima november xxxx xxxx xxxx.. He he he. Men jeg forklarte han om det fonetiske alf. og da ble det orden på ting og alt ble bra. Han skulle lære seg det fonetiske alfab. sa han, for det hørtes så tøft ut.. ""

 

Poenget er at vi leser opp dette fonetisk og ikke sånn som dere har filet det bortsett ifra hvis det er icaokoder som WIF, BRA, SAS osv. osv.

En annen hadde faktisk klart å finne icaokoden til Sundtair også, men skjønte ingenting da jeg kalte han opp som "Midnight" som faktisk er callsignet til Sundtair.

Men det skal sies på det rene at dere har ingenting å føle dere dumme for. Vi har ALLE hatt sånne problemer da vi startet med Vatsim selv.

Jeg skriver dette bare for at det kanskje vil hjelpe dere igang litt mere.

Andre callsign som feks Mikke mus og sånn blir liksom litt vrient for oss atc å si noen ganger. "Mikke mus 335. You are cleared to land rw 01R and you are number 3 for landing. Follow the Mini mus 336 and Doffen 548 on final".. """"""

 

Sist men ikke minst. IKKE ta av eller begyn å taxe uten at dere har fått klarering. Har sett at noen av dere har gjort det og da blir det noenganger nesten kræsj på bakken.

 

Det med Squawk har jeg også sett at mange av dere har problemer med.

Sett Squawk Charley betyr at dere skal sette transponderen i C mode.

Sett Squawk standby betyr å sette transponderen i Ikke-aktivt modus.

 

Her ser dere hvor man kan sette sq standby og charley i SB3. Det finnes 2 måter å gjøre dette på. Begge er her på bildene.

Trykk bare på "start i SB3, så vil dere få opp denne menyen.

Husk at dere på være pålogget for å kunne gjøre dette da. ""

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-1.jpg[/image]

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-2.jpg[/image]

 

 

Det er også en annen måte å gjøre dette på og det ser du på det siste bilde.

Noen fly kan man stille inn squawk charley og standby på throttlepanelet også. Bilde under er ifra Level-d 767-300

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-3.jpg[/image]

 

 

Squawk Standby skal være på når du står på bakken helt til ATC sier til deg at du skal sette den i Charleymodus.

 

 

 

 

Stå på folk. Begynner virkelig å ta seg opp nå ja.. ""

 

Sorry for mange skrivefeil, men dere kom dere iallfall imellom det jeg har skrivd ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Bra jobba. Dette trur eg dei fleste vil setje pris på. Hugsar sjølv min første tur på Vatsim med Cpt. Skaugstad som instruktør. Gjekk ikkje knirkefritt der heller. Godt den mannen har godt tålmod hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott levert... Det er så innmari greit å ha ATC som er forståelses full og skjønner det at de som har "newbie" i comment virkelig er newbies og flyr kanskje sine par første turer. Har hatt nå 4 turer hvor 2 av dem gikk til dundas.. Dette grunnet nervøsitet og kombinasjonen med voice og handling, men også feil på nettet som resultert i 2 brudd ved go-around.. Vel kanskje like greit det, men men... 2 turer gikk veldig bra, Daniel leverte strålende og jeg kom trygt i havn.. Så poenget mitt er at jeg håper ATC forblir rolige , balanserte , hjelpsomme og fremfor alt forståelsefull... Så regner jeg med ,, eller skal jeg si håper det blir mange av oss på VATSIM... Jeg er i allefall med....

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsetter trenden her.

 

Nå skal dere få være med på en tur med DHL 767-300 ifra ENGM (Oslo) til ENVA (Trondheim)

 

Vinden blåser ifra Nord, så da må vi regne med takeoff ifra 01L.

 

Denne turen kommer til å bli flydd uten FMC og jeg kommer til å bruke FSnavigator som kart.

Regner med at dere som er newbies ikke vet åssen dere skal stille inn en FMC, så derfor bruker jeg denne metoden.

 

Vi står nå på Gardermoen. Egentlig burde jeg ha stått på Cargopark på Gardermoen siden jeg flyr et fraktefly, men *hit heller..

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/YAFSS_093.jpg[/image]

 

På forhånd har jeg sjekket metar (værrapport) for Trondheim, og den sier wind from 290 degrees.

Da er kjangsene for at RW 27 er den jeg skal lande på meget stor i Trondheim.

 

Da skal vi file en flightplan. Som dere ser på dette bilde, så står det forklart litt.

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-4.jpg[/image]

 

Mitt callsign er som dere ser DHL36.

 

Vi skal også fly en SID ut ifra Oslo, og hvis dere har sid og star kart så skjønner dere nok nok hva slags sid dere vil få.

Her er et SID kart for 01L på Gardermoen sånn som det skal være. Siden kartet egentlig er Copyright, så har jeg fjernet noen vitale deler ifra det så ikke det skal bli bråk.

Som dere ser på dette kartet så er det mange veier ut ifra 01L på Gardermoen. Det som peker oppover er mot Nord.

Siden vi skal til Trondheim og skal fly SID vil vi da få en TOMBO 4 ALPHA departure. Det er det som er selve sid`n.

TORGA 4 ALPHA som dere ser går litt mere rettere opp mot Nord og den brukes til Bodø og Tromsø osv. osv.

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-6.jpg[/image]

 

Dere behøver ikke følge hele sid`n, men dere burde komme dere imellom TOMBO på vei opp iallfall.

 

Vi kan jo ikke bare levere en flightplan sånn som den ser ut nå, så da titter vi litt på et kart som er i FSNavigator, og siden vi vet at det er 01L vi skal ta av ifra og at vi skal til Trondheim og fly en sid ut ifra Gardermoen så får vi også finne noen punkter som er på vei oppover.

Det kalles intersections (ISEC) som vi skal imellom.

 

Vi titter litt på Kartet i FSnavigator.

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-5.jpg[/image]

 

Her finner vi igjen TOMBO som dere ser, og siden det er sid`n så skal dette være den første dere skriver inn i flightplanen. Dere skal ikke skrive TOMBO 4 ALPHA, men bare TOMBO.

Men vi må jo ha litt flere punkter i flightplanen synes jeg. Så vi setter inn noen flere.

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-7.jpg[/image]

 

Vi finner NORPO og MERAK som følger oss direkte til Østsiden for Værnes og siden vi skal inn på rullebane 27 passer jo dette best. Dette setter vi da inn. Vi kunne egentlig satt inn RETAN (sørøst for NORPO) i steden for NORPO, men idag skal vi fly imellom NORPO og vi skal fly IFR flyging (Instrument Flying Rules)

 

Høyde må vi også ha Siden dette er ligger i grenseland av oddetall og partall i høyden har jeg valgt å sette inn partall. 28000 fot eller Flightlevel 280 som det kalles.

Det er en regel som sier det at flyr man mellom 360 og 179 grader heading så er det oddetall (1-3-5-7-9) og flyr man mellom 180 og 359 grader heading er det partall (2-4-6-8).

Flightlevel 280 er da partall som dere ser.

Dere blir ikke hengt av oss hvis dere surrer med oddetall og partall i flightlevel når dere filer den. Jeg surrer selv noen ganger med dette og det er jeg ikke alene om heller.

Blir det feil pleier vi bare å si ifra at dere må forandre høyden i flightplanen og det er gjort på 3 sekunder for dere.

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-8.jpg[/image]

 

Jeg har satt inn farten min på 270 knop

Departure airport ENGM som er ICAO koden for Gardermoen og Arrival airport ENVA som er icao koden for Værnes (Trondheim)

Alternative airport har jeg satt til ENGM. Dette er hvis det er for dårlig vær eller noe vil oppstå under flygingen og jeg ikke kan lande på Værnes likevel.

Siden det er så kort mellom Oslo og Trondheim har jeg valgt å sette inn Oslo som Alternative airport.

Hadde det vært en lengere tur som feks Oslo til Tromsø ville jeg satt inn Bodø som Alternative airport, så slipper jeg å fly helt tilbake til Gardermoen hvis det skulle oppstå noe.

 

Departure time har jeg satt til 1710Z som er i UTC. Nå som vi (nesten) alle har stilt klokken til sommertid her i landet vil UTC bli 2 timer etter oss. Klokken er her i Norge nå 19:10 lokaltid.

 

 

Nå er flightplanen mere eller mindre rett og vi kan sende den.

 

Når den er sendt tuner vi radioen kontakter vi Gardermoen Ground. (121.920)

 

JEG: Gardermoen ground. DHL36 ready to copy clearens to Trondheim.

 

ATC: Set squawk charley (Da setter du bare den i aktiv modus. Dette vil atc se på sin radar med engang, så du behøver ikke si at du har gjort det)

 

ATC: DHL36 good evening. Standby for clearens.

 

(Nå kan det noen ganger ta opp til et minutt før du får klareringen. Alt avhengig av hvor mye ATC har å gjøre)

 

ATC: DHL36 cleared to Trondheim as filed. Tombo four (4) alpha departure. Flightlevel two eight zero (280). Squawk 4203.

 

(Da har jeg fått min clearens, men jeg må gi en readback på det jeg nettopp har fått)

 

JEG: DHL36 cleared to Trondheim as filed. Tombo four alpha departure. Flightlevel two eight zero. Squawk 4203.

 

ATC: Readback is correct. Push and start iss approved. Call for taxi.

 

(Nå har du lov til å starte opp og pushe bakover, men du skal ikke gjøre noe mere enn det Husk også å sette inn den squawken du fikk inn i transponderen..)

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-9.jpg[/image]

 

Vi har nå startet og pushet bakover og er nå klare til å taxe.

 

JEG: DHL36 ready to taxi.

 

ATC: DHL36 taxi Golf and November to holding zero one left (01L) QNH 1019

 

JEG: Golf November to holding zero one left. QNH 1019. DHL36

 

(QNH er lufttrykket som dere nå må stille inn på høydemåleren, eller dere kan bare trykke tasten B. Da stiller den seg selv)

(Nå har jeg startet med å si mitt callsign etter at jeg snakker med atc så atc skal skjønne at det er jeg som snakker til han)

 

Vi begynner nå å taxe mot RW01L og vi er på taxiway GOLF som ligger langs etter terminalen på Gardermoen.

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-10.jpg[/image]

 

 

Vi er nå kommet oss til "krysset" der Golf slutter og vi har jo også fått beskjed om taxiway November, så da svinger vi Venstre ut på November.

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-11.jpg[/image]

 

Vi fortsetter nedover.

 

ATC kaller oss opp igjen.

 

ATC: DHL36 contact Tower on one one eight desimal three zero zero. So long. (118.300) (Om atc tar med de siste nullene varierer ifra atc til atc)

 

JEG: Tower on one one eight desimal three. So long. (Siden det er bare nuller etter 3 tallet sier jeg bare det one one eight desimal three)

 

Så bytter jeg frekvens til Tårnet.

 

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-12.jpg[/image]

 

 

Nå har vi kommet oss til holdingen ved 01L og der kontakter vi atc igjen. Holding betyr at dere ikke skal taxe ut på rullebanen, men holde ved siden av.

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-13.jpg[/image]

 

Vi kontakter atc igjen hvis ikke han har sagt til deg på veien ned mot rullebanen at du er klarert for takeoff. (Hvis du blir det mens du taxer nedover kan du bare taxe ut på rullebanen og ta av, men du må uansett gi readback til atc hvis du får klarering til takeoff. )

 

JEG: At holding zero one left DHL36

 

ATC: DHL36. Cleared for takeoff zero one left. Wind from the north at 6 knots. (Vinden sier atc uansett til deg når du skal ta av.)

 

JEG: DHL36 Cleared for takeoff zero one left. Copy wind. (Du kan bare si copy wind i steden for å si hele vind-regla tilbake.)

 

Nå er du klar for takeoff og kan bare ta av.

 

Det lønner seg på forhånd å sette inn høyden på 28000 og headingen på rullebanen i autopiloten. Mange skrur den på rett etter takeoff, og navigerer bare etter instrumentene i flyet.

Husk at under 10000 fot eller flightlevel 100 er maksfart 250 knop med mindre atc ikke sier noe annet til deg. Den kan hende at de sier "DHL36. you have free speed, og da kan du bare gi det du har satt inn i flightplanen din. Jeg har satt inn 270 knots i denne flightplanen, så da holder vi oss til det. Får du ikke denne meldingen eller ikke ber om free speed selv, så må du holde deg under 250 knop. Så fort du er kommet over flightlevel 100 kan du fly i det du har satt inn i flightplanen din. Du kan selvfølgelig fly raskere enn det du har filet også, men jeg holder meg til 270 knop

 

Vi har nå akkurat kommet oss i lufta og har passert 2000 fot. Vi får da melding ifra tower igjen.

 

ATC: DHL36 radarcontact on departure. Climb to seven thousand feet. (7000 fot)

JEG: Climbing to seven-thousand feet. DHL36.

Før du kommer deg opp til 7000 fot kommer Tower til å kontakte deg og be deg om å kontakte Approach eller departure. (Approach og departure er det samme, varierer bare ifra atc hva dem sier)

ATC: DHL36 Contact approach on one two zero desimal four five. So long (120.450) Her ser dere også at atc ikke tok med null etter .45 i sin melding

JEG: Approach on one two zero desimal four five. So long

Nå tuner jeg frekvensen over til Approach og kontakter han.

 

JEG: Approach good evening. DHL36 with you, passing seven-thousand feet. (Du har akkurat passert 7000 fot)

ATC: DHL36. Good evening. Climb to flightlevel one niner zero (Flightlevel 190. 19000 fot)

JEG: Climb to flightlevel one niner zero. DHL36

Nå skal du stige opp til 19000 fot som du har fått beskjed om av atc.

Nå må du fly mot det første punktet du har i flightplanen derfor er enten FMC eller FSnavigator fint å ha nå så du vet hvem heading det er til det punktet. Har du ikke dette kan du be om vectors til det første punktet av atc, og det er det vi skal gjøre nå.

 

JEG: DHL36 request vectors to TOMBO (Siden det er det første punktet i flightplanen)

ATC: DHL36 Turn left zero one zero and continue direct TOMBO. (Venstre 010 grader)

JEG: Left zero one zero direct TOMBO. DHL36

Nå stiller du inn gradene 010 og fortsetter på den headingen samtidig som du klatrer opp til flightlevel 190.

 

Ved rundt 15000 til 17000 fot vil du få beskjed om å kontakte Oslo kontroll.

ATC: DHL36. Contact Oslo control on one two five desimal zero five. So long (125.050)

JEG: Oslo control on one two five desimal zero five. So long.

 

Da tuner vi frekvensen over til Oslo kontroll. og kontakter han.

JEG: Oslo control. DHL36 with you, passing flightlevel one seven zero. (Du passerer nå 17000 fot)

ATC: DHL36 radarcontact. Climb to flightlevel two eight zero (28000 fot)

Nå har du fått beskjed om å stige til 28000 fot av atc.

 

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-17.jpg[/image]

Du passerer nå snart TOMBO og vet ikke lenger headingen videre. Da ber du om vectors igjen (så lenge du ikke vet headingen videre til NORPO)

JEG: Oslo DHL36 request vectors to NORPO.

ATC: DHL36 Turn left heading three five zero direct NORPO

JEG: Left three five zero direct NORPO. DHL36

Nå har du fått gradene til NORPO så da er det bare å justere inn det.

Etter dette vil nok Oslo kontroll be deg om å kontakte Bodø kontroll, og det er det som vil skje nå.

ATC: DHL36 contact Bodø control on one two five decimal seven. So long (125.700)

JEG: Contact Bodø on one two five desimal seven. So long DHL36

Da tuner vi over til Bodø kontroll på 125.700 og tar kontakt

JEG: Bodø control. DHL36 with you. Flightlevel two eight zero. Direct NORPO.

ATC: DHL36. Radarcontact. Descend to flightlevel one zero zero .(Det betyr at du nå skal komme deg ned til 10000 fot, men du skal ikke bare venge nesa på flyet nedover og komme deg ned så fort som mulig. Du kan synke med 1800 til 2200 for pr. minutt.

JEG: Decend to flightlevel one zero zero. DHL36

 

 

 

Nå nærmer vi oss 10000 fot, og Bodø kontroll ber oss kontakte Værnes Approach. Husk også på regelen om at man skal holde seg under 250 knop under 10000 fot. Nå er tiden for å dra ned farten ned til 250 eller lavere.

ATC: DHL36. Contact Værnes Approach on one one eight desimal six zero. So long (118.600)

JEG: Værnes on one one eight desimal six zero. So long. DHL36

 

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-18.jpg[/image]

Nå justerer vi oss over til frekvensen til Værnes Approach og kontakter han. Vi er fortsatt på descend ned til 10000 fot og vi nærmer oss NORPO

JEG: Værnes Approach. DHL36 with you at flightlevel one two zero for one zero zero. (Vi er i 12000 fot på vei ned til 10000 fot)

ATC: DHL36. Good evening. Radarcontact. Descend to seven thousand feet. QNH one zero two seven (Vi har nå radarkontakt med Værnes, og vi skal ned til 7000 fot. Lokalt lufttrykk har vi også fått)

JEG: Descending to seven thousand feet. QNH one zero two seven. DHL36

Hvis du ikke har ILS freqvensen og headingen for rullebanen du skal lande på, så er det en ide å spørre om dette nå så dy har god tid til å stille dette inn. Det er ikke noe farlig å stille dette inn på selv om flyet flyr på autopilot. Den vil ikke reagere på det før du trykker på APP knappen. Vi kontakter Værnes for å spørre om dette nå.

 

JEG: DHL36 request ILS freq. and course heading for runway two seven.

ATC: DHL36 ILS freq. one zero nine desimal nine zero and course two seven one. (ILS frekvensen 109.90 og kursen 271)

JEG: Copy that. Thank you. DHL36

 

Nå har du fått det du trenger, og kan legge dette inn i systemet. Hvis du ikke fikk dette med deg kan du be om å få det på tekst også.

 

 

Når vi nå er så nærme Værnes og vi ikke har noe kart eller fmc å forholde oss til, så ber vi om vectors inn til ILS`n på Værnes.

JEG: Værnes approach. DHL36 request vectors for the ILS. (Nå har atc fått beskjed om å følge deg helt inn til ILS`n på værnes. Han skal nå gi deg headinger helt inn, så det eneste du skal nå er å følge hans meldinger. Selv om jeg har filet MERAK som siste punkt i flightplanen er det ikke sikkert at atc tar oss imellom den. Han kan gi oss en lettere vei ifra der vi er akkurat nå. Men siden han ser at det står MERAK skjønner han at vi vil inn på rullebane 27)

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-15.jpg[/image]

ATC: DHL36. Turn right heading zero one zero. (Høyre 010 grader)

JEG: Right heading zero one zero. DHL36

Etter litt kontakter han deg igjen og ber deg om å descende enda lengere ned.

ATC: DHL36. Descend to four-thousand feet. (4000 fot)

JEG: Descend to four-thousand feet. DHL36

Brems nå ned farten til 150-160 knop og gi ettervært mere og mere flaps

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-23.jpg[/image]

Nå nærmer vi oss Værnes med stormskritt her, og atc kaller oss opp igjen.

ATC: DHL36. Turn left heading two eight five. Cleared ILS 27. Report establish. (Venstre 285 grader og da er du på vei inn på ILS`n for rullebane 27 på Værnes, og har fått beskjed om å rapportere når flyet har "huket" seg fast på ILS`n. Du kan nå trykke inn APP knappen på

JEG: Left heading two eight five. Cleared ILS 27. Reporting when establish. DHL36

 

Nå kan du trykke inn APP knappen, og flyet vil gjøre så og si resten selv.

Når du er establish på ILS`n kontakter du Approach og sier ifra sånn som dette.

JEG: Establish on the ILS two seven. (Etablert på ILS`n for rullebane 27)

ATC: Copy that. Contact tower on one one niner desimal four. So long (Tårnet på Værnes på 119.400)

JEG: Tower on one one niner desimal four. So long DHL36

 

Nå tuner du som vanlig over til Tower sin frekvens, og kontakter han.

JEG: Værnes Tower. DHL36 with you on the ILS two seven. (Du har nå sagt ifra at du er på ILS`n for rullebane 27 på Værnes)

ATC: DHL36 Cleared to land runway two seven. Wind is one eight zero at one knots (Vinden er ifra 180 grader og er på 1 knop)

JEG: Cleared to land runway two seven. Copy wind. (Copy wind betyr som tidligere forklart at du har oppfattet dette)

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-19.jpg[/image]

Da er det bare å lande faktisk. Du er klarert til å lande og da skal ikke du gjøre noe annet enn å bare lande og bremse. Når du har landet vil Tower kontakte deg om å svinge av rullebanen til Venstre og be deg om å kontakte Ground.

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-21.jpg[/image]

ATC: DHL36 vacate to the left and contact Ground on one two one desimal six. So long (Bakkefrekvensen på 121.600)

JEG: Vacate to the left and contact ground on one two one desimal six. So long DHL36

Da tuner du deg over til Ground på Værnes og kontakter han.

JEG: Værnes Ground. DHL36 just vacated t the left. Request taxi.

ATC: DHL36 Taxi yankee to gate to gate three five.

JEG: Taxi yankee to gate three five. DHL36

 

Da taxer du bare til gaten du har fått tildelt og bruker den taxeveien du har fått tildelt.

 

Når du har kommet deg til gate kontakter du Ground igjen og sier følgende.

JEG: Ground. DHL36 at gate three five. And we are shutting down.

ATC: DHL36 Shuttdown approved and flightplan closed. Have a nice day.

JEG: Shuttdown approved and flightplan is closed. Thank you. DHL36.

 

 

[image]http://d20.homelinux.net/Squawk/Untitled-22.jpg[/image]

 

Thats it........................................................................

 

Håper dette hjalp dere litt iallfall. Nok noen timer å få skrivd ferdig dette og laget bildene.. ""

 

 

EDIT: Glemte å fylle inn noen små ting her.

 

Fot og flightlevel: Dette avhenger av hva QNH`n er, men somregel er den 8000 eller 8500 i Norge.

På Gardermoen er Transition altitude 7000 fot.

Med en QNH da som var på 1019 vil Transition level bli på 8000 fot.

Alt under 8000 vil da bli sagt i fot, mens alt over blir sagt i flightlevel.

 

Her finnes en fin side å finne ut TL på.

 

Har også lagt merke til at det er en del skrivefeil her, men bare lat som om det er lydskrift. Da fikser det seg ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEGET bra forklart dette der ja.Kaller meg selv fortsatt for newbie,mest pga at jeg ikke har kastet meg ut i SID/STAR enda.På tide å ta frem kartene i AIP,og lese/trene litt i fred og ro.

Flyr default fly,og bruker aldri NAV hold etc.Kun heading hold.Må derfor hele tiden følge med selv mht sidevind,avdrift etc.bruker default GPS(jada,vet den er ræ..i forhold til andre panel PMDG osv),men synes det gir fin trening.

 

 

 

 

Asbjørn Furu

Orbit63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra forklaring. Flot laget.

Den DHL texture du bruker er den til LevelD's 763 og hvis ja hvor finner man den ?? Har søgt rundt man fant den ikke.

 

Hei. Jepp den er til LevelD 763. Grunnen til at du ikke finner den enda, er for at den ikke er utgitt enda.

Begge to vil komme ut snart. Har hatt litt bugs med dem bare. ""

 

Asbjørn. Vi har alle vært der, og det er selvfølgelig god trening ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til de kloke hodene:

 

Programmet du Tom bruker, er jo FSNavigator. Men MÅ du kjøpe FSNavigator for å kunne "surfe" rundt i hele Norge og se hvor f.eks TOMBO ligger? Eller kan jeg bare laste ned demoen og jeg kan få opp alle Intersections, VOR, NDB osv.. ?

 

Hvis ikke, finnes det et annet program som jeg kan finne slikt på? Kan jeg kjøre FSNavigator selv om FS ikke har startet? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Arne,

 

Peter Nørkjær (SCA) holder på med et treningsopplegg til Newbies Piloter (og andre), har du eller han vært i kontakt med hverandre? Spør siden dine forklaringer vil være et MEGET godt hjelpemiddel i denne sammenheng! ""

 

PS! Når det gjelder Level-D og Squawk (omtalt annet sted på forum), husk å sette Level-D Squawk (på konsoll) til AUTO. Hvis ikke vil du fly rundt med Squawk Standbye (sammen med SB3). Dette er vel betegnet som en "bug", men vær iallefall obs.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSnavigator fungerer i 20 dager før den må reg.

Etter 20 dager vil du bare se et blankt kart hvis du ikke har betalt for lisens.

Regner med at det finnes andre navigatorer også som fungerer bra, men vet ikke om noen desverre.

 

FSnavigator fungerer ikke hvis ikke fs er startet tror jeg. Har ikke prøvd, men har liten tro på at det virker uten av du har startet Flightsimulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at FSnavigator ikke fungerer sammen med feks LevelD. Man kan ikke få FSnavigatoren til å fly en rute for deg så lenge du flyr LevelD.

 

Samkjører ikke helt de to der, men selvfølgelig kan man bruke FSnavigator til å navigere etter, og det var det jeg gjorde på vei til Trondheim. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting til dere nybegynnere (og de fleste andre også), i Controllerens ATIS så står det mye nyttig informasjon, og det står som regel også Information Charlie (eller Alpha, Bravo, Delta eller en annen bokstav i den.)

Når du ber om klarering så ta med Information Delta (eller den bokstaven som er oppgitt i ATIS), på den måten vet ATC at du har lest det han/hun har skrevet i ATIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver inn litt mere her.

Igår satt som somvanlig APP på GM igjen ifra rundt 21:00 og utover.

Jeg legger stadig merke til at det er mange som ikke har lest noe som helst på forhånd om åssen Vatsim fungerer.

Thomas satt Tower og prøvde å få tak i et fly som bare herjet rundt på bakken. Det var nytteløst. Han svarte ikke, og Thomas logget av ettervært siden det begynte å bli sent.

Jeg prøvde videre å få kontakt med denne personen som taxet rundt og ikke ville da kontakt. Jeg så at han var på min voicekanal, og jeg prøvde også å skrive til han flere ganger.

Han var på stø kurs i 80 knop på november ned til 01L.

 

Da sa jeg til han over voice at dette ville bli hans siste kjangse til å ta kontakt med meg, hvis ikke ville jeg kontakte en SUP. Jeg må i noen tilfeller be en SUP hjelpe meg når en pilot ødelegger for en haug med andre samtidig som han ikke hører på noe av det jeg sier eller tar kontakt.

Jeg hadde mange fly på bakken samt inbound og outbound ifra Gardermoen.

Da kontaktet han meg på tekst og ba om klarering til å ta av. ""

Jeg forklarte han at han ikke bare kan drive å taxe rundt sånn som han vil selv, og at han skal be om klarering ifra atc så lenge det er atc der.

Jeg spurte om han hadde filet en flightplan, og det sa han at han hadde. Sett squwk charley sa jeg og dette fikk han til.

Sjekket flightplanen hans, men der sto det lite. Faktisk ingenting annet enn departure airport og arr. airport.

Forklarte han at det ikke står noe waypoint i flightplanen hans. Dette tror jeg ikke han skjønte for han sa at han ikke fant noe feil ved sin egen flightplan.

 

Jeg hadde ikke tid akkurat da til å gå imellom åssen Vatsim fungerer ifra bunn til topp, og sa til han at han burde lese litt på www.vatsim.net og www.flightsim.no før han kastet seg ut i dette.

 

10 sekunder etterpå ba han meg om klarering igjen for å ta av. Fortsatt med den samme flightplanen. ""

(Ingen av dere bør føle dere truffet. Den aktuelle persomen her er ikke på denne forumet)

 

Mitt tips. Les imellom de viktige tingene både her og på Vatsim for å finne ut åssen dette fungerer.

Det er ikke bare å logge opp og ta av sånn som dere føler for selv. Det vil ikke fungere.

Dere SKAL ta kontakt med atc hvis det er noen der.

Dere SKAL følge det som atc sier.

 

Jeg vet at flere av dere har sendt meg en meldig når jeg har sittet atc og spurt meg hvorfor andre fly sier at de kommer til å svinge til den og den headingen uten at jeg har gitt dem klarering til det. Det skal jeg forklare her også. Det er fordi de som gjør det er erfarende piloter som vet godt hva de gjør og som skjønner at det er så mye trafikk at 1 kontroller ikke klarer å holde unna alt sammen. Disse erfarende pilotene er også med på å hjelpe dere på en måte faktisk. De gjør arbeidet lettere for meg når jeg sitter alene, og de vet åssen ting fungerer. Mange av dem vet nesten 100% hva jeg kommer til å si til dem også hvis det ikke er oppstått et problem rundt Gardermoen.

Disse har Voice og de har radar i flyet (Radarklienten i FSnavigator) så de ser hvor andre fly er innen 100nm og hvor dem skal.

 

Derfor får de lov til dette. De hjelper bare meg og dere egentlig. ""

 

Husk å les litt før dere hiver dere ut i dette.

Mange av dere er flinke til det, mens noen av dere kanskje tror at Vatsim er en vanlig mulitplayer der dere kan gjøre det dere vil selv, når dere selv måtte ønske det.

 

Les. www.vatsim.net

Les i dette forumet

 

 

Jeg kommer til å prøve å få til en treningskveld snart for dere der jeg skal prøve å "låse" av en hel flyplass ute i villmarka et sted. Der vil det settes opp en egen voicekanal som dere kan snakke på og som jeg og evnt. de andre som jeg får med meg av controllere kan hjelpe dere.

 

Da vil vi gå imellom det meste av ting for å få dere igang, men det betyr ikke at dere ikke behøver å lese.

 

 

Jeg vet at det er kjedelig å lese imellom alt som står overalt om dette, men det er faktisk noe vi alle har måtte gå imellom.

Mange har Vatsim som en seriøs hobby, og de tar den meget seriøst. Vatsim har brukt enormt mye tid for å få det sånn som det er idag, og la oss beholde den realiteten som det er der inne.

 

Dette er ikke ment som noe kjefting til dere på noen måte, men leser dere litt på forhånd så kommer dere raskere i lufta og blir flinke på meget kort tid.

Jeg ser på meg selv som en person som takler mye og Norske kontrollere er veldig flinke til å godta newbies. Dere kan jo forsøke å logge opp i Atlanta sent på kvelden uten å ha lest noe på forhånd. Da gidder dem ikke engang hjelpe dere. "Les sier dem" I værste fall blir dere faktisk kastet ut at en SUP der borte. Dette vet jeg siden jeg selv har hørt på kontrollere der borte etter at SB3 kom ut.

En etter en ble kastet ut fordi de ikke skjønte noen verdens ting av Vatsim.

I skandinavia + Island er det litt annerledes. Der er vi flinkere med de nye og alle kontrollere i Norge og forøvrig resten av skandinavia + Island skal ha all honør for dette

 

Men noe må dere klare selv. Litt lesing skader ikke. ""

 

 

Et par andre ting også:

Squawk standby på bakken SKAL dere ha inntil atc sier noe annet.

Squawk Charley (aktiv modus) SKAL dere ha i lufta med mindre atc ikke har sagt noe annet til dere.

 

denne siden har Håvard laget noen flightplaner som dere kan bruke, men uansett burde dere sette dere inn i hvorfor en flightplan virkelig skal se sånn ut. Dette står forklart i den samme tråden der jeg tar en flight ifra ENGM til ENVA.

 

Stå på alle sammen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer og mer imponert Tom! Veldig flott vi har en som deg som tar tak i ting! Dette gjør det mye mer enklere for oss piloter og dere ATC.

 

Kjempebra Tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her har dere flere linker dere kan sjekke og lese:

http://www.vateud-td.org/ her kan dere finne en mengde info om hva som sies på radioen, hvem sier hva etc.

 

Les også alt dere kan finne av info på disse sidene: http://vateud.org/ bruk menyen på venstre side og klikk på trainingdepartment.

 

Les spesielt alt som står om fraseologien ved bruk av radio/voice/text, samt hvordan file en flightplan.

 

Som Tom Arne sier, ikke driv og "fly" rundt på en flyplass dersom det er ATC online. Det skaper bare en masse frustrasjon og trøbbel for alle. Følg også med på radioen om dere benytter voice eller i textfeltet om dere benytter tekst. Dersom dere blir bedt om å ta kontakt med en ATC så svar. Er dere usikker på hva dere skal si på engelsk, bruk norsk.

 

Følg instruksene dere får fra ATC. Det er en mening med det vi sier. Vi skal hjelpe dere etetr beste evne, men som Tom Arne sier, er man alene ATC og mye trafikk kan det hende dere må vente litt, men vi kommer tilbake til dere. Vær tålmodige.

 

Jeg ønsker alle nye på VATSIM hjertelig velkommen og håper vi skal få mye morro sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som har blitt sagt mange ganger tidligere:

 

Til dere som er fortsett endel usikre og føler selv at dere ikke er trygge med fraselogi og ATC.. så anbefaler jeg dere å logge opp på dager da ATC er online, men kanskje heller ikke så mange fly!

 

Etter som jeg har skjønt etter å ha snakket med mange ATCer så er de fleste villige til å hjelpe dere! Og hvis vi/ATC skal klare å hjelpe dere, så må dere da spørre! Det er mye bedre å si "say again" enn å late som dere skjønte det, så blir det bare feil (!) Det er mye mer dumt og bare starte å taxe enn å spørre om igjen og få alt riktig ""

 

Hvis du er usikker, så kan du be ATC skrive til deg. Du kan si "say again (ATC skriver som oftest til deg hvis du ikke klarer det på andre/tredje gang), eller spørre litt hvis det er rolig!

 

Synes nå dere newbies har fått veldig bra starthjelp fra Tom Arne og spesielt VACCSCA som har treningskvelder! Slik var det ikke for oss andre newbies.

 

Alt dette har nå blitt skrevet før, så dette er ikke noe nytt "" Men nå kommer det klart frem!

 

ha en fortsatt strålende flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tillegg her, det er ikke forbudt å spørre på norsk heller!

 

For ATC er det mye lettere å skjønne hva du er i tvil om, om du spør på norsk, enn en dårlig sammensatt, gebroken engelsk settning, hvis dere skjønner.

 

Min erfaring sier at det er mange nye piloter på VATSIM, SB3 bringte en drøss av de med seg online, og en del er vel på 13-14 år, og ikke så veldig erfarne i å snakke flyteknisk engelsk (fraselogi osv..).

 

Enda en ting (ja, ble flere ting her ja) er at når dere er nybegynner på VATSIM, så er det nok, dere trenger ikke fly et fly dere er nybegynner på i tillegg. Jeg vil anse meg selv som en grei ATC, som er villig til å hjelpe nye piloter / atc'er (om trafikken tillater det), men når pilotene spør hvor de finner radio-stack, flaps-settings, trim osv.. så sier det litt om deres interesse i å sette seg inn i dette, og jeg blir overgitt over at de gidder prøve VATSIM, når de ikke engang gidder sjekke manualen for flyet de flyr for å finne ut av slike vesentlige ting. Er ikke alt vi som er ATC kan med flyene.. Fått flere spm om feks. APU på PMDG osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anse meg selv som en grei ATC, som er villig til å hjelpe nye piloter / atc'er (om trafikken tillater det), men når pilotene spør hvor de finner radio-stack, flaps-settings, trim osv..

 

Kjempe fint av Stig å hjelpe til med dette, men en ting. Hvis dere ikke vet åssen et fly fungerer overhode, så er det kanskje best å finne ut av dette offline først.

Å lære dere åssen det skal flyges i " den virkelige" verden med fraselogi osv. osv. er ikke noe problem, men hvis en helt fersk pilot kommer og ikke engang vet åssen han sjekker sin egen høyde og fart så blir det litt mye vil jeg si.

 

Jeg snakket med Kevin Pettersen i sta, og han sa at "Hvorfor har ikke Vatsim opptaksprøver som man må ta før man får lov til å fly?"

 

Det må være en glimrende ide som Vatsim på alle måter burde gjøre alvor av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med Kevin Pettersen i sta, og han sa at "Hvorfor har ikke Vatsim opptaksprøver som man må ta før man får lov til å fly?"

 

Forslaget liker jeg veldig godt... Har tenkt på det selv mange ganger, men da tror jeg vi får se en veldig stor nedgang i piloter! (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste testen man har i dag er vel på de way point testen i pilot resources - basic training informasjonen... Dette var veldig greit å lese og man lærte utrolig mye.. Fant ut at det var en stor fordel før jeg i det hele tatt tok første turen på VATSIM, så var det kun nervene og kombinasjonen med å snakke/fly som gjorde at man glemte det meste. he he men men.. det går da bare bedre og bedre...

 

Tips fra en newbie.... Les mye, les ofte og pugg...

Informasjon og repitering har aldri skadet noen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Tom Arne for flott "how to"! Jeg var på ENGM tidligere i kveld å prøve meg på en liten tur, som det ikke ble noe av pga at jeg rotet meg bort på bakken og aldri fandt holding pointen, hehe! Beklager om jeg stodd i veien for noen. Var forresten Tom, Thomas og Thomas som måtte slitte med meg der - sorry og takk!

 

For å bli bedre til neste gang hadde jeg tenkt å spør om et kart over ENGM , men nå har jeg omsider greide å bli LITT selvhjulpen, og fandt det jeg trengte her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg satt på ground idag og fått gitt litt taxiklarering har jeg sett den del SKIKKELIG merkelige callsign.. Det er så rare at flere av pilotene ikke skjønner dem selv """"

 

Jeg tar et utdrag ifra det jeg skrev på første side..

 

Har også merket at mange av dere har callsign som er litt merkelige. Callsign som feks. D4JH5R6 kan noen ganger blir litt vrient. Når dere ikke engang selv skjønner at jeg kaller på dere.

Andre navn som feks. deres eget navn er også ikke alltid like lett siden jeg leser opp dette fonetisk til dere. Det er da ting stopper har jeg skjønt, for dere vet ikke at det er dere jeg kaller på.

Så lenge dere skjønner deres eget callsign så er det ikke noe problem, men dere burde kanskje finne dere et callsign som feks Widerøe, Scanor Scandinavian Coast eller noe sånt

Forkortelsen for disse navnene finner dere på nettet. Husker ikke hvem side det er nå, men det kan sikkert noen andre som leser det legge inn under her. Det kalles en icao kode, og det er den dere setter inn i SB. Når vi ser denne forkortelsen så vet vi hva callsignet deres er.

Feks. Widerøe 114 blir da WIF114 i forkortelse.

Scandinavian 114 blir da SAS114

Coast114 blir da VBX114

Scanor114 (Braathens som det het før) blir da BRA114. Mulig Scanor har fått ny ICAOkode nå (mener jeg har hør det), men bruker dere BRA så vet vi at det er en Scanor.

Dette tror jeg vil gjøre det lettere for dere.

 

Kanskje en ide. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen har jeg litt jeg vil si.

 

Vet at det er mange Norske nwebies på Vatsim som ikke tilhører dette forumet, men for de som gjør det, så hadde det vært fint om dere skrev inn hele navnet deres i SB3 når dere logger på. Har sett flere som bare skriver feks. Svein, Karl, Petter Planke osv. osv. ""

 

Nei. Dette er ingen aprilspøk. ""

 

Satt ground igår på GM og vil også si at det ikke er noe farlig å spørre meg hvis dere lurer på noe. Jeg hjelper dere når jeg har tid, men som dere sikkert har fått med dere så har det "tatt helt av" i Norge i det siste og det kan til tider ta noen minutter før dere for både hjelp og klarering. Vi gjør så godt vi kan alle sammen som er kontrollere, men noen ganger flyter det rett og slett over med trafikk. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips til fraseologi; Når du får takeoff clearence fra ATC, f.eks. "SAS307 cleared for takeoff runway 01L, wind 030 at 6" så svarer du bare "Cleared for takeoff 01L, SAS307", Copy winds brukes ikke, og er også unødvendig.

Squawk på bakken er som sagt standby, men det er ikke sikkert ATC sier at du skal sette C-mode. Da setter du C-mode ved takeoffchecklist (om jeg ikke husker feil...).

 

Bare for å pirke;)

 

Kos dere på nettet! As real as it gets!

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...