Ståle Andre Ustad Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg lurer på om det er lovlig å spotte jeg noen som vet?? og om det er lovlig å stå på den "Jernbanestasjonplassen" på ENVA...Ivar??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Stene Bjørke Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Det må da vere lovelig og spotte da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hvorfor skulle det være ulovlig? Det er riktignok mange idiotiske lover i landet her, men fullt så ille er det nok ikke enda... Spotting i seg selv er ikke ulovlig, men det å ta seg inn på områder hvor man ikke har adgang for å spotte er det derimot, men som sagt, selve spottingen er da fullt lovlig...ingen som kan nekte deg å se på ting enda... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Dette må vel være bra useriøst innlegg vel? Du kan vel stå hvor som helst og se på fly, bare du ikke hopper over gjerdet på flyplassen og befinner deg på ulovlig område uten adgang. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen F Røiseland Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 I Bodø har vi jo faktisk en "kjær" lov fra 1918 som sier at det ikke er lovlig å fotografere inn mot flyplassområdet, flere "Foto Forbudt"-skilt er plassert opp på gjerdene rundt, og stadig vekk kommer det små patruljer med militærpiloti som ikke er spotterens beste venn. Heldigvis har jeg ikke havnet i noen konflikter med dem enda, men prøver å gjemme bort kameraet så godt jeg kan når de kommer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 I Bodø har vi jo faktisk en "kjær" lov fra 1918 som sier at det ikke er lovlig å fotografere inn mot flyplassområdet, flere "Foto Forbudt"-skilt er plassert opp på gjerdene rundt, og stadig vekk kommer det små patruljer med militærpiloti som ikke er spotterens beste venn. Heldigvis har jeg ikke havnet i noen konflikter med dem enda, men prøver å gjemme bort kameraet så godt jeg kan når de kommer.. Sett slike skilt på militært område ja. Det stemmer nok. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 hmm..til noen som har spottet på ENVA: Den plassen der du ser rett inn på APRON er lovlig ja?? Det var noe med at det ikke er lov å ta bilder fra fjellet inn mot Evenes e.l...sikkert etter den kalde krigen unnskyld min uvitenhet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Vær ihvertfall forsiktig i utlandet, der mange "charterflyplasser" egentlig faktisk er militære - selv om dette ofte kan være vanskelig å se/skjønne. Spesiellt Hellas (inkl. de greske øyer) og Kypros bør man være forsiktig, er ikke så lenge siden det hendte en episode i Hellas. På slike steder kan det vise seg man virkelig har bæsjet på leggen, hvis man har viftet med kameraet og tatt bilder av "uskyldige" charterfly som uheldigvis var inne på militært område. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 I Norge er det ikke forbudt å fotografere de sivile delene av flyplassene. Men militæret har aldri vært spessielt begeistret over at man tar bilder av deres installasjoner. Dette er også tilfellet på Værnes, men tror ikke de tar så tungt på det nå, de var nok strengere på det før da luftforsvaret holdt til der. Ved "jernbanestarsjonen" skal det gå helt fint å stå, har selv stått der mange ganger og tatt bilder i alle mulige rettninger. Det henter selvfølgelig i ny og ned at det triller forbi en AVINOR bil, eller en Securitas bil med skeptiske ansatte, men de er bare å overse. På motsatt side derimot, på andre siden av rullebanen, altså den militære delen står det faktisk et skilt på gjerdet at det er forbudt å fotografere der! Lykke til med vidre spotting! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Solheim Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Prøv å spør noen ved tvil. Spørte en par militærmenn av høyere rang i restauranten på Torp om fotografering. Dakotaen sto for noen år siden parkert på militært område. "Fotografer flyet og ikke noe annet" var svaret. Dermed fikk jeg fine bilder til Memo/Limtuben i IPMS. Ø.S. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 jeg, mamma og pappa skjønner IKKE hvor vi skal gå... du Ivar..Kan du plis forklare igjen?? Vi står ved terminal A bygget eller?? og når vi står på perongen. På posten din sto det gå bortover..Hvor er bortover?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn Bjørlo Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Hva med spotting i FS på Vatsim? Det er jo så mye tfc nå at det kunne vært interessant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Ståle, om man legger sammen to og to så forstår man at man må "klatre" litt. Dvs, når du står på stasjonen så går du mot tunelen, når du kommer til enden så går du opp bakken på din høyre side. Det hender at piloter kommenterer så hyggelig hvis vis det står en ensom kar der, lurer på hva de sier når en hele familie har tatt plass! Uansett, god tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Tusen takk..Men mamma surnet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Tror du forveksler begrep her, Ståle. Å spotte er ikke synonymt med å fotografere. Det kommer av "to spot" (engelsk, og betyr "å få øye på"), og ved litt påvirkning av det norske språket har vi plutselig et nytt begrep "å spotte". I praksis kan du si at det betyr å se noe. Du spør derfor om det er ulovlig å se på flyene. Hvis vi tar trenden i den norske politikken i betraktning, ville det ikke forundret meg om et slikt forbud kommer. Men det er altså (fremdeles) fullt lovlig å se på fly i dette land. Hvorvidt det er lovlig å fotografere dem er en annen sak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Rett skal være rett! Men hva mente du med at din mor "surnet"? Feiga ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 når man kjører til evenes, fra Harstad, står det faktisk et "fotografering forbudt skilt, militært område," langs veien! Men lett å se er det ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Surnet = ble sur/sint men er det lov å "spottefotografere da" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Barmark Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Så lenge det ikke står skilt o.l. om fotoforbud kan du godt knipse i vei så mye du vil. Må du dra på spottetur med famlien? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 hehehe, spurte pappa men så ville mamma bli med og greier...jeg sykler ikke til Værnes...Aldri i livet!! 5-6mil hehehe, så ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Invister litt penger i turen så kommer du deg dit med buss! Tar en stund, men det får så være.. I dette flotte vårværet er det verd å stå ute med solen i annsiktet og flyduren rundt øra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 dritt å stå alene da!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.