Gå til innhold

Bli med


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

VATSIM--- ja ja det hørtes jo kuuult ut det... NOT... For det første så finnes det ikke noen programmer som alle sier man må ha...Ikke som jeg har funnet kan lastes ned... Så kjedelig er det jo at man kommer seg pokker ikke med.. Og uten program.. vel da kommer man ikke med,.....Kjiiipt.

 

Nei... VATSIM blir bare tull for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg vel påstå at du ikke har letet grundig nok.

Snus litt rundt her: http://www.vatsim.net/ Så finner du nok det du trenger.

Har du litt tolmodighet så kommer forhåpentligvis SB3 snart. De sier det skal være mye enklere å bruke enn SB2.

 

Hvis du bare ikke gidder å lete så Last ned dette Så har du alt du trenger.

 

Dette må jeg si var elendig "leting" fra din side.

Ha litt tolmodighet, les litt på diverse forum så hadde denne posten vert unødvendig!!!

 

Latskapen LENGE LEVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

Hvis du ønske en program-vare som virker og er let at installere skal du prøve med IVAO´s saker.

Hvis du vil kan du på 0,5 komme online som IVAO pilot.Alt du trenger kan du downloade her ifra www.ivao.org/dk/ , og her etter skal du trykke på linien hvor der står " Not a java user? Click here".

Her springer frem en masse goe saker, bl.a et punkt som hetter "new member". Forsøk med dette hvis du ønsker noe som virker hver gang uten bråk.

Ha en go påske Tom, å forhåpentlig på gensyn på IVAO.

Mvh

Ivar Rasmussen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er vi optimist Tom???

 

he he , jeg er optimist nesten hele tiden jeg.. Men når jeg å går tok endelig fatt på oppgaven og virkelig satte meg ned å leste et par timer om VATSIM, ble jeg litt skuffe. Det vil si jeg syntes det hørte så bra ut og jeg ville endelig få gleden av å fly med ATC, så ble jeg bare skuffet av å ikke finne noen programvare som stod på listen over godkjente "må ha" program. F.eks Squaqkbok og SB Relay.. Disse var gikk ikke an å laste ned, eller så fant jeg bare døde linker. Men jeg så også at Squawkbox 3 kom først i slutten av mars.

 

Hvis du bare ikke gidder å lete så Last ned dette Så har du alt du trenger.

 

Dette må jeg si var elendig "leting" fra din side.

Ha litt tolmodighet, les litt på diverse forum så hadde denne posten vert unødvendig!!!

 

Latskapen LENGE LEVE!

 

Vel takk for tipset, jeg er ikke så lat som du skal ha det til for jeg fant en hel masse, problemet var at jeg ikke fikk lastet ned noe pga. døde linker osv... Men takk for linken. Skal prøve mer, gir ikke opp så lett.

 

Men jeg er optimist og skal finne en måte å komme online på en gang.

 

med IVAO´s saker.

Hvis du vil kan du på 0,5 komme online som IVAO pilot.Alt du trenger kan du downloade her ifra www.ivao.org/dk/

 

Dette har jeg ikke hørt om og jeg skal med glede se på saken. Så ja, kanskje vi sees på IVAO snart, eller forhåpentligvis på VATSIM....

 

Flyr som regel hvis jeg flyr online på VNAS sin multiplayer. Her har jeg også fungert mange ganger som ATC og synes online flygingen blir litt mer realistisk med kommunikasjon med controllere fremfor å kun fly uten å snakke med noen...

 

 

 

Takk for hjelpen så langt og god påske til dere også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom,

 

Når det gjelder VATSIM så er beste sted å se etter programvare og annen info direkte på VATSIMs webside.

 

Hvis så går inn på Pilot Resources i menyen til venstre, deretter velger Pilot Software, så finner du det du er på jakt etter.

 

Som du også nevner, SquawkBox3 er like om hjørnet, og dette vil forenkle Pilotens oppkobling ganske drastisk, så hold ut litt til ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for infoen.. Det ser nå ut til at jeg er mange steg nærmere å komme meg online på VATSIM.

Men det er jo et hav av applikasjoner man må/bør ha..

 

Så mitt spørsmål er om jeg bør vente til Squawkbox 3 kommer ut med å registrere meg på VATSIM...

 

Og om noen kunne gjøre det hele litt enklere for meg, ved å nevne de viktigste programmene man trenger...

 

ex.

Squawkbox 3

Advanced voice client

advanced voice tuner

fuipc <------- må denne være fullversjonen....?

 

Mener jeg leste noe om at AVC blir innebygd i Squawkbox 3.

Trenger jeg så noe mer.. Har lastet ned Complete VATSIM software package...

 

Setter pris på alle de flotte tilbakemeldingene ..

Takk alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom,

 

Den pakken du har lastet ned er for dagens oppsett, dvs med den "gamle" SquawkBox og AVC.

 

For SB3-installasjon (som har innebygget voice-applikasjon) så trenger du:

- Flight Simulator

- SB3

- FSUIPC (uregistrert/registrert)

- Internett-forbindelse

- VATSIM ID (du kan registrere deg nå, du trenger absolutt ikke vente)

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da er Squawkbox 3 installert, og jeg er ferdig med å lese alt av papir og dokumenter i pilot rescource center, tatt alle waypoint check testene og følger meg litt mer kofertabel med VATSIM... Så gjenstår det å logge seg på.. Vet ikke hvilken server som lønner seg å logge på for å fly i Norge?

 

Tenkte å ta turen til engm i dag, grunnet at jeg så Tom Arne var engm_app i dag... Så nå må jeg få installert fsnavigator og kartene mine....

 

Kan noen gi meg en server ip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen over servere ligger inne i SB3. Har akkurat konstatert at SB3 er en helt ny verden...........har hatt bare problemer med SB2 + tilhørende programmer, men nå er jeg endelig klar. Tenkte meg en tur ut i kveld, men kan noen hjelpe meg litt?

 

Når det f.eks kun er en ATC online (ENGM_app i kveld), og jeg ønsker f.eks å fly fra ENTC til ENGM. Skal all kommunikasjon da gå gjennom ENGM_app eller skal jeg først ta kontakt når jeg nærmer meg innflygningen?

 

Dette gleder jeg meg til... ""

mvh

Raymond Bertheussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det f.eks kun er en ATC online (ENGM_app i kveld), og jeg ønsker f.eks å fly fra ENTC til ENGM. Skal all kommunikasjon da gå gjennom ENGM_app eller skal jeg først ta kontakt når jeg nærmer meg innflygningen?

 

Merkelig nok, men akkurat samme spørsmål stilte jeg Tom Arne Paulsen i dag også .. he he

 

Logget meg på for første gang i kveld... Men nervene sviktet ved flightplanen.... Sondre var atc og jeg fikk med meg mange fine meldinger på radioen... Men måtte logge meg ut grunnet at jeg ikke følte meg helt up to date på språket enda... Alt jeg hadde lest, glemte jeg plutselig.. he he

 

har 1 spørsmål

 

1. Hvilken voice kanal server kan man bruke og hvilken kanal

2. I SB3 flightplan.. når man bruker pmdg, hva skal man skrive i aircraft details = /T B736 /E - Stemmer dette for TCAS flyet og FMS

 

3. Hva gjør man med IFR clearance om det ikke finnes ATC

 

4. Når man har tunet inn radioen på atc kanalen, kan man da snakke med dem over voice eller må man koble seg til server som spurt om over....

 

Takk om dere kan svare på dette, så skal jeg lese i mellomtiden.. Skal logge meg på for første flytur i morgen tenkte jeg. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken voice kanal server kan man bruke og hvilken kanal
voice kanlen du bruker blir den atc-en bruker, dette skal ikke du tenke på bare du logger på en server når du connecter og tuner inn en atc frekvens.

2. I SB3 flightplan.. når man bruker pmdg, hva skal man skrive i aircraft details = /T B736 /E - Stemmer dette for TCAS flyet og FMS
Dette vet jeg ikke, men du kan jo skrive TCAS og FMS i comments samt at du velger riktig i aircraft capabilities.

3. Hva gjør man med IFR clearance om det ikke finnes ATC
Da slepper du og be om en klarering.

4. Når man har tunet inn radioen på atc kanalen, kan man da snakke med dem over voice eller må man koble seg til server som spurt om over....
Du trenger bare og tune.

 

Du er hjertelig velkommen som trafikk på ENBR i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mine 2 første turer idag. Første tur fra ENTC til ENGM. Ble litt hektisk under innflygningen fordi jeg glemte å sende inn ny flightplan da jeg fikk beskjed om hvilken rwy jeg skulle lande på. Holdt på å kolidere med en kar, artig å høre hvem det kunne vært, tipper avstanden var ca 100 ft, glad jeg ikke var passasjer.

 

Andre tur gikk fra ENGM til ENBR og gikk mye bedre med korrekt flightplan, kunne fly på autopilot until the ground.

 

Dette gav mersmak, må bare få kjøpt et headset m.mikrofon så jeg slipper å skrive hele tiden. ""

 

Raymond Bertheussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for den Jonas... Jeg kommer i morgen for fult, og jeg skal fly en del ruter , bla til flesland , gardermoen , trondheim osv... Så nå trenger jeg bare å finne en måte å finne ut hvordan jeg ser hvor mye fuel jeg har i timer. Dette for det kreves som et valg i file flight plan i SB.. Jeg starter opp med som regel 100% fuel i pmdg og har til nå ikke giddet å satt meg så mye inn i beregninger av vekt og fuel.. Ja ja jeg vet at dette bør man gjøre og det skal jeg også etterhvert, men har nå flyvet i lang lang tid og hatt pmdg en god stund. Klart meg fin hittil.. Men hvordan man vet hvor mange timer man har fuel for,, ja det kan vel noen skarpe hjerner si meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva man kan bruke de sene nattetimer til. Jeg lette litt på nettet og finner ut at man kan grovregne med 3000 kg drivstoff pr time, men det var fra kg og ikke fra lbs. Videre fant jeg et beregningsverktøy som for meg er litt avansert men sjekk Fuelplanner

 

Du får ikke ut hvor mange timer drivstoffet rekker til, men hvor mye du trenger fra A til B i lbs eller kg.

 

Raymond Bertheussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemte å sende inn ny flightplan da jeg fikk beskjed om hvilken rwy jeg skulle lande på.

 

Man sender ikke ny flightplan i luften, spesielt ikke under innflygning. Man fyller heller ikke inn noe rwy i flightplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sender ikke ny flightplan i luften, spesielt ikke under innflygning. Man fyller heller ikke inn noe rwy i flightplan.

 

OK, jeg lærer stadig. Men kan du da si meg hvordan jeg har mulighet til å finne ut været i Oslo når jeg starter i Tromsø. Kan jeg tune ATIS på Gardermoen fra Tromsø slik at planleggingen følger været, eller skal jeg først be om værrapport når jeg får kontakt med Oslo kontroll??

 

mvh

Raymond Bertheussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Oslo er bemannet, så kan du for eksempel tune inn hos en ATC som har informasjon om vind og slikt i "ATIS". En annen mulighet er å sjekke METAR med ACARS-funksjonen i SB (hvis det ikke har blitt tatt bort i SB3, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...