Gå til innhold

Fly styrt i russland.


Alexander Storvig

Anbefalte innlegg

Hadde vært interessant å sett en nøytal havarirapport. Mer sier jeg ikke.

 

Samme dagen flyet gikk i bakken? Neppe! Det må da være mulig å fordøye en avisartikkel om flyulykke uten å stille spørsmål ved om flyet virkelig var utsatt for en ulykke?

 

Etter det jeg har forstått, så styrtet ikke flyet. Den ene vingen hadde tatt ned i bakken under landing, og så hadde det begynt å brenne. En flystyrt forbinder jeg med en ulykke der flyet styrter i bakken.

 

Hvis vingen tar bakken først, så er det ikke styrt, men hvis f.eks. nesa på flyet treffer bakken først, så er det styrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike land som Russland er mye utsatt når det gjelder flyulykker.

 

Russland er helt geniale til å lage robuste og gode fly. Problemet ligger i at kun et fåtall av alle selskapene som flyr der har økonomi til vedlikeholdet.

Ikke det at jeg skal komme med noen spekulasjoner i at dårlig vedlikehold er skyld i denne ulykken.

 

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig å sett en nøytral havarirapport (når den foreligger, forklart til deg, Jan). Slike land som Russland er mye utsatt når det gjelder flyulykker.

 

Her tror jeg at du kanskje må oppdatere deg en smule, herr Bertheussen "". Før murens fall visste man ikke fra vestlig hold hvordan det egentlig stod til der borte, men man antok at "det snødde fly" og vitsene i vestlige flymiljøer om russiske, flygende og drita fulle, språkløse selvmordspiloter florerte. Etter murens fall vaklet nok flysikkerheten i Russland en smule, men russerne ba om å bli målt etter vestlige standarder og det viste seg at de faktisk var innenfor kravene "våre", om enn bare såvidt. Etter dette har russerne vist at de har tatt tak i flysikkerheten i landet sitt, og siden den gang har russerne klart å bevise at det ikke er noe særlig farligere å fly med russiske fly enn det er å fly med europeiske. Så vidt jeg vet så følger de i dag noenlunde de samme standarder som "resten av verden" innenfor luftfarten. Det jukses sikkert i Russland også, akkurat som det sikkert jukses i Vesten, men jeg hadde ikke betenkt meg for "å fly på russisk" uansett.

 

Russiske Aeroflot , et av verdens største flyselskaper, ble av International Civil Aviation Organization - ICAO allerede i 2001 'klassifisert' til å faktisk ha en noe bedre sikkerhet enn det globale gjennomsnittet.

 

Jeg har sett en del statistikker på hvor det er farligst å fly, og de er ganske entydige på at det er farligst å fly i Asia og i Afrika. Det er ingen statisktikker som henger ut russerne spesielt, tvertimot så ser det ut til at russerne i dag er tett på Europa og USA når det gjelder flysikkerhet. Ihvertfall statistisk sett..........

 

Tenk litt over hvor stort Russland er og hvor mange flyulykker vi hører om derfra sammenlignet med antall flyulykker fra USA som heller ikke er noe lite land. Jeg har ikke regnet på det, men jeg sitter personlig heller ikke med det inntrykket av at det ramler ned flere fly i Russland enn det gjør i USA. Og igjen, statistikkene understøtter dette langt på vei......

 

Kom forleden over en interessant artikkel i Aftenposten som omhandler litt om dette: Hammer og sigd byttes med smil.

 

Tupolev 154 (jeg bare må få "reklamere" litt for den også ""), den store trehulls maskinen som jeg forøvrig synes er en av de vakreste passasjermaskiner som er bygget og som jeg mener å huske ble bygget i rundt 1000 eksemplarer. Dette flyet skal være et av de mer solide passasjerfly verden har sett, og det er bare en myte at det er så dårlig at det er livsfarlig å fly med (som mange hevder). Det har selvsagt hatt sin del av ulykkene, men majoriteten av disse har ikke hatt noe med den tekniske standarden på flyet å gjøre (noen av dem har faktisk blitt skutt ned... ""). Rundt 300 TU154 skal ettersigende fremdeles være i drift, og de fleste av dem er jevnlig blitt oppdatert. Russerne kan nemlig bygge fly også.

 

Jeg forsøker ikke her å påstå at det jeg her har skrevet er den eneste sannhet, men jeg tror ikke at det er så fryktelig feil. Jeg har en del dokumentasjon på dette, men siden jeg ikke har tilgang på den herfra får jeg bare satse på at hukommelsen ikke er så altfor dårlig vedlikeholdt. ""

 

Ha en fin helg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...