Gå til innhold

Norwegianpilot nektet sikkerhetskontroll


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Svært lite lurt av piloten dette. Jeg er spent på om vi får vite hvorfor han gikk så ekstremt til verks.

På et forum for en tid tilbake var det oppe et tema som handlet om om irritasjon blant flygende personell på sikkerhetsbestemmelsene på Gardermoen, omstendelig å komme seg til flyet osv. Kanskje ligger noe av dette bak? Han gikk i alle fall klart over streken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner jo med at ansatte/crew har prioritet igjennom sikkerhetskontrollen? Egen kø altså?

 

Det har vi iallefall på Torp, så sikkerhetskontrollen er strengt tatt bare en liten formalitet.

 

Vi vet jo etterhvert akkurat hva som går igjennom uten å gi lyd fra seg, så når man nærmer seg sikkerhetskontrollen så er det bare å ha alle pipende gjenstander liggende klare for gjennomlysning, og har man vernesko med ståltupp (får jo så mye fint i kevlar nå) så er det bare å ha lissene løse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et klart brudd på både EU-reglene og våre sikkerhetsbestemmelser.

 

Hvorfor driver Norge og forholder seg til EU regler ?

Er de noe slags wannabe EU medlemskap jeg ikke kjenner til ?

 

Jepp.. Norge har forpliktet seg til å følge EU's regler om både det ene og det andre...

 

EØS tror jeg skandalen heter.. ""

 

Er ikke rent sjelden man føler en trang til å kjeppjage politikere utfor bratte stup.. Type egnet for basehopp... ...men uten fallskjerm selvsagt...

 

Maken til dusteklubb skal man lete lenge etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner jo med at ansatte/crew har prioritet igjennom sikkerhetskontrollen? Egen kø altså?

 

Jo, står til og med et skilt på flyplassen i den lille byen langt i nord, Vadsø: Ansatte med avinors ID-kort har prioritet

 

På en annen side kan det være at det var lang kø i sikkerhetskontrollen og piloten rett og slett ikke så seg tid til å la seg sikkerhetskontrollere. (Belte, klokker, mobiltlf m.m) Jeg hadde også følt en viss frustrasjon om jeg var sent ute og skulle gjennom en sånn forbanna sjekk. Hvis du har fått jobb som pilot burde du være kvalifisert til å slippe sikkerhetskontroll. Hvordan jeg kan mene noe slikt? Det kreves litt mer for å bli pilot til å være en utsendt og forkledd fra irak. Dessuten er det lumsk av Avinor å mistenke Norwegian besetningsmedlemmer å være selvmordsbombere. Ikke det at man misstenkes, men det burde være opplagt at de IKKE er det, og dermed burde de slippe sikkerhetskontrollen.

 

Jeg venter på deres svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å få kaffen i fanget da jeg hørte det på radioen i dag morrest! Synes det var utrolig uannsvarlig av piloten, og hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt ham i jern på stedet! ""

Er litt spent på hva de sa når de skulle evakuere flyet, "Beklager, men vi må desverre evakuere dette flyet da kapteinen ikke hadde den store gleden av å passere igjennom sikkerhetskontrollen inne i terminalen.

Selvfølgelig, sannsynligheten for at denne kapteinen ønsket å gjøre noe "utenom" rutine med dette flyet er jo minimal, men regler er regler! ""

Personell har en egen sikkerhetskontroll på Gardermoen, helt på venstre side der det var gjennomkjøring av elektriske kjøretøy en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg fly et sted og fikk beskjed om at vi desverre må evakuere flyet pga. at piloten nekter å gå imellom sikkerhetskontrollen hadde jeg vel tenkt 2 ganger imellom om jeg virkelig ville sitte på dette flyet etterpå.

 

Prøv å gjør dette i USA. DA kommer det til å ta av da. (Eller,,,,, det er vel det som det definitivt IKKE kommer til å gjøre.) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo lite om årsaken til dette, men i utgangspunktet høres det ut som en dum ting å gjøre så sant du ikke er drittlei av og fly og heller vil finne deg noe annet å gjøre.

 

Btw: det er ikke så mye strengere i USA enn her. Riktignok tok det helt av for dama i innreise kontrollen når vi på spørsmål om hva vi skulle i USA, fortalte at vi var to norske piloter på vei til flygetreningskurs i USA. Men etter å ha blitt spurt ut og inn om hvem vi jobbet for, hvor mange ansatte det var i selskapet osv osv osv så gikk det greit.

 

Vi ble også plukket ut til en "ekstra sikkerheteshontroll" på vei hjem igjen, faktisk både i i Wichita og Minnapolis. Og i Wichita spøkte faktisk kontrolløren med å spørre om "how many bombs do you have under your jacket sir?".

 

(for de som lurer, nei jeg var IKKE tøff nok til å svare at jeg hadde med meg bomber ""

 

Dog var tonen gjennom sikkerhetskontrollen både høflig og munter så jeg så ikke noe problem med det. Har egentlig ikke samme erfaring her i landet, her møter du som oftest ikke et smil engang når du blir kontrollert, bare et surt fjes som pusher deg videre.

 

Og ihvertfall så finner jeg meg i mere uten å klage når det er en god tone og du ser folk smile. Kanskje man hadde unngått episoden idag for Norwegian om man hadde sendt folka i sikkerhetskontrollen på Gardermoen på et smilekurs ? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var utrolig uannsvarlig av piloten, og hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt ham i jern på stedet! ""

 

Hvor gammel er du egentlig?

 

Btw.

Som flyger trenger man likssom ikke smugle med seg inn "farlige" ting dersom man skulle finne på noe tull. Litt patetisk å måtte tømme toalettveska når man skal ha nattstopp og legge fra seg negleklipper og barberhøvel. Brannøksa og brannslukningsapparatet man har i cockpit er jo mye bedre hjelpemidler.

 

Skal ikke unnskylde hva denne karen gjorde, for det var unødvendig og gikk til sist ut over mange flere enn ham selv. Men å lese slikt tull fra småunger som ikke er gamle nok til å barbere seg en gang, er enda tåpeligere!

 

Skjerp dere!!!

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en form for administrativ demostrasjon også, man vet aldri. (På samme måte som man går ut i streik). Har ikke så mange erfarnger med sikkerhetssjekken på gardermoen. Har flydd ca 6 ganger til og fra etter det ble innført med total kontroll, men jeg synes de virker veldig trivelige og smilende. Det kommer nok bare på personligheten til betjeningen. Tror ikke de har instrukser om å være "sure"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende, men det vet nok bare han/hun som gjorde det.

 

Jeg vegrer meg ikke for å la meg selv kontrollere, men synes jo det er litt rart at vi som flygere (og likssom er de som skal beskyttes opp og ned osvosv..) blir kontrollert på samme nivå som passasjerer, mens teknisk personell (på VELDIG MANGE steder) ikke kontrolleres i det hele tatt når de møter på jobb. Ikke at jeg synes de burde kontrolleres, men jeg synes bare hele opplegget med sikkerhet (og hva som er "farlig") er til tider veldig lite gjennomtenkt og ekstremt tullete.

 

Igjen, hva skal jeg bruke min Gillette barberhøvel til når jeg har en ypperlig øks, i egen holder til og med, like ved min side når jeg setter meg ned i "kontorstolen" min?

 

På samme måte som for eksempel politi er klarert (tillitsverdige) til å ha med "farlige" gjenstander (i enkelte tilfeller skytevåpen) ombord, er vel ikke vi som flygere mindre tillitsverdige? Nei, jeg prøver ikke å si at jeg burde få lov til å ha med pistolen ombord, men en liten avbitertang, saks, barberhøvel etc som er så "utrolig farlig" hadde mange ganger vaert greit å ha...

 

Ting er ikke så veldig gjennomtenkt...

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var utrolig uannsvarlig av piloten, og hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt ham i jern på stedet! ""

 

Det var vel meningen at denne uttalelsen skulle være morsom, noe jeg tror de færreste synes den var. Ihvertfall

når man på dette tidspunkt ikke vet hva bakgrunnen var, for

denne hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver Norge og forholder seg til EU regler ?

Er de noe slags wannabe EU medlemskap jeg ikke kjenner til ?

 

Norge er det landet som følger EU-regler og direktiver mest til punkt og prikke.

 

Et eks.: Norge har ønsket å innføre nye kjennemerker på biler med integrert flagg, og har fulgt prosedyren for slikt ved å sende forslag til høring til EU. EU har ikke gitt godkjennelse og vegvesenet ligger ett år etter planen med å få innført nye kjennemerker. Island har imidlertid innført tilsvarende kjennemerker helt uten å bry seg om hva EU mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen Norge blir med i EU, så tror jeg det på mange måter blir en svært "smertefri" prosess. Siden vi nærmest er med i "EU Light" allerede, og innfører såkalte eu-tilpassninger i hytt og pine. Hadde det ikke vært fordi man visste bedre, skulle man jaggu tro at vi hadde blitt medlem i EU for lenge siden...

 

PS: Er ikke lenge siden jeg var i kontakt med Statens Vegvesen, og spurte samtidig ang. disse skiltene - fikk til

svar: at de ble ihvertfall 1,5 år forsinket. Så det er ikke

noe vits å holde pusten, mens man venter på dem!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var utrolig uannsvarlig av piloten, og hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt ham i jern på stedet! ""

 

Hvor gammel er du egentlig?

Det var da svært folkens, det jeg mente var at jeg synes det var merklig at sikkerhetsvaktene lot ham få gå helt ut til flyet før de gjorde noe med det! Prøv å se bort fra smilyen så kanskje dere ser "spøken" min fra en annen vinkel..

 

"Hvor gammel er du egentlig", hva har det med saken å gjøre? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner jo med at ansatte/crew har prioritet igjennom sikkerhetskontrollen? Egen kø altså?

 

Jo, står til og med et skilt på flyplassen i den lille byen langt i nord, Vadsø: Ansatte med avinors ID-kort har prioritet

 

På en annen side kan det være at det var lang kø i sikkerhetskontrollen og piloten rett og slett ikke så seg tid til å la seg sikkerhetskontrollere. (Belte, klokker, mobiltlf m.m) Jeg hadde også følt en viss frustrasjon om jeg var sent ute og skulle gjennom en sånn forbanna sjekk. Hvis du har fått jobb som pilot burde du være kvalifisert til å slippe sikkerhetskontroll. Hvordan jeg kan mene noe slikt? Det kreves litt mer for å bli pilot til å være en utsendt og forkledd fra irak. Dessuten er det lumsk av Avinor å mistenke Norwegian besetningsmedlemmer å være selvmordsbombere. Ikke det at man misstenkes, men det burde være opplagt at de IKKE er det, og dermed burde de slippe sikkerhetskontrollen.

 

Jeg venter på deres svar!

 

Det kreves litt mer for å bli pilot til å være en utsendt og forkledd fra irak

 

Nå var det ikke fra Irak noen av kaprerene som utførte 11 SEPT 2001 var da. Men ett naboland som heter Saudi Arabia.. Så vidt man har kommet frem til, var det INGEN irakere med i denne uhorvelige krigshandlingen.. Men det er tydelig at Bush sin løgnhistorie har hatt nedslagsfelt langt utenfor USAs grenser åpenbart...Synd spør du meg...

 

Oddvar

Braathen1976

VNAS325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde dere ikke holde dere til det denne tråden tar opp, og ikke blande inn helt andre ting her. Hva har Statens vegvesen med dette å gjøre, og Norges pirkete EU-regler?

Hold dere til saken det dreier seg om.

Når det gjelder piloten, så er det en meget uansvarlig oppførsel. Burde ikke få lov til å sitte bak spakene på et passasjerfly mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må en pilot gå gjennom sikkerhetskontrollen? Hvis han skulle ha noen difuse planer trenger han da ikke ta med seg hverken gønner eller kniv. Han sitter jo for svarte bak spakene. Han trenger 2 sekunder ved landing til å knerte alle ombord. Trenger han bedre tid, ja da følger det som Torbjørn sier en Brann-øks med i cocpiten. Den kan han slakte sidemannen med.

 

Har man ikke tillit til piloten, med eller uten sikkerhetskontroll. Da er det nok bedre at man går til destinasjonen.

 

Men det er uansett feil av enkeltpiloter å ta regelverket i egne hender. Slikt skal ikke skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal de sies at på Gardermoen så må så godt som allt personell som skal ut på rampen igjennom ihvertfall en "metalldetektor/røntgen-kontroll" i løpet av en arbeidsdag, men det er jo ikke til å stikke under en stol at hvis man virkelig vil, så er det ikke umulig å unngå en slik kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må en pilot gå gjennom sikkerhetskontrollen? Hvis han skulle ha noen difuse planer trenger han da ikke ta med seg hverken gønner eller kniv. Han sitter jo for svarte bak spakene. Han trenger 2 sekunder ved landing til å knerte alle ombord. Trenger han bedre tid, ja da følger det som Torbjørn sier en Brann-øks med i cocpiten. Den kan han slakte sidemannen med.

 

Har man ikke tillit til piloten, med eller uten sikkerhetskontroll. Da er det nok bedre at man går til destinasjonen.

 

Men det er uansett feil av enkeltpiloter å ta regelverket i egne hender. Slikt skal ikke skje.

 

Tja, jeg vet ihvertfall èn veldig god grunn... Mener å huske at dette har røtter i en sann historie også; Scenario som følger:

 

Piloten har blitt oppsøkt i sitt hjem av "terrorister", familien blir holdt som gissel - og piloten som skal på jobb blir tvunget til å medbringe våpen etc... i sin flightcase, slik at eventuellt kaprere om bord, bare har å gå i cocpit for å få utlevert våpen! - Hensikten med de fleste kapringer er ikke å styrte flyet, men å tvinge fram sine krav..... Hva gjør du? Med familien som gissel følger du selvfølgelig kaprernes krav!!

 

Vet ikke hvor ofte dette har skjedd, men det er i allefall grunnlegende viten i alt som har med security å gjøre! Derfor skal alle med tilgang til et "secure area" undersøkes... Senest forrige uke ble jo en dommer skutt i en rettsal i USA .. .bare et eksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor må en pilot gå gjennom sikkerhetskontrollen? Hvis han skulle ha noen difuse planer trenger han da ikke ta med seg hverken gønner eller kniv. Han sitter jo for svarte bak spakene. Han trenger 2 sekunder ved landing til å knerte alle ombord. Trenger han bedre tid, ja da følger det som Torbjørn sier en Brann-øks med i cocpiten. Den kan han slakte sidemannen med."

-Huff og huff, du har jo faktisk rett i dette "" Og som Rune sier kan det jo hende Osama sitter på kjerringa hans ""

Siste melding på radion var i allefall at piloten har blitt fratatt ID-kortet til Gardermoen og at saken selvfølgelig vil granskes osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har tilgang til øks i cockpiten så kan man alikevel ta med, for å sette det på spissen, en bombe inn, gi den til en annen som har gått "klar" igjennom sikkerhetskontrollen og som tar med denne ombord på en helt annen flight enn det flyveren som tok med bomben igjennom sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När nu "säkerhets" reglerna är som de är så bör man förhålla sig till de...om inte annat så för att få behålla Lufthamns kortet.

 

Men, det går inte att argumentera för att säkerheten blev dåligare av att denne Kapten inte gick genom säkerhetskontrollen.

 

Det är en paradox att vi piloter anses säkra nog att flyga brandbomber på mångfaldiga ton och till ett värde av mångfaldiga miljoner i all slags väder, men om vi tar med en liten kniv så blir vi plötsligt en säkerhets risk..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...