Gå til innhold

Mikroflylappen vs PPL-A


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Mulig at jeg kanskje burde postet dette i forumet for "Sertifikater og teorikurs", men jeg tror nedslagsfeltet er bredere her i "Kaffekroken" og forsøker meg her først.... ""

 

For mange år siden begynte jeg såvidt på PPL-A, men etablering med huskjøp og greier satte en effektiv stopper for det. Jada, jeg vet det; feil prioritering osv. osv. ""

 

Nå er jeg blitt såpass gammel at jeg ønsker å realisere drømmen om eget flysertifikat, men nå funderer jeg på å kanskje heller gå for mikroflylappen framfor PPL-A. Når jeg startet første gang var ikke mikrofly en opsjon, men det er det jo nå, og det er jo en vesentlig billigere greie enn å gå for Cessna, Piper osv..

 

Så har da følgende skjedd: jeg møtte helt tilfeldig et par karer som begge innehar a-sertifikatet (PPL-A), og da jeg nevnte at jeg vurderte å ta mikroflysertifikatet i stedet for PPL-A var begge veldig enige om at det absolutt lureste var å ta PPL-A selvom jeg i fortsettelsen skulle komme til å bare fly mikrofly. Begrunnelsen var bl.a at man ble en dyktigere og sikrere pilot med PPL-A i bunn fremfor bare med mikroflysertifikatet.

 

Jeg ser jo at veien til PPL-A er mer omfattende, og skal man fly mikrofly ut fra en større flyplass som jeg sannsynligvis må gjøre må man ha radiotelefoni som et tillegg til mikroflysertifikatet.

 

Er det noen som helst holdepunkter i påstanden om at man blir en sikrere og bedre pilot med PPL-A enn med "bare" mikroflysertifikat (med og uten radiotelefoni)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Roar egentlig, men helt uenig med de du har pratet med.

 

Selv om PPL-A gir en bredere opplæring (instrument f.eks), så ser jeg ikke helt logikken i at man bør ta PPL-A først, selv om man i utgangspunktet vil fly mikrofly pga. lavere utgifter.

 

Hva ligger PPL-A på nå? 60-65.000,-? For 50 timer?

 

For den prisen så kan jeg fly omtrent 2-300 timer i mitt mikrofly, og jeg er rimelig sikker på at 200 timer i mikrofly gir et bedre grunnlag for å bli en sikker mikroflyger, enn 50 timer i en annen kategori gjør.

 

RT-sertifikatet bør du ta, siden det strengt tatt er en nødvendighet om du vil legge ut på tur og ønsker SAR om du skulle ha et uhell.

Sånn jeg ser det så er det bare idioter som dukker unna alt av kontrollerte luftrom for å slippe å prate i radio.

 

Holdepunkter? Nja.. 50 timer i en Cessna gjør deg i stand til å håndtere en Cessna, mens 2-300 timer i et mikrofly (for samme prisen) bør gjøre deg til en ganske erfaren og dyktig mikroflyger.

 

Forøvrig har de vel et ganske stor mikrofly-miljø i Rogaland, med klubber både på Sola og på Jæren, så jeg anbefaler at du tar kontakt med en av dem og får deg en prøvetur...

 

Egentlig litt farlig, siden "en tur og du er hekta" ofte rår.. ""

 

Liste over mikroflyklubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette er ikke helt lett å si noe om, men jeg forsøker:

 

Det er sikkert fordel å ta PPL / A, siden du lærer endel mere der. Men samtidig er jeg nok ganske enig med Kenneth i at for samme prisen får du MANGE timer i mikrofly, og det er jo i bunn og grunn mengden trening som gir resultater (såfremt man driver litt målrettet trening da). Så hadde jeg skullet fly mikro tviler jeg på at jeg hadde tatt veien om PPL / A. Mye handler om egne holdninger og forståelse for det du driver med, og mye av denne forståelsen er det opp til deg selv å finne frem til og forstå på riktig måte. Så jeg tror rådet mitt blir å gå for mikro direkte om det er mikro du vil fly. Øk heller egeninnsatsen noe for å lære litt mere enn teoripensum tilsier, støtt deg gjerne til bøkene som brukes til PPL.

 

Det har jo vært endel ulykker med mikro opp gjennom årene, og uten at jeg har studert disse noe særlig så har en gjenganger vært steiling, gjerne i forbindelse med "low pass" og lignende såvidt jeg har hørt. Bare pass på at du vet hva du flyr og hvor mye energi du har tilgjengelig. Husk at mikro vanligvis er lette maskiner, og du kan ikke lagre nevneverdig energi i form at fart der sammenlignet med småfly. Så har du også svært begrenset motor tilgjengelig så sier det seg selv at du må planlegge opptrekk osv etter å ha tatt en "sving over stripa", det nytter ikke å trekke nesa rett i været og tro at du kan bytte hastighet mot høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg FULLSTENDIG enig med Kenneth i at du så definitivt bør / må ta RT sertifikat. Det gir deg en ekstra sikkerhet, og det kan også være litt mere spennende å fly i kontrollert luftrom (eller luftrom med krav til radiosamband er vel mere riktig å si) mener nå jeg. Da kan du også besøke større flyplasser når du får lyst til det. Husk at selv på steder som Notodden så er radio et krav for å kunne fly inn / ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si meg HELT enig med ALT Kenneth skriver. Mikrofly er en fantastisk mulighet til å komme seg i lufta for oss som ikke lenger har ambisjoner om å bli yrkesflygere.

 

Vi er flere på Sola som har flydd på treff i utlandet, og min intruktør har faktisk organisert langtur til Roma med mikrofly.

 

Det kan virke som om det eksisterer litt fordommer til mikrofly blant gutta som flyr "Heavy Metal" (Cessna 172 og sånt noe...), men det er stort sett slutt tørkestativ med upålitelige to-taktere. Sikkerheten er stort sett helt på topp, selv om du i mye større grad er ansnvarlig for å holde utstyr og fly i orden. Dessuten er ytelsene på de fleste mikroflyene her på Sola fullt på høyde med det du får i en Cessna 172.

 

Selv er jeg medeier i det som sannsynligvis er Solas mest saktegående fly, en Murphy Maverick som cruiser på 85 - 90 miles. Det har ytelser og utseende som kan minne om en ur-cub, og bruker omlag 12 liter 100LL i timen. Dessuten er den sabla løyen å fly!

 

Dersom du vil ha en fantastisk hobby uten å bli flådd, kan jeg anbefale mikroflyging på det aller varmeste.

 

Send gjerne en mail dersom du vil se hva vi holder på med på Sola!

 

Morten

 

(nesvik(a)gmail.com)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei nevner et viktig poeng om mikrofly. De har liten masse, ofte mer drag enn småfly generellt, og som oftest et mer positivt forhold mellom motoreffekt og vekt enn småfly.

 

Det gjør at de ofte klatrer svært godt (1-2.000 fpm), men idet motoren måtte stoppe etter takeoff, så gjør drag og lav masse til at flyet når steilefart før man rekker å blunke.

 

Dette er forsåvidt ikke et stort problem, så lenge man er klar over det, og reagerer deretter. Utover det så er det ikke noe problem å seile et mikrofly, og selv så trener jeg både steilinger og deadstick-landinger ofte, for å lære å "høre" på flyet, og å lære å bedømme glidedistanser.

 

Noe som er veldig gøy trening er STOL, og igjen så kan det komme godt med i en nødsituasjon.

 

Har selv 41 timer nå, hvorav 20 er i mitt (og fatters) fly, LN-YJF, og jeg flyr så ofte det lar seg gjøre.

Mye av flygingen min er fortsatt målrettet trening, som STOL, formasjonsflyging, og planlegging/navigering med kart og kompass.

 

Det som er desidert mest morsomt er formasjonsflyging, noe mikroflygere praktiserer ganske ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder også bruksområdet. Skal du bare frese rundt solo i lokalområdet er sikkert microsfly greit. Skal du derimot på langtur eller ferie med resten av familien pluss ekstra vekt, kommer du til kort med micro.

 

Selv hadde jeg ikke vurdert micro, men er da ung (kremt!) ennå å ville ha valgt ppl/a for å holde flere muligheter åpne.

 

Har forresten ikke lappen selv, liten sjangs for at det skal skje også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du bor i Stavanger Olav, og i den sammengeng er det en ting som bør nevnes. Ingen leier ut microfly på Sola, man må være flyeier hvis man vil fly utenom skolingen. Men hvis du ser deg råd til å kjøpe deg inn i et microfly, kan det sikkert være like gøy som cessna eller piper.

Selv holder jeg på med PPL-A, men det er fordi jeg har et håp om å kunne bli yrkesflyger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder også bruksområdet. Skal du bare frese rundt solo i lokalområdet er sikkert microsfly greit. Skal du derimot på langtur eller ferie med resten av familien pluss ekstra vekt, kommer du til kort med micro.

 

Nå spørs det jo på hva du definerer som lokalområde da... ""

 

Selv med min tørste to-takter så flyr jeg glatt fra Jarlsberg til f.eks Sola eller Flesland non-stop. Det tar under 2,5 time (av en endurance på 3,5 time + reserve), og er dermed ikke verre enn en kjøretur fra meg til Gardermoen, og er ikke verre i mitt fly enn i andre trege fly.

 

Regner med å bytte til en mindre tørst firetakter iløpet av 2005, og da øker rekkevidden litt. Non-stop Jarlsberg - Brønnøysund vil da f.eks være mulig, men det spørs om bakenden min er enig i det.. ""

 

...og om jeg hadde satt inn et sett vingetanker, så kunne direkte Jarlsberg - Vadsø vært noe å prøve på, men da måtte jeg nok amputert bakenden når jeg kom frem.. ""

 

På ferie med familie og ekstra vekt? Da kan du glemme vanlige klubbfly og heller satse på et flyselskap...

 

Såvidt meg bekjent så er de vanligste klubbflyene her i landet for to og tre-setere å regne om du skal ha foill tank og litt bagasje.

 

Ikke ulikt mitt fly (Rans S-6ES) som når maksvekt med to personer på 85 kg, 25 kg. bagasje, og foill tank jah...

En kurrant reisemikro sånn sett, selv om jeg igrunn ikke har tenkt meg så forbanna langt (selv om en i klubben prøver å overbevise meg om at vi skal til Belgia i sommer, men jeg er ikke helt overbevist om det riktig ennå).

 

Mikroflyet jeg skolet med fløy forøvrig t/r Roma, sammen med tre andre mikrofly for noen år siden, så man kan igrunn reise så langt man vil...

 

Er forøvrig sikkert andre her som kan gå i detaljer på hvor mye en kan laste opp i en PA-28 eller C172 før man sprekker på vekt og balanse...

Noe sier meg at dine ferieplaner for hele familien fort kan gå i vasken nemlig... ""

 

Det er jo fordeler og ulemper med mikrofly da. Skal du fly mye langturer, så kan du glemme alt du har hørt om instrumentflyging, mørkeflyging, og flyging "on top", for det får du ikke lov til med mikrofly.

Til gjengjeld så får du masse flyglede, til en brøkdel av prisen for PPL-A og prisen for leie av en PA-28 eller C172.

 

Alt i alt så kommer det hele an på hva du ønsker å prioritere... ...eller som de sier i reklamen på tv:

"Skal du fiske? ...eller få fisk?"

 

Med et mikrofly så kan man fly masse for en relativt billig penge, om man ikke har noe imot å bare ha én passasjer.

 

Med PPL-A så kan man ta med seg flere, og man har flere muligheter for å utvide sertifikatet sitt til mørkeflyging, instrument, osv, men alt til en mye høyere pris. Dyrere å ta, og dyrere å ha.

 

...eller for å si det som jeg sier til en bekjent av meg som tok PPL-A:

"For prisen du har gitt for ditt sertifikat, så fikk jeg mitt sertifikat, og min egen halvdel av et fly..."

 

Behøver ikke nevne for han at han også betaler 4-500% mer i timen for fire-seteren han leier, for det vet han godt... Han logget under 10 timer ifjor, mens jeg har logget ca. 15 så langt i år... ...og det har vært mye dårlig vær... ""

 

Jeg får avslutte nå før fingrene detter av og tastaturet tar fyr... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig sikkert andre her som kan gå i detaljer på hvor mye en kan laste opp i en PA-28 eller C172 før man sprekker på vekt og balanse...

 

Laster du en PA28 med 3 voksne personer på 80 kg hver, så kan du ikke ha fulle tanker. C172 er ikke så veldig forskjellig, men den er litt snillere.

 

Skal du på ferietur og er 2-3 personer, litt bagasje og halve tanker, så har du fortsatt en flytid på ca 3 timer. Du gidder ikke fly lenger enn det før du vil ha en pause på bakken, så det er vel ikke noe stort problem? "" Flyr du sørover fra f.eks. Jarslberg i 3 timer så er du langt ned i Tyskland. Med mikrofly kommer du kanskje til svenskegrensa? ""

 

Men uansett, er du ute etter flyglede og ikke vil bruke så mye penger, og du ikke har planer om en videre karriere som trafikkflyger, så sats på mikrofly. Småfly begynner å bli altfor dyrt, avgiftene øker osv osv. PPL-A får du neppe for noe særlig under 70-80.000 kroner.

 

...og 90% av tiden du flyr småfly har du bare med deg en passasjer, så hva er da poenget med en 4-seters maskin? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sola du ha RT for å fly. Jeg er forøvrig enig med det mikroentusiastene uttaler her. Mikro synes å være et veldig bra alternativ hvis du ikke har planer om å fly noe stort og tungt og dyrt. 90% av min flyging til nå har foregått alene eller med en annen person, ut fra Sola og tilbake igjen, total flygetid 1 - 1.5 time. Dette kunne jeg like godt gjort i en mikro.

 

Vær dog obs på at mikrobene opererer på disp på Sola (står vel i BSL D-et-eller-annet) og LTT truer jevnlig med å innføre restriksjoner på mikroflyging når det blir for mye trafikk. Til nå har vel dette kun vært trusler.

 

Som Morten sier har de fleste mikrober som opererer på Sola (nesten) like bra eller bedre ytelse enn en C172 eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Morten, det var jeg ikke klar over. Jeg sjekka faktisk litt rundt før jeg begynte på PPL, men da var det ingen som leide ut microer. (sommeren 2004) I allefall ingen som fortalte meg om det.

 

Kanskje "ingen" visste om det "" Nå vet de og informasjonen skal bli bedre ved neste korsvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg har spurt om ting & tang før her på forumet i mine mange år som entusiast og som oftest fått gode svar, men denne gangen tar dere kaka gutter! Jeg kom meg litt sent på nettet i dag og fikk faktisk bakoversveis av all den fine responsen.

 

Tusen takk igjen, gutter, dette var MEGET nyttig informasjon!

 

Jeg er bestemt på å ta lappen, jeg sa det senest til meg selv i dag da jeg svingte innom parkeringsplassen til Sola Flyklubb og så litt på aktiviteten der: "hvorfor har jeg f¤#" ikke gjort noe med dette før nå!"

 

Dette med mikrofly er svært interessant, jeg har lest mye om det og bl.a Kenneth er jo en god ambassadør for flytypen.

 

Derimot er det noen utfordringer her som må bearbeides:

 

- Mikrofly : få fly til utleie. Har en stund faktisk vurdert om jeg skal kjøpe meg et slik at 'jeg kan fly når jeg vil', eller forsøke å få kjøpt meg en andel i et. Går jeg for 'kjøpe og gjøre selv' dukker jo neste utfordring opp, og det er jo dette med oppbevaring. Sola Flyklubb har vel neppe ledige hangararealer, og eiendommen min på 300m2 inkl. hus blir i snaueste laget selvom jeg ser at Kenneth snakker varmt om mikroflyets STOL-egenskaper "". Hadde jeg fått meg en plass til oppbevaring av mikroflyet tror jeg valget hadde vært nokså enkelt, men jeg ville jo helst hatt flyet i nærheten av en aktiv klubb og miljøet der (miljøet er viktig!). Det blir liksom ikke det samme å leie ei løe av en bonde "lang borte". Mikrofly er også helt greit da det kun er meg og kona (som forøvrig også kunne tenkt seg å ta lappen), mao ingen barn som behøver plass. Vi ser for oss å innimellom benytte mikro-/småfly bl.a på turer over til familien i Tønsberg (er der rimelig ofte, nemlig). Jarlsberg er jo bare et "steinkast" unna resten av slekta. Om vi gjerne ikke får med oss allverdens bagasje gjør ikke det noe. Det hender at vi er på MC-tur og vet derfor hvor lite vi egentlig trenger å ha med oss "".

 

- PPL-A : god tilgang på fly som kan leies, men det koster. Som Kenneth sier det så får man lappen og et halvt fly for det PPL-A alene koster. På den annen side får man en maskin som er bedre utstyrt, man kan fly om natten (selvsagt med noen forutsetninger) osv., men igjen; det er veldig dyrt. Jeg må tilstå at det ikke er så veldig lenge siden jeg fnøs av mikrofly -"flygende tørkestativ o.l."-, det var liksom kun Cessna og Piper som gjaldt. Men når jeg ser på dagens mikrofly så er det ikke mye som skiller mange av dem fra "Cessiperne", ihvertfall ikke utseendemessig.

 

Morten Nesvik : jeg tar kontakt!

 

Harald Hagen : takk for sist! Var på heldagsmøte torsdag i møterommet vis a vis kontoret ditt i FH. Så etter deg flere ganger, men så deg ikke. Kontoret ditt ser ut akkurat som datarommet mitt her hjemme: mao. tydelig flyinspirert, ja! Kult "" Artig den gule post-it'en hvor det stod: 'ute og flyr!' "" For the record, jeg var selvsagt ikke inne på kontoret ditt, men det er jo ikke vanskelig å se inn med alt det glasset pluss en åpen dør. Det var forøvrig en kvinnelig kollega av meg som i en pause slepte meg bortover mot kontoret ditt med ordene; "kom og se, Olav, skulle tro det var du som satt her også" "".

 

Igjen takker & bukker jeg for fremragende gode og nyttige opplysninger, karer!

 

Jeg håper at jeg nå får til dette med luft under egne vinger før jeg runder de femti....... """"

 

Ha en fortsatt fin helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav!

 

Plass er ikke noe problem, prisen derimot..... Det er faktisk den høyeste utgiften med å ha eget fly, ca 1500 kroner i måneden er going rate. ""

 

Det er jo en fullstendig latterlig pris!!

 

Jeg antar at det er et lokale med varme, lys, lås, videoovervåkning, egen vekter, og gratis transport til og fra flyplassen???

 

Going rate på Jarlsberg er såvidt meg bekjent 6-10.000,- i året... ...og der er det til gjengjeld et svært aktivt luftsportsmiljø, og flotte lokaler under oppføring...

 

Mikroflymiljøet på Jarlsberg er selvsagt i full blomst, og i 2004 økte antall mikrofly med fast base på JB fra 2 til 7...

 

Problemet nå er at det er underskudd av hangarplasser der, så inntil det bygges hangarer så er det ikke plass til flere fly der...

 

Er det på Sola de tar slikt villt betalt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav!

 

Plass er ikke noe problem, prisen derimot..... Det er faktisk den høyeste utgiften med å ha eget fly, ca 1500 kroner i måneden er going rate. ""

 

Hei, Morten.

 

Egentlig så stusset jeg i utgangspunktet ikke så veldig mye over prisen (har jo lite å sammenlikne med da), selvom 1500,- her og 1500,- der fort blir mye penger.

 

Hva må man forvente å måtte betale for en brukt maskin tilsvarende den du er medeier i og hvordan er forsikrings- og driftsutgiftene sånn rent generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke alle summene i hodet, så dette blir ganske omtrentlig!

 

Vi kjøpte Murphy Maverick fra et dødsbo for omlag 270.000.- Karen som bygget det hadde brukt tusenvis av timer, men hadde bare fått flydd det 100 timer. Flyet ble kjøpt med ALT nødvendig utstyr (Radio, transponder + David Clark hjelmer og headset), dessuten står det en super firtakter i nesen (Jabiru 2200).

 

Vi bruker roughly 10 til 14 liter 100LL i timen, her er vel literprisen nettopp passert 9 kroner.... Jabiru-motoren vår er en tidlig modell som ikke kan bruke bilbensin uten omfattende modifiseringer. Ellers går det vel med en eske med motorolje fra Shell i året, den koster rundt tusenlappen.

 

Når det gjelder forsikring så er det liten tradisjon for å kaskoforsikre mikrofly her i Norge, så vi har kun den obligatoriske ansvarsforsikringen til rundt 2-3000 kroner.

 

Skal du fly på Sola eller noen andre større flyplasser i Norge må du kjøpe årskort på landingsavgifter, dette koster nå rundt 4000.- i året.

 

Vi har heldigvis hatt lite trøbbel med motoren. Vi hadde problemer med for varm motor i begynnelsen som resulterte i at et ventilsete løsnet. Men det ordnet et bilverksted for 600 kroner. Ellers går det med tennplugger og oljefilter for noen hundrelapper i året. Importøren av Jabiru holder til på Sola og er svært hjelpsom med service, tips og råd.

 

Tilslutt skal en godkjent besiktingsmann kontrollere flyet en gang i året, det koster vel runt 4-500 kroner.

 

Hangarleien har vi allerede snakket om!

 

 

Når det gjelder kostnadene ved å skaffe seg eget fly er det veldig mye forskjellig på markedet. Du kan kjøpe deg et tørkestativ med 2-takter for en slikk og ingenting, men skal du fly på Sola ville jeg anbefalt noe som er mer sofistikert.

 

Noe av det råeste som finnes på markedet nå er tjekkiske Samba XXL som en kar på Sola importerer: http://www.air-scandinavia.no/

 

Et annet alternativ du kan vurdere:

http://www.jabiru.no/

 

Disse koster rundt 500.000.- MEN det er nå flere brukte jabiruer til salgs, disse ligger fra rundt 399.000.-

 

Skal du bare fly litt rundt i dalstroka kan du kanskje vurdere en Sky Ranger:

 

http://www.aeroshop.no/Skyranger/skyranger.htm

 

Mye billigere, men trekkfullt og treigt!

 

 

MN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe deg et tørkestativ med 2-takter for en slikk og ingenting, men skal du fly på Sola ville jeg anbefalt noe som er mer sofistikert.

 

Hehe.. Ja man hører at klubben der borte begynner å bli litt "sossete"... ""

 

Noe av det råeste som finnes på markedet nå er tjekkiske Samba XXL som en kar på Sola importerer: http://www.air-scandinavia.no/

 

Den siden der virket iallefall ikke i Firefox...

 

Skal du bare fly litt rundt i dalstroka kan du kanskje vurdere en Sky Ranger:

 

http://www.aeroshop.no/Skyranger/skyranger.htm

 

Mye billigere, men trekkfullt og treigt!

 

 

MN

 

Personlig mening: Vil man først satse på den typen fly, så ville jeg heller gått for Rans S-6... Sky Ranger har cockpit bygget opp av alu-rør, og har derfor mye mer rør, over alt. Rans S-6 har ferdig sveiset og lakket cockpit av stålrør, med færre og tynnere rør, og dermed bedre plass.... Vekten på de to er bortimot den samme...

 

Hva trekkfullt og treigt angår, så er det akkurat så trekkfullt som du vil ha det selv...

Det kommer an på hvor mye tid du legger i arbeidet med detaljer... ...og de er nå ikke så mye tregere enn Maverick'en heller, som har samme VNE og cruisefart med en Rotax 582 som min -92 Rans S-6ES (uten fairings og hjulkåper). ""

 

 

...men, mitt neste fly, blir definitivt en Zenith CH.601 Zodiac...

 

Det er lekkert fly det, og mye billigere og enklere å reparere og vedlikeholde enn komposittflyene... For ikke å snakke om at den er mye billigere i innkjøp! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og de er nå ikke så mye tregere enn Maverick'en heller, som har samme VNE og cruisefart med en Rotax 582 som min -92 Rans S-6ES (uten fairings og hjulkåper).

 

Maverickens kvaliteter ligger på ingen måte i fartsressursene.... Men den er genial til småturer og kos. Dessuten byr den på visse utfordringer i landingsfasen, har allerede hatt en saftig groundloop. ""

 

Morten: Hva betaler dere for en time instruksjon på Sola (flyleie + instruktør + evt diverse)?

 

 

Er ikke sikker siden jeg blir skolet på eget fly. Tror leien på Sky Rangeren ligger på rundt 600.- pluss instruktør som jeg tror ligger på mellom 100 og 200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så saftig kan den jo ikke ha vært, hvis du har fly fortsatt... ?

 

Er da de som groundlooper bare én gang pr. fly... ""

 

Foretrekker nesehjul jeg, for bedre kontroll og utsikt på bakken... Ulempen er jo mindre propellklaring, dårligere muligheter for ski på flyet (men ikke umulig), et par kts i tapt cruisefart, men til gjengjeld så hindrer neseleggen at propellen slår nedi bakken ved maks oppbremsing, og landinger og taksing i god sidevind er bekymringsløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker siden jeg blir skolet på eget fly. Tror leien på Sky Rangeren ligger på rundt 600.- pluss instruktør som jeg tror ligger på mellom 100 og 200 kroner.

 

Ble litt overrasket over denne prisen, trodde den var lavere.

 

Da blir vel ikke forskjellen mellom å skole på denne pr. time ift. si en Cessna 150 el. en PA-38 ikke så veldig stor (vet at totalprisen allikevel faller endel billigere pga. krav om færre timer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min klubb kjøpte seg klubbfly ifjor, så satte de grunnprisen for leie til 600,- i timen, men føyde til at andelseiere kunne trekke fra en sum tilsvarende 1% av innskuddssummen sin, med en minimumssum på 250,- i timen (reell driftskostnad).

 

Årsaken til den store prisforskjellen mellom normal leie og driftsskostnad er at flyet har to-takter, hvilket innebærer at motoren har en TBO på 300 timer. Klubben hadde dermed som mål å få samelet opp mye penger fort så ny firetakter kunne kjøpes, og om de nå går for en 85 hk Jabiru 2200 til flyet, så får man en TBO på 2000 timer, og et betraktelig lavere drivstofforbruk, hvilket gjør at leieprisen sikkert kan halveres.

 

Det er jo ikke til å legge under en stol, at om man har som mål å fly 20 timer i året, så er det uansett billigere å leie, pga faste utgifter som forsikring, hangar, besiktning, osv, men skal man fly over 30 timer i året, så sparer man mye på å ha eget fly.

 

Regnet akkurat grovt over det, og for vår del så har vi "break even" på 30 timer i året på vårt fly.

Dvs. at først ved 30 timer i året på flyet, så blir det en økonomisk fordel å ha et eget fly, kontra det å leie klubbens fly.

Vi er to om flyet, så alt deles på to, og jeg har allerede flydd mine 15 timer for "break even" i år... ""

 

Den desidert største fordelen med eget fly er jo uansett at det er bare å stikke bort å fly en tur, noe man sjelden kan gjøre med et klubbfly, og iallefall ikke med vårt klubbfly, som stort sett er i lufta så lenge det virker. På sikt så kommer nok klubben til å kjøpe minst ett fly til, da dagens fly ikke er nok til å dekke etterspørselen.

Det flyr nemlig så mye skoling at andelseierene sliter med å få lånt flyet sitt... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...