Gå til innhold

Mulig gjenåpning


Sindre Hansen

Anbefalte innlegg

Jaja, de får nu bare styr ivei med sine planer, men den dagen jeg skal over til statene kommer i allefall ikke SAS til å bli vurdert som en aktuel kandidat for midt vedkommende.

 

Dette er vell bare et desperat forsøk på å få bort Coa, for så å legge ned ruta igjen.

 

SAS måtte for noen år sia slutte å fly den ruta med akkurat B767 forde at de ikke klarte å få den til å lønne seg. Så prøvde de pånytt, der de ettervert kom inn med A330 på ruta, å de klarte fortsatt ikke å drive den uten tap. Lurer på hva som får de til å tru at de skal kunne klare det denne gangen, da de nå har en sterk konkurent å måtte forholde seg til som flyr med fly som er lang billigere i drift en det flyet SAS vurderer å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men SAS da... nå må dere snart bestemme dere for hvilke flytyper dere liker!

 

Hele grunnen til at de ikke bare kan velge hvilket fly de vil bruke, er at det rett of slett ikke finnes noen brukte fly på markedet. Det tar også for lange tid (og det blir ekstremt dyrt når de bare trenger 2-3 fly) å kjøpe nye! Noe av grunen til at SAS Intercont nå prøver seg på ruten Oslo - New York er at SAS Intercont nå faktsisk tjener penger! "" (de som ikke tjener penger er SAS Sweden og SAS Denmark)Både SAS Itercont og SAS Braathens tjener penger. (SAS Braathens hadde et overskudd på 4-6 mill) Jeg vet nå faktisk at SAS og Braathens kabinpersjonale skal sammenslåes iløpet av mars, så da vil jeg regne SAS Braathens som ett selvstendig flyselskap, og da også HELT NORSKT!

 

mvh martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden de naa har et overskudd, saa skal de bruke det paa en rute som det er lenge siden de har faatt til aa loenne seg?? :-) Man boer kanskje vurdere en annet fly en 767, siden de har forsoekt det uten hell flere ganger..... Synd de ikke har 757...

 

De har faktsik lurt på å skaffe seg 757, men 767'n har større Cargo plass en 757...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS måtte for noen år sia slutte å fly den ruta med akkurat B767 forde at de ikke klarte å få den til å lønne seg. Så prøvde de pånytt, der de ettervert kom inn med A330 på ruta, å de klarte fortsatt ikke å drive den uten tap.

 

""

De köpte inte 330 för att få OSL-EWR att gå med vinst!

 

Lurer på hva som får de til å tru at de skal kunne klare det denne gangen,

 

Flera saker. Framför allt så har SAS gjort stora förändringar sedan då.

 

Man har sparkat en hel hög med anställda. Genomfört spareprogram på mångfaldiga miljarder, och man har luckrat upp den politiska beslutningen att CPH ska vara SAS Intercontinentala Hub.

 

Tidigare så var det faktiskt billigare att flyga OSL-CPH-EWR än att flyga direkt OSL-EWR.

Snacka om att konkurrera med sig själv..!

 

Man startar inte bara upp denna lång linje satsningen i Oslo, men också i Stockholm, för att möta konkurrensen lokalt.

 

Vi får se hur det går, och om det blir av. Men SAS står betydligt bättre rustad till att driva dessa direkt ruter med vinst idag, än för några år sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg da aldri påstått heller.

 

Nejdå, jag bara lekte lite med dig... Man kunde tolka det så från

 

SAS måtte for noen år sia slutte å fly den ruta med akkurat B767 forde at de ikke klarte å få den til å lønne seg. Så prøvde de pånytt, der de ettervert kom inn med A330 på ruta, å de klarte fortsatt ikke å drive den uten tap.

 

"De klarte det inte med 767, så köpte de 330 men klarade fortfarande inte"

 

Men jag misstänkte det inte var så du menade det.

 

Men selv om de har spart en masse penger de siste årene, så er det ikke dermed sakt at de klarer å fly denne ruta med fortjeneste veit du

 

Nej, och som jag skriver så får vi ju se hur det går med det, men förtjänsten beror inte bara på om flygmaskinen är billig eller inte. Det beror på hur många och hur dyra anställda de har, bl.a. Och de har blivit billigare de senaste åren vill jag påstå! ""

 

Så hela kostnadsläget har minskat och det gör att det inte behövs lika stora inkomster för att gå med vinst = Lättare att gå med vinst på en marginal rute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg husker i "gode gamle dager", på slutten av 80-tallet

og begynnelsen av -90. SAS fløy DC-10 fra Gardemoen og

TWA fløy L-1011 fra Fornebu. Mener å huske at Pan-Am og

TWA brukte 747 på Gardemoen om sommeren. Senere fløy

Pan-Am og TWA med 727 fra Fornebu til London for å fylle

jumboene sine med der. I -91, tror jeg, var TWA L-1011èn

tilbake på FBU. Så gikk TWA til gokk og PAN-AM kom med

A310. Så tok Delta over med A310 (Faktisk de samme flyene)

SAS hadde da fått 767ene sine og fløy trofast både folk

og fisk over dammen, samtidig med minst en amerikansk

aktør. Mener bestemt å ha sett AA med B767 i en periode

også. Og nå glemte foresten Tower Air som brukte 747, tror

det var charter men er ikke helt sikker.

 

Jepp, alt var så mye bedere og ryddigere før! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner de ruten igjen så koster vel billetten deretter også tenker jeg.

Er nok sikkert billigere å fly Coa, og da gjør jeg heller det. Pris er et veldig viktig begrep iallfall for meg, MEN selv om NW er billig betyr det ikke at jeg kommer til å fly mere med dem. NW er virkelig er møkkaselskap det. Etter det jeg har hørt er det ingen store flyselskaper som har flere klager enn NW. Ikke engang Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker i "gode gamle dager", på slutten av 80-tallet

og begynnelsen av -90. SAS fløy DC-10 fra Gardemoen og

TWA fløy L-1011 fra Fornebu. Mener å huske at Pan-Am og

TWA brukte 747 på Gardemoen om sommeren. Senere fløy

Pan-Am og TWA med 727 fra Fornebu til London for å fylle

jumboene sine med der. I -91, tror jeg, var TWA L-1011èn

tilbake på FBU. Så gikk TWA til gokk og PAN-AM kom med

A310. Så tok Delta over med A310 (Faktisk de samme flyene)

SAS hadde da fått 767ene sine og fløy trofast både folk

og fisk over dammen, samtidig med minst en amerikansk

aktør. Mener bestemt å ha sett AA med B767 i en periode

også. Og nå glemte foresten Tower Air som brukte 747, tror

det var charter men er ikke helt sikker.

 

Jepp, alt var så mye bedere og ryddigere før! ""

 

 

Ja, det var tider det .. Jeg fløy selv med PanAm fra Oslo til London med en 727 for å bli stuet inn på en 747-200 som skulle til New York.

 

Koser meg stort når jeg sitter og ser på bilder fra Gamle Fornebu hvor de amerikanske selskapene kom med klassiske fugler. Er også veldig artig å se på de gamle chartermaskinene til Sterling .. *sukk* Savner den tiden, jeg ..

 

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, de får nu bare styr ivei med sine planer, men den dagen jeg skal over til statene kommer i allefall ikke SAS til å bli vurdert som en aktuel kandidat for midt vedkommende.

 

Dette er vell bare et desperat forsøk på å få bort Coa, for så å legge ned ruta igjen.

 

SAS måtte for noen år sia slutte å fly den ruta med akkurat B767 forde at de ikke klarte å få den til å lønne seg. Så prøvde de pånytt, der de ettervert kom inn med A330 på ruta, å de klarte fortsatt ikke å drive den uten tap. Lurer på hva som får de til å tru at de skal kunne klare det denne gangen, da de nå har en sterk konkurent å måtte forholde seg til som flyr med fly som er lang billigere i drift en det flyet SAS vurderer å bruke.

 

Åpner de ruten igjen så koster vel billetten deretter også tenker jeg.

Er nok sikkert billigere å fly Coa, og da gjør jeg heller det. Pris er et veldig viktig begrep iallfall for meg, MEN selv om NW er billig betyr det ikke at jeg kommer til å fly mere med dem. NW er virkelig er møkkaselskap det. Etter det jeg har hørt er det ingen store flyselskaper som har flere klager enn NW. Ikke engang Ryanair.

 

Blir så lei av alt snakk om at pris er viktig!!! Det får vel være grenser til sutring blant folk flest?! "Dere" forlanger billige billetter, mange avganger og tillgang til å kunne avbestille billetter rett opp til avgang uten att det skal koste noe, MEN så blir det jo ramaskrik viss det flyvende personalet virker stresset og kansje ikke smiler eller har tid til å snakke mere med dere så blir dere forskrekket, sure og grinete... Snakk om dobbeltmoral!!!

For min del når jeg reiser foretrekker jeg god service og betaler gjerne for å sitte "forran" teppet enn bak i "bingen" med suttregjengen... Er heller ikke stein rik og får ikke turene betalt av noen viss noen trobbe jeg var en bortsjemt pappagutt! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG!!!!!!!!!!!!

 

Føler akuratt det samme. Har lest på Flere forum rund om på nettet (bla på Airliner.net) og der er MANGE eksempler på det du sier her...

 

Alt koster penger! Man kan ikke forvente å betaler 349 kr en vei til london fra oslo...det er ikke mulig! (flyselskaper har slike priser noen ganger med tap, men det finnes bare 2stk pr avgang) SAS, British Airways, Lufthansa osv er kjent for kvelitet og service, ikke for billige biletter... Ryanair er kjent for mye rart, og da inkl billige priser, men dog en elendig sevice og SIKKERHET!

 

Akuratt...sikkerhet...det koster faktsik penger bare å vedlikeholde flyet "" Har jobbet på SAS Technical Divisjon på gardermoen, og der er hver bidige mutter og skive et eget serienummer som må loggføres! Masse deler blir skiftet, og jeg klarte, selvfølgelig, å ødelegge en skrue...og den kostet 500KR!

 

Hvis folk vil ha billige biletter, så ikke klag på dårlig service......

 

takk for meg. Dette var en generell "tale" Ikke ment som kritikk til enkeltpersjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Moe!

 

For det første! Det er akkurat de sure og grinte kabinannsatte i SAS som er grunnen til at jeg ikke kommer til å benytte meg av de på en slik flyvning. En av grunnene til at jeg ikke har brukt SAS på nermere 10 år. Med untakk av Braathens og widerøe.

 

For det andre! Jeg har ikke sagt et ord om at jeg på liv å død skal ha bilettene for noen hundre kroner bare dager før avreise. Vi som bor i Nord er VANT til å må betale dyrt for å komme oss noen sted med fly ut i verden. Dette er blitt bedre i de siste årene vell å merke.

 

For det tjede! Jeg planlegger altid mine reiser i GOD tid. Som regels mere en en mnd før avreise. Men selvsagt kan enkelte situasjoner gjør at dette ikke lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Moe!

 

For det første! Det er akkurat de sure og grinte kabinannsatte i SAS som er grunnen til at jeg ikke kommer til å benytte meg av de på en slik flyvning.

 

Sikkerpå at det var SAS du fløy med? Dessuten er ikke ALLE flyvertinnene hos SAS sure og grinete... Hva er det som gjør Braathens ansatte så mye bedre? Og hva mener du har skjedd med alle braathens ansatte i SASBraathens da? Har de "PLUTSELIG" blitt sure de å??

 

Forresten, hvor mange ganger har du fløyet med SAS? 1 gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må ikke du feie alle kabinansatte overe en kamm! Det er faktisk de som prøver å fortsatt gjore en god jobb i den situasjonen selskapet er i... Det jeg sier er at det er "dere" generelt som er årsaken til det, fordi dere forlanger extremt billige billibilletter osv, og det må jo gå ut over noen, og det er jo selfølgelig personalet! Jeg kjenner personling en del folk som jobber i SAS og får høre en del av dem og jeg syns det er sørgelig at de må jobbe under disse forhåldene. Det er en krevende jobb!!! All ære til ALLE SAS ansatte for deres innsatst!

 

For det andre kan du svare meg på hvorfor ikke f.eks Norwegian flyr på kortbanenettet men bare SAS Gruppen? Viss det er plass til så mange selskaper på de "store" rutene er det vel plass for litt konkuranse på de små? Kan det være fordi de ikke tjener noe på det? Er de bare inntresert i "melkerutene" som de GARANTERT å tjene noe på? JA... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder SASBraathens, så kan jeg ikke uttale meg om det selskapet, da jeg ikke har reis med de enda.

 

Kor mange ganga jeg har reist med SAS! Vell, to til tre ganga i året fra 1981 og fram til begynelsen av 93 mener jeg. Etter den tid brukte jeg KUN braathens på turene ifra Nordnorge til Oslo. En å anna gangen i de påfølgende årene reiste jeg med SAS Commuter i Nordnorge. Ja jeg har nok reist en god del med SAS.

 

Nå er det Norwegian jeg bruker på reiser Nordnorge til Oslo. Å det kommer jeg til fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre kan du svare meg på hvorfor ikke f.eks Norwegian flyr på kortbanenettet men bare SAS Gruppen?

 

Hallo da mann! Kortbanenette ligger ute på anbud! Å det er staten som bestemmer hvem som skal traffiker det. På stammrutenette er det fri konkuranse. Så å samenligne et rutenett som har fri konkuranse med et anna rutenett som er på anbud går rett å slett ikke! Vist du ikke viste dette, så burde du heller ikke si så mye om den delen av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder SASBraathens, så kan jeg ikke uttale meg om det selskapet, da jeg ikke har reis med de enda.

 

Kor mange ganga jeg har reist med SAS! Vell, to til tre ganga i året fra 1981 og fram til begynelsen av 93 mener jeg. Etter den tid brukte jeg KUN braathens på turene ifra Nordnorge til Oslo. En å anna gangen i de påfølgende årene reiste jeg med SAS Commuter i Nordnorge. Ja jeg har nok reist en god del med SAS.

 

Nå er det Norwegian jeg bruker på reiser Nordnorge til Oslo. Å det kommer jeg til fortsette med.

 

Så når Braathens ble til SASBraathens (altså fikk SAS i navnet sitt) så sluttet du å fly med de??!! Så du må abselutt fly med et selskap som IKKE har SAS i navet altså...

 

All ære til ALLE SAS ansatte for deres innsatst!
Helt enig! Har nær familie som jobber i SAS!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når Braathens ble til SASBraathens (altså fikk SAS i navnet sitt) så sluttet du å fly med de??!! Så du må abselutt fly med et selskap som IKKE har SAS i navet altså...

 

Både ja og nei! Gikk over til Norwegian før SASBraathens ble stifta. Ja jeg prøver i størst mulig grad å ikke bruke SAS! Desverre eier SAS Widerøe, så jeg kommer ikke helt utenom! Grunnen til at jeg ikke vil bruke SAS er flere grunner! Men det vil bli helt OT, så den dråpper vi lett.

 

Men vil du vite det, ja da er PM et alternativ ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo da mann! Kortbanenette ligger ute på anbud! Å det er staten som bestemmer hvem som skal traffiker det. På stammrutenette er det fri konkuranse. Så å samenligne et rutenett som har fri konkuranse med et anna rutenett som er på anbud går rett å slett ikke! Vist du ikke viste dette, så burde du heller ikke si så mye om den delen av saken.

 

Hehe greit nok her legger jeg meg langflat for kritikken din. Jeg kan ikke så mye om det der, men jeg har hørt fra en tidligere tråd (tror det var Jørgen Toll?) som hadde det som argument mot MR. VG him self... MEN kunne ikke Norwegian f. eks kastet seg på den budrunden da det var aktuelt lurer jeg på... Neppe tror jeg... men det er jo noe jeg tror da ""

 

Og ja kunne du sende et PM til meg? Lurer virkelig på hvorfor du har en sånn JÆVELIGT antiSAS holdning som nesten virker mer barnslig enn seriøs!!! F.eks:

"Ja jeg prøver i størst mulig grad å ikke bruke SAS!"
Er det mulig sier nå jeg """"...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så lei av alt snakk om at pris er så viktig!!! Det får vel være grenser til sutring blant folk flest?! "Dere" forlanger billige billetter, mange avganger og tillgang til å kunne avbestille billetter rett opp til avgang uten att det skal koste noe, MEN så blir det jo ramaskrik viss det flyvende personalet virker stresset og kansje ikke smiler eller har tid til å snakke mere med dere så blir dere forskrekket, sure og grinete... Snakk om dobbeltmoral!!!

For min del når jeg reiser foretrekker jeg god service og betaler gjerne for å sitte "forran" teppet enn bak i "bingen" med suttregjengen... Er heller ikke stein rik og får ikke turene betalt av noen viss noen trobbe jeg var en bortsjemt pappagutt!

 

Hør her Fredrik Moe.

Nå har ikke jeg snakket om grinete kabinpersonal her da men.

 

At NW er et møkkaselskap er ingen hemmelighet.

Ja pris ER viktig for meg. Jeg er alenepappa for en gutt på 2 år som bor sammen med meg 360 dager i året og velger å bruke pengene på HAN fremfor å sitte på første klasse på et fly. Den gang du selv får barn og kanskje tryner oppe i det samme som meg, så vil du også skjønne at PENGER har en STOR rolle i hverdagen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN kunne ikke Norwegian f. eks kastet seg på den budrunden da det var aktuelt lurer jeg på... Neppe tror jeg... men det er jo noe jeg tror da

 

De har ikke flytyper som kan opperere der "" Men det kunne selvsagt vert artig å sett om noen selskaper utenom Wif som kunne ha levert et produkt som tilsvarer det Wif kan lever! Tenker da på flytype, setekapasitet osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hør her Fredrik Moe.

Nå har ikke jeg snakket om grinete kabinpersonal her da men.

 

At NW er et møkkaselskap er ingen hemmelighet.

Ja pris ER viktig for meg. Jeg er alenepappa for en gutt på 2 år som bor sammen med meg 360 dager i året og velger å bruke pengene på HAN fremfor å sitte på første klasse på et fly. Den gang du selv får barn og kanskje tryner oppe i det samme som meg, så vil du også skjønne at PENGER har en STOR rolle i hverdagen!!

 

Nå tror jeg at du har missforstått meg litt. Det jeg prøver å komme meg farm til er att denne hetsingen og ren heksejakt av SAS blir altfor drøy ilengden!!! Jeg blir rettogslett forbanna av alt gnell som blir slengt ut i hyttåpine uten noen gennerell begrunnelse!

 

Jeg er ikke mer en 18 år og kan derfor ikke sammenligne meg med deg i den situasjonen du er i. Jeg er såheldig at jeg har foreldre som jobber i SAS så jeg er ble vant til nesten ALTID å fly "bedere " enn de fleste da vi var på turer rundt om. (fra 1990 til senets 2001), ble altid oppgradert til Buissnes Class.Så du kan si att jeg er litt bortsjemt på en side, men det var da ikke nå! Nå er situasjonen litt annen, nå betaler jeg det selv å bestemmer om jeg vil reise dyrt eller lavpris... Det er bare sånn det er blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS begynte å fly 763 fra FBU til EWR i 1989, var selv med tur retur i juli det året.

 

Så til hetsingen av SAS. Det blir bare patetisk. Jeg har fløyet Lufthansa, KLM, Northwest, SAS og Delta over dammen, og det er ingen tvil om hvem som er best, både foran og bak forhenget. Min neste tur er med Air France (T7 i C), men jeg blir veldig overrasket om det kommer opp mot SAS. Klart at andre selskaper har sine fortrinn, som f.eks setene hos Delta er mer romslige og kabinen i en T7 er større, men helhetsinntrykket er alltid best hos SAS.

 

Prismessig er også SAS en vinner. Mine to billigste Atlanterhavkryssinger har SAS stått for, med henholdsvis 2600 og 2700kr. Vurderer sterkt å bestille meg en tur med SAS på biz fra USA til Norge for 10 000kr til sommeren. Ingen ting å si på den prisen heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...