Gå til innhold

Flight-Real undersøkelse av hva som er viktig


Fredrik Bjørnebekk

Anbefalte innlegg

Hvis vi ønsker at alt skal være fint da? Er ikke dette en poll der vi skal stemme på hva vi synes er viktig? Hva hvis noen synes alt er veldig viktig... så får de "ikke lov" å stemme 6 på alt?

 

Merkelig poll... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ønsker at alt skal være fint da? Er ikke dette en poll der vi skal stemme på hva vi synes er viktig? Hva hvis noen synes alt er veldig viktig... så får de "ikke lov" å stemme 6 på alt?

 

Merkelig poll... ""

 

og hva sier det meg. ingen ting.....

det sier bare at dere vil at alt har like høy prioritet. og det tror jeg ikke.

 

ser at dere fortsatt syns det er uhyre viktig med rettskrivning. får vel bare ta det til etteretning.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på å lage en seilflysimulator som simulerer alt som har med termikk å gjøre over et lite landområde. Så tar dere videreutvikling derfra.

 

God idé dette, og helt enig. Bedre (og nok enklere) å ta et heller begrenset geografisk område og heller lage knallgod grafikk der, enn å skulle favne over tilnærmet hele kloden.

 

Lykke til! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på å lage en seilflysimulator som simulerer alt som har med termikk å gjøre over et lite landområde. Så tar dere videreutvikling derfra.

Hvor ble det av bildene du skulle publisere forresten? ""

 

Erlend hadde opfattet feil når han komenterte at det kommer bilder snart. er en stund til. venter på at bodø flyplass og Dash-8 skal bli ferdig. samt litt annet.

 

Tror nok seilfly blir et satsnings område. først vanlig småfly og så seilfy tror jeg nok vi kommer til og prioritere. men håper vi får det med. Kan også tenkes vi legger til slepe funskjoner over nettet. sånn at to piloter kan samarbide.(er også mulig med 2 seilfly og et slepefly.)

Så da har dere hørt litt om planen utover så får vi se når bilder kommer.

 

mvh. Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lage en Poll om hva som er viktigst å prioritere, så må du lage dem slik:

 

Hva er viktigst (Velg én)?

-Grafikk

-Fysikk

-Lyd

-Scenery

-Performance

 

Hva hadde du forventet med den pollen du lagde? Selvfølgelig vil alle ha modeller hvor alt er utviklet til det maksimale.

 

Fysikk skrives med én s og to k'er til opplysning.. ""

Grafikk skrives med én f og to k'er -------"----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det finnes faktisk noen bøker om hvordan man lager en flysimulator:

Build Your Own Flight Sim in C++ og Flight Simulation (Cambridge Aerospace Series).

Jeg leste litt i en slik bok på Tapir bokhandel på NTNU. Å lage en flysimulator er en relativt kompleks affære. Det krever kunnskaper i vektorregning og fysikk på universitetsnivå (slik jeg oppfattet innholdet i boken). I tillegg kommer selvfølgelig kunnskaper i programmering (dvs. høy kompetanse i C++). Personlig ville jeg heller ha benyttet tiden til å lage scenery, fly eller andre programmer til en allerede eksisterende simulator som FS2004.

Er du på jakt etter en simulator for seiling så finner du en slik her:

Hangsim

 

I alle fall, lykke til!

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Egil sier, og som jeg har prøvd å forklare gang på gang, så er ikke dette et prosjekt for to 14-åringer.

Men det ser det ikke ut til at de får inn i huet...greit de kan få til å lage en flight sim, det skal jeg ikke nekte for, men ikke en som er bedre enn FS som de påstår!

 

Jeg studerer selv systemutvikling, med hovedvekt på programmering og jeg vet hvor utrolig mye jobb som ligger bak slike prosjekter, for ikke å snakke om hvor mye penger som blir investert.

Og jeg tror hverken de har tid eller kapital til å gjennomføre et så massivt prosjekt som de utgir seg for å skulle...

 

Ikke for å knuse noen guttedrømmer, men dette blir rett og slett for dumt...jeg hadde håpet dere skulle innse det selv, men da dere fortsetter ut i det uendelige med "polls" og lovord om hvor bra dette skal bli, klarer jeg ikke å holde fred lenger...

 

Programmèr noen småsaker på fritida, da en systemutvikler utdannelse og bli spillprogrammerer, det er det jeg håper på å bli en dag, men forstå at veien dit er lang...og spill er ikke et prosjekt for et team på to mann.

 

I tillegg kommer lisenser til diverse utviklingsverktøy, siden dere tydeligvis fantaserer om å selge det dere lager, og da kan dere fort få problemer hvis det blir oppdaget at alt er laget med pirat-software...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til dette med seilflysimulator, så er som tidligere nevnt SilentWings allerede godt igang.. beta versjon er å få lastet ned på hjemmesiden dems.. Den ser virkelig lovende ut, og det er utrolig bra simulering der.. Veldig likt virkeligheten!! Anbefales..

Jeg føyer meg inn i rekken av dem som er heller skeptisk til Flight-Real prosjektet.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil også henge meg på litt på denne debatten..

Jeg vil heller ikke knuse to 14-åringers guttedrøm, men start litt i det små. Nå vet ikke jeg nivået deres i C++, men jeg kan ihvertfall snakke for meg selv; Jeg har programmert i diverse programmeringsspråk i de siste 15 år. De siste 6 år har jeg levd av å programmere. De språkene jeg bruker idag er C++, Java og VB, og vil påstå at jeg er over gjennomsnittet interrisert i dette. Skal du lage en flysimulator (som i tillegg er bedre en FS2004) så hjelper det ikke med å kunne LITT openGL/DirectX, jeg kan LITT, og vet med meg selv at jeg er LANGT ifra å kunne klare å lage noe som ligner på en flysimulator på egen hånd.

 

Men det skader ikke å være ambisiøse, men jeg ler litt for meg selv når jeg leser annonse hvor dere søker etter 1-2 stk. programmerere og én designer.

 

 

Men jeg skal spise lua mi hvis dere får det til ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok seilfly blir et satsnings område. først vanlig småfly og så seilfy tror jeg nok vi kommer til og prioritere. men håper vi får det med.

 

Begynn i det små. Ikke engang prøv på en flysim. Hva med ett program som lar en definere FS9 scenery som passer for seilfly? Tenker da på forskjellige typer oppdrift osv. Funksjonene finnes i FS9 SDK'en men er så tullete å bruke at få benytter dette. En GUI kanskje?

 

Eller en *skikkelig* GUI til å lage weatherthemes. Med litt C++ erfaring burde det være en smal sak å få lest ut strukturen i themes filene. Også her finnes en SDK som kan være til hjelp. Kanskje en eksport plugin til Photoshop?

 

Eller freeware konkurranse til div. payware FS9 tools?

 

Men flightsim? Glem det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som jeg har nevnt tidligere, så kreves det tung kunnskap i matematikk, fysikk og programmering for å lage en flysimulator. Som navnet sier, så er en flysimulator en simulering av et fly. Dvs. at man må lage en matematisk modell av ev fly og miljøet som dette flyet skal fungere i. Alt dette ender opp i anvendt matematikk og fysikk.

Det finnes faktisk et Open Source prosjekt for en flysimulator. Hvis noen har lyst til å delta i prosjektet, så er det bare å melde seg på. Linken er her: FlightGear

 

Jeg savner litt Open Source i FS miljøet rent generelt. Kompleksiteten i å lage fly og scenery er nå så stor, at det nærmer seg grensen for hva enkeltpersoner kan klare på fritiden. Brukerenes krav til realisme er også blitt større. Open Source er jo en utmerket måte å få realisert store prosjekter.

Mange personer kan bidra litt, noen blir lei og trekker seg ut, og nye kommer til. Selvfølgelig bør et Open Source prosjekt ha en kjerne som holder kontinuiteten. I den bransjen som jeg jobber i (systemutvikler), så har nå Open Source blitt mer og mer utbredt. Mange Open Source applikasjoner har nå bedre kvalitet enn ditto payware. Tenk hvis Norske Flyplasser ble open Source?! ""

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...