Gå til innhold

Hmm... Fikk besøk av avisen Hadeland...


Rune Karlsen

Anbefalte innlegg

Ja jeg syntes jo det er litt morro jeg også selv om jeg var rimelig overasket da jeg fikk telefon fra dem...

Noen her på bygda hadde tipset dem...

Kan kansje virke litt "egotripp" å skrive om det her?

Men på en annen side gjør det vel ikke noe å få litt blest om sim-miljøet heller?

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig det ble godt mottatt!

Vel, filmen jeg har lappet sammen er ikke av det beste men

jeg filmet meg selv samtidig som jeg fløy.

Filmet med et lite digital fotokamera og satte sammen klippene. Litt dårlig lyd og uregelmessig filming...

Men slik ble det når man skal gjøre flere ting samtidig...

Det viser i hvertfall litt hva som bor i simulatoren!

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Hadeland har en nettside også, men jeg tror at man må abonere på den for å få lest den. Tviler på at noen vil abonere på Hadeland bare for å lese denne repotasjen?

Ellers kan du sette opp skrifttypene på brovseren din for å lese det bedre. Eller en annen løsning: Kopiere siden og åpne det i et annet program også zome det inn.

Er enig i at det er litt vanskelig å lese innlegget jeg har lagt ut da skriften er litt liten...

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er hydralikk på den. Jeg startet med det, men hydralikken skal brukes til andre ting. Bla. å lage en (dump/husk) i simulatoren under landing Den står forøvrig på spiralfjærer fra en bil i bakenden. Det hjelper til å skape litt simulert turbulence....

Ellers er det el. servoer som styrer elevator og aileron tilting. Signalene fra stikka er kobblet mot en Logo (elektronisk styringsreler) som kan programeres fra en Pc.

El. servoene er ikke så sterke. De drar og skyver ca 50 kg. og de trenger ikke å være så sterke heller så lenge simulatoren er i balanse...

Et annet tips! Så lenge du sitter inne i en simulator med storskjerm og ser bare det du ser gjennom cocpiten vil det føles at det beveger seg uten at det gjør det i virkeligheten. Har du vært på Hunderfossen og sett 3d film så får du svar på det. Bevegelsene i min simulator er bare med på å forsterke den simulerte følelsen fra film lerettet og jeg skal love deg at det holder...

Skal du bygge en privat simulator. Glem hydralikk. Det er helt unødvendig dyrt og bare bidrar til å skremme folk slik at mal aldri får begynt.

Selvsakt er hydralikk sikkert fint, men for de fleste alt for komplisert og dyrt til hobby og hjemmebruk!

Ellers driver jeg å konstruerer aselasjon-simulering med en innebygd lem inne i cocpitsete som skyves frem i det man gir full throttle. Den effekten overføres fra en batteridrill fra Claes Ohlson til kr. 199,-

Det fungerer bare man har den rette nedgiringen

 

Så lykke til m du har lyst til å begynne, skal svare deg så godt jeg kan om du luerer på noe...

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Erlend!

Da ble det ikke noe filmkjøp!

En annen ting:

Når jeg flyr F14 simulatoren og går gjennom lydmuren, hører jeg "smellet", men jeg hører jo lyden av motorer for det?

Er det ikke sånn at det blir stille i cocpiten når man flyr fortere enn lyden?

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Erlend!

Da ble det ikke noe filmkjøp!

En annen ting:

Når jeg flyr F14 simulatoren og går gjennom lydmuren, hører jeg "smellet", men jeg hører jo lyden av motorer for det?

Er det ikke sånn at det blir stille i cocpiten når man flyr fortere enn lyden?

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

 

Såvidt jeg vet, så vil man ikke høre noe smell i flyet når man passerer lydmuren.. Som kjent så er smellet noe man hører når flyet passerer deg. I realiteten er det ikke ett smell, men en lyd som følger sjokkbølgen fra flyet, og smellet man hører er da sjokkbølgen som passerer deg.

 

...og hva lyden i cockpit gjelder (og nå drar jeg frem egne teorier), så vil du jo ikke kunne kjøre fra den, siden du lager lyd hele tiden, og luften i cockpit står stille, så om flyet beveger seg med Mach 2, så vil lyden inne i flyet fremdeles bevege seg med Mach 1 inne i flyet.. Dessuten vil svært mye av lyden komme fra vibrasjoner som er overført via flyets deler, og dermed ikke overføres i lufta hvor mach-tallet råder...

 

...så lyden skal nok være der den, men smellet du får når du bryter lydmuren, tror jeg ikke skal være der... ...selv om det høres tøft ut.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres logisk ut!

I hvertfall det at man ikke hører smellet i og med at man har fløyet fra lyden...

 

Men jeg mener å ha lest eller sett på discovery. Tror det var ett eller annet U2 fly eller noe som fløy i meget stor høyde samt. utrolig fort og at piloten sa det bare var helt stille i cocpiten???

Kunne vært fint å få noen teorier om det!

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var flott, Rune! Jeg er utrolig imponert over hva du har fått til, og det med gardinstenger og Claes Ohlson-stæsj! + litt til vel...? ""

Det høres ut som om du er mer enn vanlig kreativ når det gjelder tekniske løsninger, og aksellerasjons-simuleringen virker jo veldig snedig. Men du må da ha brukt voldsomt mye tid på å bygge denne simmen? Jeg har et forklaringsproblem overfor "den bedre halvdelen" selv når jeg bare tar en tre timers svipptur fra Torp til Barajas... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtalen!

 

"Mer enn vanlig kreativ" Vel, det må andre bedømme, men jeg sier takk for det.

 

Når jeg sier "gardinstenger, brytere fra Claes Ohlson osv. osv. Mange kan da tenke at denne simulatoren bare er noe rakleverk som ser fin ut på bilde...

 

Kansje proviserer jeg noen med å skrive på den måten...

Men Simulatoren har blitt testet av ulike flyinteriserte mennesker og alle har en felles konklusjon. Det fungerer og den er bra!.

 

Min hensikt med å skrive på den måten er at en simulator kan bygges av mange med litt teknisk insikt, et sted å bygge på og litt fantasi. Det er utrolig mange deler som kan brukes fra billige løsninger. Claes Ohlson Hmm... Ja vel, man må bare sortere litt hva som er brukbart.

Skulle man bygge en slik doning som jeg har bygget med ingeniørhjelp og ferdige løsninger så ville den blitt så dyr og komlisert at det aldri kunne blitt noe av for en vanlig privatperson!

Jeg er malermester av yrke og har ingen ingeniørutdannelse.

Ikke er jeg datamann heller (det fremgår av mine spørsmål her på forummet)...

Men med litt pågangsmot, en garasje, et sveiseapparat, litt verktøy og en tur på (avfalsdeponiet / skraphaugen) så kan veldig mye brukes.

 

Konklusjon: Jeg vil bare inspirere flere til å begynne med en simulator. Løsningene kommer etterhvert og de blir kansje ikke så dyre som man tror.

Kansje en ide å bygge en enklere maskin! en mustang eller noe. Enkel å bygge, med det man egetlig trenger for å oppleve flyfølelsen.

 

Bygge en 747.... Ja vel for de som vil utdanne seg som flyvere er det sikkert veldig bra for å lære veldig mye.

Men jeg tror ikke alle som driver med simulator utdanner seg som proffesjonelle flygere?...

 

Bygg en enklere modell, bli ferdig en gang og få din egen simulator. Det er lærerikt og moro! Det skal jeg skrive under på...

 

Ellers kan jeg fortelle at jeg har trenet på denne simulatoren. og for førstegang i mitt liv blitt med i en cessna 172, (med instuktør selvsakt). Overtatt flyet opp i lufta, fløyet det alene en halvtime over Hadeland, landet det på Reinsvoll (flystripe med sving på), tatt en ny takeoff, flyet en runde over Eina og landet det igjen!

Da var jeg stolt over meg selv! Jeg var det, for det var stort! Hadde med en kar som filmet alt på en video, ellers hadde ingen trodd det!

Så simulatoren har noe for seg.

 

Min neste simulator blir trolig en Mustang, eller noe i den stilen! Har gått opp løypa og vet litt mer om løsninger.

Ellers har jeg også noen ideer om helikoptersimulator. Bygger nok det også!

 

Her på forumet er det utrolige mange som kan veldig mye. Gjør som meg spør! Selv om man tror at spørsmålet er litt dumt. Det er vel derfor vi logger inn her ikke sant?

 

Stå på!

 

mvh.

 

Fra en som liker enkle løsninger og ikke blåser opp dette så man skremmer folk mer enn man hjelper folk...

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar fra meg...

 

Er vel ikke typen som hverken vil eller føler behov for

så mye fokusering på min type.

Jeg har vel en "egenartet" måte å skrive på men vil for all del ikke støte noen!

Mitt ønske er at mange flere kunne få tilgang, eller eie sin egen simulator uten å kaste hele familieøkonomien over bord.

Det kan det gjøres noe med! Spessielt når man leser kriteriene og ikke minst priser på å få leie en time i en simulator.

 

Kommentarer ønskes!

 

mvh

 

Rune Karlsen

 

http://home.online.no/~rkarl3/F14%20simulator.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...