Gå til innhold

Første flytur med Widerøe:S


Michael A B

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg ut og flakse med Widerøe for første gang, fra Værnes til Røssvoll.

Fikk kvittering for nettbilletten min, og der står det at en bør regne bedre tid enn 45 minutter om en har bagasje med seg.

Sist jeg fløy med nettbillett, med SAS, så fikk jeg printet ut bagasjelapp da jeg sjekket inn elektronisk på Værnes, og plasserte bagasjen på et ubetjent bagasjebånd. Trodde det skulle være noe av det samme også nå... (altså slik at jeg slipper å være der så inni granskauen lenge før avgang.)

Kan noen av dere bekrefte hvordan dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel gi en liten oppsummering av hvordan turen min gikk...

 

Denne helga har jeg vært på Mo i 70årslag, som begynte fredag kveld kl 1900. For å være ute i god tid hadde jeg valgt ut et tidlig fly. Slik gikk det:

Jeg møtte opp på Værnes fredag kl 1130, i god tid til flyet som skulle gå 1240. Da jeg kom inn i avgangshallen så jeg at flyet mitt til Mo ikke var satt opp på noen gate, og fant ut at jeg skulle spørre i SAS Braathens sin skranke. Der fikk jeg beskjed om at flyet var innstilt pga teknisk feil, og at maskinen sto i en hangar i Bodø. Derfor var jeg booket om til flighten som skulle gå 1530, via Mosjøen.

Dagen før hadde min tante også forsøkt å komme seg til Røssvoll fra Værnes, men hadde måtte tilbringe natten på Værnes, men kommet seg avgårde samme morning som jeg skulle reise avgårde. Jeg tenkte nå at det ikke kunne gå meg like ille, og sjekket derfor inn, klar for fire timer med venting inne på terminalen.

Timene gikk, og ingen nye fly nordfra ankom Værnes, rett og slett fordi værforholdene var for dårlige, i følge pappa, som satt og sjekket Widerøe sine nettsider. Noen slik info var forøvrig ikke å finne på Værnes...

Tiden gikk, og passerte etter hvert 1500, hvorpå jeg gikk og kikket på en av skjermene, hvor nye departure var satt til 1700, hvorpå lysten til å ta toget økte ett par hakk, rett og slett for å være sikker på at jeg kom meg fram på fredag.

Så gikk det enda noen timer, hvor mesteparten av tiden gikk med til å se på brøytemannskapene som skled fram og tilbake på sommerdekk, så ble kl 1645, da jeg endelig kunne spotte en Dash8 under innflyvning til rwy 27, fra min stol ved gate 41.

Det viste seg at det endelig var flyet våres som hadde kommet seg avgårde, og en stor gruppe passasjerer ble fort ganske lettet.

 

Fem over fem var vi i lufta, og fikk kjapt beskjed om at forholdene i Mosjøen var "landbare," noe vi kjapt begynte å tenke litt nøyere over...

Da vi nærmet oss Mosjøen fikk vi igjen beskjed om at det hadde kommet en snøbyge over Mosjøen. Derfor måtte rullebanen brøytes, og i tillegg skulle et sørgående fly lande før oss. Derfor ble det litt sirkling over skydekket først. Da vi ble klarert for landing etter ca fem-ti minutter ble flaps raskt extended, samt hjulene, og propellbladene ble featered, og flyet stupte ned. Det tok ikke lang tid før turbulensen slo til, og det er virkelig noe av det sykeste jeg har vært med på. Jeg strammet beltet ordentlig, og holdt meg godt fast i stolen, for ikke å skalle i vinduskarmen. Flyet datt, steg raskt opp igjen, ble kastet forover, bakover og sidelengs om hverandre. Jeg satt der og følte en blanding av frykt og ekstase i det flyet kom nærmere rullebanen. Vi kom oss ned, med et brak, men det er jo det beste under slike forhold.

I og med at flyet var langt utenfor normale rutetider måtte vi få ny klarering for ruta videre nordover, og vi ble dermed enda en femten minutter forsinket før vi kunne ta av fra Mosjøen. Her ble vi atter en gang regelrett banket opp, mens vi klatret ut over Mosjøen, i retning Mo i Rana.

 

Etter ca femten minutters flight kom vi til Strømmen NDB, hvor vi gikk inn i circling, og fikk beskjeden om at det snødde sånn på Røssvoll at de måtte vente til det lettet.

Jeg satt under venstre vinge, rett ved hjulet, og kunne fint se hvordan snøværet kom i mot oss, og spesielt godt ved å se gjennom vinduet på tvers framover gjennom kabinen, hvor det passerte en strøm av snø, omtrent som om det var vann. Vi sirklet i ca tyve minutter, før vi begynte å stige, hvorpå jeg tenkte at det nå bar rett til Bodø. Kl var nå syv. Etter å ha klatret ett par tusen fot til, begynte vi brått å gå ned igjen, og vi fikk beskjed om at det nå var litt lettere på Røssvoll, det var "landbart."

Plutselig kunne vi se bakken, og stemningen ombord i flyet ble lettere. Dette varte i akkurat to minutter.

Da slo snøværet til igjen, og jeg begynte å tenke på overnatting i Bodø igjen. Over Mo var ikke vinden noe ille, men vi så knapt bakken. Da flyet flatet ut over Gruben ante jeg at dette ikke skulle gå, men tok heldigvis feil. Foran til venstre så jeg gjennom snøværet at ledelysene til RWY 34 hadde begynt å blinke, og vi kom oss endelig ned, på det som sannsynligvis ville være det første og eneste landingsforsøket.

 

Det gikk altså bra, men jeg ble altså ca fem timer forsinket. Jeg ankom festen 1940, i olabukser, og holdt på å sovne resten av kvelden:)

 

Heldigvis gikk flighten sørover i dag bedre, ingen problemer nå.

 

Har skjønt at flyvning i nord-Norge til tider kan være gamling med tanke på om en kommer fram eller ikke. I tillegg skal jeg huske å ta med fire-punkt-sele neste gang, samt hjelm.

Landingen i Mosjøen er virkelig noe av det sykeste jeg har vært med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes jo ut som en spennede tur da "" når turen først kom igang. På Kjærstad/Mosjøen er det vissnok ganske vanlig med villtre landinger. Man får noe merkelig værforhold i dalen. Vind kommer ned fra fjellene å farer over det kuperte terrenget å kan fremskaffe kraftig turbulens, å lokalt varierende vindretninger. Mulig den store elven også skaper litt lokalt varierende termikk. Ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør nesten påstå at å reise med Widerøe på kortbane nettet er en ferie opplevelse i seg selv "" Jeg er sikker på at flyentusiaster verden over ville likt noen av de opplevelsene som Widerøe har å tilby.

 

Jeg regner med at Norge er spesielt når det gjelder lufttrafikk i den vestlige verden. Med masse dårlig vær, kansellerte avganger, forsinkelser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Da vi ble klarert for landing etter ca fem-ti minutter ble flaps raskt extended, samt hjulene, og propellbladene ble featered, og flyet stupte ned....

 

Flott historie fra en tilsynelatende opplevelsesrik tur!

 

Bare som en kuriositet: Man setter aldri PROP i feather i lufta!, Jeg tenker du hørte at turtallet økte, dette er normal prosedyre ved landing på kortbane, da prop settes i 1200 RPM, (finere pitch) for og få maks kraft ut fra motorer ved eventuell go-around. Du kan sammenligne dette med feks en bil, om man setter i 2 gir i nedoverbakke i feks 40 km/t , kjøres motoren på et høyere turtall enn om den sto i 3 i samme hastighet. På samme måte vil du få mere kraft om du må opp igjen.

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Da vi ble klarert for landing etter ca fem-ti minutter ble flaps raskt extended, samt hjulene, og propellbladene ble featered, og flyet stupte ned....

 

Bare som en kuriositet: Man setter aldri PROP i feather i lufta!, Jeg tenker du hørte at turtallet økte, dette er normal prosedyre ved landing på kortbane, da prop settes i 1200 RPM, (finere pitch) for og få maks kraft ut fra motorer ved eventuell go-around. Du kan sammenligne dette med feks en bil, om man setter i 2 gir i nedoverbakke i feks 40 km/t , kjøres motoren på et høyere turtall enn om den sto i 3 i samme hastighet. På samme måte vil du få mere kraft om du må opp igjen.

 

Du har sikkert rett, jeg er ingen ekspert på turboproper, og dette var min første tur med Dashen. Jeg antok at de ble satt feather, for å ikke skape noe thrust, i og med at vi gikk inn på en såpass bratt descent (dette skjedde såpass lenge før vi kom inn på approach.) Men, feather er vel forsåvidt ment for å skape minst mulig luftmotstand, slik at det motsatte ville vært best her (sette pitch til å gå mot fartsretningen->mer drag.)

 

Uansett: ja, jeg kan med hånden på hjertet si at det å fly på kortbanenettet er noe helt utenom det vanlige. Neste gang jeg skal ha et kick drar jeg ikke til Tusenfryd eller står ned Kvitfjell, da tar jeg meg en tur i Nord-Norge om vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett: ja, jeg kan med hånden på hjertet si at det å fly på kortbanenettet er noe helt utenom det vanlige. Neste gang jeg skal ha et kick drar jeg ikke til Tusenfryd eller står ned Kvitfjell, da tar jeg meg en tur i Nord-Norge om vinteren...

 

Ikke uvanlig denne turen du har beskrevet, faktisk ofte en helt vanlig dag på jobben for pilotene i Widerøe. Må også få legge til at området du fløy i, faktisk er midt i landet geografisk. Langt land vi bor i, men jeg kaller også alt nord for Trondheim Nord-norge. Men det blir altså helt feil feil å gjøre det, dersom man ser nøye på et norges kart.

 

ha en fin dag

 

roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda mosjøen har virkelig sine lystige tider i vinterhalvåret ( sammen med brønnøy og sanessjøen . Desverre får du nok ikke muligheten til og oppleve det spessielle med røst flyplass i sterk sidevinn.... opplevde det en gang, og komme inn mot flyplassen, se en steinvoll over vingen, før otteren gjør ett byks opp over muren og ned på stripa.. "" det er en kriblende følelse, jeg faktisk er glad jeg bare opplevde en gang! nei, da tart jeg nok heller til takke med sea kingen i snøstorm ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...