Gå til innhold

Flyttingen til Bodø må vurderes på nytt


Morten E. Jørpeland

Anbefalte innlegg

Går det noen rundt og håper at vannet skal stige? Også pisse i det! Hva med badesesongen? Hva med alle flyplassene som ligger bare noen få fot over vannet. Hva skal tilsynet gjøre da? Da blir behovet så lite at da er det ihvertfall intet problem å flytte det til Bodø. """"""""

 

Vi må vel bare vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, debatten her avslører jo at dette ikke er så enkelt. Det var lignende tråd her i nov/des ifjor som påpekte det Dag sier, nemlig problemer med rekruttering. Om disse problemene skyldes at ledelsen drev med trenering av flyttesaken skal man vel være forsiktig med å påstå. Men har jo vist seg at det har vært adskillig vanskeligere å flytte dette tilsynet, i forhold til alle de andre som Viktor flytta under sin korte regjeringstid.

 

På en annen side kan det jo være så enkelt at det er for få kvalifiserte folk på generelt grunnlag. Dette fører til færre kval.folk som kan søke. Som igjen medfører at det ikke blir noen form for konkurranse rundt jobbene. Dette alene kan brukes som pressmiddel mot staten for å hindre flytting (Var det noen som sa tilgang/etterspørsel?)

 

Alt som står ovenfor er blitt sagt før i en eller annen form, men det er et poeng at et lite land som Norge vil ha større problemer med å "forrykke balansen" i en tung og snever funksjon som Luftfartsikkerhet er, enn i en annen funksjon som samfunnet trenger.

 

Det er selgers marked her til lands, og selgerne av flysikkerhets kompetanse selger seg dyrt.

 

Bare en liten teori om hvorfor dette ble så vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel, jeg mener følgende:

1. Hvorfor flytte noe som allerede funker? (det gjorde faktisk det før uroa begynte) Og i så fall, hvis noen mener LT ikke funker sørpå, så er det jo slik at ineffektivitet forblir ineffektivt selv om man flytter det.

2. Jeg har aldri skjønt denne redselen for Oslo-gryta. Alle tilsynene skulle få vært der de var, hvis det da ikke er en åpenbar gevinst med å flytte de ut!

3. Det som det bør satses på utover i det ganske land, er nemlig næringsutvikling og etablering. Ikke å spre en drøss med statlige tilsyn. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som det bør satses på utover i det ganske land, er nemlig næringsutvikling og etablering. Ikke å spre en drøss med statlige tilsyn

 

Helt enig, her i Vardø har vi fått Lønnsgarantifondet og Voldsoffererstatning, men vi er ennå i krise. Det eneste som kan berge oss er satsing på næring. Dette blir bare kunstig åndedrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Bjørlo!! Men har ikke sett noe til dette ennå. Vardø er lite og gjennomsiktig, så det er lett å se at 1 stilling IKKE er blitt til 2 stillinger i Vardø. Det er vel kanskje så mange som 15-25 stk som jobber i disse institusjonene, det skulle bety 30-50 nye arbeidsplasser innenfor næring. Så har ikke skjedd. Altså: kunstig åndedrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full fart på flyttingen

Otto Lagarhus setter nå full fart på flyttingen av Luftfartstilsynet i Bodø. Mandag er han selv på plass.

 

I gang. Luftfartsdirektør Otto Lagarhus gir samferdselsminister Skogsholm det hun ber om, høyt tempo i flyttingen til Bodø. Foto: Terje Pedersen, ANB

Nok tid. Otto Lagarhus tror to år er nok tid til å skape et fullverdig Luftfartstilsyn i Bodø.Foto: Rune Nilsen

Av: Svein Snefjellå

 

 

 

 

Nå skal øvrig administrasjon følge etter i høyere tempo. – Suget skal være i Bodø, ikke i Oslo, slår han fast.

 

Den nye luftfartsdirektøren har startet arbeidet med å fylle stillingene i Bodø med større iver enn det som har preget prosessen så langt. Otto Lagarhus har gjort interessante funn.

 

– Det er stilt krav til stillingene ved Luftfartstilsynet i Bodø som jeg ikke finner maken til noen andre steder i internasjonal luftfart. Jeg har undersøkt, og jeg liker ikke det jeg har funnet, sier han til Avisa Nordland.

 

Dessuten skal Lagarhus se på eksisterende søkermasse for å vurdere om alle som ikke har holdt mål i de vurderinger Per-Arne Skogstad har gjort, virkelig er ukvalifiserte.

 

Ideelt. – Er det stilt så høye krav til stillingene i Bodø, at formålet har vært ikke å finne kvalifiserte?

 

– Det har jeg ingen grunn til å mene. Det tror jeg heller ikke. Kravene er sikkert velfunderte i en ideell verden. Men det ideelle kan være det muliges fiende.

 

– Hva betyr det i forhold til et operativt og sikkert luftfartstilsyn i Bodø?

 

– At jeg stiller spørsmål om en pilot med 5.000 flytimer er så mye bedre egnet enn en med 3.000 timer. Jeg spør hvordan det kan ha seg at folk med militær bakgrunn ikke er aktuelle for jobber i Luftfartstilsynet. Jeg vil gå langt mer aktivt ut i det internasjonale miljøet som jeg kjenner godt, for å finne kandidater.

 

Det er ikke Bodø som er problemet. Luftfartstilsynet har alltid hatt et rekrutteringsproblem, sier Lagarhus.

 

Kombinasjon. – Senker du kravet til sikkerhet for å fylle tomme stillinger?

 

– Nei. Men det er min mangeårige bakgrunn fra flysikkerhetsarbeid både i nordisk og internasjonal sammenheng som gjør at jeg våger å gå løs på denne jobben med en annen innfallsvinkel.

 

Min holdning er at det ikke er mangel på kvalifiserte folk. Jeg tror heller ikke det mangler kvalifiserte søkere. I den grad folk mangler formell kompetanse, er det kombinasjonen folk og gode treningsprogrammer som gjelder. Det tar en F-16-pilot fra Forsvaret et par måneders opplæring for å kunne fly en SAS Braathens-maskin.

 

Selv om det har gått lang tid med lavt tempo, har vi fortsatt to år på oss å skape et luftfartstilsyn i Bodø som er i stand til å møte alle krav. Det tror jeg fullt og fast på, sier Otto Lagarhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ønsket å legge inn noen kommentarer i denne tråden, da jeg mener jeg har svart min mening for lengst i andre tråder om samme sak. Selv om jeg ser at ellers så oppegående personer har brukt mine argumenter den andre vei.

Muligens bare ett sammentreff der da. Men jeg valgte å svare ut fra faktiske opplysninger.

 

Godt å se at håndbrekket nå endelig er satt av.

At man begynner å grave frem ulumskheter å skitne metoder angående tidligere direktør er jo som så. Men å gi dette vesen en trøstepremie på 2 års inntekt, er jo meget beklagelig. Selv om han handlet for sitt eget beste.

 

Det viktigeste er et tilsyn som jobber med realistiske problemer og løser dette på en måte problemer skal løses. Det er ingen grunn å lage flere problemer enn det er. Er helt sikket på et LFT vil fungere utmerket fra Bodø.

At det stilles så mye negativt for dette valget her på forumet er nå deres sak.

Men det er vel i allefall ingen grunn å slakte noe på grunnlag av personlige inntresser? Selv, det er fint å høre andres synspunkter her for å se saken fra andre sider.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffsann, hva er det som skjer..... ""

 

Sitat AN

 

Luftfartstilsynet i Bodø er plutselig blitt populært. I går ble det klart at 965 søkere ønsker seg til 15 ledige stillinger.

 

– En kjapp gjennomgang av søkerne viser at vi kommer til å få vel kvalifiserte til samtlige stillinger, sier Lagarhus, som mener at positiv kommunikasjon fra Luftfartstilsynet har skapt økt interesse for jobbene i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...