Gå til innhold

Flyttingen til Bodø må vurderes på nytt


Morten E. Jørpeland

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at folk her forstår hvordan dette funker, en ny luftfartsjef vil ALDRI si noe annet enn at det skal gå bra.

 

Om noen ikke har erfaring fra omstillinger, så er det slik at alle ledere, fra topp til bunn får beskjed om at spille på lag, eller pelle seg ut!

 

Nå skal du se det ryr ut med søkere på jobbene! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett flau når slikt skjer her til lands (..så jeg er ganske ofte flau..)...

 

Minner meg egentlig mye om Gardermoen, hvor også ting skulle gjennomføres til enhver pris fordi det var vedtatt. Å revurdere situasjonen og vedtaket er tydligvis utelukket for en del norske politikere.

 

Når samferdselsministeren ikke hører på HSLB engang, hvem hører hun på da?

 

Er nok redd at slike politikere kommer til å kjøre dette landet i grøfta en vakker dag... ...og Skogsholm er på god vei slik hun turer frem i blinde...

 

...men nå som de prøver igjen så får man jo bare håpe at de får LT opp å gå før noen setter hele luftfarts-norge på bakken pga. udugelighet...

 

Skulle det gå så langt, så bør iallefall hoder rulle, og på den listen bør det minst være en minister, en midlertidig sjef, og en ordfører....

 

...men når det er sagt så er det visst vanskelig med hoderulling her i landet. Forsvarsministeren sitt hode burde jo ha ligget i bunnen av løvebakken for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en gyllen anledning til å skape konflikt mellom nord og sør.. "" Hvis den ikke allerede er der. Det er så vidt jeg vet vedtatt at tilsynet skal flyttes til Bodø. Og det er bra. Det sentrale østlandet har det aller, aller, aller, aller, aller meste av statlige bedrifter lokalisert der. Hvorfor er det slik at Oslogryta skal stikke av med verdiskapninga som faktisk skjer utenfor Oslo. Bedrifter rundt omkring i landet skaper verdier, staten stikker av med avgifter som igjen fôrer sultne byråkrater, politikere, utredningseksperter og konsulenter med flesk på brødet. Hvis noen tror at det er østlandet som subsidierer "landet" tar de skammelig feil. Norges største flyplass ligger jo på landet, olja ligger definitivt i distritet, fesken med. Nei, i disse datatider i tillegg til gode kommunikasjoner over det ganske land er det ikke noe problem å flytte ett og annet tilsyn ut av gryta. Og folka som sitter der er som de aller fleste av oss, ikke uunnværlige. ""

 

Og ja, jeg skjønner at det ikke er enkelt å bryte opp, but thats life. Den enes død, den andres brød.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett flau når slikt skjer her til lands (..så jeg er ganske ofte flau..)...

 

Minner meg egentlig mye om Gardermoen, hvor også ting skulle gjennomføres til enhver pris fordi det var vedtatt. Å revurdere situasjonen og vedtaket er tydligvis utelukket for en del norske politikere.

 

Når samferdselsministeren ikke hører på HSLB engang, hvem hører hun på da?

 

Er nok redd at slike politikere kommer til å kjøre dette landet i grøfta en vakker dag... ...og Skogsholm er på god vei slik hun turer frem i blinde...

 

...men nå som de prøver igjen så får man jo bare håpe at de får LT opp å gå før noen setter hele luftfarts-norge på bakken pga. udugelighet...

 

Skulle det gå så langt, så bør iallefall hoder rulle, og på den listen bør det minst være en minister, en midlertidig sjef, og en ordfører....

 

...men når det er sagt så er det visst vanskelig med hoderulling her i landet. Forsvarsministeren sitt hode burde jo ha ligget i bunnen av løvebakken for lenge siden...

 

Jeg bare henger meg på her, jeg, Kenneth. Støtter uttalelsen din 100%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kenneth og Olav! Man kan ikke gjøre alt til distriktspolitikk. Tilsynet ligger i Oslo og har opparbeidet massevis av kompetanse. Når det skal flyttes til Bodø, vil ikke denne kompetansen være med, og det finnes ikke nok kompetanse nordpå (i alle fall ikke mange nok til å fylle på langt nær alle stillingene). Da er det muligens stivnakket å holde fast på vedtaket om flytting?

En eller annen politiker sa på Dagsrevyen i går at man kanskje bør vurdere å la bare administrasjonen ligge i Bodø, og at inspektørene, som visstnok reiser mye rundt, fortsatt skal ha base i Oslo. Det hørtes ikke helt ufornuftig ut synes jeg.

Å komme drassende med argumenter om fisk og verdiskaping og den slags er tynne argumenter i denne sammenheng. Jeg unner Bodø alt godt, og er ikke mot distriktspolitikk i ett og alt, men i denne saken blir det helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok redd at slike politikere kommer til å kjøre dette landet i grøfta en vakker dag... ...og Skogsholm er på god vei slik hun turer frem i blinde...
Politikere har jo kjørt verden i grøfta siden tidenes morgen...

 

Skulle det gå så langt, så bør iallefall hoder rulle, og på den listen bør det minst være en minister, en midlertidig sjef, og en ordfører....
Arkitekten bak utflytningen, Victor Normann, er jo allerede ute av andre grunner. Skogsholm gjør bare en jobb hun er pålagt å gjøre. Jeg ville vært mye mer skeptisk til en politiker som satte tilside et stortingsvedtak etter krav fra et mindretall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke flytte stortinget og regjering til et kaldt forblåst sted langt ut på den ytterste odde er eller annet sted. Det blir bare for dumt det her med at alt skal ut. det er tross alt endel skoler sykehus osv. som kunne trengt de pengene de bruker på det der bedre.

 

edit: tror det er en grunn til at hun der ministeren ikke vil komentere om han fikk sparken eller ikke. tror alle med litt fornuft skjønner hva som ligger bak. hvis han gikk frivilig kunne hun vel bare sagt det rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en gyllen anledning til å skape konflikt mellom nord og sør.. Hvis den ikke allerede er der. Det er så vidt jeg vet vedtatt at tilsynet skal flyttes til Bodø. Og det er bra. Det sentrale østlandet har det aller, aller, aller, aller, aller meste av statlige bedrifter lokalisert der. Hvorfor er det slik at Oslogryta skal stikke av med verdiskapninga som faktisk skjer utenfor Oslo. Bedrifter rundt omkring i landet skaper verdier, staten stikker av med avgifter som igjen fôrer sultne byråkrater, politikere, utredningseksperter og konsulenter med flesk på brødet. Hvis noen tror at det er østlandet som subsidierer "landet" tar de skammelig feil. Norges største flyplass ligger jo på landet, olja ligger definitivt i distritet, fesken med. Nei, i disse datatider i tillegg til gode kommunikasjoner over det ganske land er det ikke noe problem å flytte ett og annet tilsyn ut av gryta. Og folka som sitter der er som de aller fleste av oss, ikke uunnværlige.

 

Hør! hør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror noen her at en som bare har stått og solgt turer kan sjekke en Cesna? for det er mange av de arbidsgruppene nordmann har brukt for og få et tall på 3000. hvor mange av de på flyplassen har sivile papirer? og hvor mange av de vil gå ned i lønn for og få jobbe for LT?

 

nei det går ikke helt opp, det er nok min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kaskje de nå vil godta søkere som har god nok bakgrunn, men som ikke ble godtatt siden tilsynet sto steilt på at man skal ha så og så mange timer mens de internasjonale reglene sier bør. (Dette er såvidt kommentert i rapporten til Veritas)

 

Kanskje de som kom gjennom nåløyet men sa nei til jobben de ble tildelt, siden det var så mye usikkerhet om plasseringen, nå sier ja.

 

Kanskje de nå finner kvalifiserte søkere som rekrutteringsselskapet silet ut pga. disse steile retningslinjene fra LT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til få søkere kan jo være at listen over de som søkte ble listet offentlig, og fikk du ikke jobben stod det at du ikke var kvalifisert. Hvorfor ikke heller si at det var andre som var bedre kvalifisert istedet for ikke kvalifisert?

 

Nå er vel inspektørene mye ute å reiser uansett hvor de har base. Har de base i sør må de reise til nord, har de base i nord må de reise til sør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel inspektørene mye ute å reiser uansett hvor de har base. Har de base i sør må de reise til nord, har de base i nord må de reise til sør

 

Og på hvilke flyplasser tror du brorparten av inspeksjonene forgår på? Vadsø?

Jo, GM, Sola og Bergen.

 

Hva gjelder krav til timer osv, så legger LT seg på standaren alle andre vestlige land benytter seg av nå. Jeg syns ikke vi skal falle tilbake på nivå med land i Black Africa. Om politikerene vil ta inn folk med mindre/MIL erfaring, så får de legge ut penger til opplæring også. Det har de IKKE gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kaskje de nå vil godta søkere som har god nok bakgrunn, men som ikke ble godtatt siden tilsynet sto steilt på at man skal ha så og så mange timer mens de internasjonale reglene sier bør. (Dette er såvidt kommentert i rapporten til Veritas)

 

Det er godt mulig du har rett i at kravene til bakgrunn har vært svært strenge. Samtidig opplyste jo Normann, da han avgjorde saken, at det var et potensielt marked på x antall arbeidstakere i Bodø-distriktet som kunne jobbe i tilsynet. Det viste seg jo at han i det regnestykket også hadde tatt med kokkelærlinger, frisører og folk fra andre yrkesgrupper som riktignok hadde jobb i luftfartsrelatert bransje, men som selvsagt ikke egner seg til jobber som tilsynsinspektører.

Men tida vil vise hva som skjer! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa.. inspektørene skal tross alt sjekke luftdyktigheten på fly og hopplikopter også, så da ender vi opp med at de oftest må være på Sola, Gardermoen, Bergen, Bodø

 

Så vi driv ikke med noe som helst i Tromsø som kreve tilsyn?

Vi får inn en ny Beech på ettersyn hver uke, i tillegg tel helikopteran som serves herfra...

Men et selskap med 14 fly og 11 helikopter e vel ikke stort nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa.. inspektørene skal tross alt sjekke luftdyktigheten på fly og hopplikopter også, så da ender vi opp med at de oftest må være på Sola, Gardermoen, Bergen, Bodø

Så vi driv ikke med noe som helst i Tromsø som kreve tilsyn?

Vi får inn en ny Beech på ettersyn hver uke, i tillegg tel helikopteran som serves herfra...

Men et selskap med 14 fly og 11 helikopter e vel ikke stort nok...

Legg merke til oftest, Marcus. Vil du at han skal liste opp alle flyplassene i Norge, rangert etter hvilken plass som hyppigst har besøk av en kontrollant fra LT? ""

 

Hilsen Anders, som er utrolig oppgitt over folk (orker ikke å nevne navn, det blir så mange... "") uten forståelse for hva LT er og hva LTs oppgaver går ut på. Å forvalte distriktspolitikk er, til info, ikke hovedoppgaven.

 

Huff, og jeg som trodde jeg skulle klare å holde meg unna denne tåpelige diskusjonen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg virkelig at dere drar inn ved for å spikke fliser...

 

Jo større flyplasser, jo flere ting å holde tilsyn med, og jo større selskaper, jo flere papirer å holde tilsyn med..

 

Nå er det tilfeldigvis slik at de største flyplassene holder til sørpå, og det største flyselskapet gjør også det...

 

...og å sammenligne inspeksjon av Gardermoen med Vadsø blir vel som å pisse i havet i håp om at vannet skal stige...

Det er bare å innse at det nok er en noe større oppgave å føre tilsyn med de store flyplassene enn de små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...