Gå til innhold

En litt uheldig helg for SAS.


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Det har vært en litt uheldig helg for SAS. Litt "turbulent" stoff her, litt røykfylt stoff her, og til slutt litt roterende stoff her.

 

Godt at det gikk såpass bra som det gjorde.

 

Joda, jeg vet at to av disse hendelsene har vært omtalt her på forumet tidligere i helgen, men jeg samlet dem litt besvisst i denne tråden nå slik at nye lesere får oppsummert det hele på én plass. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på turbulens, som er jo en selfølge når et fly beveger seg i luften har jeg for ikke så lenge siden fått et spørsmål fra en kamerat:

"Hva er turbulens, hvordan påvirker de flyet, hvorfor rister det, er det farlig og hvorfor folk flest blir redd når det rister"

 

Jeg svarte vedkommende så godt jeg kunne, men han var alikevel ikke fornøyd med svaret mitt. Er det noen som vet hvor jeg kan finne en utfyllende side om akkurat turbulens ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbulens er ikke noe annet enn luft i bevegelse.

 

Akuratt som når man kjører på en vei med humper så rister det i bilen. Akuratt slik er det når man flyr i luft som beveger seg i forskjellige retninger, det rister.

 

Flyr man ifra luft som står stille, eller beveger seg i en retning og med en konstant hastighet, over til luft som beveger seg i en annen retning, flere retninger, roterer osv, så vil jo flyet bli påvirket fordi "veien" ikke lengre er pen og slett.

 

Går lufta nedover vil også flyet gå nedover (falle, populært kalt for "lufthull"), og flyet faller så lenge lufta går nedover og er sterkere enn flyets evne til å stige. Jeg har selv opplevd å falle 500 fot (ifra 2500 til 2000 fot) på noen sekunder, litt ekkel opplevelse forsåvidt, men sjelden farlig, så lenge luftstrømmen nedover stopper før bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...