Gå til innhold

Mistet propellen i lufta


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Dette skjedde også isommer ved Notodden. Jeg satt oppe i tårnet (for å ta en matpause og holde AFIS'en med selskap) når radiomeldingen kom, og den virket svært dramatisk der og da siden det bare er skog i området.

 

Jeg fikk beskjed om å springe ut til flyet og dra så fort som overhodet mulig for å søke. Flyet ble funnet raskt og heldigvis hadde han funnet en åpen hogstflate (riktignok med mye stein og stubber men) og hadde klart å lande slik at iallefall flygeren var i god fysisk behold, selv om flyet fikk seg en trøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dette er noe av det verste som kan skje. Å miste ET propellblad er ille. Det er bedre å heller miste HELE propellen. Når et blad faller av RISTER og VIBRERER det enormt slik at det faktisk kan rive av motor og ødelegge hele flyet. Faller motoren ut - så er flyet i ubalanse - og da går det neppe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff

 

Når vi snakker om det å miste propellblad.

Snakket med en pilot en gang for lenge siden. Han fortalte om et lite propellfly (twin) som mistet et propellblad i luften. Problemet var at propellbladet gikk gjennom flyskroget og inn i foten til piloten i flyet ""

Tror dette var i USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff

 

Når vi snakker om det å miste propellblad.

Snakket med en pilot en gang for lenge siden. Han fortalte om et lite propellfly (twin) som mistet et propellblad i luften. Problemet var at propellbladet gikk gjennom flyskroget og inn i foten til piloten i flyet ""

Tror dette var i USA...

 

Dette minner meg om "Flight of the Phoenix".... """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dette er noe av det verste som kan skje. Å miste ET propellblad er ille. Det er bedre å heller miste HELE propellen. Når et blad faller av RISTER og VIBRERER det enormt slik at det faktisk kan rive av motor og ødelegge hele flyet. Faller motoren ut - så er flyet i ubalanse - og da går det neppe bra.

 

Da er det nok best og stoppe motoren så fort som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dette er noe av det verste som kan skje. Å miste ET propellblad er ille. Det er bedre å heller miste HELE propellen. Når et blad faller av RISTER og VIBRERER det enormt slik at det faktisk kan rive av motor og ødelegge hele flyet. Faller motoren ut - så er flyet i ubalanse - og da går det neppe bra.

 

Da er det nok best og stoppe motoren så fort som mulig

Og hvis motoren skulle falle av så sett passasjeren der motoren skulle vært ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dette er noe av det verste som kan skje. Å miste ET propellblad er ille. Det er bedre å heller miste HELE propellen. Når et blad faller av RISTER og VIBRERER det enormt slik at det faktisk kan rive av motor og ødelegge hele flyet. Faller motoren ut - så er flyet i ubalanse - og da går det neppe bra.

 

Da er det nok best og stoppe motoren så fort som mulig

 

 

....hehe...jeg tror jeg ville stoppet motoren ja, men passe på at propellen også stopper så fort som mulig. Måten du gjør det på er å "steile" ut flyet så fort som mulig, få av fart og gjenoppta kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...