Gå til innhold

siktet på fly med laser


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Dagbladet skrvier idag om en David Banach (38) som siktet på fly med laser.

 

"De to pilotene ble blindet en kort periode, men klarte til slutt å få flyet sikkert ned." *yeah right, overdriver litt kanskje ?*

 

"Dersom han dømmes, risikerer han opp mot 25 år i fengsel."

 

 

Har ikke trafikkfly noen form for "filtrering eller refleksjon" på front vindu slik at sterkt lys / laser reflekteres vekk fra vinduet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utklipp fra NBAA (National Business Aviation Association) magazine:

"The FBI is investigating several incidents of lasers striking aircraft cockpits during the month of December, including one involving a Citation on approach into Teterboro (TEB) on December 29. Although there have been no reports of accidents caused by lasers, high-powered lasers can temporarily blind or disorient a pilot. Lasers shining into aircraft cockpits are not uncommon over the past decade; in several cases, the pilots sustained eye damage. The common sense defense is to look away, or have one pilot "fly the panel" and one pilot remain focused outside the cockpit. Members are urged to report any laser incursions to authorities."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud... tar det ingen ende?

 

investigators are trying to determine whether people are playing with lasers or whether the incidents are deliberate attempts by terrorists to disrupt pilots' ability to maneuver aircraft.

 

men likevel:

 

The FBI said the laser did not affect the pilot's ability to land the plane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud... tar det ingen ende?

 

investigators are trying to determine whether people are playing with lasers or whether the incidents are deliberate attempts by terrorists to disrupt pilots' ability to maneuver aircraft.

 

men likevel:

 

The FBI said the laser did not affect the pilot's ability to land the plane

 

...men det står også:

 

 

Even low levels of laser light can impair a pilot's vision, the medical institute's report said.

 

 

The pilot of a Skywest Airlines flight suffered multiple burns to his right cornea while approaching Los Angeles International Airport in November 1996. On the final approach, the pilot relinquished control of the plane to the co-pilot.

 

 

In 1995, the first officer of a Southwest Airlines flight from Las Vegas to San Antonio was temporarily blinded by laser light, and the incident persuaded the FAA to ban the outdoor use of lasers in Las Vegas.

 

 

In September, a Delta Air Lines pilot reported damage to his retina from a laser beam. The pilot was guiding a Boeing 737 into Salt Lake City International Airport. The flight landed safely, but the plane's first officer later felt stinging in one eye and was diagnosed with a burned retina.

 

...og for de av dere som tror en laserpeker er et leketøy, ta å pek på ditt eget øye og fortell oss hvordan det gikk, men ikke skyld på meg om det går galt.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke leketøy, enig i det, men man må jo vite litt hva man snakker om. Effekten i en laserpenn har ikke muligheter til å skade øynene til en person flere kilometer borte.

Jeg benytter meg forøvrig av en "grønn-laser" i undervisning i astronomi. Denne er en god del kraftigere en "said" laserpenn. Men denne er heller ingen fare for luftfarten...

 

Oppfordrer ingen til å ta en laserpenn å peke mot sitt eget øye som ble presentert i innlegget over. Har ingenting med saken å gjøre, om ikke da pilotene gjør det samme....

 

http://www.tenoastro.no/shop.asp?group_id=24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke leketøy, enig i det, men man må jo vite litt hva man snakker om. Effekten i en laserpenn har ikke muligheter til å skade øynene til en person flere kilometer borte.

Jeg benytter meg forøvrig av en "grønn-laser" i undervisning i astronomi. Denne er en god del kraftigere en "said" laserpenn. Men denne er heller ingen fare for luftfarten...

 

Oppfordrer ingen til å ta en laserpenn å peke mot sitt eget øye som ble presentert i innlegget over. Har ingenting med saken å gjøre, om ikke da pilotene gjør det samme....

 

http://www.tenoastro.no/shop.asp?group_id=24

 

Du har da målt den effektive rekkevidden på laseren din antar jeg, siden du er så sikker?

 

En laserpeker av den enkle sorten har ofte en effektiv rekkevidde på 300+ meter. Det er mer enn nok for å "leke" med fly på kort finale.

 

Kraftigere lasere, som sikkert din, og den som ble brukt i hendelsen som denne tråden er basert på, har ofte en mye større rekkevidde, bedre optikk, osv. Slike lasere kan gi kortere eller lengre, og også permanente skader på øynene på langt mer enn en kilometers avstand!

 

Da er den helt klart "til fare for luftfarten" som du selv skriver... Luftfarten består nemlig ikke bare av store fly i 30.000 fot, men alt fra små fly og helikoptere som flyr så lavt som 150 meter og oppover...

 

Neida, det er nok ikke lurt å kikke i strålen fra en laserpeker, men den effekten tilsvarer kanskje din laser på 1000 meters avstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og for de av dere som tror en laserpeker er et leketøy, ta å pek på ditt eget øye og fortell oss hvordan det gikk, men ikke skyld på meg om det går galt....

 

 

Jeg har faktisk lyst meg selv i øyet med en 5mw laserpenn, ser like fint ennå jeg ""

 

Men er enig at dette KAN føre til øyeskader/blindhet osv.. så jeg oppfordrer ingen til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen så var det en periode der nesten alle hadde laserpeker og folk gikk rundt å lyste hverandre i øynene hele tiden. I følge de fakta jeg fikk den gangen, gikk det ca 8 sekunder kontunuerlig med laser i øyet og du ble blind. Har ikke forska mer på det siden så 8 er tallet jeg operer med ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...