Gå til innhold

Luftforsvarets politikk


Jonas Mindt-Soot

Anbefalte innlegg

Først av alt, det er ikke forsvaret som bestemer hvor flyene skal være.... Det er politikere som tenker mer på syselsettning i distriktene enn noe annet. Feks hva skjedde da forsvaret prøvde å legge ned Andøya. Nordlendingene laget et fryktelig mas og fikk beholde flyplassen selv om det bare er 6 fly der.

 

Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?

 

Overvåke fyllegjøring med fritidsbåter i Oslofjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget instruktivt tillegg til mitt innlegg, det var opplysninger der jeg ikke visste om. Dog holder jeg fast ved at antallet jagerfly alene tilsa at dette ikke var noen "krumtapp" i det norske forsvar.

 

Men det var under den kalde krigen, hvordan er det nå Sindre?

Hvordan ser forsvaret for seg at jagerflyene skal brukes idag? Battlefield support?

 

Du har helt rett i at flåten ikke var spesielt stor, kanskje 200-300 fly på det meste på 70-tallet? Uansett var det nokså lite satt opp mot den potensielle fienden.

 

En av årsakene til at Luftforsvaret og Forsvaret ikke var særlig godt dimensjonert og utstyrt for kontrainvasjon var vel doktrinen man opererte etter. Forsvaret skulle først og fremst være i stand til å forsvare bestemte områder i opptil 48 timer før NATO kom oss til unnsetning.

 

I dag har Luftforsvaret fremdeles som oppgave å forsvare norsk luftrom/hevde norsk suverenitet, støtte andre avdelinger (Sjø/Hær) samt å samvirke med allierte avdelinger i intops. Kort sagt er hovedoppgaven å produsere luftmakt, både nasjonalt og internasjonalt.

 

Jagerflyene utgjør i bunn og grunn spydspissen i Luftforsvaret; de er det fremste og viktigste operative virkemiddelet for å produsere luftmakt. De har kapasiteter til å utføre både air-to-air-, air-to-ground- og air-to-surface-operasjoner. Det finnes en rekke eksempler fra både pågående og tidligere operasjoner:

 

- Operation Allied Force (tidl. Jugoslavia 1999): Seks F-16A fra LIS/338 gjennomførte offensive counter air (OCA) (f.eks. fighter sweep) og defensive counter air (DCA) (f.eks. combat air patrol og direct escort) for å støtte strike packages fra andre NATO-land.

 

- Operation Enduring Freedom (Afghanistan 2002-2003): Seks F-16AM gjennomførte bl.a. close air support (CAS), battlefield air interdiction (BAI) og direct escort for å støtte koalisjonsenheter på bakken.

 

- To F-16AM fra jagerberedskapen i Bodø er kontinuerlig på 15-minutters ground alert intercept-beredskap (GAI) og utfører av og til intercepts (DCA) av russiske fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at en gærning bestemer seg for at han ikke liker Oslo Plaza. Og han tar et fly fra en av de mindre flyplassene i Norge eller sverige så kan han gjøre ganske store ødelegelser. Det ble jo tatt noe eksplosiver fra forsvaret. De i en 172 kan ødelege mye for oslo. eller slottet for den saks skyld.

 

Litt usansynlig kanskje men hvem vet.

 

Mvh. Fredrik

 

....og hva i alle dager får deg til å tro at noen hadde varslet dette før det smallt?

Det er tross alt mye G-luftrom på østlandet, så strengt tatt så er det ikke sikkert noen hadde reagert på noe som helst før flyet traff Oslo sentrum... Har man planlagt et slikt tokt så har man sikkert kikket på kartet og funnet en rute som ikke ville ha vekket noen oppmerksomhet, så hvis det er det beste argumentet for å ha jagerfly på Rygge, så får de faktisk la være...

 

Blir jo like dumt og kostbart som å sette en ambulanse i hvert vegkryss, i tilfelle noen skulle overse vikeplikten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftforsvaret var vel aldri så stort at de hadde 300 jagere, ett lite regnestykke der man antar at man hadde 24 fly pr skvadron etter gammelt oppsett, og 7 skvadroner, så blir det vel ca 170, og jeg tror det var 16 pr skvadron allerede da. (På 70 tallet var det vel 331,332,334,336,338,717 og 718 som hadde jagerfly ?????)

 

Nå er ikke jeg sikker på når man gikk ned til 16 maskiner pr skvadron, men mener å ha hørt det skjedde ved innfasing av 104'n?

 

F-84 hadde man jo ganske mange av, men husker ikke i farten hvilke skavdroner man hadde operative da, eller hvor mange man hadde med F-86 etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at en gærning bestemer seg for at han ikke liker Oslo Plaza. Og han tar et fly fra en av de mindre flyplassene i Norge eller sverige så kan han gjøre ganske store ødelegelser. Det ble jo tatt noe eksplosiver fra forsvaret. De i en 172 kan ødelege mye for oslo. eller slottet for den saks skyld.

 

Litt usansynlig kanskje men hvem vet.

 

Mvh. Fredrik

 

....og hva i alle dager får deg til å tro at noen hadde varslet dette før det smallt?

Det er tross alt mye G-luftrom på østlandet, så strengt tatt så er det ikke sikkert noen hadde reagert på noe som helst før flyet traff Oslo sentrum... Har man planlagt et slikt tokt så har man sikkert kikket på kartet og funnet en rute som ikke ville ha vekket noen oppmerksomhet, så hvis det er det beste argumentet for å ha jagerfly på Rygge, så får de faktisk la være...

 

Blir jo like dumt og kostbart som å sette en ambulanse i hvert vegkryss, i tilfelle noen skulle overse vikeplikten...

 

jeg sa også at det var usansynlig.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- To F-16AM fra jagerberedskapen i Bodø er kontinuerlig på 15-minutters ground alert intercept-beredskap (GAI) og utfører av og til intercepts (DCA) av russiske fly.

 

Litt OT, men jeg ble nysjerrig om dette.

Når skjedde det sist at Russiske fly fløy inn i Norsk luftrom og måtte jages tilbake, og hva ble konsekvensen av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanske så langt tilbake som dette ?:

"Den 21. mars 1972 skjedde det igjen noe som bragte 331 skvadron inn i mediabildet. To sovjetiske rekognoseringsfly av typen Tupolev 16 med NATO-kodertavnet "Badger D" hadde fløyet inn over Værøy, Røst og Vestvågøy på en nordlig kurs. Dette var en klar krenkelse av norsk luftterritorium og to F-104G fra 331 skvadron ble straks sendt opp. Badgeren ble avskåret og vist ut i internasjonalt luftrom. Episoden ble antatt å være et forsøk på å teste de norske radar- og varlingssystemer. Episoden resulterte i en offisiell norsk protest overfor Sovjetunionen. Den sovjetiske flyaktiviteten langs norskekysten tiltok kraftig på slutten av 70-tallet. I 1979 ble det utført i alt 150 avskjæringer, de fleste med hilsen fra 331. året etter var antallet avskjæringer kommet opp i 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg ble nysjerrig om dette.

Når skjedde det sist at Russiske fly fløy inn i Norsk luftrom og måtte jages tilbake, og hva ble konsekvensen av dette?

 

Det er ca 2 avskjæringer i måned nå.

Dette er skjeldent noe som står om i pressen. Opplysninger om slikt er stor sett hemmeligstemplet.

 

 

 

For noen år siden var tallet av og til faktisk oppe i over 300 stk pr år. D.v.s nesten dagligdags at F-16 måtte opp fra Bodø for å avskjære dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skumlest gjennom alle innleggene i denne tråden og plukket med meg det jeg synes var interessant å svare på...

 

Det er nevnt tidligere at man samler skvadroner for å øke effektiviteten av å drifte flere skvadroner på ETT sted --> Synergi! Jeg har ikke engasjert meg så veldig i beliggenheten av jagerfly. Hvorfor skulle dette FOR ALT DET ER VERDT ligge på Rygge? -Jo fordi den som sier dette er fra Rygge-traktene. Dersom det er om å gjøre å nå Oslo så fort det går an, så legg hele jagerflybedriften til Kjeller... (ikke at jeg tror det er noen god løsning!!!).

 

Norges forsvar har gått fra å være et invasjonsforsvar til et innsatsforsvar (om jeg husker de ordene rett). Det vil si at vi skal ikke være på stand by i tilfelle det kommer en stygging (en fiende), men delta OGSÅ som mange har forstått går jeg ut ifra, i Internasjonale Operasjoner. Det er regjeringen (?) eller hvem som bestemmer beliggenhetene som helt sikkert tolker situasjonen slik at vi ikke har behov for en F16 i hver eneste bygd.

 

For å ta et par andre ting...

Sindre - ikke alle har lest luftmakt på forumet, så du burde kanskje ha forklart fortkortelsene dine som f.eks. Offensive Counter Air (OCA) Operaioner... ""

 

Små-svar til Jens-Ole Kjølbergs innlegg: Andøya kommer nok til å bli nedleggings-truet hver eneste "omorganiserings-runde". Uansett hvor mye "nordlænningan" har å si. Den blir ikke nedlagt før Orion fases ut.

 

-Knut Einar Sylte nevnte Andøya's strategiske plassering for overvåking av Norges interesseområder, og suverenitetshevdelse, etc...

 

-Espen Furfjord: "Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?" Jeg håper inderlig du ikke mente det seriøst, i så fall må du tro at Orion har samme oppgave som Kystvaktens ekstra-fly LN-LYR...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Espen Furfjord: "Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?" Jeg håper inderlig du ikke mente det seriøst, i så fall må du tro at Orion har samme oppgave som Kystvaktens ekstra-fly LN-LYR...?

 

Hehe. Nei, Jeg stillte spørsmålet til det sitat av Jens-Ole som sto i mitt innlegg. Jeg lurte på om han syntes Andøya var et feil valg for Orion.

 

Jeg synes Andøya har perfekt beliggenhet ut ifra deres oppdragsområdet. Alternativt muligens Banak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Espen Furfjord: "Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?" Jeg håper inderlig du ikke mente det seriøst, i så fall må du tro at Orion har samme oppgave som Kystvaktens ekstra-fly LN-LYR...?

 

LN-LYR er kun leid inn av Kystvakten....

Lufttransport A/S flyr ca. 400 timer for Kystvakten, Kv-Nord. Dette innebærer flyovervåkningstjenester i nordlige og sørlige deler av Barentshavet. Oppdraget går ut på å kontrollere fiskeflåten i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Espen Furfjord: "Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?" Jeg håper inderlig du ikke mente det seriøst, i så fall må du tro at Orion har samme oppgave som Kystvaktens ekstra-fly LN-LYR...?

 

LN-LYR er kun leid inn av Kystvakten....

Lufttransport A/S flyr ca. 400 timer for Kystvakten, Kv-Nord. Dette innebærer flyovervåkningstjenester i nordlige og sørlige deler av Barentshavet. Oppdraget går ut på å kontrollere fiskeflåten i nord.

 

Selvfølgelig leid. Hadde det vært militært hadde det ikke hatt LN- registrering. Hadde mye med LN-LYR's tokt å gjøre mine 3.5 år på Andøya. Det flyets ruter er essensielle å ta rede på vha KV Nord på SKYS/Sortland for å holde LYRs trafikk unna egen mil trafikk. (Planlegging før oppdrag...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen,

 

Hvor får du informasjonen om at vi har ca. 2 avskjæringer i måneden fra? Da jeg var i Bodø høsten 2003 til sommer 2004 hørte jeg bare et rykte om én avskjæring. Jeg var CCA, og verken jeg eller noen av min kolleger var med på en "hot scramble", og det var vel vernepliktige på vakt omtrent 95% av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel forsåvidt at de eneste som kan gi noen ordentlig svar på antall intercepts pr måned eller år er de som også har underskrevet en taushetserklæring og kan bli dømt ved overtredelse av sikkerhetsloven som omhandler informasjons-sikkerheten...

 

Tilbake til on-topic; Topic'en selv brude vel heller være Norsk forsvarspolitikk, ikke "luftforsvarets politikk", da ikke luftforsvaret selv til syvende og sist bestemmer hvor alt skal ligge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...