Espen Furfjord Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Først av alt, det er ikke forsvaret som bestemer hvor flyene skal være.... Det er politikere som tenker mer på syselsettning i distriktene enn noe annet. Feks hva skjedde da forsvaret prøvde å legge ned Andøya. Nordlendingene laget et fryktelig mas og fikk beholde flyplassen selv om det bare er 6 fly der. Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge? Overvåke fyllegjøring med fritidsbåter i Oslofjorden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Takk for meget instruktivt tillegg til mitt innlegg, det var opplysninger der jeg ikke visste om. Dog holder jeg fast ved at antallet jagerfly alene tilsa at dette ikke var noen "krumtapp" i det norske forsvar. Men det var under den kalde krigen, hvordan er det nå Sindre? Hvordan ser forsvaret for seg at jagerflyene skal brukes idag? Battlefield support? Du har helt rett i at flåten ikke var spesielt stor, kanskje 200-300 fly på det meste på 70-tallet? Uansett var det nokså lite satt opp mot den potensielle fienden. En av årsakene til at Luftforsvaret og Forsvaret ikke var særlig godt dimensjonert og utstyrt for kontrainvasjon var vel doktrinen man opererte etter. Forsvaret skulle først og fremst være i stand til å forsvare bestemte områder i opptil 48 timer før NATO kom oss til unnsetning. I dag har Luftforsvaret fremdeles som oppgave å forsvare norsk luftrom/hevde norsk suverenitet, støtte andre avdelinger (Sjø/Hær) samt å samvirke med allierte avdelinger i intops. Kort sagt er hovedoppgaven å produsere luftmakt, både nasjonalt og internasjonalt. Jagerflyene utgjør i bunn og grunn spydspissen i Luftforsvaret; de er det fremste og viktigste operative virkemiddelet for å produsere luftmakt. De har kapasiteter til å utføre både air-to-air-, air-to-ground- og air-to-surface-operasjoner. Det finnes en rekke eksempler fra både pågående og tidligere operasjoner: - Operation Allied Force (tidl. Jugoslavia 1999): Seks F-16A fra LIS/338 gjennomførte offensive counter air (OCA) (f.eks. fighter sweep) og defensive counter air (DCA) (f.eks. combat air patrol og direct escort) for å støtte strike packages fra andre NATO-land. - Operation Enduring Freedom (Afghanistan 2002-2003): Seks F-16AM gjennomførte bl.a. close air support (CAS), battlefield air interdiction (BAI) og direct escort for å støtte koalisjonsenheter på bakken. - To F-16AM fra jagerberedskapen i Bodø er kontinuerlig på 15-minutters ground alert intercept-beredskap (GAI) og utfører av og til intercepts (DCA) av russiske fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Si at en gærning bestemer seg for at han ikke liker Oslo Plaza. Og han tar et fly fra en av de mindre flyplassene i Norge eller sverige så kan han gjøre ganske store ødelegelser. Det ble jo tatt noe eksplosiver fra forsvaret. De i en 172 kan ødelege mye for oslo. eller slottet for den saks skyld. Litt usansynlig kanskje men hvem vet. Mvh. Fredrik ....og hva i alle dager får deg til å tro at noen hadde varslet dette før det smallt? Det er tross alt mye G-luftrom på østlandet, så strengt tatt så er det ikke sikkert noen hadde reagert på noe som helst før flyet traff Oslo sentrum... Har man planlagt et slikt tokt så har man sikkert kikket på kartet og funnet en rute som ikke ville ha vekket noen oppmerksomhet, så hvis det er det beste argumentet for å ha jagerfly på Rygge, så får de faktisk la være... Blir jo like dumt og kostbart som å sette en ambulanse i hvert vegkryss, i tilfelle noen skulle overse vikeplikten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Luftforsvaret var vel aldri så stort at de hadde 300 jagere, ett lite regnestykke der man antar at man hadde 24 fly pr skvadron etter gammelt oppsett, og 7 skvadroner, så blir det vel ca 170, og jeg tror det var 16 pr skvadron allerede da. (På 70 tallet var det vel 331,332,334,336,338,717 og 718 som hadde jagerfly ?????) Nå er ikke jeg sikker på når man gikk ned til 16 maskiner pr skvadron, men mener å ha hørt det skjedde ved innfasing av 104'n? F-84 hadde man jo ganske mange av, men husker ikke i farten hvilke skavdroner man hadde operative da, eller hvor mange man hadde med F-86 etter det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Si at en gærning bestemer seg for at han ikke liker Oslo Plaza. Og han tar et fly fra en av de mindre flyplassene i Norge eller sverige så kan han gjøre ganske store ødelegelser. Det ble jo tatt noe eksplosiver fra forsvaret. De i en 172 kan ødelege mye for oslo. eller slottet for den saks skyld. Litt usansynlig kanskje men hvem vet. Mvh. Fredrik ....og hva i alle dager får deg til å tro at noen hadde varslet dette før det smallt? Det er tross alt mye G-luftrom på østlandet, så strengt tatt så er det ikke sikkert noen hadde reagert på noe som helst før flyet traff Oslo sentrum... Har man planlagt et slikt tokt så har man sikkert kikket på kartet og funnet en rute som ikke ville ha vekket noen oppmerksomhet, så hvis det er det beste argumentet for å ha jagerfly på Rygge, så får de faktisk la være... Blir jo like dumt og kostbart som å sette en ambulanse i hvert vegkryss, i tilfelle noen skulle overse vikeplikten... jeg sa også at det var usansynlig.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Nordmann Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 - To F-16AM fra jagerberedskapen i Bodø er kontinuerlig på 15-minutters ground alert intercept-beredskap (GAI) og utfører av og til intercepts (DCA) av russiske fly. Litt OT, men jeg ble nysjerrig om dette. Når skjedde det sist at Russiske fly fløy inn i Norsk luftrom og måtte jages tilbake, og hva ble konsekvensen av dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 det pleier ikke og få så store følger... Norge gjorde det samme under den kaldekrigen. hjalp usa for og teste ossen sytemene deres virket når det kom fiendlige fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Johansen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 kanske så langt tilbake som dette ?: "Den 21. mars 1972 skjedde det igjen noe som bragte 331 skvadron inn i mediabildet. To sovjetiske rekognoseringsfly av typen Tupolev 16 med NATO-kodertavnet "Badger D" hadde fløyet inn over Værøy, Røst og Vestvågøy på en nordlig kurs. Dette var en klar krenkelse av norsk luftterritorium og to F-104G fra 331 skvadron ble straks sendt opp. Badgeren ble avskåret og vist ut i internasjonalt luftrom. Episoden ble antatt å være et forsøk på å teste de norske radar- og varlingssystemer. Episoden resulterte i en offisiell norsk protest overfor Sovjetunionen. Den sovjetiske flyaktiviteten langs norskekysten tiltok kraftig på slutten av 70-tallet. I 1979 ble det utført i alt 150 avskjæringer, de fleste med hilsen fra 331. året etter var antallet avskjæringer kommet opp i 200. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Litt OT, men jeg ble nysjerrig om dette. Når skjedde det sist at Russiske fly fløy inn i Norsk luftrom og måtte jages tilbake, og hva ble konsekvensen av dette? Det er ca 2 avskjæringer i måned nå. Dette er skjeldent noe som står om i pressen. Opplysninger om slikt er stor sett hemmeligstemplet. For noen år siden var tallet av og til faktisk oppe i over 300 stk pr år. D.v.s nesten dagligdags at F-16 måtte opp fra Bodø for å avskjære dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Jeg har skumlest gjennom alle innleggene i denne tråden og plukket med meg det jeg synes var interessant å svare på... Det er nevnt tidligere at man samler skvadroner for å øke effektiviteten av å drifte flere skvadroner på ETT sted --> Synergi! Jeg har ikke engasjert meg så veldig i beliggenheten av jagerfly. Hvorfor skulle dette FOR ALT DET ER VERDT ligge på Rygge? -Jo fordi den som sier dette er fra Rygge-traktene. Dersom det er om å gjøre å nå Oslo så fort det går an, så legg hele jagerflybedriften til Kjeller... (ikke at jeg tror det er noen god løsning!!!). Norges forsvar har gått fra å være et invasjonsforsvar til et innsatsforsvar (om jeg husker de ordene rett). Det vil si at vi skal ikke være på stand by i tilfelle det kommer en stygging (en fiende), men delta OGSÅ som mange har forstått går jeg ut ifra, i Internasjonale Operasjoner. Det er regjeringen (?) eller hvem som bestemmer beliggenhetene som helt sikkert tolker situasjonen slik at vi ikke har behov for en F16 i hver eneste bygd. For å ta et par andre ting... Sindre - ikke alle har lest luftmakt på forumet, så du burde kanskje ha forklart fortkortelsene dine som f.eks. Offensive Counter Air (OCA) Operaioner... Små-svar til Jens-Ole Kjølbergs innlegg: Andøya kommer nok til å bli nedleggings-truet hver eneste "omorganiserings-runde". Uansett hvor mye "nordlænningan" har å si. Den blir ikke nedlagt før Orion fases ut. -Knut Einar Sylte nevnte Andøya's strategiske plassering for overvåking av Norges interesseområder, og suverenitetshevdelse, etc... -Espen Furfjord: "Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?" Jeg håper inderlig du ikke mente det seriøst, i så fall må du tro at Orion har samme oppgave som Kystvaktens ekstra-fly LN-LYR...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Min kvalifiserte gjetning for 333skv blir Bodø eller Sola Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 -Espen Furfjord: "Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?" Jeg håper inderlig du ikke mente det seriøst, i så fall må du tro at Orion har samme oppgave som Kystvaktens ekstra-fly LN-LYR...? Hehe. Nei, Jeg stillte spørsmålet til det sitat av Jens-Ole som sto i mitt innlegg. Jeg lurte på om han syntes Andøya var et feil valg for Orion. Jeg synes Andøya har perfekt beliggenhet ut ifra deres oppdragsområdet. Alternativt muligens Banak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 For å ta et par andre ting...Sindre - ikke alle har lest luftmakt på forumet, så du burde kanskje ha forklart fortkortelsene dine som f.eks. Offensive Counter Air (OCA) Operaioner... Jo'a, jeg burde kanskje det, men jeg liker å vente til folk eventuelt spør. Dessuten ligger det jo en del i begrepene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Og alt dette går sin gang... enten det er bra for "nordlænningan" eller "sørlænningan", vil dere gjøre noe med det, engasjer dere i politikken da :\\ (ikke at jeg tror det hjelper med det første da) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 "sørlænningan I mine 3,5 nylige avsluttede år på Andøya så har jeg vel fått med meg såpass at det skal være "Søringan"... God jul! Tar meg en pause på noen dager fra forumet. Om jeg får til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Stig, du har så rett. Uansett hvor mye vi kniver frem og tilbake hjelper det så lite. Kan ikke huske sist forsvarsministeren var inne på flightsim.no å fant råd ...Men vi må jo bare diskutere litt uansett. Synes det er fint å se hva andre synes, å få opp saken fra andres side. Gir en mer helhetsforståelse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 -Espen Furfjord: "Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?" Jeg håper inderlig du ikke mente det seriøst, i så fall må du tro at Orion har samme oppgave som Kystvaktens ekstra-fly LN-LYR...? LN-LYR er kun leid inn av Kystvakten.... Lufttransport A/S flyr ca. 400 timer for Kystvakten, Kv-Nord. Dette innebærer flyovervåkningstjenester i nordlige og sørlige deler av Barentshavet. Oppdraget går ut på å kontrollere fiskeflåten i nord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 -Espen Furfjord: "Ville det vært smartere å plassere Orion på Rygge?" Jeg håper inderlig du ikke mente det seriøst, i så fall må du tro at Orion har samme oppgave som Kystvaktens ekstra-fly LN-LYR...? LN-LYR er kun leid inn av Kystvakten.... Lufttransport A/S flyr ca. 400 timer for Kystvakten, Kv-Nord. Dette innebærer flyovervåkningstjenester i nordlige og sørlige deler av Barentshavet. Oppdraget går ut på å kontrollere fiskeflåten i nord. Selvfølgelig leid. Hadde det vært militært hadde det ikke hatt LN- registrering. Hadde mye med LN-LYR's tokt å gjøre mine 3.5 år på Andøya. Det flyets ruter er essensielle å ta rede på vha KV Nord på SKYS/Sortland for å holde LYRs trafikk unna egen mil trafikk. (Planlegging før oppdrag...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Håkonsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Espen, Hvor får du informasjonen om at vi har ca. 2 avskjæringer i måneden fra? Da jeg var i Bodø høsten 2003 til sommer 2004 hørte jeg bare et rykte om én avskjæring. Jeg var CCA, og verken jeg eller noen av min kolleger var med på en "hot scramble", og det var vel vernepliktige på vakt omtrent 95% av tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Merkelig. En av flygerne som opererte det ene beredskapsflyet i slutten av juli sa til meg at det forekom opptil flere intercepts i måneden. Hot intercepts var visstnok mer sjeldent, uten at jeg husker tallet han oppga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Tror vel forsåvidt at de eneste som kan gi noen ordentlig svar på antall intercepts pr måned eller år er de som også har underskrevet en taushetserklæring og kan bli dømt ved overtredelse av sikkerhetsloven som omhandler informasjons-sikkerheten... Tilbake til on-topic; Topic'en selv brude vel heller være Norsk forsvarspolitikk, ikke "luftforsvarets politikk", da ikke luftforsvaret selv til syvende og sist bestemmer hvor alt skal ligge... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Håkonsen Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hvis det ikke er en "hot scramble", så er det vel ikke det man kan kalle intercept? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Tallet i seg selv mener jeg å ikke være så hemmelig. Da jeg tror jeg har lest det på mil.no . Hvor, når og hvordan enhver situasjon er, blir registrert å behandlet er selfølgelig en hemmelighet. Det er jo mange grunner til at Russland driver slik aktivitet. Å vi må jo i en hver situasjon dra ut nytte av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.