Gå til innhold

De første bildene av Airbus A350-800/900!


Marius Dahl

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se at de bildene der er noe annet enn en A330-200 (bildet av A350-800) og en A330-300 (A350-900) der de har redigert sifrene på halen og fronten, samt beefet opp motorene litt, simpel jobb for en grafiker...

Men, det stemmer jo ganske bra med hva flyet faktisk kommer til å bli... Nye vinger, nye og forstørrede winglets, ny wingbase i komposittmaterialer ol. Ellers vil selve flykroppen være så godt som identisk...

Kan ikke gi Airbus skryt for å være kreative på designsiden, men, så er det jo ikke det som teller når det kommer til det å lage fly som selger.

 

Kommer B7E7 til å ha en fordel framfor A350? Jeg tror det. Lista over modifikasjoner som A350 får tror ikke jeg blir nok til å gjøre den like effektiv som 7E7, om Boeing klarer å oppfylle det de har sagt vel og merke. Men Airbus har en stor fordel med at flyet er så likt dets forgjenger, noe som gjør det enklere for flere selskaper som allerede har A330 i sin flåte, til å kjøpe A350, enn å gå for et fly som er totalt forskjellig fra alt annet som flyr.

Samtidig så stiller B7E7 og A350 i litt forskjellige klasser. B7E7-9 og A350-800 kan sammenlignes med tanke på størrelse og rekkevidde, mens A350-900 vil være nærmere 777-200ER, og kan bli en ganske farlig konkurrent, grunnet den lave prisen som Airbus ser for seg at de skal selge flyet for. Det er med god grunn at Boeing har sagt at 777 koster for mye... De tenker å redusere produksjonstida til en tredjedel av hva den er i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene er mer opptatt av pris enn av delfinlignede utseende. Og hva er det som er så fint med Boeing? 737-600, 767-200, 757-300, 747SP? `

 

Hvis Airbus gjør dette riktig blir flyet mye billigere å utvikle enn 7E7, kan komme på markedet raskere, og eksisterende Airbusoperatører kan smette dette flyet inn i flåten uten for mye trøbbel. Det er heller ikke noe problem å utvikle dette flyet på A330, som i motsetning til Boeing sin flåte ikke er gammeldags. Boeing MÅ bygge nytt.

 

Airbus - Boeing 1-0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene er mer opptatt av pris enn av delfinlignede utseende. Og hva er det som er så fint med Boeing? 737-600, 767-200, 757-300, 747SP?

 

Eller papirflyet 7E7 for den saks skyld? Boeing 757 synes jeg derimot er noe av det flotteste blandt vestlige airlinere, men ikke 300 versjonen. Ellers er jeg rimelig enig med deg her, Øyvind.

 

Hvis Airbus gjør dette riktig blir flyet mye billigere å utvikle enn 7E7, kan komme på markedet raskere, og eksisterende Airbusoperatører kan smette dette flyet inn i flåten uten for mye trøbbel. Det er heller ikke noe problem å utvikle dette flyet på A330, som i motsetning til Boeing sin flåte ikke er gammeldags. Boeing MÅ bygge nytt.

 

Airbus - Boeing 1-0.

 

Klart Boeing har et problem, eller i det minste en kjempestor utfordring her. Ta volum modellen 737 som et eksempel; med sitt utgangspunkt i 50-talls design er denne mer eller mindre overmoden for modernisering. Dagens 737 NG er nå en suppe så skamkokt på gammel spiker at det ikke lenger nytter å fornye den noe særlig mer uten å måtte bygge nytt.

 

7E7, ja, tiden vil vise. Hvis ledelsen i Airbus bestemmer seg for å gå for A350 (det er nemlig ikke bestemt ennå, og deadline for avgjørelsen skyves på til stadighet) vil Airbus ha sin A350 på vingene leeeenge før 7E7, og det er vel en fare for at A350 kan komme til å tette igjen en del av de hullene 7E7 er ment å skulle tette, og i verste fall kan jo dette skade hele 7E7 prosjektet en smule. Noen av de potensielle 7E7 kundene som meldte seg tidlig har jo også nå signalisert at de vil avvente Airbus' utspill. Flyoperatørene ser nok lite på design i dag, det er kostnadene som teller.

 

Skal også bli interessant å se hva den mindre pene men sikkert effektive Airbus A380 (den er i sannhet ikke mye vakker) vil gjøre med storflymarkedet. Vil den endelig kunne ta rotta på 747, eller vil det være plass for begge, eller vil 380 bli en fiasko som kan komme til å gi Airbus en knekk som Boeing sikkert vil komme til å ta bølgen for? 747 er jo heller ingen ungdom for å si det mildt og det er jo grenser for hvor mye mer man kan modifisere jumboen uten å måtte bygge helt nytt. 777 er for dyr, 767 er en tilårskommen Boeing variant og 757 er vel også på trappene til å fases ut. 717 ble vel aldri det man hadde håpet, kokt som den også er på gammel spiker. Med andre ord: Boeing kan komme til å måtte bygge mye nytt skal de henge med i dansen...

 

En annen ting som Airbus har vært gode på i motsetning til Boeing; standardisering. Det er nok noe lettere for piloter å hoppe mellom de forskjellig Airbustypene enn det er for Boeingpiloter i sine amerikanske fly.

 

Jeg har alltid hatt mitt hjerte hos Boeing, tvil ikke på det, men det er heller ikke mye tvil om at amerikanerne etterhvert nå må fornye seg skal de henge med i konkurransen. Airbus selger i dag flere fly enn dens amerikanske konkurrent. Hvorfor? ""

 

Og enda har vi ikke engang nevnt russerne. Pr. idag så utgjør de nok ingen stor trussel hverken for Airbus eller Boeing, men la oss ikke glemme at de har enormt store kunnskaper og mye teknologi innenfor både militær og sivil flyproduksjon. Får de bare satt tingene litt mer i system, samt kanskje får til en oppfrisking av økonomien vil vi kanskje i fremtiden komme til å se ytterligere en stor flyprodusent gjøre seg gjeldende, fra øst. Hvem vet? ""

 

Uansett: jeg håper det blir plass for både Airbus og Boeing i fremtiden! Det skal bli spennende å følge denne utviklingen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den er så lik A330 er at de foreløpig er A330, med modifikasjoner selvsagt. ""

 

Hva er det som er modifisert på A350 egentlig?

 

- Større bruk av komposittmaterialer (lettere vekt->mindre fuelburn)

- Nye motorer

- Nye vinger

- Ny wingbox

- Div oppgraderinger av innmaten ellers

Mao kan du godt kalle den en A330NG.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao kan du godt kalle den en A330NG.....

 

Det synes jeg var godt sagt, Michael! Forskjellen mellom en A330NG og andre NG'er er at A330 allerede er et moderne og ungt fly.

A330 og A340 ble vel lansert omtrent samtidig i 1987. Selvom utvikling av både 330 og 340 gikk noenlunde parallelt hadde ikke 330 sin jomfrutur før en stund etter at 340 hadde blitt sendt på vingene. A330 hadde sin første flight 2 november 1992 og ble satt inn i ordinær trafikk mot slutten av 1993. Så det er ikke gamle fly vi snakker om når det gjelder A330.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...