Gå til innhold

En merkelig opplevelse


Magnus Wiik

Anbefalte innlegg

Jeg var i dag på besøk hos en venn som spiller litt FS. Han hadde ikke noen joystick, men etter at jeg hadde hjulpet ham med å installere noen AI-fly ville jeg likevel ta meg en liten tur med tastaturet. Jeg forberedte meg på å som vanlig kræsje ganske fort. Jeg starta ved gate på ENBO i default C172, og taxa bort til Rwy 7. Her gjorde jeg meg klar, og taxa ut for å lette. Jeg letta, og skrudde med én gang på autopiloten, med kurs for NDB FLV. Like før den snudde jeg, og befant meg straks inbound på localizeren på rwy 7. Jeg hadde på autopiloten helt fram til like før touchdown, da jeg tenkte at flyet skulle landes manuelt. Dette var rett over rullebanen. idet jeg trykker "Z" for å slå av autopiloten skjer det: Ett eller annet gjorde slik at aileron trim ble satt til fullt mot høyre, og flyet styrta ned i taxiway Y.

Så kommer mitt spørsmål: Hvorfor skjedde dette? Det var ganske vindstille i området, og god sikt.

Kanskje dette burde ligge under "FS2004", men siden det kan dreie seg om flysystemer generelt, poster jeg det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja "" Wingtip vortices er mulig på fs9.

jeg bruker det selv, har aktivert det på Active Sky og på FSUIPC v3.41 ""

 

Nå gikk jeg ut i fra at installasjonen til denne "kameraten" var relativt ren, med tanke på at han ikke engang hadde joystick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.....

 

Ikke noe mystisk med det dær!!

 

Har mye erfaring med keyboard / autopilot - her har du nok hatt ett rorutslag (du må trykke på 5 på keypaden for å nøytralisere sideror og BALANSEROR) som autopiloten har overstyrt med trimror.... slå av autopiloten i en slik situasjon, så kan mye skje!! hehe...

 

NB: så vidt jeg husker så nullstilles ikke høyderor ved å trykke på 5....

 

Hilsen gammel keyboard pilot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Clamer!

 

Vingtip vorticies er virvler(vorticies) produsert av trykkforskjellen mellom oversiden og undersiden av vingen. Når et etterfølgende fly flyr igjennom disse føles dette som turbulens. Denne turbulensen ligger bak det flyet som produserte den (..in the wake of..), derav ordet "wake turbulence".

Etter min forståelse kan disse to ses på som "Same difference"

 

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...