Ivar Amundsen Skrevet 6. august 2000 Del Skrevet 6. august 2000 Fikk med meg på TV2-nyhetene ikveld at engelske flygeledere frykter en snarlig kollisjon mellom to fly i luftrommet over England p.g.a gammelt datasystem som ikke har kapasitet til å takle dagens trafikk. Hørtes nesten ut som om det kunne skje i løpet av uka? Det er vel riktig for vi stoler vel på media? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/blush.gif[/image] Enda godt det går båt til England! Ivar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fred Vonstett Skrevet 7. august 2000 Del Skrevet 7. august 2000 quote: Originally posted by Ivar Amundsen: Fikk med meg på TV2-nyhetene ikveld at engelske flygeledere frykter en snarlig kollisjon mellom to fly i luftrommet over England p.g.a gammelt datasystem som ikke har kapasitet til å takle dagens trafikk. Hørtes nesten ut som om det kunne skje i løpet av uka? Det er vel riktig for vi stoler vel på media? [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/blush.gif [/image] Enda godt det går båt til England! Ivar Hei Ivar, Jeg stoler ALDRI på MEDIA, tar deres info for hva det er verd. Ingen grunn til å ta båt til England enda!!! Mener at dette er skremsels propaganda, men allikevel alvorlig nok. Dette er et signal til respektive myndigheter og operatører i det aktuelle marked om å skjerpe seg (og bevilge mere penger for opprusting av utstyr etc.)!! Så er det bra at nye regler (JAR) forlanger innstalering av TCAS i fly som skal operere i Europa (eller andre steder) i fremtiden. SAS har forlengst oppgradert (innsatalert dette) sine fly for å imøtekomme de nye JAR bestemmelsene som ledd i fokusering på sikkerheten på alle selskapets flyginger. Andre tilltak er også innført (SAS er først ute med flere tiltak for å sikre passasjerene), uten at jeg her vil gå nærmere inn på det. TCAS = Traffic Collission Allert Systemt. Et system som fortellert om møtende fly på samme kurs, høyde etc. og som b.la. forteller om du skal stige, stupe, svinge høyre eller venstre osv.for å unngå en kollisjon. Systemet gir info på eget instrument som (stigefart måler) med div. signaler gir info til pilotene. Ønsker ikke å gå i detalj uten å sjekke manualene først. MVH Fred Vonstett TCA pilot #2098 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fred Vonstett Skrevet 7. august 2000 Del Skrevet 7. august 2000 Originally posted by Anders Presterud: Hei TCAS (Traffic and Collision Avoidance System) er, som Fred skriver, et system som advarer piloten om fly innenfor en bestemt radius som det tror kan komme i konflikt med flyet. Systemet er linket med en voice-sak slik at en stemme forklarer piloten hvilke manøvre han skal foreta for å unnvike flyet systemet mener er konflikterende. Hei Anders, Takk for at du kom med utfyllende svar som jeg egentlig hadde tenkt, men var rett og slett for trøtt da jeg svarte på dette innlegget. Det er korrekt alt du skriver, - i forhold til hva jeg har lært om systemet ;-)) MVH Fred Vonstett TCA Pilot #2098 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. august 2000 Del Skrevet 7. august 2000 Eks.: Hvis et fly maintainer FL250 og et annet er i climb til FL240 og de er på "samme" geografiske plass vil flyene sannsynligvis få TCAS-warning. Dette fordi TCAS-systemet antar at flyet under vil komme til å fortsette stigningen i gjennom det øverste flyet. Pilotene vil da uten å kontakte ATC foretå de "nødvendige unnamanøvre" som systemet foreslår.Det er forsåvidt korrekt det du sier, men om TCAS-systemet reagerer i dette tilfellet avhenger av climbrate til det flyet som nærmer seg FL 240. Ved høy climbrate vil det gi en "reduce climb" kommando til pilotene, altså ikke noen dramatisk kommando som f.eks. å begynne en nedstigning. Ved liten climbrate vil det ikke gis noen kommando. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 7. august 2000 Del Skrevet 7. august 2000 Hei TCAS (Traffic and Collision Avoidance System) er, som Fred skriver, et system som advarer piloten om fly innenfor en bestemt radius som det tror kan komme i konflikt med flyet. Systemet er linket med en voice-sak slik at en stemme forklarer piloten hvilke manøvre han skal foreta for å unnvike flyet systemet mener er konflikterende. TCAS i flyene skal visst nok kommunisere med hverandre. Hvis en pilot får beskjed om å stige vil piloten i det andre flyet få beskjed om å synke. Dette er gjerne linket med stigefartsmåleren slik at det markeres med felter på instrumentet hvor mye flyet bør klatre/synke tilstrekkelig for å unngå trafikken. TCAS er en smart oppfinnelse, men som alt annet medbringer den også noe små problemer. Eks.: Hvis et fly maintainer FL250 og et annet er i climb til FL240 og de er på "samme" geografiske plass vil flyene sannsynligvis få TCAS-warning. Dette fordi TCAS-systemet antar at flyet under vil komme til å fortsette stigningen i gjennom det øverste flyet. Pilotene vil da uten å kontakte ATC foretå de "nødvendige unnamanøvre" som systemet foreslår. Det står i selskapenes policy at får man en TCAS-warning skal piloten gjøre som systemet sier selv om ATC bekrefter at det ikke er noe konflikterende trafikk. Etter/samtidig som manøvren gjøres vil piloten informere ATC om "TCAS climb" eller "TCAS descend". Piloter merker altså en del falske advarsler. Angående fremtidige mid-air ulykker. Besøkte West Drayton like ved Heathrow for to uker siden i forbindelse med omvisning på London Air Traffic Control Center (LATCC). Ved LATCC kontrolleres ca halvparten av det engelske luftrommet, samt at det huser innflygingskontrollen til Heathrow, Stanstead med flere. Fikk ikke noe inntrykk av at de var umiddelbart redde for at en ulykke skulle inntreffe mens vi var der akkurat, så pressen er nok med å "fyre oppunder" litt her, som vanlig. Leste en artikkel i en engelsk avis som mange av de norske avisene hadde oversatt og brukt, og i de norske artiklene var dramatikken merkbart hevet i forhold til den originale. Men det er ikke tvil om at det er fryktelig travelt der, og med tanke på at flytrafikken fortsetter å øke betraketlig er det ikke rart de er bekymret. Det er jo ikke lenge siden det samme, at om et flykrasj vil skje bare er et tidsspørsmål, ble sagt i Norge også. Er nok et ganske bra middel for å få penger bevliget og får å sette begrensninger på lufttrafikken, hvilket er nødvendig mange steder. Mvh Anders Presterud Skriver som vanlig ikke under på at alle fakta er korrekte, men... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 8. august 2000 Del Skrevet 8. august 2000 OK [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Det er forresten en artikkel om TCAS i Flynytt nr. 4, august/september. Skrevet av redaktør og flyger i SAS Rolf Liland. Flynytt er forresten et meget bra blad... Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Amundsen Skrevet 8. august 2000 Forfatter Del Skrevet 8. august 2000 Takker dere alle for glimrende og lærerike forklaringer. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Ivar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.