Gå til innhold

Mehamnulykka på nrk1 9.november 2004


Marcus Krogtoft

Anbefalte innlegg

NRK1 tirsdag 9. november kl 20.25 Brennpunkt.

Dette står det på NRK sine sider om programmet:

 

"Brennpunkt har gjennomgått radarutskrifter og informasjon fra flyplasslogger fra 11. mars 1982, den dagen da et fly fra Widerøe styrtet ved Mehamn. Et stykke øst for stedet der ulykken skjedde, lå det et fly som representanter for Forsvaret helt siden ulykken har sagt var sovjetisk. Nærmere undersøkelser har vist at det var det slett ikke.

 

 

Tidlig om morgenen ulykkesdagen tok en rekke store fly av fra flybasen Mildenhall i Storbritannia. De satte kurs nordover, og da ulykken skjedde, lå ett av disse spesielle flyene over Barentshavet. Hvorfor var det der, og hvorfor har ingen fortalt om det tidligere?

 

I kveld kommer Brennpunktredaksjonen med nye opplysninger om hva som skjedde i luftrommet mellom Norge og Russland på ulykkesdagen. Brennpunktprogrammet for to år siden om Mehamn-saken var en av grunnene til at den tredje granskningskommisjonen ble oppnevnt av Stortinget. ”Hemmeligheten” er basert på nye undersøkelser og informasjon innhentet fra Norge, England og USA."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme programmet som har blitt sendt før eller er det et nytt et?

 

I kveld kommer Brennpunktredaksjonen med nye opplysninger om hva som skjedde i luftrommet mellom Norge og Russland på ulykkesdagen. Brennpunktprogrammet for to år siden om Mehamn-saken var en av grunnene til at den tredje granskningskommisjonen ble oppnevnt av Stortinget. ”Hemmeligheten” er basert på nye undersøkelser og informasjon innhentet fra Norge, England og USA."

 

Det høres ut som et nytt program...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

135 maskinen (ombygd 707 om jeg ikke tar feil?)

lå 200nm øst for twinotteren når den forsvant... også påstår de at den er involvert? ehm... Agurktider på vinteren? trodde det gjaldt sommeren jeg...

 

Tok en rask titt på radarkartet mitt nå, og for de som ikke helt kjenner distansene her oppe, vil det si at RC-135'en lå ca 130 nm øst for norge, så så vedlig stor rolle i ulykken spilte den nok ikke.

Det som hadde vært interessant å vite, er jo om denne hadde oppfattet noe om ulykken, siden den hadde det som fantes av lytteutstyr påskrudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130 øst for norge ja. jeg snakker om 200nm øst for ulykkestedet "" Ja 135ern burde jo ha oppfattet en del.

Merkelig at de ikke inkluderte noe om de beryktede harrierene? Virker jo klart for meg at de var betydelig mer involvert enn et spionfly 200nm øst ??

 

De ble sett av 30 vitner. Så tror ikke havarikommisjonen på både vitner og høyrere rangerte militæransatte på honningsvåg radaren. Lukter fiskegrateng av dette...

 

De kom ikke med noen ny informasjon som kan hjelpe å oppklare, utenom at kanskje 135 maskinen kan ha plukket opp noe. Men siden det ennå brukes så tviler jeg litt på at de gir ut data fra den for å oppklare en twinotterkræsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jag hade hoppats på mer information i programmet... Oavsett om RC-135:an och SR-71:an var nära nog att ha med olyckan att göra, så visar det till att det pågick militär verksamhet i området där militären hävdade att de inte tillät alierade att flyga... Precis som i området där Twottern havererade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri snakk om at 135'en eller SR-73 hadde noe med ulykken å gjøre. Saken er at disse to er meget godt utrustet etteretningsfly. Å De håper nå at disse to flyene kan ha fanget opp signaler fra eventuellt Harrierflyene som skal ha vært oppservert av både 30 øyenvitner og en land-radar i området. Men programmet sluttet akkurat da de kom til dette pungtet. Sansyneligvis fordi de enda ikke har fått ut data fra disse flyene/kildene. Å det kan som de sa bli noe vanskelig i allefall fra 135'en da disse flyet fortsatt er i bruk. Og data fra dem er klassifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri snakk om at 135'en eller SR-73 hadde noe med ulykken å gjøre.

 

Vet inte om du syftar till mitt inlägg, men det snackas här i tråden om det... Jag försökte bara påpeka att det nog inte var vad Brennpunkt menade. ""

 

Men om Brennpunkt har rätt så var det altså flyg i flygförbuds området som Norge satt upp för sina Alierade. Något som HSL hävdade att det inte gjorde. Kan det då också funnits några Harriers i området? Mycket möjligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbudet øst av 24 grader gjelder kun: "NATO fly basert på norsk flyplass eller hangarskip basert i norsk teritorialfarvann"

 

Ergo: Flyene som fløy fra Mildenhall/Alconbury var ikke dekket av dette. De var uansett i internationalt luftrom hele tiden.

 

Og for å være realist: Når du ligger på oppdrag utenfor Kola, hvor mye lytter du på frekvenser tilhørende Alloy Express?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri snakk om at 135'en eller SR-73 hadde noe med ulykken å gjøre.

 

Vet inte om du syftar till mitt inlägg, men det snackas här i tråden om det...

 

Heisann. Nei siktet ikke til ditt innlegg. Men fikk et inntrykk at diskusjonen bar ut i feil retning lengre opp her på grunn av innlegge jeg skrev før som kanskje ble litt missvisende i forhold til hva slags opplysninger som ble tatt opp i dokumentaren på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo et godt spørsmål om de norske myndigheter/forsvaret vil slippe noen av de opplysningene som de fortsatt sitter inne med om ulykken til den nye havarikommisjonen. At det er opplysninger som de fortsatt vil holde utenfor offentligheten er jeg helt sikker på. Når man ser i programmet som var i går skulle alle disse flyoperasjonene foregå i aller største hemmelighet. Det virker nesten som om den forrige havarikommisjonen på en eller annen måte fikk "munnkurv" av forsvaret/myndighetene(?).

Jeg personlig tror at vi aldri får vite den fulle og hele sannheten om dette, om det så kommer ti nye kommisjoner.

Men, men..., den som lever får se.

 

Hilsen

Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbudet øst av 24 grader gjelder kun: "NATO fly basert på norsk flyplass eller hangarskip basert i norsk teritorialfarvann"

 

Verkligen? Gällde det i -82 också?

 

Så Norge tillåter att NATO flyg opererar öst om 24 bara de inte startar och landar i Norge..?!

 

Ergo: Flyene som fløy fra Mildenhall/Alconbury var ikke dekket av dette. De var uansett i internationalt luftrom hele tiden.

 

Ok, jag såg poänget som att det "bevisligen" var flygplan där Norska Försvaret hävdade att det inte fanns flygplan. Och då kan de ha mörkat om andra flygningar öst om 24...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkligen? Gällde det i -82 också?

 

Ja

 

At forsvaret ikke nevnte de amerikanske flygningene tror jeg nok de gjorde i god tro (Alt må ikke være X-files), de var LANGT unna, var ikke bundet av 24 øst regelen, og var av en slik art at man ikke snakket til media om dem.

 

Man må ikke glemme at INGEN var frempå med "Harrier-teorien" før flere år etter ulykken, at man ikke merket seg ting som den gangen var helt urelatert kan man knappest kladre noen for. (Selv om ivrige WIF piloter med proffesor nykker slakter alle avdelinger innen forsvaret og luftfartsverket for å ha destruert logger etc iht instruks etter mer enn 3 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Vardøværing og sønn av en som jobbet på radaren den gangen, kan jeg si at disse etteretningstoktene med SR-71 var så vanlige den gangen at Luftforsvaret rett og slett kan ha oversett denne muligheten. Følgelig fikk heller ikke Havarikommisjonen noen opplysninger om disse. Dette høres selvfølgelig naivt ut, men ikke alt du spiser trenger å lukte fisk for å si det sånn.

 

Jeg stusset også litt over den sensasjonspregede vinklingen NRK hadde gitt disse spiontoktene. Som sagt, dette var rutinemessige oppdrag som alle innefor etteretningstjenesten visste om, og i motsetning til hva radaroperatøren fra Honningsvåg sa, så ble alle disse toktene logget.

 

Men som alle i tråden påpeker: Det interessante her, er om 135'en har noen data som kan påvise ulykkesårsaken. Vil H-kommisjonen gjøre forsøk på å få tak i disse dataene fra amerikanerne? Og hvis så, vil amerikanerne utlevere det?

 

Mehamn ulykka blir nok aldri oppklart tror jeg. Uheldigvis skjedde ulykken i en tidsepoke hvor åpenhet var et fremmedord. Finnmark og Barentshavet var i realiteten en krigssone under den kalde krigen. En formidabel frontlinje hvor informasjon rundt militære bevegelser var særdeles sensitivt.

Så uansett om det påvises at fremmede fly var involvert i ulykken. Kan man med sikkerhet si at de etterlatte etter ulykken, er uskyldige sivile ofre av den kalde krigen.

 

Et dypt tragisk minne om hvor alvorlig denne tidsepoken i norsk historie er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de var LANGT unna, var ikke bundet av 24 øst regelen, og var av en slik art at man ikke snakket til media om dem.

 

Jag tänkte mer på att det verkar oerhört konstigt att Norge förbjuder sina Allierade att flyga för nära Soviet utav rädsla att irritera sin nabo, men så tillåter man att allierade flyger nära bara de inte startar/landar i Norge..? Kan någon stava till dubbelmoral?

 

(Selv om ivrige WIF piloter med proffesor nykker slakter alle avdelinger innen forsvaret og luftfartsverket for å ha destruert logger etc iht instruks etter mer enn 3 mnd)

 

Vel, inte alla WF piloter som blandat sig i denna utredning har vad du kallar proffessor nykker... Jag törs påstå att det finns de som lagt mycket seriöst arbete i utredningen av Mehamn incidenten.

 

Dessutom så ÄR i vart fall luftfartsverket en skummel paramilitär organisation och de anställda högst suspekta människor... Bra den blev privatiserad! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de var LANGT unna, var ikke bundet av 24 øst regelen, og var av en slik art at man ikke snakket til media om dem.

 

Jag tänkte mer på att det verkar oerhört konstigt att Norge förbjuder sina Allierade att flyga för nära Soviet utav rädsla att irritera sin nabo, men så tillåter man att allierade flyger nära bara de inte startar/landar i Norge..? Kan någon stava till dubbelmoral?

 

 

D-O-B-B-E-L-T-M-O-R-A-L.

 

På svensk: D-U-B-B-E-L-M-O-R-A-L

 

""

 

Vant jeg noe?

 

Litt seriøst, javisst kan det kalles det. Et annet ord for det er "politikk". Gjelder vel akuratt det samme med fly som er lastet med atomvåpen... disse får ikke lande eller ta av fra Norsk jord, men det er ingenting i vegen for at de kan fly gjennom luftrommet.

Dessuten, disse flyene fløy (som regel i allefall) i internasjonalt luftrom, så norge hadde i så måte ingenting man skulle ha sagti forhold til deres framferd - det eneste er at man visste hvem de var, slik at man slapp sende F104/F16 opp etter dem for å se om det var slemminger eller ikke som kom luskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-O-B-B-E-L-T-M-O-R-A-L.

 

På svensk: D-U-B-B-E-L-M-O-R-A-L

 

Vant jeg noe?

 

 

Jepp! Vi tar en tur på Pizza-kjellern nästa gång jag kommer ned! ""

 

Bara så det är sagt så är inte begreppet dubbelmoral på något vis okänt för oss svenskar! ""

 

Något hände med Twottern... Felaktigt bruk av ror? Baggage som slår av halen..? Förmodligen hände det inte som den 1:a kommisionen trodde. Men vad hände så?

 

För att låna Anders ref. till X-Files. "The truth is out there!" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange WIF piloter har hevdet at Twotter'n ikke kunne ha en slik "catastrophic failure" som kommisjonen sier, men det er vel ikke helt sant?

 

Även DeHavilland har motbevisat kommisionens teori.

Nu minns jag inte detaljerna, men det var något om baggage som skulle fallit ur och slagit sönder flygkroppen pga att kapten fått hjärt attack och fallit fram över yoken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Även DeHavilland har motbevisat kommisionens teori.

Nu minns jag inte detaljerna, men det var något om baggage som skulle fallit ur och slagit sönder flygkroppen pga att kapten fått hjärt attack och fallit fram över yoken

 

Du er nok ikke langt unna teorien til den første kommisjonen nei..

Og det er den eneste gangen at flyhavarikommisjonen har lansert en tvilsom teori, og så tatt hensyn til at denne er 100% rett i videre etterforskning.

 

Ved LN-BNS havariet ved værøy så tror jeg det var en push-pull rod til elevatoren som rev gjengene pga manglende smøring.

Ved LN-BNK som var den i Mehamn, så skjedde det "noe" med rudderen, slik at en del av dette roret ble slått av (denne delen er øverst på roret, og denne fungerer og som balansevekt). Dette roret ble og beveget så mye til den ene siden at det knakk av push-pull rodden til elevatoren.

Flyet har da fådd tyngdepunktet for langt fram og en ukontrollert decend har begynt med et gjennomsnitt på ca 900 fot per minutt. Så kommer det store spørsmålet som alle vil vite svaret på.... Hvorfor beveget rudder seg plutselig til den ene siden? Svaret får vi kanskje aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...