Gå til innhold

Gripen til Tjekkiet


Jens Voigt

Anbefalte innlegg

Det er vel på sin plass å gratulere svenskene med denne seieren. Det er vel liten tvil om at det kan være litt av en utfordring å konkurrere med en aktør som i utgangspunktet veier såpass tungt mtp. makt og innflytelse.

 

Over til selve flyet; jeg er klar over at dette 4. generasjons vidunderet kan være litt av et svin når det gjelder air-to-air. Den er jo liten, lett, deltavinget og har canards, noe som tilsier at den bør ha god lift og være ganske manøvrerbar ved lave hastigheter, ha høy turn rate og dermed ha gode close combat- egenskaper, men hvilke kapasiteter/egenskaper har det ifm. strike? Etter det jeg vet har den ikke mer enn fire pylons (og to rails) og kanskje ett hardpoint? Et fly som har færre wpn. stations enn F-16 kan umulig være spesielt hissig når det gjelder range, deep strike o.l.? Men igjen så er vel Gripen utviklet med hovedvekt på å duge best til air-to-air samt noe lettere air-to-ground?

 

(Egentlig vet jeg minimalt om dette flyet, noe som tilsier at jeg burde holde kjeft.. "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på sin plass å gratulere svenskene med denne seieren. Det er vel liten tvil om at det kan være litt av en utfordring å konkurrere med en aktør som i utgangspunktet veier såpass tungt mtp. makt og innflytelse.

 

Over til selve flyet; jeg er klar over at dette 4. generasjons vidunderet kan være litt av et svin når det gjelder air-to-air. Den er jo liten, lett, deltavinget og har canards, noe som tilsier at den bør ha god lift og være ganske manøvrerbar ved lave hastigheter, ha høy turn rate og dermed ha gode close combat- egenskaper, men hvilke kapasiteter/egenskaper har det ifm. strike? Etter det jeg vet har den ikke mer enn fire pylons (og to rails) og kanskje ett hardpoint? Et fly som har færre wpn. stations enn F-16 kan umulig være spesielt hissig når det gjelder range, deep strike o.l.? Men igjen så er vel Gripen utviklet med hovedvekt på å duge best til air-to-air samt noe lettere air-to-ground?

 

(Egentlig vet jeg minimalt om dette flyet, noe som tilsier at jeg burde holde kjeft.. "")

 

Gripen er i motsetning til F-16 laget som ett defensivt fly. Den er med andre ord laget til forsvar. Ikke ut å yppe til bråk. Til sitt bruk har den alle egenskapene den trenger. Den kan utføre invasjonsforsvar og luft/luft forsvar, samt rekognosering.

 

Det å sammenlikne Gripen med offensive jagerfly som F-16,F-22 og Eurofighter blir dermed helt galt.

 

Gripen har klart seg bra i tester mot både F-16 og F/A-18C. I siste utgave av Combat Aircraft er det en lengre artikkel om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvis de i det heletatt kommer til å bytte ut F-16 flåten...

 

De har snart ikke noe valg, i og med at F-16-maskinene som vi har i dag begynner å nærme seg maks antall flytimer. Og etterhvert som maskinene blir eldre, så blir det som vi alle vet dyrere og dyrere å holde dem i lufta. Snart er det billigere å kjøpe nye enn å holde de gamle ved like.

 

Hvorvidt Norge går for Gripen eller om det blir noe annet er vel foreløpig i det blå. Amerikanerne ser ikke ut til å være så veldig innstilt på å gi norske bedrifter noen stor mengde subcontract-jobber, noe som har irritert norske politikere en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok amerikansk ja, den eneste som kan patruljere helt til Grønland i nordvest og fise rundt der litt før den tusler hjem igjen til Bodø. Det kan ikke Gripen eller Eurofighter. Utdrag fra "Norges Forsvar" mars 2007, "..en av Loockhed Martins testpiloter fortalte at han kunne lese gatenavnskilt i en by de fløy forbi på 70 kilometers avstand - midt på natten." :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...