Gå til innhold

X-plane


Tordbjørn W. Eriksen

Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen i Norge som har den, men hvorfor ikke bestille her?:

 

http://www.x-plane.com/

 

Koster USD 25, og kommer under momsgrensen i Norge.

 

Jeg avvinstallerte for min del X-Plane sekunder etter at jeg fant ut at dersom jeg tar inn landingshjulene mens et fly står på bakken, detter flyet rett ned i bakken. Dersom jeg tar ut hjulene igjen, reiser det seg opp igjen uten skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XP er en flysimulator - ikke en skadesimulator.

Hvis du liker å fly Boeinger inn i byggninger o.l., så må du finne deg en

annen sim.

 

Etter 9/11, hadde vi en POLL i XP miljøet. Det var et stort flertall

for IKKE å simulere skade som evt kan gi terrorister eller andre noen ideer.

Austin Meyer som utvikler simmen var helt enig, så slik er det fortsatt.

Flyr du f.eks inn i en byggning, vil simmen bare restarte. Vi som flyr

XP er mer opptatt av hva som skjer FØR kræsjet. XP har faktisk muligheten

til å simulere ulykker mye bedre enn alle andre simmer siden den har en

atmosfære og bruker blade element theory. I teorien er det ingen ting

i veien for å simulere hvor vrakdeler måtte bli av (realistisk) f.eks.

 

Når det gjelder hva XP simulerer av "visuel" skade, så er det det meste av det som er "nyttig"; Punkteringer, blown flaps, div motorproblemer etc.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...

 

Hvilke ideer tror du terrorister kan få av at flyet nekter å ta inn hjulene hvis man trykker på G mens det står på bakken???

 

Enten forstår du ikke norsk, eller så prøver du bevisst å unngå å innrømme at XP har en funksjon som ikke er realistisk (nemlig at landingshjul kan tas inn mens flyet står på bakken) ved å skylde på terrorisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enten forstår du ikke norsk, eller så prøver du bevisst å unngå å innrømme at XP har en funksjon som ikke er realistisk (nemlig at landingshjul kan tas inn mens flyet står på bakken) ved å skylde på terrorisme.

 

Forstår ikke DU at det er UREALISTISK å trykke på gear knappen når

flyet står på bakken? Pleier du ofte å gjøre det?

 

Å atpåtill dømme en simulator på noe slikt er ekstremt usakelig og ENDA dummere enn å trykke på gear knappen!

Omtrent like usakelig at jeg skal dømme MSFS fordi man der kan gi

en buss (!) flyegenskapene til en 737.. .

 

Eller skal jeg dømme MSFS for at det ikke eksisterer ground effect

eller skikkelig cross control model - noe som gjør landinger ekstremt urealistiske?

 

Du må gjerne komme med argumenter mot XP - de finnes - men det

får være grenser.....

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En simulator skal vel simulerer det brukeren gjør uansett om det er urelastisk/urasjonellt eller ikke...(?)

 

Ivar

 

Det kan du godt si, men det some er MYE VIKTIGERE er at

hvis man gjør noe som er REALISTISK så skjer det noe REALISTISK.

(og her er all MSFS brukere i glasshus - dont get me started "" )

 

Hvis noen

..avvinstallerte for min del X-Plane sekunder etter..

pga av en slik ting, har man misforstått hva en flysimulator dreier seg om.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å vær så jævla viktig og hardcore...

 

"" Du snakker om stokk og stein.....? Det der hadde ikke blitt godtatt

i noe XP forum jeg vet om lol.. ""

 

Dette har nok litt å gjøre med at den gjennomsnittlige XP bruker

er nesten 40 år, tilknyttet flybransjen på en eller annen måte.

Har vel også litt å gjøre med at vi utvikler produkter på XP

for real flyselskaper, AGS selskaper og andre kommersielle prosjekter.

Har derfor liten tid til å fly for å ha det "gøy", men det hender.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at flyet flater ut på magen når du napper i landingshjul spaken er egentlig teit. men herregud. å avinstallere en sim bare pga det er litt toskete. Jeg kan godt skjønne det om det var dråpen som fikk begeret til å flyte over, men virka egentlig som om du bare installerte og havna på bakken og avinstallerte.

 

Jeg installerte demoen av xplane for en stund siden. må innrømme at jeg cracka den tidslimiten fordi jeg ikke engang fikk tatt av før jeg satt der uten kontroll (noe som er idiotisk) og jeg hadde det ganske gøy med flyene der. Spesiellt V-22 Osprey er gøy å fly. VSTOL fly har vi ikke akkurat vært bortskjemt med når det gjelder MSFS. Er en deilig følelse av frihet i de flyene. kan liksom gjøre hva man vil i de. Hadde likt godt om man hadde de i MSFS siden grafikken der er en del bedre, og det er gøy å explore litt med helikoptere osv.

 

Installer X-Plane igjen og ta litt glede av fysikken istedenfor å syte over at visse ting ikke er realistisk. Flyr du X-Plane en stund i godt modelerte fly så vil du merke at MSFS sliter litt med realisme hist og pist det og ""

 

Jeg liker begge, men på forskjellige felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte tidligere er det minst en vesentlig ting MSFS ikke har ved landing (eller takeoff for den saks skyld)

Hvis vi snakker om vindstille er det hovedsakelig ground effect MSFS mangler.

 

Når en 737 passerer en høyde av ca ett vingespenn (112 fot tror jeg) vil den

komme inn i en sone heter Span dominated ground effect.

Kort fortalt, vil flyets drag MINSKE dramatisk jo nærmere bakken det kommer.

Dette skyldes at mindre vortex produseres.

 

Flyets hastighet vil dermed øke litt - ihverfall ikke bli mindre ved throttle back.

 

Videre - når flyet kommer inn i en høyde av 1 CHORD, ca 20 fot på en 737,

vil den komme inn i en sone som heter chord dominated ground effect.

Her vil vingen få økt løft - med optill 20%!. Årsaken er økt

RAM pressure under vingen.

 

Altså, summen av dette gjør at hvis du kommer inn for fort, vil du ha STORE

problemer pga float. Timingen på throttleback og flare er derfor også

meget viktig. Glemmer du å armere speedbrakes, vil du også få store problemer.

 

XP modelerer dette ganske bra ""

 

I tillegg bruker MSFS "kunstig" stabilitet som også gjør "følelsen"

på bevegeligeflater anderledes. Er heller ikke sikker på hvor bra MSFS

jetmotor model er... . Stiller også spørsmålstegn ved FS's stab trim

og om den tar hensyn til at flaps har et moment eller om den kun

går på CG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...