Gå til innhold

Bilder av A380 publisert


Morten B.

Anbefalte innlegg

Hvor skal den test flyges ?

Kan "public" reise dit å se på first flight ?

 

Hvem blir isåfall med ? ""

 

Tror det skal være ganske vanskelig å snike en av disse bort fra Toulouse "" Mao, er du ved Blagnac i de dager den testes får du sikkert se denne ugraisøse hvalen prøve å ta av ""

Slik det ser ut på bilder tatt på/ved flyplassen, så ser det ut som om det kan være en del gode steder for spotting.

 

Ellers blir nok Paris Airshow til sommeren en meget god mulighet til å se hva denne duger til ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette meg selv:

første flight skal være i januar 2005.

Første flyvende maskin fikk for noen uker siden påmontert første motor:)

 

Ellers blir nok Paris Airshow til sommeren en meget god mulighet til å se hva denne duger til ""

 

Har mine tvil på akkurat det. Det er tross alt en LAAAANG rekke med $$$$ testing som skal utføres før de får reise på noe show. Skulle gjerne vært der når bremsetestene og low-speed take-off skal utføres "" da snakker vi $$$

 

Tror med stor sikkerhet at den blir å se til sommeren, selv om det vil si ikke mer enn et halvt års testing. Dette rett og slett en følge av at det er lagt så mye prestisje i dette prosjektet (omtrent som med Concorde) at det ikke vil finnes noe bedre anledning till å kunne vise maskinen fram enn på hjemmebane (som om en franskmann liksom ville vist fram flyet på Farnbourough først "") Ved neste mulighet, i 2006, er jo flyet tross alt nesten satt i drift...

 

Forøvrig, bildet av denne maskinen er det første flyet som skal settes i drift, hos Singapore Airlines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et fly som får gjennomgå, så er det den første maskinen i en ny modellserie.....

Så skal man finne ut hva som ikke fungerte helt som planlagt og deretter må man lage Service Bulletiner.

Og dette vil jeg tro tar mer enn 6 måneder...

Så Jan Fredrik, jeg tror du har rett med tanke på at Airbus muligens har lært noe om testing av fly etter Tømmerhoggern A320...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere enn dette trengs vel ikke å nevnes ?

 

MSN000 (MSN5000)

Static Test aircraft, will never fly, will never have systems installed, will never have full gear Assembly, in short will never be a complete aircraft.

 

MSN001

This will be the first aircraft to fly and that will happen in January 2005, this will be used for Airframe and systems testing, including flight envelope trials, it will also be retained by Airbus and will never pass to a customer.

 

MSN004

This will be used for similar testing to 001 but will ultimately be reconfigured for delivery to an airline.

 

MSN002

Full interior for cabin tests - will carry out early long-range flights, will ultimately be reconfigured for delivery to an airline.

 

MSN007

Test equipment and full cabin interior, will ultimately be reconfigured for delivery to Singapore Airlines.

 

MSN003 / F-WWSA

First Aircraft for Delivery to an Airline, in this case, Singapore Airlines

 

MSN005 / F-WWSB

Second Aircraft for Singapore Airlines

 

MSN006 / F-WWSC

Third Aircraft for Singapore Airlines

 

MSN008

Fourth Aircraft for Singapore Airlines

 

MSN009

First GP7000 powered aircraft, will ultimately go to Emirates but it will not be the first they receive as it will be retained for further participation in the certification programme.

_______________________________________________________

 

OG om A380 kommer på Paris Airshow i Juni måned neste år er jeg veldig SIKKER på..

 

A340-600 hadde first flight 23 April 01 og var på Paris Airshow den 17 Juni 01.

 

Så dette klarer de nok med A380 også.

 

 

Gleder meg selv til å se den, blir nok flott ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A340-600 var ikke et helt nytt fly, det bygde på mye av det samme som de andre A340.

 

Javel ?..... De må igjennom samme tester uansett (når en model er ny), husk at det er mange forskjeller på A340-300 og -600, ikke bare lengden, andre vinger, nyere avionic ++ en haug mere !..

 

Så sats på og se A380 i Paris Airshow i Juni 05 du "" Jeg mener faktisk å ha lest et sted at de satser på og vise den fram da også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ganske sikkert at det kommer til å dukke opp et par A380 på min lokale flyplass i løpet av 2005 ""

 

Både Sydney og Melbourne er høyt oppe på lista over flyplasser der disse flyene blir hyppige gjester, Qantas, Singapore, Thai, Malaysia, FedEx, Emirates og Virgin Atlantic har alle planer om å fly hit med dem.

 

Og eg kommer til å være på plass på flyplassen når Airbus kommer ned for route proving flights neste år ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg spørs det om Airbus tar sjansen på flere "A320 tømmerhoggere". De vil nok teste A380 betydelig bedre enn noen av de andre flyene før de tør å vise den foran publikum.

 

Så Jan Fredrik, jeg tror du har rett med tanke på at Airbus muligens har lært noe om testing av fly etter Tømmerhoggern A320...

 

Så fortell meg hva som er Airbus sin skyld i denne ulykken.

 

Kort oppsummert kan jeg nevne at dette var en Air France flygning, med passasjerer, hvor AIR FRANCE hadde bedt kapteinen om å utføre en lav overflygning. Denne ble utført helt manuelt (!), av en kaptein som IKKE var display-pilot, IKKE fortalte co-piloten hva han drev med, og IKKE kjente maskinen godt nok til å vite blant annet at Alfa-floor er inhibited når man descender under 100ft RA. Her var ingen feil i computere, autopilot etc. Det var heller ingen testflygning.

 

Synes det er litt sørgelig å lese slike innlegg som viser at avsenderen ikke kjenner til hendelsen godt nok.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg spørs det om Airbus tar sjansen på flere "A320 tømmerhoggere". De vil nok teste A380 betydelig bedre enn noen av de andre flyene før de tør å vise den foran publikum.

 

Så Jan Fredrik, jeg tror du har rett med tanke på at Airbus muligens har lært noe om testing av fly etter Tømmerhoggern A320...

 

Så fortell meg hva som er Airbus sin skyld i denne ulykken.

 

Kort oppsummert kan jeg nevne at dette var en Air France flygning, med passasjerer, hvor AIR FRANCE hadde bedt kapteinen om å utføre en lav overflygning. Denne ble utført helt manuelt (!), av en kaptein som IKKE var display-pilot, IKKE fortalte co-piloten hva han drev med, og IKKE kjente maskinen godt nok til å vite blant annet at Alfa-floor er inhibited når man descender under 100ft RA. Her var ingen feil i computere, autopilot etc. Det var heller ingen testflygning.

 

Synes det er litt sørgelig å lese slike innlegg som viser at avsenderen ikke kjenner til hendelsen godt nok.

 

 

Hilsen Torbjørn

 

Enig !!

 

Det var enkelt og greit en Crew Error ! Maskinen selv var i topp stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Kort oppsummert kan jeg nevne at dette var en Air France flygning, med passasjerer, hvor AIR FRANCE hadde bedt kapteinen om å utføre en lav overflygning. Denne ble utført helt manuelt (!), ... og IKKE kjente maskinen godt nok til å vite blant annet at Alfa-floor er inhibited når man descender under 100ft RA.

 

Ja, det er jeg som har uthevet. Betyr det at en Airbus ikke kan flys manuelt i alle faser - jeg sikter til utropstegnet ditt, Torbjørn.

 

Var det helt umulig å berge den Airbus'en i 100 ft fra en kinkig situasjon - menneskelig override av datakraft via joystick og motorkontroll?

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende hotell, cruiseskip, sånn jeg har tenkt å jobbe med ""

 

Flygende hotell, A380....!!! ""

 

Ser visst ut til at vi kommende piloter og sjøfolk kan nyte godt av kaffepausene i den kommende framtid, med den luksusen ombord, som nå ser ut til å innta flyet også.

 

Det er vell ikke lenge før dere får en egen TAX FREE butikk ombord i flyet heller ""

Velkommen etter med luksusen ""

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det helt umulig å berge den Airbus'en i 100 ft fra en kinkig situasjon - menneskelig override av datakraft via joystick og motorkontroll?

 

Hilsen Roald

 

Neida! Det var ikke det jeg sa. Here goes:

 

Jeg brukte utropstegn fordi det er en allmenn misforståelse at denne ulykken skyldes at det "var en computer som fløy" den, og at man ikke kunne override computeren... ikke forstod ha den gjorde.. den klikket osv. Dette var ikke tilfellet! Kjerra hadde hatt det bra den, hvis skipperen hadde satt thrust leverene i TOGA og latt dem BLI der istedenfor å glemme at motorene har en viss spool-up time, trekke dem tilbake i idle igjen for å så å gi på igjen (ny spool-up time... denne gangen lot ham dem stå) man hører motorene gi på i det den begynner å kappe tretoppene.

 

En beskyttelse man har i Airbusen i "normal law" kalles Alfa-floor, og betyr at når speeden bleedes av forbi en viss grense (like før stall), så vil autothrust automatisk gi full gass (TOGA-thrust ("thrust to the floor")) uavhengig av thrust-leverenes posisjon. Dette regnet han med ville skje, men glemte at denne funskjonen er inhibited når man descender gjennom 100 fot RA. Man vil jo ikke at dette skal skje ved landing! Når han omsider innser at dette ikke skjer setter han thrust-leverene i TOGA, men preget av alvoret (litt panikk?) ignorerer han spool-up time, tror at noe er galt, setter dem altså i idle igjen for å "resete" og så til sist tilbake til TOGA. Når han så lar dem stå kommer thrusten, men dessverre for sent. Dette var en ren menneskelig feil, og hadde ingenting med feil i automatikken å gjøre.

 

Håper dette var litt mer beskrivende. Skal dog si at jeg er tidlig i min karriere som Airbus-pilot, men så langt kan jeg bare skryte av hvor genial denne flymaskinen er. Den er en nytelse å fly, og oppfører seg akkurat slik den skal.

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...