Gå til innhold

Full stans på Gardermoen


Alex Solvang

Anbefalte innlegg

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg kan gjerne være et troll jeg, om dere vil ha det til det. Men hvor mange her inne skriver de fleste innleggene sine om noe de virkelig brenner for og er opptatt av? Noe de tenker på mange ganger pr dag?

Et diskusjonsforum er jo til for at man kan diskutere og argumentere for ulike tema, og det er ikke noe krav at man må være brennende opptatt av temaet for å kunne være med som en fullverdig deltaker. Det må være lov til å stille spørsmålstegn ved logikken og argumentasjonen til andre deltakere, selv om man ikke har samme forhold til det aktuelle emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Stavanger Aftenblad:

 

Lettet og fornøyde flygeledere på Sola

 

Flygelederne på Sola fryktet at sentrale politikere skulle stikke kjepper i hjulene. Slik gikk det ikke.

 

- Vi er fornøyde med at kontrollsentralen blir lagt til Sola. Etter at innstillingen ble lagt fram 27. september, har vi følt oss rimelig trygge . Men da uroen startet på Østlandet, fryktet vi at politikere skulle gripe inn, sier Kjetil Berakvam, varatillitsvalgt i Norsk Flygelederforening.

 

- Vi var veldig spente på avgjørelsen. Nå er vi endelig ferdig med vedtaksprosessen.

 

 

http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=214945

Her har det tydeligvis vært følelser i sving, noe jeg selfølgelig har full forståelse for.

 

Her sier varatillitsvalgt at "vi følt oss rimelig trygge . Men da uroen startet på Østlandet....."

Kom denn uroen på Østlandet overraskende på denne varatillitsvalgte i Norsk Flygelederforening?

 

Stemmer ikke dette med min tidligere beskrivelse; at angstnivået/stressnivået er høyest når usikkerheten er størst, og minst når fakta ligger på bordet. (- Vi var veldig spente på avgjørelsen. Nå er vi endelig ferdig med vedtaksprosessen).

 

Mitt spørsmål til rette vedkommende blir: Arbeidet flygelederne i Sola med denne uro , spenning og angst kvernende rundt i hodene sine? Eller "sykemeldte" noen/alle seg?

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Jørgen Toll ikke forstår, er at jeg ikke uttaler meg om flysikkerhet eller flyging. Men på grunnlag av det å være menneske og få en slik beskjed. Jeg hadde nemlig ikke blitt berørt av en sånn beskjed, jeg klarer å legge slikt "på hylla". Synd vi ikke har flygerledere som innehar den egenskapen isåfall....jeg har et par uttrykk som passer på deg også Jørgen, men de lar jeg ligge her ""

 

Men om jeg har noe å si om det faglige innen flyging/flysikkerhet gjør jeg det også om jeg føler for det..og lar ikke "bedrevitere" som Jørgen og Sander stoppe meg "" (selv om de helt sikkert kan mer fakta enn meg på området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det egentlig bare litt moro.

I bunn og grunn er jeg ikke spesielt opptatt av flygelederdebatten i det hele tatt.

 

Ja, jag märker det...

 

Helt klart. De kan mye mer. Men å være fagfolk på flysikkerhet er noe helt annet.

 

Så all den utbildningen i CRM och Human Performance jag har kunde jag ha spart mig? För jag kan ändå inget om hur människan påverkar flygsäkerheten..?

 

Synsingen min bygger mest på statistikk og sannsynligheter, hva gjør din?

 

Va? Vilken statistik, och vilka sansynligheter då? Fakta?

Jag "synser" på bakgrund av den skoling i Crew Resource Managmenent och Human Persformance jag har, och den erfarenhet jag har från att värdera min status i förhållande till flygsäkerhet. Du kan se vad som studeras i Human Performance & Limitations i denna fil fil om du är intresserad:

 

Enl. dig så är det bara vås som man inte behöver bry sig om.

 

Men jag har ju nu lärt att du bara diskuterar för att ha lite moro. Så då kan du ju få fortsätta med det då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ikke uttaler meg om flysikkerhet

 

Å nej? Det du tydligen inte förstår är att hela dískussionen handlar bara om huruvida flygledarnas reaktion kunde påverkat flygsäkerheten eller ej.

 

Jeg hadde nemlig ikke blitt berørt av en sånn beskjed, jeg klarer å legge slikt "på hylla"

 

Nej, du och Supermann hade inte det! Fantastiskt vilket psyke du (tror) du har!

 

Du kan helt säkert köra bil och tala i mobiltelefon samtidigt, utan att det stör din uppmärksamhet!

 

(selv om de helt sikkert kan mer fakta enn meg på området)

 

Nej varför bekymra sig om fakta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av fire mennesker har psykiske problemer. Tenk på dine tre beste venner. Hvis de er ålreit, så er det deg.

 

Och både flygledare och piloter testas för att rekryteras ur den gruppen med 3... De får också lära sig hur man bedömer om man är kapabel att utföra tjänsten på ett säkert vis.

 

Her har det tydeligvis vært følelser i sving, noe jeg selfølgelig har full forståelse for.

 

Det har jag med.

 

Men den oron som de kände kan mycket väl ha övergått i sinne när de fick beskedet. Det är ju en väldigt vanlig reaktion...

 

Har du blivit uppsagd någon gång?

Det är inte så att man bara blir glad av att få en sådan besked, även om processen varit lång och tung. Hoppet finns där, helt till man får beskedet.

 

Flygledarna har aldrig haft sympati, det är ingen förändring i senare tid som Rune vill ha det till. Ingen utomförstående har förstått deras arbete eller villkår. Samma sak nu. Folk gör kopplingar mellan sitt eget arbete och flygledarnas. Du ser ju när det kommer argument som "jag påverkas inte och kan lägga det bak mig" etc.

Ja, det är mycket man tror om sig själv. Och vissa arbeten kan man utföra med stress och koncentrationsproblem, andra inte.

 

Faktum kvarstår, flygledarna kan mycket väl påverkats som de hävdar att de blivit. Då var det korrekt avgörelse att inte jobba.

 

Nu får det vara med detta.

 

Jag kan uppenbarligen inte en skit. Allt det jag lärt kunde jag spart mig, för det är visst inte sant. Kunde spart mig hela flygerutannelsen om jag bara tränat flitigt med FS2004 också... ""

 

Ska ringa Tilsynet och be de droppa Human Performance faget, för det är inte viktigt, och det som läres ut är bara vås.

 

Nu ska jag ställa mig på min häst så kanske jag når upp till Dag Eri så kanske han är så vänlig att lära mig hur det egentligen förhåller sig..? ""

 

Ni är ett underhållande gäng!

 

Hade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kan uppenbarligen inte en skit.

 

Joda, det kan du helt sikkert. Problemet er bare at du tror du vet du kan så mye mer enn alle andre om bl.a. psykologi. Jeg kan være utdannet psykolog for alt det du vet..uansett hadde jeg ikke dratt frem det som et argument i seg selv. Det er problemet med deg her.

 

Du sier at jeg uttaler meg om yrkessgrupper jeg ikke har greie på? Vel, du vet tydeligvis hvordan det er å være buss-sjåfør, ambulansesjåfør, osv. For du sier jo at det ikke kan "måle" seg med det dere driver med. Hva vet du om det, du har ikke grunnlag for å uttale deg om det du..ifølge din "logikk" da selvf... (men du har vel vært alle disse tingene også du)

 

 

Nej, du och Supermann hade inte det! Fantastiskt vilket psyke du (tror) du har!

 

Nå er Jørgen Toll en ekspert på hvilken psyke jeg har også nå ""

 

For en figur!

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du förtjänar inte seriösa svar, Rune.

 

Jeg lar den siste posten din snakke for seg selv.

 

Jeg har diskutert og kommet med saklige argumenter hele veien. Jeg sier ikke dette for å krangle, jeg er grunnleggende uenig med mye av det du sier. OG jeg blir ikke mer enig av en "jeg vet bedre enn deg" holdning, det gjør ingen. Det burde du vite, du som påberoper deg "ekspertstatus" innen psykologi. For når du slipper opp for argument, kommer du jo med; jeg vet bedre enn deg.

 

Synes vi kunne lagt sånt igjen i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir;

 

Neida, det er ikke umulig...men å slå hjel argumenter med "jeg kan mer om dette enn deg", synes jeg ikke hører hjemme i noen diskusjon egentlig. Før han isåfall absolutt må briljere med hans egen faktakunnskap på denne måten, bør han vite endel om min bakgrunn også, synes du ikke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Det er jo ikke umulig at han vet mer om psykologi enn deg, siden han er flyger - Og da har sikkert lest noen bøker om emnet. Hvis ikke du har gjort det også da?

 

Geir, han uttalar sig i egenskap att vara människa. I egenskap av att vara människa som inte påpverkas av stress.

 

Detta var vad han svarade när jag undrade vad slags bakgrund han har för att diskutera psykologiska faktorers inverkan på flygsäkerhet:

 

Jeg uttaler meg på bakgrunn av mennesklige egenskaper....det vi diskuterer her, er et menneskes reaksjon på en beskjed alle kan få. Jeg personlig merker ikke angst/konsentrasjonssvikt på lignende beskjeder...

 

Så hade han haft mer insikt i psykologi hade han aldrig svarat att hans psyke inte påverkas av stress. Det är nämligen omöjligt. Det är som att säga att han kan levitera (sväva med tankens kraft). Det är också omöjligt.

 

Han är helt klart ute efter att bara laga bråk. Jag har förökt besvara honom utifrån mitt ståsted, men oavsett vad jag skriver så avfärdar han det som vås, även om han vid ett tillfälle var enig i att det jag skrev kunde vara rätt.

 

Det är omöjligt att diskutera med sådana människor. Därför har jag nu avskrivit honom ur denna diskussion, för min del, men fortsätter gärna med de som har argument som inte är hämtade ur "Supermann" eller "Fantomet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet fortsatt ikke hva slags bakgrunn jeg har Jørgen. Og jeg uttaler meg ikke på bakgrunn av jeg vet bedre enn deg. Jeg slår deg ikke i hodet med hvor mange bøker jeg har lest el.lignende. Det trodde jeg at jeg hadde gjort helt klart.

 

Så hade han haft mer insikt i psykologi hade han aldrig svarat att hans psyke inte påverkas av stress. Det är nämligen omöjligt. Det är som att säga att han kan levitera (sväva med tankens kraft). Det är också omöjligt.

 

Psykologer har uttalt seg siste uken, og "blåst i nesa" av flygerledernes argument..

 

Det du skriver nærmer seg personlige angrep, du mister jo all troverdighet når du begynner på den måten. Vært fint om du kunne holdt deg til saken; prøve å holde dine følelser om hva du synes om meg under kontroll. Jeg begynner jo å forstå at ikke du kan sette deg inn i en situasjon hvor følelser "skyves til side". (Det siste kan vel kalles personlig angrep, men er et svar på hva Jørgen Toll kaller meg her)

 

Spørsmålet er; du skulle jo ignorere meg, og mine argumenter. De fortjente jo ikke no seriøst svar. Synes jeg kan skimte et av mine argumenter i din siste post her.

 

Kan vi ikke stole på at det du skriver er sant Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blivit uppsagd någon gång?

Det är inte så att man bara blir glad av att få en sådan besked, även om processen varit lång och tung. Hoppet finns där, helt till man får beskedet.

Omstillinger er iferd med å bli det normale, noe vi bør akseptere først som sist.

Nei, jeg har ikke erfaring med å bli oppsagt, men i motsetning til arbeiderne i Røyken, ble arbeidsplassen min plutselig flyttet til et datterselskap, men der også jeg fikk tilbudet om å flytte med. Jeg har videre erfaring med å drive firma med ansatte, være aksjonær og styreformann. Jeg har dermed erfaring i å sitte på begge begge sider av bordet. (som ansatt og i ledelsen). Jeg vet utmerket godt hvilke tunge avgjørelser som må tas i en omstillingsprosess.

 

Når man ikke har et sugerør i statskassen som enkelte andre, må firmaet selge sine inovative tjenester i et fritt markedet. Dette kan by på store utfordringer, noe som medfører at ingen har noen garanti for om, (evt. når), inntekter og i neste omgang lønnen stopper opp. Denne utfordringen, ved siden av den rent faglige utviklingen, må vi leve med hele tiden . (I en mer og mindre kontinuerlig angst).

 

Hva er det som er så spesiellt med flygeledere? De har i det minste utdannelse i å takle usikkerhet/angst/press/stress!

 

Her sier varatillitsvalgt at "vi følt oss rimelig trygge . Men da uroen startet på Østlandet....."

Kom denn uroen på Østlandet overraskende på denne varatillitsvalgte i Norsk Flygelederforening?

 

Stemmer ikke dette med min tidligere beskrivelse; at angstnivået/stressnivået er høyest når usikkerheten er størst, og minst når fakta ligger på bordet. (- Vi var veldig spente på avgjørelsen. Nå er vi endelig ferdig med vedtaksprosessen).

 

Mitt spørsmål til rette vedkommende blir: Arbeidet flygelederne i Sola med denne uro , spenning og angst kvernende rundt i hodene sine? Eller "sykemeldte" noen/alle seg?

Du forstår tydeligvis ikke spørsmålstillingen, Jørgen?

 

Nu får det vara med detta.

Ja, en sak har minst to sider.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Og jeg uttaler meg ikke på bakgrunn av jeg vet bedre enn deg.

 

Nei Rune.......du uttaler deg på vegne av "alle" du.......

 

som f.eks:

-""Alle" som uttaler seg offentlig skjønner at dette var en "sutreaksjon", bortsett fra noen få her (og bortsett fra flygerlederne da selvf.)

 

-"Du forsvarer en håpløs sak Jørgen. Alle har skjønt hva dette var"

 

Faktum er at (med unntak av noen seriøse innlegg i "nytt på nytt" , Dagbladet (hvem er sykest, et inlegg som forøvrig ble kommentert slik av en psykolog som var på Røyken i dagene etter: Noe av det groveste og mest spekulative jeg har sett.....men hva vet vel hun..), Siw Jensen og Pål Jørgensen på Tabloid...lol, så er i alle fall det politiske liv, og oppegående journalister blitt meget klar over at noe alvorlig er galt innen luftfarten i dag.

 

Dette og annet har meget grundig blitt forsøkt deg forklart, men fordi du bare elsker å provosere så holder du det i gang......fordi du vil ikke engang prøve å forstå... "" Når så fagfolk (eller "bedrevitere" i ditt vokabular) argumenterer mot deg, nettopp på det grunnlag, så piper du i vei med argumentet:

-Hvordan kan du påstå at du vet mere om dette enn meg, du kjenner ikke min bakgrunn......

 

selv om dine utsagn som:

 

-"Når det aksjoneres på denne måten, kan liv og helse settes i fare, det sier litt om hvor reflekterte disse flygerlederne er. Minner mer om bortskjemte unger."

 

-"Og de flygerlederne som ikke klarer jobben sin ved en sånn beskjed, er uskikket, helt ute av kontroll til å styre sin egen psyke"

 

-"Når det gjelder denne, ja kan godt tenkes at det var et problem for denne flygeren. Eller kanskje han satt å tenkte på hva han skulle ha til middag..." (kommentar til en HSL-rapport...lol)

 

Så dokumenterer du helt soleklart at du er på bærtur....

 

Når fagfolk forsøker å argumentere mot deg, så blir du også indignert, og hevder at vi (les meg) nekter deg retten til å ha en mening, og at dette er "politistat" metoder.....lol

 

Så for de som fortsatt følger diskusjonen ser jeg gjerne at vi utveksler, hvilken bakgrunn vi har innen flyging, ATC, Human Relations, psykoligi etc. slik at andre for litt grunnlag for å vurdere våre (og Jørgens) utsagn......

Mine data:

Jeg har jobbet 5 år i flyvåpnet (wing-ops 335skv), har fløyet seilfly i 10 år (instruktør var jeg og), jeg var flygeleder assistent i 3 år, og de siste 15 år har jeg vært flygeleder (Rygge TWR, Bodø ACC, Oslo ACC og Oslo Approach (Fornebu og Gardermoen). Jeg er også simulator instruktør. Jeg har en del kursing i div. safety ting, OJT kursing, CRM etc.) Jeg har også noen tusen timer på "klappsete" på all verdens flytyper (mil og sivil)

 

Your call......

 

BTW: For de som måtte ha glemt det.....så får man jo et godt inntrykk av Rune Jansens glede over å diskutere/provosere her hvor han sjarmerer "de fleste" i senk med å kritisere Norwegian Airports.....pussig nok så er det jo "same story" Folk flest blir sinte og tar til motmæle, og Rune fyrer opp....

Når da til slutt "Nøtte" trekker seg fra NA, så er det Rune stakkar som er offeret......:

"Skal jeg få skylda fordi jeg mener det jeg gjør?? Jan Roar Rød må være den feigeste personen jeg har vært borti!! Å ikke tåle negativ kritikk fra EN person, når HUNDRE andre kommer med positiv kritikk?? Jeg sier rett ut hva jeg mener om NA, med et håp om forbedring. Hva skjer? Et av team medlemmene trekker seg!! Jeg har ikke ord rett og slett!

 

Men kanskje det verste av alt; Jan Roar Rød "sier" i denne tråden at det er jeg som er grunnen til at han slutter, vel vitende om hva alle her inne kommer til å mene om den saken! Moderatoren på dette forumet legger altså opp til aggresjon mot en person, dette er IKKE pent!!

 

Du legger opp til aggresjon mot en hel yrkesgruppe du lille venn......... ""

Hvem var det som hadde et problem med sin psykiske helse sa du..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omstillinger er iferd med å bli det normale, noe vi bør akseptere først som sist.

 

Är DET ett argument till varför man inte får bli förbannad och upprörd när ens arbetsgivare sätt i verk processer som är helt bak mål?

 

 

Hva er det som er så spesiellt med flygeledere? De har i det minste utdannelse i å takle usikkerhet/angst/press/stress!

 

Igen, det är skillnad på stress och stress!

Att leda flygtraffik under tidspress ÄR något annat än emotionell stress.

 

Du forstår tydeligvis ikke spørsmålstillingen, Jørgen?

 

Om inte flygledarna på Sola kände sig pressade?

 

Har jag ingen förmening om. Men att de på Röyken gjorde det är ju helt tydligt.

Varför ska de märkas som lögnare när de hade en helt adekvat reaktion???

 

Ja, en sak har minst to sider.

 

Och jag har försökt visa en av de. Men blir av div. synsere (inte du) mött med argument som att de inte blir stressade så kan inte andra bli det heller...

 

Heldigvis har detta forum en ignorer funktion så jag slipper läsa pisset deras. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

 

Tar kortversjonen:

 

Sander; Sorry, jeg mente ikke "alle" som har uttalt seg, men veldig mange... (uttrykte meg muligens ikke helt presis der)

 

Nå setter du også igang et personangrep Sander. Kanskje vi heller skulle diskutere sak? Hva gjør du her nå da Sander? Fyrer hele "flightsimgjengen" opp mot meg på grunnlag av en annen diskusjon? Da er du vel isåfall ikke bedre enn meg da? (selv om jeg står for det jeg sa i NA kritikken min. Endel her har tydeligvis problemer med å bli motsagt) Det er vel sånn man gjør det når man kommer til kort antar jeg...

 

Mine data:

Jeg har jobbet 5 år i flyvåpnet (wing-ops 335skv), har fløyet seilfly i 10 år (instruktør var jeg og), jeg var flygeleder assistent i 3 år, og de siste 15 år har jeg vært flygeleder (Rygge TWR, Bodø ACC, Oslo ACC og Oslo Approach (Fornebu og Gardermoen). Jeg er også simulator instruktør. Jeg har en del kursing i div. safety ting, OJT kursing, CRM etc.) Jeg har også noen tusen timer på "klappsete" på all verdens flytyper (mil og sivil)

 

Ja du er sikkert veldig flink..

 

Så dokumenterer du helt soleklart at du er på bærtur....

 

Når fagfolk forsøker å argumentere mot deg, så blir du også indignert, og hevder at vi (les meg) nekter deg retten til å ha en mening, og at dette er "politistat" metoder.....lol

 

Det er jo det jeg har sagt hele tiden, at det jeg sier er mine meninger? Dere prøver å slå ihjel argumentene mine med at dere er fagfolk, det alene holder ikke..

 

så er i alle fall det politiske liv, og oppegående journalister blitt meget klar over at noe alvorlig er galt innen luftfarten i dag.

 

Ja det er vi enige i. Hvor problemet ligger derimot, tror jeg ikke vi kommer til å bli enige i heller ""

 

For de som er i tvil, eller som ikke skjønner bedre; Det jeg skriver i postene mine; er mine meninger. Når jeg sier det var en aksjon, så er det fordi jeg mener det.

 

Mads Inge; Det var en vesentlig del av flygerlederbestanden ihvertfall.. Jeg er en/1 sjåfør, av endel tusen. Å si at jeg representerer hele sjåførbestanden blir vel heller latterlig ""

 

Om dere flygerledere som diskuterer her, hadde klart å holde dere til sak, ikke person, hadde vært positivt. Dere understreker jo bare hvordan dere tenker når dere diskuterer nå. Hvilken tankegang som råder..

 

Min mening er; flott at dere fikk dere en smell (i media), ingen sympati fra denne kanten; ihvertfall ikke etter det dere presterer her. Håper dere er sterke nok til å høre det; og ta det for det det er; en persons oppriktige mening i en offentlig debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Omstillinger er iferd med å bli det normale, noe vi bør akseptere først som sist.

Nei, jeg har ikke erfaring med å bli oppsagt, men i motsetning til arbeiderne i Røyken, ble arbeidsplassen min plutselig flyttet til et datterselskap, men der også jeg fikk tilbudet om å flytte med. Jeg har videre erfaring med å drive firma med ansatte, være aksjonær og styreformann. Jeg har dermed erfaring i å sitte på begge begge sider av bordet. (som ansatt og i ledelsen). Jeg vet utmerket godt hvilke tunge avgjørelser som må tas i en omstillingsprosess.

 

 

For å gi litt perspektiv Gunnar:

Du jobber i et firma, hvor du (og alle de andre ansatte på kontoret e.l) har absolutt NULL, ZERO tillit til arbeidsgiver p.g.a en lang forhistorie (slik er det i Avinor i dag, ref. brevene fra SAMTLIGE arbeidstaker organisasjoner) De har i lengre tid syslet med en prosess, hvor de skal "effektivisere". Under hele prosessen så har det vært en beinhard kamp fra din arbeidsplass for å bli hørt om fordelene ved å velge ditt sted. Man har hele tiden følt at det har vært en "skjult agenda" men allikevel så nekter man å tro at arbeidsgiver kan drømme om å velge det andre alternativet......man er helt overbevist om at et "galt" valg vil være skjebnesvangert for firmaet, vil for deg få store konsekvenser m.h.t privatlivet og være basert på manipulerte tall og metoder (les: ren løgn og fordreining av fakta) Poenget mitt er at Røyken 27 sept. var en "krutttønne" Debatter gjerne opp og i mente hvorfor det ikke burde vært slik (det er jo 4 år til etc) men vær så snill å tro meg....det var slik det var, jeg var der, og det er ingen ting som kan endre på det faktum....DET VAR SLIK DET VAR.

Så kom budskapet, forøvrig levert på en klønete og provoserende (seigpining) måte av Anne Grette....uansett hvor mye jeg hadde "psyket" meg, så var det som å få en rett i trynet....

Reaksjonene var mange...sinne,fortvilelse,avmakt, men felles for alle...man fikk en kraftig reaksjon, og alle jeg har snakket med i ettertid sier de ble overrasket over hvor ille man tok dette inn over seg.......

De som ikke var i denne spesielle situasjonen kan (og gjør jo flittig) diskutere/latterliggjøre etc.. om ikke en flygeleder skulle tåle noe slikt, men igjen...det hjelper ikke i ettertid...det er et faktum at alle var uhyre provosert, jeg har ikke sett maken til kollektiv forbannelse (m/de forskjellige utrykksformer det gir seg) noen gang.

 

I gårsdagens VG var det utdrag fra en rapport skrevet av assisterende sj.flygeleder, som går ganske langt i å beskrive situasjonen, og krystallklart konkluderer med at det var en direkte farlig situasjon.....

Situasjonen som oppsto i OPS-rommet etter at innstillingen ble kjent (mellom kl. 10 og 10.40), vil jeg karakterisere som farlig.

 

Etter min mening var det kun tilfeldigheter som gjorde at vi kom gjennom denne perioden uten uønskede hendelser av noe slag. Supervisorer (operative arbeidsledere/ red.anm) bidro i stor grad til dette gjennom profesjonell og utmerket håndtering av situasjonen, noe de skal ha all honnør for.

 

- Til tross for kraftige reaksjoner er det min vurdering at alle involverte opptrådte profesjonelt og korrekt i den vanskelige situasjonen som oppsto.

 

Jeg er imponert over hvordan våre medarbeidere taklet situasjonen og var sitt ansvar bevisst. Jeg har overhodet ingen grunn til å tro at reaksjonene ikke var ekte.»

 

At Avinor påstår å ikke ha sett denne er ren BS.....men føyer seg pent inn i rekken av løgner fra den kanten...

 

Så poenget mitt Gunnar, når du (og andre)ser det jeg skriver, hvis du tenker deg i samme situasjon (veldig sint, tenker på konsekvenser for deg og familien, meget provosert etc) tror du helt ærlig at du umiddelbart kunne "nullstille" deg, og jobbe 100% effektivt og upåvirket, med et arbeid som krever nettopp dette for å unngå å sette masse menneskeliv på spill......?

 

Ville sette pris på om de som følger debatten her kunne tenke seg nøye om før de svarer....dette er et ærlig forsøk på å få denne debatten inn på sporet igjen....akkurat nå er det bare en "pissing contest"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Hva gjør du her nå da Sander? Fyrer hele "flightsimgjengen" opp mot meg på grunnlag av en annen diskusjon? Da er du vel isåfall ikke bedre enn meg da? (

Ja det var kanskje ufint..beklager den. Man blir kanskje litt paranoid av at Dagbladet og andre forsøker å fyre opp hele Norge mot meg som flygeleder.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du helt ærlig at du umiddelbart kunne "nullstille" deg, og jobbe 100% effektivt og upåvirket, med et arbeid som krever nettopp dette for å unngå å sette masse menneskeliv på spill......?

 

Nej, jag skulle inte kunna det nej. Men det kanske du visste redan? ""

 

För att sätta ett annat perspektiv på diskussionen kanske du kan svara på några frågor?

 

Det har sagts att flygledare är tränade i att hantera stress.

 

Hur ofta, under dina 15 år som flygledare, har du blivit så upprörd under utövandet av din profession, dvs när du dirigerat flygtraffik?

 

Hur mycket träning har du fått i att hantera sådana situationer som uppstod efter tillkännagivelsen?

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det har sagts att flygledare är tränade i att hantera stress.

 

Hur ofta, under dina 15 år som flygledare, har du blivit så upprörd under utövandet av din profession, dvs när du dirigerat flygtraffik?

Jeg har aldrig vært noe i nærheten av så sint og frustrert....period!

Hur mycket träning har du fått i att hantera sådana situationer som uppstod efter tillkännagivelsen?

 

/Jörgen

 

Vi hadde et foredrag av en bedriftspsykolog, spesialist på omorganiseringer i forkant av kunngjøringen. Han hadde mange interessante observasjoner gjennom de dagene han holdt disse foredragene.......b.l.a så listet han opp en del kriterier som var essensielle ved omorganiseringer av den type Avinor gjør nå, og lot det skinne gjennom at Avinor hadde basically gjort alle de feil som kunne gjøres... ""

Han var også veldig overrasket og fascinert av at tjenesten gikk normalt, tatt i betraktning av den misnøyen og mistroen mot Avinor han ble servert.....og (i alle fall det foredraget jeg var på) advarte oss mot at en reaksjon MÅTTE komme...før, under eller etter avgjørelsen.......og hvilke typer reaksjoner den individuelle kunne oppleve. Sånn sett kan man vel si han fikk rett.....

 

Sett bort i fra dette, så er den eneste "treningen" vi har fått, det generelle at man ikke skal jobbe hvis man ikke er "i balanse", vi har vel også nå og da hatt gjennomganger av hendelser/rapporter hvor slike ting har vært en faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar Sander!

 

"I rest my case!"

 

Aj! Där skrev jag på engelska igen, bara för att vara cool! ""

 

Vi hade liknande möten inför uppsägningar och nedläggningar i SAS. Där visades information om att stress påkänningen av att mista ens arbete var lik det att mista en nära anhörig.

 

Jag har förlorat både jobb och nära anhörig, och situationerna kan inte riktigt jämföras, men att stresspåkänningen är stor i bägge tillfällen är inte att ta miste på.

 

Att förlora jobbet pga besparingar är en sak. Att förlora jobbet pga ens arbetsgivare ger bort det till någon annan, utan att kunna dokumentera vinst, blir man altså sur för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. Hvorfor gidder flygelederne å jobbe i Avinor da? Siden de har null tillit til selskapet. Å jobbe for en arbeidgiver der arbeidstakeren ikke føler seg verdsatt er ikke spesielt motiverende.

Har ikke flygelederne andre ben å stå på? Ingen annen utdannelse enn den de fikk gjennom Avinor?

Dette er ikke ment som oppfyring, men et seriøst spørsmål. Jeg vet at jeg er snar til å velge bort jobber som gjør meg frustrert. Trivsel på arbeidsplassen er tross alt en viktig byggesten for et godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igen, det är skillnad på stress och stress!

Att leda flygtraffik under tidspress ÄR något annat än emotionell stress.

Forstår jeg deg rett, er flygelederne utdannet og trenet til å takle presset/stresset det medfører å skulle ha kontroll (og til enhver tid ha full oversikt) over en rekke symboler på en skjerm. Men kan ikke - for en flygeleder - det å vite at disse symbolene i realiteten er menneskeliv , medføre "emotionell stress"? Er det mulig, nettopp i denne type arbeid, å skille mellom "stress och stress"?

 

Att förlora jobbet pga besparingar är en sak. Att förlora jobbet pga ens arbetsgivare ger bort det till någon annan, utan att kunna dokumentera vinst, blir man altså sur för.

Mener du at Avinor velger å flytte de omtalte arbeidsplassene "bara för att vara cool"?

 

For å gi litt perspektiv Gunnar:

Du jobber i et firma, hvor du (og alle de andre ansatte på kontoret e.l) har absolutt NULL, ZERO tillit til arbeidsgiver p.g.a en lang forhistorie (slik er det i Avinor i dag, ref. brevene fra SAMTLIGE arbeidstaker organisasjoner) De har i lengre tid syslet med en prosess, hvor de skal "effektivisere". Under hele prosessen så har det vært en beinhard kamp fra din arbeidsplass for å bli hørt om fordelene ved å velge ditt sted. Man har hele tiden følt..........................

Et bra og informativt innlegg Sander, spesielt da dette er førstehånds-info fra en som "var der".

 

Så poenget mitt Gunnar, når du (og andre)ser det jeg skriver, hvis du tenker deg i samme situasjon (veldig sint, tenker på konsekvenser for deg og familien, meget provosert etc) tror du helt ærlig at du umiddelbart kunne "nullstille" deg, og jobbe 100% effektivt og upåvirket, med et arbeid som krever nettopp dette for å unngå å sette masse menneskeliv på spill......?

Nei Sander, jeg er et følsomt menneske.

 

Sett bort i fra dette, så er den eneste "treningen" vi har fått, det generelle at man ikke skal jobbe hvis man ikke er "i balanse", vi har vel også nå og da hatt gjennomganger av hendelser/rapporter hvor slike ting har vært en faktor.

Jeg er helt enig i at dere ikke skal jobbe dersom dere ikke er "i balanse" som du sier. Det er heller ikke mitt utgangspunkt i diskusjonen. Utgangspunktet er linken fra Alex:

 

- Ingen her er sykmeldt, men de jobber ikke operativt. Dette er ikke en aksjon, men det er enkeltindivider som har funnet ut at de ikke kan jobbe videre. At det skjer med mange samtidig, skyldes at vi jo har fått den samme beskjeden, sier tillitsvalgt for flygelederne i Røyken, Bendik Heggelund, til NTB.

Iflg. media skjedde ikke dette "med mange samtidig", men med alle samtidig. Er dette feil?

 

Han var også veldig overrasket og fascinert av at tjenesten gikk normalt, tatt i betraktning av den misnøyen og mistroen mot Avinor han ble servert.....

Ja, det er det som i hovedsak overrasker meg også! At ikke noen var "i ubalanse" i dagene/dagen før, er....

Det er ikke uvanlig at arbeideres sinne, fortvilelse og avmakt overfor en arbeidsgiver kan føre til "en aksjon".

 

og (i alle fall det foredraget jeg var på) advarte oss mot at en reaksjon MÅTTE komme...før, under eller etter avgjørelsen.......og hvilke typer reaksjoner den individuelle kunne oppleve. Sånn sett kan man vel si han fikk rett.....

Også dette overrasker meg. At ingen fikk en reaksjon eller var "i ubalanse" i dagene/dagen før, hverken i Røyken eller i Sola. Eller at noen var "kalde" under selve avgjørelsen, men derimot fikk reaksjonen noe senere. Men dette er noe jeg tidligere har påpekt flere ganger.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flere ting som gjør at det er lett og tro at dette var en aksjon. Men dine siste innlegg her Sander, kaster et litt annet lys på saken. Du viste ydmykhet for at du kanskje oppførte deg litt følelsesladet, og kommer nå med saklige argumenter. Det skal du ha! Da kommer man kanskje noen vei i en diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig, nettopp i denne type arbeid, å skille mellom "stress och stress"?

 

Ja så absolut!

 

Läs Sanders svar på min fråga om huruvida han förberetts för eller upplevt något liknande i sitt arbete.

 

Mener du at Avinor velger å flytte de omtalte arbeidsplassene "bara för att vara cool"?

 

Just i det tillfället du citerade så talade jag av egen erfarenhet från SAS.

 

Och nej, inte för att vara cool, men bl.a. av politiska skäl... Och ibland för att de inte ser det bättre alternativet, eller att man använder fel modeller för sina antaganden.

Bedriftsledare är långt ifrån felfria, naturligtvis. Och det härskar en sorts tro på att "kan man leda en bedift så kan man leda alla", så man får bedriftsledare utan relevant branch erfarenhet.

 

Avinor kunde mycket väl ha undgått de svallande känslorna på Röyken kontrollcentral om de bara involverat de anställda i beslutsprocessen. När företag börjar betrakta sina anställda som endast en kostnad och inte den intelektuella resurs de faktisk är, så hamnar de fort på ett sidospår.

Jag är övertygad om att det finns många bra idéer att hämta från de anställda i Avinor, men det kräver en öppen dialog, något som saknas helt i Avinor.

En så stor spricka mellan ledelse och anställda, i ett firma som har flygsäkerhet som 1:a prioritet, är en mycket olycklig kombination...

 

Det har gjorts omfattande studier, inom luftfarten, ang. CRM (Company/Crew Resource Management) som visar hur dålig ledelse leder till olyckor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Har akkurat kommet hjem etter en tur, jeg skal prøve å komme med gode svar til både Gunnar og Dag Eri i morgen, er bare litt sliten nå....stay tuned....

 

I mellomtiden så kan man jo vurdere dette:

 

"Sjefene vinner på omstilling

 

Både eiere, ansatte og samfunnet taper som oftest ved omstillinger i bedrifter. De eneste som kommer ut i pluss er lederne.

 

Artikkel av: NTB (10.10.04 08:17)

 

 

Både eiere, ansatte og samfunnet taper som oftest ved omstillinger i bedrifter. De eneste som kommer ut i pluss er lederne, selv om de har ansvaret for at ting går galt, mener professor Per Øysten Saksvik ved NTNU i Trondheim.

 

Lederne er som oftest mer opptatt av egen karriere enn virksomhetens ve og vel, og er klare til å forlate skuta i fallskjerm hvis ting går galt. Sagt på en annen måte: Lederne går foran med et dårlig eksempel, sier professoren til Aftenposten.

 

Saksvik, som jobber ved Psykologisk institutt på NTNU, har jobbet mye med fenomenet omstillinger og er klinkende klar på hvorfor ting går galt når virksomheter skal omstilles.

 

Få toppledere er flinke på dette området. De mangler rett og slett kompetanse, lærer sjelden av egne eller andres feil, er dårlige til å kommunisere og forstår ikke hvilken grunnleggende utrygghet slike prosesser skaper i egen organisasjon, sier Saksvik

 

Forskningen viser at omstillingen er drevet fram av hensynet til kortsiktig fortjeneste, kombinert med ledernes egne ønsker om å framstå som effektive og handlekraftige ryddegutter, sier psykologiprofessoren.

 

Det er flere lett tilgjengelige oppskrifter på hvordan en omstilling skal lykkes. Men de blir ikke brukt av ryddeguttene. De vil ikke innse at det dreier seg om en prosess som må gjennomgås trinn for trinn. I stedet sverger de til kjappe og brutale inngrep og da går det som oftest galt, sier Saksvik. (©NTB)"

 

I et nøtteskall....Flesland & co......... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...