Gå til innhold

Concorde


Frank Ånstad

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tror det er ett sted mellom 700-800 747- maskiner bygd til nå, riktignok over de siste 40 årene..fra 1969 til 2004, men litt av noen tall likevel.. Hvor mange som har ramlet ned eller på andre måter blitt vraket vet jeg ikke.. Men BA er i alle fall en av de største opperatørene av B747

 

Hilsen

Oddvar

Braathen1976

VNAS325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeing hadde tidliger planer om en B747-500 og -600, men som dere kanskje har skjønt, så strandet de planene.

I litt over ett år har Boeing luftet planene om B747advanced, en litt utvidet versjon av B747-400en, hvor de har inkludert teknologi fra 7E7, samt gjort noen endringer på layouten (feks restingrooms over kabinen!)

Om den noen gang blir realisert er jo da det store spørsmålet. Noen omtaler 747adv for en PR-gimmick ment for å dra oppmerksomhet vekk fra A380.

Men uansett, det er et stort sprik mellom A340-600/B777-300 og A380, og her passer B747 perfekt inn. For noen selskaper blir A340-600/B777-300 for liten og A380 for stor. I tillegg er det flere selskaper som har B747 som ikke ønsker enda en ny flytype i drift, så nå har Boeing litt press på seg til å endelig realisere et nytt prosjekt basert på B747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor strandet de planene om 747-500 og -600?

 

Her finner du en del interessant lesing:

http://airtransportbiz.free.fr/Aircraft.html

 

Lenge siden jeg har lest det, men en annen ting som nok er grunnen til at det aldri ble noe av -500/-600 var nok mangelen på interesse, samt kostnadene ved utviklingen ($7 mrd!) På dette tidspunktet jobbet Boeing med videreutviklingen av B777 for ultralonghaul, og det tok nok ressurser, samt at flere selskaper maste etter denne versjonen av B777.

-500/-600 var nok ikke så enestående bortsett fra større kapasitet, lengre rekkevidde, ellers var den en forlenget -400. Vil tro at en 747adv vil stille sterkere i og med at Boeing nå satser på mer økonomiske fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 747Adv det samme som 747-8 Michael? Har jo vært mye snakk om 747-800 freighter og passasjerversjon.

http://boeing.com/commercial/747family/747-8_background.html

 

748 ble omtalt som 747Adv i forkant av project launch ""

Du har 748F, og så har du 748I (I for intercontinental, som er pax-versjonen.)

 

Nå ser det faktisk ut som at 748 vil ha lengre rekkevidde enn A388, samt at den vil ha lavere CASM. Hvem hadde trodd at et 30+ år gammelt design ville klare det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro 748 vil slå mye bedre an enn A380. 12% mindre fuelforbruk enn Airbusen også. Håper nå den blir realisert...

 

Dette er jo det Boeing selv sier:

 

Program milestones:

Launch - November 2005

Final configuration - fourth-quarter 2006

Rollout - third-quarter 2008.

First flight - fourth-quarter 2008

Certification and entry into service - September 2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro 748 vil slå mye bedre an enn A380. 12% mindre fuelforbruk enn Airbusen også.

Hvordan en måler hvor mange prosent mindre fuel den bruker må en nå være litt varsom med, er det 12% mindre per sete, per km, per tonn? Motorene i seg selv (GEnX vs Trent900/GP2700) forbrenner ca 6-7% mindre fuel per time i cruise om jeg ikke husker helt feil. Per time, vil en 748I bruke ca 3tonn mindre fuel ved long range cruise enn en A388 (og dette er med de gamle tallene for range for 748I (8000nm mot 8300nm.) 748 er rett og slett så mye mer strukturelt effektiv, samt at den veier betraktelig mindre men tar likevel ikke så alt for mye mindre payload.

 

Håper nå den blir realisert...

Det blir den "" 748F har 18 ordre, og har EIS i september 2009, mens 748I har EIS første halvdel 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en liten om concorde;

Hvor mye kostet en tur fra Heathrow til JFK mens den var i drift? Det må ha vært mye. Snakker vi titusener?

Nysgjerrig..

 

I 2000, kostet en tur/retur billett: New York - Paris

ca NOK: 49,000.- (Med Air France)

 

I 2001, kostet en tur/retur billett: New York - London

ca NOK: 69,000.- (Med British Airways)

 

(prisene gikk bra opp, etter AF sin Concorde som kræsjet)

 

I 2003 (siste året Concorde var i drift), kostet

det ca. NOK: 60,000.- til 65,000.- (LHR-JFK) bortsett

fra siste flighten. Var flere som kjøpe de siste plassene ombord til fantasipriser osv.

 

Her er en bilde-reportasje (med mye interessant info)

fra en som dro med Concorde i 2003:

 

http://www.samchuiphotos.com/Concorde/ConcordeTripReport2.html

(trykk på bildene, for å se de større)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far og mor var inde i Concorden da den besøgte Danmark første gang i 1982. De vandt en konkurrence i en dansk avis, og præmien var, at komme indenfor i Kastrup og kigge nærmere på flyet. Jeg scannede ind 3 af de billeder min far tog dengang, og uploadede 2 af dem til airliners.net:

 

http://www.airliners.net/open.file/1033354/M/

 

http://www.airliners.net/open.file/0964608/M/

 

Jeg scannede også et billede af forhjulet ind:

 

[image]http://img92.imageshack.us/img92/4481/concorde5cph0vg.jpg[/image]

 

Så fik min far også et hæfte, hvor BA skriver om Concorden og hvor god den blandt andet er overfor miljøet:

 

[image]http://img130.imageshack.us/img130/1341/concordeforside6ds.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...