Gå til innhold

SAS Braathens livery avduket!


Andreas Karlsen

Anbefalte innlegg

Jøss, jeg håper virkelig ikke at de brukte flere titalls tusen kroner på et design team, isåfall må SAS Braathens sørge for å få tilbake pengene og heller betale sine ansatte!

Dette er virkelig en simpel løsning, så simpel at det rett og slett blir latterlig.

Når de først var i gang, synes jeg kanskje de skulle lagt litt mer arbeid i det, dette ser jo amatørmessig ut!

Hadde iallefall sett litt bedre ut om de valgte å plassere flagget en annen plass, og kanskje i et litt mindre format?

Kanskje et noe lignende til den klassiske "Janne" malingen skulle vært brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS Braathens nye flydesign klart

Alle de 52 flyene til SAS Braathens skal ha samme design som Scandinavian Airlines' flyflåte med gråmalt flykropp, røde motorer og SAS –logo i halen. Den vesentlige forskjellen blir et vaiende norsk flagg bak på flykroppen, mens SAS Braathens-logoen plasseres foran ved inngangsdøren.

 

[Les mer hos SAS Braathens]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Painten var grei nok, hvis man fjerner flagget over de siste vinduene...

 

Ville heller fjernet SAS-logoen på halen og satt flagget der, men da måtte jo blåfargen, og resten av fargene på flykroppen forsvunnet og. Nei, dropp hele SAS-schemet, og fortsett med Braathensfargene. Men det er vel SAS heller lite keene på ""

Dette ser bare ut som en livery til et selskap som også prøver å være et annet selskap, blir bare rart synes jeg. Fint at de ikke dropper alt som har med Braathens å gjøre, men likevel, denne liveryen ble bare snodig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har fått med meg, er det to enheter i SAS Braathens som bringer penger inn i binga; de som flyr med flagget på roret, og et selskap som er tungt representert i Bodø...

 

Mange har sikkert streiken blant SAS' danske piloter for et par dager siden friskt i minne. Det lammet SAS i noen timer fra EKCH.

 

Det er ikke lenge siden en brukerundersøkelse viste at varemerket Braathens hadde mye større tillit i Norge enn SAS. Flagget bør beholdes - to strek under svaret ""

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har fått med meg, er det to enheter i SAS Braathens som bringer penger inn i binga; de som flyr med flagget på roret, og et selskap som er tungt representert i Bodø...

 

Mange har sikkert streiken blant SAS' danske piloter for et par dager siden friskt i minne. Det lammet SAS i noen timer fra EKCH.

 

Det er ikke lenge siden en brukerundersøkelse viste at varemerket Braathens hadde mye større tillit i Norge enn SAS. Flagget bør beholdes - to strek under svaret ""

 

Hilsen Roald

 

 

Grunden til at SAS pilotene streiker er fordi Brathens får en MYE større del av kaka en det SAS Norge får. (skjennerelt) Thats why... Det burde også de kabinansatte ha gjort, men gikk med på å gå ned mange hakk når det gjelder lønn, fordeler (bidding av ruter bla...) og så videre... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunden til at SAS pilotene streiker er fordi Brathens får en MYE større del av kaka en det SAS Norge får. (skjennerelt) Thats why... Det burde også de kabinansatte ha gjort, men gikk med på å gå ned mange hakk når det gjelder lønn, fordeler (bidding av ruter bla...) og så videre... ""

 

Fredrik, det har ikke slått deg at SAS Braathens er ett selskap nå? Kanskje små "" lønnstilpasninger er det som skal til for at den delen du kaller SAS Norge skal være med på å bringe kroner inn, som de andre delene i selskapet?

 

Hilsen Roald

 

PS: Det skrives Braathens med to aa'er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har fått med meg, er det to enheter i SAS Braathens som bringer penger inn i binga; de som flyr med flagget på roret, og et selskap som er tungt representert i Bodø...

 

Mange har sikkert streiken blant SAS' danske piloter for et par dager siden friskt i minne. Det lammet SAS i noen timer fra EKCH.

 

Det er ikke lenge siden en brukerundersøkelse viste at varemerket Braathens hadde mye større tillit i Norge enn SAS. Flagget bør beholdes - to strek under svaret ""

 

Hilsen Roald

 

Helt enig, Roald!

 

I gårsdagens utgave av Aftenbladet stod denne artikkelen .

 

Mot slutten av artikkelen står følgende:

"Pilotstriden fikk mandag til følge at SAS-trafikken i København stanset i flere timer. Minst 30 avganger måtte avlyses fordi de danske, svenske og norske flygerne følte behov for å markere sin motvilje mot flygerkollegene i Braathens.

 

Jeg synes disse stridighetene etterhvert kan synes å virke en smule firkantete og lite kollegiale, for å si det slik. Jeg er klar over at man her kjemper en kamp for å ivareta det som SAS-pilotene anser som sine særrettigheter, men nå er det nå en gang slik at flygerkorpset i SAS gruppen er blitt tilført piloter fra et annet selskap, denne gang fra Braathens, og det er ugjenkallelig pga den virksomhetsoverdragelsen som har funnet sted og da skal reglene i arbeidslivet følges. Det vil si at en eventuell nedbemanning skal foregå ved bruk av ansiennitet innen både Braathens og SAS.

Motforestillingene SAS-pilotene har vedr. denne tilførselen av sine nye kolleger fra Braathens bekymrer også Norsk Flygerforbund (som jo organiserer piloter fra "begge leirer"), og det burde jo også bekymre SAS ledelsen. Jeg synes det kan virke som om SAS ledelsen i denne saken opptrer noe tannløst overfor denne sterke gruppen av SAS piloter som stritter imot det SAS-gruppen tilsynelatende allerede har vedtatt. Alle andre grupperinger i SAS/Braathens har så vidt jeg vet godkjent opplegget for sammenslåingen.

 

Videre i artikkelen står det:

Isfront i cockpit

Det er ikke første gang flygerne i SAS reagerer mot at piloter fra andre selskaper blir fusjonert inn i det skandinaviske selskapet. Motviljen var også stor da det svenske innenriksselskapet Linjeflyg ble oppkjøpt av SAS i 1992. Også den gang ble flere hundre flygere overført til SAS. I mange år ble de nyansatte SAS-pilotene møtt av en isfront da de måtte sitte sammen med eldre SAS-flygere i samme cockpit".

 

Jeg synes det er svært betenkelig at en i utgangspunktet voksen, oppegående yrkesgruppe som jeg anser piloter for å være, drar slike organisatoriske utfordringer/konflikter med seg inn i cockpit. Et cockpitcrew som skal samarbeide om å føre et fly kan umulig gjøre en god nok jobb hvis samarbeidsklimaet er preget av isfronter. Vi har jo sett noen tragiske eksempler på hva manglende cockpitsamarbeid kan føre til. Noen vil gjerne hevde at dette ikke vil være et stort problem all den tid alt innenfor flyging er styrt av prosedyrer som man MÅ forholde seg til, men jeg mener nå uansett at den grunnleggende forutsetningen for å få gjennomført en så sikker flyvning som mulig er at samarbeidet og de mellommenneskelige forholdene pilotene imellom er bra.

 

Jeg kan heller ikke fatte at voksne mennesker, som ikke minst burde vite hva et skikkelig cockpitcrew management betyr, i det hele tatt kan tenke på å ta med seg kjølige holdninger overfor sidemannen inn i cockpit. Det må jo også være slitsomt å jobbe på et så begrenset område med et kjølig samarbeidsklima.

 

Vi burde forvente at pilotene som flyr oss både er trygge på hverandre, respekterer hverandre og ikke minst har en god dialog om den jobben de er satt til å gjøre. Er ikke dette på plass er det ikke sikkert at det å fly er så sikkert som det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jag borde kanske inte kasta mig in i denna diskussion eftersom jag är part i saken. Men det är några stora vanföreställningar här, och i aftenbladets artikel.

 

För det första, BU och WF ger pengar i kassan ja... De är duktiga och har sparat gott på utgifterna, men de fick också en hel j*vla massa ruter av SAS som gick med vinst, när SAS lade ner de. P.g.a. detta har det sagts upp 348 piloter i SAS (och SAS Commuter), alla efter BU uppköpet. Hur många piloter har gått i BU? Ingen...

 

Nu Skriver Aftenbladet att:

Deres krav er at eventuell nedbemanning må tas fra pilotkorpset til søsterselskapet Braathens. I så fall vil den antatte overtalligheten på 50 flygerstillinger bare ramme cockpit-ansatte i Braathens.

 

Det är FEL! Det vill också medföra 190 övetaliga i SAS, plus 71 piloter från SAS Commuter som blir övertaliga för att WF får all Norsk Commuter produktion.

 

Vidare skriver de:

Pilotstriden fikk mandag til følge at SAS-trafikken i København stanset i flere timer. Minst 30 avganger måtte avlyses fordi de danske, svenske og norske flygerne følte behov for å markere sin motvilje mot flygerkollegene i Braathens.

 

Fel,igen! Kollegorna i köpenhamn var bra förbannade för att SAS ledelsen frångick ingådda avtal om förhandling av sammanslagning.

Det var absolut ingen markering mot BU piloterna!

 

Till dig som skriver ovan att SAS Crew är bortskämda... Glöm inte att det är en ny giv nu, och att de gett en hel del för att bli billigare, såpass mycket billigare att FlightDeck i SASBU ska följa deras betingelser..!

Dessutom har du oss i Commuter som blir med över i sammanslagningen. Kallar du oss bortskämda i jämförelese med WF eller BU piloter så ler jag av dig!

 

 

Den här saken är såpass mycket mer komplicerad än någon av er ens kan drömma om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fakta er at SAS personell har langt i vei før de har samme lønnsnivå som BU. SK personell har ofret mye, det har BU og gjort.

 

Inte på pilot sidan i vart fall... Enl. senaste sk. benchmarking så kom SAS pilot betingelser ut som de billigaste av SAS och BU.

 

Jeg har jobbet i BU siden vi blø kjøpt opp av SAS, og jeg må helt ærlig få innrømme at 3 så usikre år som dette har vært, er noe av det værste jeg har vært med på. Jeg unner ingen denne opplevelsen.

 

Jag unnar ingen detta heller. Jag har också gått och väntat på uppsägning i 3 år. Jag var en stund faktiskt definerad som övertalig p.g.a. Braathens uppköpet..! De andra som var det, och fick sparken som följd, fick till och med en sämre slutpacke än de Braathens anställda som fick sluta i samma period.

 

Jag har haft enorm tur jämfört med många kollegor, men det har inte vart skoj för det. Tror det är 4e gången på 3 år som min tjänst är i fara nu.

 

Personligen tycker jag att alla i SAS, Commuter och Braathens ska behandlas likt. Alla får sin ansenitet med sig från 1a dag på arbete i resp. bolag. De som man inte har användning för får gå eller bli på deltid eller liknande... Men det borde också gälla de som redan fått sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jag borde kanske inte kasta mig in i denna diskussion eftersom jag är part i saken. Men det är några stora vanföreställningar här, och i aftenbladets artikel.

 

För det första, BU och WF ger pengar i kassan ja... De är duktiga och har sparat gott på utgifterna, men de fick också en hel j*vla massa ruter av SAS som gick med vinst, när SAS lade ner de. P.g.a. detta har det sagts upp 348 piloter i SAS (och SAS Commuter), alla efter BU uppköpet. Hur många piloter har gått i BU? Ingen...

 

Nu Skriver Aftenbladet att:

Deres krav er at eventuell nedbemanning må tas fra pilotkorpset til søsterselskapet Braathens. I så fall vil den antatte overtalligheten på 50 flygerstillinger bare ramme cockpit-ansatte i Braathens.

 

Det är FEL! Det vill också medföra 190 övetaliga i SAS, plus 71 piloter från SAS Commuter som blir övertaliga för att WF får all Norsk Commuter produktion.

 

Vidare skriver de:

Pilotstriden fikk mandag til følge at SAS-trafikken i København stanset i flere timer. Minst 30 avganger måtte avlyses fordi de danske, svenske og norske flygerne følte behov for å markere sin motvilje mot flygerkollegene i Braathens.

 

Fel,igen! Kollegorna i köpenhamn var bra förbannade för att SAS ledelsen frångick ingådda avtal om förhandling av sammanslagning.

Det var absolut ingen markering mot BU piloterna!

 

Till dig som skriver ovan att SAS Crew är bortskämda... Glöm inte att det är en ny giv nu, och att de gett en hel del för att bli billigare, såpass mycket billigare att FlightDeck i SASBU ska följa deras betingelser..!

Dessutom har du oss i Commuter som blir med över i sammanslagningen. Kallar du oss bortskämda i jämförelese med WF eller BU piloter så ler jag av dig!

 

 

Den här saken är såpass mycket mer komplicerad än någon av er ens kan drömma om.

 

Selvom du er part i saken har jeg ikke noe imot at du uttaler deg for det, Jörgen, og jeg leser jo derfor selvsagt dine innlegg rundt denne saken som det de er, nemlig partsinnlegg "".

 

Tillater meg med å følge opp med noen ytterligere nyheter her som forsåvidt slår sprekker i noen av dine påstander i det du skriver ovenfor i sitatet, Jörgen.

 

Situasjonen som du sier er "mer komplicerad än någon av er ens kan drömma om" kan oppfattes som en nedvurdering av alle som ikke er direkte berørt av dette, men som på tross av det følger med i sirkuset som foregår i SAS gruppen.

Jeg har vært såpass lenge i arbeidslivet, også tidligere innenfor fagorganisering at jeg finner det interessant å følge med i hva som skjer hos dere. Idag trenger man ikke å være SAS-ansatt for å kunne danne seg et rimelig godt bilde av hva som foregår hos dere.

 

Ha en fin helg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg med å følge opp med noen ytterligere nyheter her som forsåvidt slår sprekker i noen av dine påstander i det du skriver ovenfor i sitatet, Jörgen.

 

Mmmm? På vilket vis..? Vilka sprickor?

 

Jag hade nog läst den artikeln i Union Digest först...

 

Siktar du till att han vill att BU anställda ska sparkas intil samma ansenitet som sist anställd i SAS?

 

Vel, våra anställda med lägre ansenitet än sist anställd fick sparken. Varför ska BU folket behandlas olika?

 

Det med att BU ska mista 5 år ställer jag mig inte bakom. MEN, som sagt, Linjeflyg piloterna mistet 5 år och Commuter piloterna står att mista 0-8 år. Det blir en enorm kabal att sätta alla på 0 års ansenitets förlust.

 

Och, som en jämförelse, hur gick det med Malmö Aviation och Transwede piloterna som köptes upp och sparkades av BU?

 

Men, aktionen var fortfarande inte för att visa motvilja mot de anställda I Braathens som först artikeln påstod.

 

Tror det är Aftenbladet som vill piska upp stämningen jag...

 

Situasjonen som du sier er "mer komplicerad än någon av er ens kan drömma om" kan oppfattes som en nedvurdering av alle som ikke er direkte berørt av dette, men som på tross av det følger med i sirkuset som foregår i SAS gruppen.

 

Det var inte menat så. Beklagar om du uppfattade som en nedvärdering!

 

Det var bara menat som att situationen ÄR otroligt komplex!

 

Jeg har vært såpass lenge i arbeidslivet, også tidligere innenfor fagorganisering at jeg finner det interessant å følge med i hva som skjer hos dere. Idag trenger man ikke å være SAS-ansatt for å kunne danne seg et rimelig godt bilde av hva som foregår hos dere.

 

Med all respekt, Olav M. Sitter du inte i SAS ledelsen eller i SAS/BU Pilot föreningar så vet du inte mycket om vad som pågår här. Vi som är anställda får inte veta mycket heller, men jag kan ändå se att det vi får veta inte stämmer mycket med det som skrivs i media. Situationen är överhuvudtaget inte någon sorts "Hat match" mellan SAS och BU. Och det är INTE bara BU som har att förlora på en sammanslagning som media vill ha det till...

 

God helg till dig med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Jörgen.

 

Nå skal vi nok ikke dra denne diskusjonen for langt, men jeg velger faktisk å tro at det ikke alltid er slik at media utelukkende skriver om SAS bare for å sverte dem. Man kan lese og tolke nyheter på flere måter, alt etter hvilket ståsted man har i forhold til sakene som omtales.

 

Jeg er ikke i tvil om at situasjonen i SAS kan synes vanskelig når man står midt oppi den, men den fortoner seg en smule annerledes når man betrakter den fra utsiden og ikke har det helt store emosjonelle engasjementet, derfor blir også oppfattelsen av saken noe annerledes.

 

Jeg skjønner jo at mange slåss for sine arbeidsplasser oppi dette her, og det er jo forståelig. Å miste jobben, eller å frykte for at den kan gå tapt, er jo naturligvis en stor belastning for de som rammes og det er aldri hyggelig å se at det skjer.

 

Vi får håpe at brikkene vil falle på plass etterhvert og at denne kabalen går opp på et vis. Vi som flyr med SAS Braathens får også håpe at arbeidsmiljøet i selskapet blir såpass at det også i fremtiden går an å nyte en flytur uten å frykte at det foregår kickboksing i cockpit. ""

 

Fortsatt god helg, Jörgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som flyr med SAS Braathens får også håpe at arbeidsmiljøet i selskapet blir såpass at det også i fremtiden går an å nyte en flytur uten å frykte at det foregår kickboksing i cockpit. ""

 

Det är ju det här som media lägger upp till... Att det skulle förekomma något slags krig mellan SAS och BU piloter. Det är ju det jag säger att det inte gör.

Men jag förstår att det är vad du tror, eftersom det är vad media antyder. Jag har inget mot mina kollegor i BU. Absolut inte! Men jag motsätter mig SAS ledelsens ojämna behandling.

 

Jag försöker bara agera jämvikt mot, och förklara en annan version, än avis skriverierna. Vem du väljer att tro på är ju givetvis upp till dig. Men det är ganska underhållande att se att du tror jag har något att vinna på min version..! Du skulle bara ha visst! Och att du tror media är opartiska... Media står på medias sida. De skriver det de må för att skapa blåst och få uppmärksamhet så de får tjäna pengar av en icke-sak.

 

En annan sak, som jag ska låta passera för jag tror du inte förstår vad det betyder... Men din "" i inlägget ditt. Vad betyder den för dig?

Så kan du slå upp i Websters och se vad Smirk betyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag försöker bara agera jämvikt mot, och förklara en annan version, än avis skriverierna. Vem du väljer att tro på är ju givetvis upp till dig. Men det är ganska underhållande att se att du tror jag har något att vinna på min version..! Du skulle bara ha visst! Och att du tror media är opartiska... Media står på medias sida. De skriver det de må för att skapa blåst och få uppmärksamhet så de får tjäna pengar av en icke-sak.

 

Jeg har ikke antydet at jeg tror at du har noe å vinne på din versjon. Jeg respekterer dine synspunkter, tro ikke annet.

Jeg tror selvsagt heller ikke at media er upartisk, men å tro at alt som står i media kun er tuftet på medias innbitte ønske om å skaffe seg selv mest mulig blest og oppmerksomhet blir for paranoid for meg.

 

En annan sak, som jag ska låta passera för jag tror du inte förstår vad det betyder... Men din "" i inlägget ditt. Vad betyder den för dig?

Så kan du slå upp i Websters och se vad Smirk betyder.

 

Javel, lærer "", men jeg vet hva smirken betyr, bruken av den kan også tolkes, og jeg velger faktisk å tolke det på min måte. Men det ligger absolutt ingen onde hensikter bak bruken av den.

 

Ærlig talt, Jörgen, diskusjoner av dette slaget (de skriftlige) blir lett til tolkninger av det enkelte budskap. Det mangler noen dimensjoner i slike forumdiskusjoner (ansiktsuttrykk, fakter, samt at man ofte benytter færre ord enn i en rundebordsdiskusjon). Det blir ofte det samme med nyheter; de kan også tolkes opp og ned i det uendelige.

 

Jeg velger å avslutte dette innlegget defensivt. Det kunne vært fristende å fortsette, men det kommer neppe noe fornuftig ut av det. Du kan godt få siste ord i denne diskusjonen, Jörgen. Jeg tar frem fredspipa og avslutter mitt engasjement i denne tråden i all vennskapelighet.

 

Ha en fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg vet hva smirken betyr, bruken av den kan også tolkes, og jeg velger faktisk å tolke det på min måte. Men det ligger absolutt ingen onde hensikter bak bruken av den.

 

Joda, men smirk betyder hånleende, t.ex.

 

Se Websters idiom "sh!t eating grin" och liknelse till Sneer som de beskriver som "curl one's lip, make a scornful (or mocking) face"

 

Vare sig scornful eller mocking är speciellt vänligt i en diskussion, eller? Det finns faktiskt inget positivt syfte bakom ett hånleende. Så om du fortfarande menar att du använde ett smirk i gott syfte, ja då menar jag att du inte vet vad det betyder.

 

Du har helt rätt i att det skrivna ord kan tolkas på många vis. Därför är det viktigt att man vet betydelsen av de substitut för känsloyttringar som emoticons faktiskt är.

 

Och jag fick ju fan för att jag skrev något som du menade kunde tolkas negativt nyss i denna tråd. Men du kan hånflina utan att det betyder något negativt... Jaja.

 

Whatever!

 

Rök din fredspipa du. För min del har det varit fred hela tiden. Man tar och ger i en diskussion, men går till krig gör i alla fall inte jag.

 

Det är möjligt att det finns folk som får höjd puls av forum diskussioner, och även om jag gärna tar en frisk debatt så har jag långt att gå till någon form för upphetsat tillstånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...