Gå til innhold

Skjønner ikke bæra jeg!


Thomas Antonsen

Anbefalte innlegg

Her kommer fler ting, sikkert nevnt før men jeg gidder ikke sitte i timesvis og leite igjennom forumet ""

Jeg skal ut og fly, ready for Take-off, drar igang og flyet begynnet og dra seg opp for tidlig og for kraftig. (i 777 maskina fungerer ikke Autopiloten, bare styrter med nesa ned!) Men for å ta en LearJet f.eks. alt går greit helt til jeg skal inn for landing. Hva skjer? Jo ingenting, folk sier trykk APP knappen når du ligger innen riktig høyde. Det er BS, så er det noen som sier trykk APP når alle pilene i instrumentpanelet ditt står samme vei som flyet - BS!! Kan noen nå en gang for alle fortelle meg hvordan en skal få tatt en riktig Take-off og det viktigste og kuleste av alt, hvordan lande???? (riktig)

 

Kan noen også fortelle meg hvordan jeg fører Add-ons, ergo paints, nye fly og scenery inn i FS??

Jeg har FS2004, for dem som lurer.

 

Og for å si det sånn - å fly med stikke er kjedelig syns jeg og slitsomt, må sitte og korrigere hele tiden!

 

Men jeg trenger hjelp til å bli flinkere til å fly, syns det er gøy ""

""

 

PS! Hvor får jeg tak i fly som ser mer eller mindre fotorealistiske ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen også fortelle meg hvordan jeg fører Add-ons, ergo paints, nye fly og scenery inn i FS??

 

Når du har lastet filen ned, læser du readme-filen. Der står altid installationsvejledning.

 

PS! Hvor får jeg tak i fly som ser mer eller mindre fotorealistiske ut??

 

Enten søger du her på siden, på avsim.com eller på flightsim.com. Der er meget godt freeware at finde.

Hvis du har råd til det, kigger du på www.simmarket.com - der er en masse gode payware fly og sceneries. Check også www.flight1.com ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gidder å sitte i timesvis å LÆRE hvordan dette gjøres....ja da er du allerede i trøbbel.

 

Det finnes svært få lettvinte løsninger når det gjelder forståelse av flyinstrumenter.

 

Skal du trykke APP knappen må du selvfølgelig være på riktig kurs,ha riktig høyde,riktig fart og ha satt ILS frekvensen inn i NAV1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på filbiblioteket, under FS 2004 - fly finner du Kittyhawk 737-700 og 800. SAS og Braathens paint. Du finn (under 2002, men virker i FS)) en fil med hele Norwegian sin flåte på 16 mb. Flyene er FFX sine modeller. Ganske bra. På www.avsim.com finner du et panel som heter tungv1.zip Et bra freeware NG panel. Du finner div. Widerøe her også. Og et 737-3/500 panel her (fab) og 400.

 

Ellers er www.avsim.com www.flightsim.com www.simviation.com osv. bra sider. Håper dette var til hjelp! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gidder å sitte i timesvis å LÆRE hvordan dette gjøres....ja da er du allerede i trøbbel.

 

Det finnes svært få lettvinte løsninger når det gjelder forståelse av flyinstrumenter.

 

Skal du trykke APP knappen må du selvfølgelig være på riktig kurs,ha riktig høyde,riktig fart og ha satt ILS frekvensen inn i NAV1.

 

Det å lære seg å fly, det tar ikke timer. hvis du er rask så tar det 5-6 måneder! Man blir aldri 100 % utlært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lære seg å fly, det tar ikke timer. hvis du er rask så tar det 5-6 måneder! Man blir aldri 100 % utlært!

 

Ja du sier noe Joachim.....

Nå har jeg holdt på siden 1987 og fortsatt ikke utlært ""

Jeg har tilbrakt mang en time på Biblioteket og ikke minst foran PC'en med lesing av litteratur/manualer osv

Så for å lære seg/forstå de forskjellige aspekter mht flyging og navigering finnes det ingen lettvinte løsninger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gidder å sitte i timesvis å LÆRE hvordan dette gjøres....ja da er du allerede i trøbbel.

 

Det finnes svært få lettvinte løsninger når det gjelder forståelse av flyinstrumenter.

 

Skal du trykke APP knappen må du selvfølgelig være på riktig kurs,ha riktig høyde,riktig fart og ha satt ILS frekvensen inn i NAV1.

 

Jada, det å lære seg å fly skikkelig er en delikat sak!

Men dette er et spill, ikke norwegian aviation college.....

Jeg liker å sitte å spille litt, alltid vært fasinert av fly, men - jeg har verken tid eller tålmodighet til å bruke flere uker på bare det å finne ut hvordan en approach skal tas i dette spillet!

Bare noen kunne gi meg en liten step by step om hvordan det hele skal tas.... "" Er alt jeg ber om ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny: de fleste trafikkflygere som nærmer seg pensjonistalderen påstår heller ikke at dem er utlært. Dette er et fag hvor du aldri blir helt utlært, du lærer stadig nye ting.

 

Jeg har trafikkflyger sertifikat og sånn rett lov til å fly passasjerer på 747 (mangler bare type rating på det flyet "", men jeg føler langt ifra at jeg kan alt om emnet. Og jeg gleder meg villt til å fly ifra høyrestolen i noen år og forhåpentlig lære masse nytt ifra bla venstrestolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas: du spør såpass generelt at det ikke er mulig å gi noe godt svar annet enn: oppsøk en proffesjonell flyskole "" Men bortsett ifra det: husk at det er DU som er sjefen, ikke flyet, og slett ikke autopiloten. Lær deg å fly flyet først (på flyskolen får vi nesten ikke røre autopiloten fordi vi skal lære og fly manuelt) og sett deg deretter inn i autopiloten og la den gradvis få fly mer, men la det alltid være du som har kommandoen og ikke den.

 

Landing er vanskelig for å få den bra og det kreves mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det å lære seg å fly skikkelig er en delikat sak!

Men dette er et spill, ikke norwegian aviation college.....

Jeg liker å sitte å spille litt, alltid vært fasinert av fly, men - jeg har verken tid eller tålmodighet til å bruke flere uker på bare det å finne ut hvordan en approach skal tas i dette spillet!

 

joda. det er jo med flusst av opplæringssaker med fs2004. manualer, flyturer med "instruktør" osv osv. Ta en bedre titt på cd'er og i fs2004 mappen din du.

 

hvis ikke det hjelper så får du heller fortsette med Counterstrike og slike ting istedet hvis du ikke vil lære noe.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny: de fleste trafikkflygere som nærmer seg pensjonistalderen påstår heller ikke at dem er utlært. Dette er et fag hvor du aldri blir helt utlært, du lærer stadig nye ting.

 

Jeg har trafikkflyger sertifikat og sånn rett lov til å fly passasjerer på 747 (mangler bare type rating på det flyet "", men jeg føler langt ifra at jeg kan alt om emnet. Og jeg gleder meg villt til å fly ifra høyrestolen i noen år og forhåpentlig lære masse nytt ifra bla venstrestolen.

 

Jeg regner med (og håper) at du vil dele dine opplevelser og karriære fortsatt med oss Skrivebordspiloter i åra framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det å lære seg å fly skikkelig er en delikat sak!

Men dette er et spill, ikke norwegian aviation college.....

Jeg liker å sitte å spille litt, alltid vært fasinert av fly, men - jeg har verken tid eller tålmodighet til å bruke flere uker på bare det å finne ut hvordan en approach skal tas i dette spillet!

 

joda. det er jo med flusst av opplæringssaker med fs2004. manualer, flyturer med "instruktør" osv osv. Ta en bedre titt på cd'er og i fs2004 mappen din du.

 

hvis ikke det hjelper så får du heller fortsette med Counterstrike og slike ting istedet hvis du ikke vil lære noe.

 

Jan Roar Rød

 

Genialt Jan Roar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stol på microsoft sine autopiloter. De er jo like bugget som windows 95. Skal ta en tur med lear-en for å se om jeg får til.

 

Må bare si: Det var noe helt annet å fly default 737 enn pmdg sin. Default var ikke så smart at det gjorde noe.

 

Jævla learjet! Prøver den å drepe meg?? Fra nå av holder jeg meg til 737ng. Og litt småfly til vfr-flyging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det å lære seg å fly skikkelig er en delikat sak!

Men dette er et spill, ikke norwegian aviation college.....

Jeg liker å sitte å spille litt, alltid vært fasinert av fly, men - jeg har verken tid eller tålmodighet til å bruke flere uker på bare det å finne ut hvordan en approach skal tas i dette spillet!

 

joda. det er jo med flusst av opplæringssaker med fs2004. manualer, flyturer med "instruktør" osv osv. Ta en bedre titt på cd'er og i fs2004 mappen din du.

 

hvis ikke det hjelper så får du heller fortsette med Counterstrike og slike ting istedet hvis du ikke vil lære noe.

 

Jan Roar Rød

 

Genialt Jan Roar ""

 

Syns jeg kjenner smaken av sarkasme her......

Ikke det at jeg ikke vil lære men øya mine tror jeg ikke er laget for å sitte timesvis foran ei bok å følge den slavisk time på time på time!!

Blir veldig fort utålmodig, det er en grunn til at jeg aldri leser bruksanvisninger på elektroniske duppetingser hjemme. Jeg begynner selv, prøver meg fram og sakte men sikkert går det sin gang au ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stol på microsoft sine autopiloter. De er jo like bugget som windows 95. Skal ta en tur med lear-en for å se om jeg får til.

 

Må bare si: Det var noe helt annet å fly default 737 enn pmdg sin. Default var ikke så smart at det gjorde noe.

 

Jævla learjet! Prøver den å drepe meg?? Fra nå av holder jeg meg til 737ng. Og litt småfly til vfr-flyging.

 

Prøvd default på 777, den skjønner jo ingenting, prøver trimmen men uansett hva jeg gjør så stupern fanken meg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas: du spør såpass generelt at det ikke er mulig å gi noe godt svar annet enn: oppsøk en proffesjonell flyskole "" Men bortsett ifra det: husk at det er DU som er sjefen, ikke flyet, og slett ikke autopiloten. Lær deg å fly flyet først (på flyskolen får vi nesten ikke røre autopiloten fordi vi skal lære og fly manuelt) og sett deg deretter inn i autopiloten og la den gradvis få fly mer, men la det alltid være du som har kommandoen og ikke den.

 

Landing er vanskelig for å få den bra og det kreves mye trening.

 

Da er det faktisk en plage å lære seg å fly 747 først kanskje ""

 

Men å oppsøke profesjonell flyskole er vel kanskje å strekke det litt vel langt kanskje, for å lære seg FS altså ""

Men det hadde jo vært kult det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg kjenner smaken av sarkasme her......

Ja, litt enig, og jeg synes ikke vi skal avfeie Thomas med at det er bare å lese og trene. Bittelitt basiskunnskaper bør vi kunne dele med han så kanskje han fatter poenget, får "blod på tann" "" og etterhvert blir en aktiv pilot i miljøet.

 

Men aller først må du lære deg hva de mest nødvendige instrumentene heter, hvor de er plassert og hva de viser. Oversikt finner du sikkert i "tutorials" i simmen (har ikke installert FS9 enda så jeg vet ikke sikkert). Dessuten bør du vite om de vanligste navigeringspunktene i terrenget (navaids); VOR, NDB og ILS (ILS er vel egentlig ikke definert som et navigeringspunkt da "").

 

Så vil jeg råde deg til å trene med et mindre og saktegående fly slik at du får tid til å registrere hva som skjer og korrigere dersom det blir feil.

 

Send meg en mail (du finner adressen i profilen) med ønsket fly og flyplass så kan jeg lage en helt enkelt oppskrift på hvordan du gjør en landingsrunde og hvordan du leser av instrumentene. Aller helst en flyplass du har kart over.

 

Men ikke gi opp etter første forsøk. Det er bare trening som skal til. Uansett, lykke til med flyvingen.

 

Edit: Hvor bor du? Det finnes nesten helt sikkert en simmer i nærheten som kan lære deg litt "face to face". Det er mye enklere å forklare dersom man samtidig kan vise på instrumentene i cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg kjenner smaken av sarkasme her......

Ja, litt enig, og jeg synes ikke vi skal avfeie Thomas med at det er bare å lese og trene. Bittelitt basiskunnskaper bør vi kunne dele med han så kanskje han fatter poenget, får "blod på tann" "" og etterhvert blir en aktiv pilot i miljøet.

 

Men aller først må du lære deg hva de mest nødvendige instrumentene heter, hvor de er plassert og hva de viser. Oversikt finner du sikkert i "tutorials" i simmen (har ikke installert FS9 enda så jeg vet ikke sikkert). Dessuten bør du vite om de vanligste navigeringspunktene i terrenget (navaids); VOR, NDB og ILS (ILS er vel egentlig ikke definert som et navigeringspunkt da "").

 

Så vil jeg råde deg til å trene med et mindre og saktegående fly slik at du får tid til å registrere hva som skjer og korrigere dersom det blir feil.

 

Send meg en mail (du finner adressen i profilen) med ønsket fly og flyplass så kan jeg lage en helt enkelt oppskrift på hvordan du gjør en landingsrunde og hvordan du leser av instrumentene. Aller helst en flyplass du har kart over.

 

Men ikke gi opp etter første forsøk. Det er bare trening som skal til. Uansett, lykke til med flyvingen.

 

Edit: Hvor bor du? Det finnes nesten helt sikkert en simmer i nærheten som kan lære deg litt "face to face". Det er mye enklere å forklare dersom man samtidig kan vise på instrumentene i cockpit.

 

takk takk ""

endelig noen som ikke avfeier en helt, sender deg mail ""

Men hvor mange her inne er det som ikke har skjønt at spillet et for å underholde, ikke utdanne, bare realistisk nok til å kunne få hvem som helst til å bli pilot ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, underholdningsverdien er selvsagt stor for oss som liker flyving, men samtidig lærer man utrolig mye om fly, navigasjon, ATC osv, osv... så jeg vil ikke si at det ikke er lærerikt samtidig. Alle flyselskap bruker simulatorer for å lære sine piloter å fly og å takle farlige situasjoner uten å sette seg selv og andre i fare. Riktignok simulatorer av en annen "dimensjon" enn MSFS, men dog en simulator "". Forskjellen er følelse av bevegelse og å kunne trykke på virkelige knapper i stedet for på en skjerm. Ellers er det mye likt, spesielt i de mest avanserte simflyene. Og når du kommer så langt at du vil prøve å fly online med trafikkontroll, da vil du i enda større grad merke realismen.

 

Men et steg av gangen. Jeg skal lage deg en helt enkel "tutorial" så skal vi nok få dette til etterhvert "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg kjenner smaken av sarkasme her......

Ja, litt enig, og jeg synes ikke vi skal avfeie Thomas med at det er bare å lese og trene. Bittelitt basiskunnskaper bør vi kunne dele med han så kanskje han fatter poenget, får "blod på tann" "" og etterhvert blir en aktiv pilot i miljøet.

 

Men aller først må du lære deg hva de mest nødvendige instrumentene heter, hvor de er plassert og hva de viser. Oversikt finner du sikkert i "tutorials" i simmen (har ikke installert FS9 enda så jeg vet ikke sikkert). Dessuten bør du vite om de vanligste navigeringspunktene i terrenget (navaids); VOR, NDB og ILS (ILS er vel egentlig ikke definert som et navigeringspunkt da "").

 

Så vil jeg råde deg til å trene med et mindre og saktegående fly slik at du får tid til å registrere hva som skjer og korrigere dersom det blir feil.

 

Send meg en mail (du finner adressen i profilen) med ønsket fly og flyplass så kan jeg lage en helt enkelt oppskrift på hvordan du gjør en landingsrunde og hvordan du leser av instrumentene. Aller helst en flyplass du har kart over.

 

Men ikke gi opp etter første forsøk. Det er bare trening som skal til. Uansett, lykke til med flyvingen.

 

Edit: Hvor bor du? Det finnes nesten helt sikkert en simmer i nærheten som kan lære deg litt "face to face". Det er mye enklere å forklare dersom man samtidig kan vise på instrumentene i cockpit.

 

takk takk ""

endelig noen som ikke avfeier en helt, sender deg mail ""

Men hvor mange her inne er det som ikke har skjønt at spillet et for å underholde, ikke utdanne, bare realistisk nok til å kunne få hvem som helst til å bli pilot ""

 

Vel, vel. FS er ikke bare underholdning skjønner du. Med FS9 og PMDG 737 NG så har ørti ekte NG piloter uttalt seg: Kan du fly PMDG, kan du fly en ekte NG.

 

Hvis du har PMDG har du ikke noe valg. Da må du fly realistisk...

Beklager, men FS er ikke som et flyspill til playstation der X er fart og du svinger med piltastene, "" FS er en flysimulator hvor du kan lære deg å fly, også for real.

Men ikke defualt seff. www.precisionmanuals.com ANBEFALING: Kjøp PMDG 737-6/700 (du må ha den får å kunne kjøpe 8/900)

Hvis du ikke vil avse noen hundringser: Last ned Kittyhawk og tungv1,zip

Omtrent det mest realistiske freeware

Good Luck! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så Fanda sin Dash8 dersom du liker "småfly" "". Det er svært realistisk. Men jeg synes faktisk at man bør lære å takle et par "defaultfly" før man hiver seg på de mer avanserte modellene (men det er nå min mening). Hovedsaken i første omgang er å lære og fly, ikke å kunne alle systemene i flyet (kanskje i motsetning til virkelig flyopplæring...?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke påstå at FS2004 er et spill da, snarere en simulator... spill er slik som counterstrike/gta osv..

 

Ikke for å sette seg helt på bakbeina her, men Microsoft har lagt ut dette for at det skal være morsomt og underholdende. Det er ikke ment for en real life experience.

Men jo jeg har skjønt at denne greia her er ganske så real life. Sånn som det ofte blir lagt fram her, "og jo dette er et meget lærerikt spill som mange med interesse for flyving vil ha nytte av, hvis dem en dag skal gå for den virkelige greia". Det vil jo da si at hvilken som helst [sensurert] kan sette seg bak spakene på en 747 en dag og deretter kjøre hele greia i bakken. Skummelt........ ""

Men jo, jeg syns spillet er genialt laget selv og syns det er moro, og det eneste jeg spurte etter er hvordan ta en skikkelig ILS approach, så begynte folk å messe ""

 

Men gøy skarre værra ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN! Noe som hadde vært gøy å se i FS9.

Det er Airbus A380, det hadde vært kult ""

 

(PS! Hva er PMDG??)

 

Og en Airbus A380 finner du Her, hos Mike Stone Her finnes en god del bra fly, ikke så alt for avanserte, men fullt ut brukbare.

PMDG: Precision Manuals Design Group, lager meget bra og realistiske B737NG (-600,-700,-800,-900) Koster noen kroner, men er visst verdt det for de som er helfrelste "" Har den ikke selv, er vel litt som deg, bruker litt mindre avanserte fly, og syns det er moro, uten å nilese alskens manualer og veiledninger. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Thomas. For å begynne i en ende. Jeg har spilt dette spillet i 10 år, og er fortsatt gira på å spille det. Det du sier er å spille bare for å spille. Skal du gjøre autolanding, så krever det kunnskap. Du kan ikke bare trykke på knapper, og tro at alt går av seg selv. Du må være klar til å ta over dersom noe skulle gå galt, tenkt på det??

 

Det er så vanskelig å forklare deg det hvordan alt skal gjøres, i og med at du har lite kunnskap, men jeg kan si litt.

 

Trim roret til take-off. Dette er ofte oppgitt i tabeller. Flaps er også oppgitt i tabeller, samt fart for take-off. Hjulene tas inn på positive climb rate.

 

Landing: Flat ut på 50 ft, og trekk throttlene til IDLE på 30 ft. Hold stikka, eller tastaturet stabilt, så lander en flyet. Enkelt det!!!!

 

Husk kravene til autolanding. Det er krav til det. Så skal du spille dette spillet, så må gi mye av deg selv. Og tid.

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...