Gå til innhold

Radioscanner ombord på fly.


TOS

Anbefalte innlegg

Ja eg veit at det er "forbudt" å nytta scannar ombord i fly ettersom det er ein radiomottakar. MEN har det noko tryggleiksmessig å seie? Blokkerar/forstyrrar eg nokre radiosignal om eg nyttar ein radioscanner ombord i fly? Skal fly til Praha neste helg og lurar litt på om eg skal lure med meg scannaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har vært oppe før, så let litt i arkivet Torstein. ""

Nå har jeg ingen vid kunnskap innenfor dette feltet, men tviler sterkt på at dette vil utføre en sikkerhets risiko med tanke på at det er det samme frekvensbåndet som blir brukt.

Tror heller at faren for kreft er relativt mye større.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp det, det er en radiomottaker, det er ikke lov fordi det kan forstyrre instrumentene, ikke bare kommunikasjonen, men også andre instrumenter. Så la det være!!! Det kan f.eks gi utslag i feilnavigasjon, feilmeldinger om brann, feil på hjul og drivstofftanker. LA DET VÆRE! Du må betale hvis flyet må nødlande og du blir tatt for det. Det er en grunn for at radiosenderne til og fra cockpit sitter på utsiden av flykroppen. Ikke vær dum!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All elektronisk utrustning avger elektromagnetisk strålning av varierande grad. Det kan orsaka störningar på instrument och andra system ombord på ett flygplan, i tilläg till att störa kommunikationsutrustning.

 

En radiosändare sänder elektromagnetisk strålning med större styrka, och är därför mer stör benägen.

 

Men en intressant observation jag gjort när jag rest som passagerare är safety demonstrationen hos Braathens som säger:

"...utstyr som inneholder radiosendere må väre avslått.."

De nämner inget om mottagare... Medan SAS säger att sändare och mottagare måste vara avstängda hela tiden.

 

Så, för att svara på frågan i denna tråd, om det är lov eller ej...

 

Jag kan nästan garantera att du inte får ha scannern på under start och landning, men under cruise så kan det vara lov. Fråga besättningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal ikke forstyrre instrumentene! pga detkjører på samme frekvens som flyet kjører på

 

Det er en grunn for at radiosenderne til og fra cockpit sitter på utsiden av flykroppen. Ikke vær dum!

 

Hvis det er en grunn til det så er det fordi at den skal få bedre rekkevidde bare! den går likevel igjenom flyet,Hvis den ikke har gådd igjennom flyet så har de som har prøvd det her ikke fådd signal! Håper du forstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalene slipper inn (og ut) gjennom vinduene. Og radiosenderene / mottakerene i flyet sitter nok på innsiden, men antennene sitter på utsiden.

 

Det er også korrekt at små bærbare radioMOTTAKERE i ekstreme tilfeller kan lage alvorlige forstyrrelser på flyets instrumenter. Det er fordi også mottakere sender ut svært svake radiosignaler (og av den grunn kan f.eks. tv apparater peiles av lisenskontrollen, post & teletilsynet osv).

 

Så for guds skyld, la være dette. Det hadde nok gått bra, men det er for dumt om en som egentlig er flynerd og burde vite og ikke minst bry seg om sikkerheten blir tatt for dette, som hos de fleste selskaper er ulovlig under hele flyturen, mens noen godtar det underveis (så lenge setebeltelyset er slukket). Har du lyst til å forsøke underveis så spør først, da har man den fordelene at om noe skulle forstyrre instrumentene kan en av de der fremme grabbe tak i intercomen og be en av kabinbesetningen om å sørge for at radioen din blir slått av umiddelbert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobiltelefon ombord i fly funker helt fint det. Satt en gang ved siden av en som satt og sendte SMS ombord i et fly (MD-80) på vei fra Bergen til Oslo. Gjett om flyvertinna og purseren klikka. Han unskyldte seg med at han trodde mobilforbudet bare gjaldt under take-off og landing.

 

Og datoen var forøvrig Fredag 13....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..., men når det gjelder mottakere så er det ikke mottakerfrekvensen som er problemet. Inne i mottakeren sitter en "duppetitt" som heter oscillator som styrer mottakeren. Det er den som sender ut signaler og som igjen forstyrrer flyets instrumenter. Hovedproblemet er imidlertid at kablene og instrumentene er for dårlig skjermet, men i stedet for å gjøre noe med dette er det enklere og billigere å ha et generellt forbud for å være sikker. Tror nok du kunne påregne et nokså stort erstatningsbeløp dersom flyet måtte foreta en nødlanding p.g.a. feilindikasjon, og det kunne spores tilbake til din bruk av scanner "". Men hva gjør man ikke for å kunne høre på ATC "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobiltelefon (GSM) kan ikke fungere i fly av tekniske årsaker, avstanden mellom base og mobiltelefon blir for lang, enkelt og greit. Ole Jørgen eller andre med god kjennskap til GSM systemet kan sikkert forklare bedre enn meg hvorfor, men kort fortalt klarer ikke signalet å komme tilbake til basen før neste signal skal sendes og dermed fungerer ikke systemet selv om man tilsynelatende har fullt med forhold. Jeg har testet dette i fly selv mange ganger, og det fungerer ikke. Jeg har gjerne fullt med forhold, men får hverken ringe eller sende SMS av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... "" Er nok ikke den som kjenner GSM best her på forumet, men mener at man så høyt oppe får inn mange basestasjoner, skaper sperr i systemet og man får heller ikke korrekt "handover" mellom de forskjellige stasjonene slik man får på bakken. Jeg kan prøve å få mer korrekt informasjon om dette i vår organisasjon (PT), men føler at vi sporer litt av (du verden for en overraskelse "").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha scanner med meg ombord når jeg reiser med fly. Hører som regel alt som blir sagt, men ikke alltid det virker, sannsynligvis har det med noe av det som ble sagt tidligere ang. antenner på utsiden av flyet. Når flyet skal lette sier jo flyvertinnen at alt av sendere og elektronisk utstyr må være slått av under landing og avgang, og såvidt jeg har forstått gjelder dette kun under avgang og landing. Ellers kan du ha den på i lufta siden den kun mottar signaler og ikke sender. Men den må være skrudd av under avgang og landing.

 

 

Mvh

 

Jan-Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Når jeg kjørte småfly fra Gardermoen til Torp, så forsvant signalene helt rundt 4-5000 fot.

Mobiltelefon (GSM) kan ikke fungere i fly av tekniske årsaker, avstanden mellom base og mobiltelefon blir for lang, enkelt og greit. Ole Jørgen eller andre med god kjennskap til GSM systemet kan sikkert forklare bedre enn meg hvorfor, men kort fortalt klarer ikke signalet å komme tilbake til basen før neste signal skal sendes og dermed fungerer ikke systemet selv om man tilsynelatende har fullt med forhold. Jeg har testet dette i fly selv mange ganger, og det fungerer ikke. Jeg har gjerne fullt med forhold, men får hverken ringe eller sende SMS av den grunn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du må gjerne spørre kabinbesetningen om du får lov underveis, men personlig er jeg tilhenger av at man gjør det på den måten av den grunn (som jeg nevnte tidligere også) at da vet de der fremme med en gang hva som kan være årsaken dersom man får instrumentfeil, du har også ditt på det tørre og slipper evt. trøbbel i ettertid. Enten får du nei eller så får du ja, er du riktig heldig vil flygerene invitere deg frem for å høre på radioen din dem også "" Vet om en som spurte om han fikk lov til å slå på GPS'n sin underveis, og han ble invitert frem til cockpit fordi kapteinen var interessert i å se et skikkelig "moving map" på en GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ikke jeg lest igjennom hele diskusjonen her, men jeg har et spm.

Jeg skal til Brussell om ikke så lenge, det jeg lurte på er følgende.

Er det lov/"farlig" å filme ombord i flyet?

Jeg tenker på det å filme ut vinduet under både take-off og landing.

For når jeg har spurt på andre turer så har jeg ikke fått lov, litt merkelig siden de fleste kameraer ikke har sendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraer kan også skape støy, og de fleste selskaper krever at alt elektronisk utstyr skal være avslått under avgang og landing. Men hør med dem, selv om svaret svært sannsynlig er nei. Det beste hadde vært om man spurte flygerene direkte, men det er ofte vanskelig. Dem vil sikkert tillate det om værforholdene er bra og andre forhold ikke skulle tilsi at du ikke kan.

 

Personlig krever jeg alt elektronisk utstyr avslått under hele flyturen så lenge vi er IMC (dvs inni skyene), jeg har selv klart å få feilindikasjoner på instrumentene ved å leke med mobiltelefonen i cockpit, dog under kontrollerte forhold på bakken, så ufarlig er det ikke. Selv om et videokamera skaper vesentlig mindre støy enn et videokamera. Dersom vi er ute av skyer og ikke spesielle andre forhold tilsier noe annet må gjerne mine passasjerer bruke både kamera og telefon og hva dem nå måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...