Gå til innhold

Sitte i cocpit med SAS-Braathens


Anbefalte innlegg

Har noen fått sitte i cocpit med SASBraathens før?

Jeg skal fly i Juli er det vel. Skal til bardufoss fra oslo og tilbake og har veldig lyst til å sitte på klappsete hvertfall en av veiene.

Er det noen som har tips om hvordan det er mulig å få lov til det. Noen man bør spørre og noen man ikke bør spørre.

 

Takker for svar, kanskje svarene blir belønnet med real cocpit bilder ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvis du har kontakte i SAS ""

SITAT fra E-post jeg fikk for noen dager siden:

Hei Geir ! Og takk for sist. Det var veldig kjekt å få helsa på deg, eg er imponert over alt du kan om flyging, og ikkje minst om B737NG. Må sei eg vart litt svett, du veit jo meir enn det eg gjer.......

Ellers går det jo opp og ned med oss pilotar heile dagen, kom heim i gårkveld, og skal vera heime nokre dagar. Om du skal ut og fly igjenn, må du sei ifrå, så kan eg prøva å ordna cockpit-sete til deg.

snakkes, Arild

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vernepliktig så sleng med Forsvarsdepartementet's ID-kort og NAK-medlemskortet. Funker "alltid"... (EDIT: for å ta litt i...

 

Er du desperat; skriv brev til SAS Braathens

Ellers er min erfaring om hvor sansynlig det er å få klappsetetur:

Widerøes (best)

SASBraathens/BU-flights (middle)

SASBraathens/SK-flights (middle)

Norwegian (drittselskap i mine klappsete-øyne)

Edit slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt fra gate til gate, og det er det i hvert fall to andre her som også har gjort, men vi hadde avtale da.. ""

 

Ok... baserer meg på spørre-i-flyet-metoden...

3 klappseterides forrige helg (domme kaptein på BU468 hehe)

 

EDIT: Han capt'n på 468 eller hva den ruten egentlig het igjen, var midt i en veldig lang arbeidsdag. Derfor han ikke "orket" besøk. Ref hun i gate'n (prøvde spørre-i-gate'n-metoden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville ikke la meg se i cockpiten fordi det var bare en time til vi skulle starte nedstigninga...

Har fått sitte på klapp med Braathens fra Bergen til Trondheim. Var ikke klar over at jeg kjente kapteinen før vi var i lufta på vei fra Stavanger, så spurte først da. Fikk beskjed om at det ikke var lov å åpne cockpit-døren under flyging, men at jeg bare kunne gå frem og spørre ved ankomst Bergen.

 

Det er nok lettere å få innpass i cockpit hvis en er kjent av personalet. De garanterer tross alt for deg når du får sitte på klapp, så de må nesten vite at du ikke er terrorist ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt fra gate til gate, og det er det i hvert fall to andre her som også har gjort, men vi hadde avtale da.. ""

 

Stemmer det, vi var faktisk to stykker som satt på klapp samtidig (meg og Torstein) til Oslo, og Kristoffer fikk klapp på returen!

 

Ellers har jeg en god erfaring fra det strekket du skal fly. Fløy samme ruten for noen år siden (to?), på vei opp var det en skikkelig sur og femi purser som sa at det i Braathens var helt umulig etter ellevte desember, men jeg spurte igjen på returen, flyvertinnen spurte kapteinen, og jeg fikk avtale om å få komme inn når vi var kommet opp på cruise. Når jeg så fikk komme inn begynte jeg å prate en del fly med han, og han ble tydeligvis imponert over mitt kunnskapsnivå, og jeg fikk sitte på til vi var parkert ved gate. Da sa han at om han visste jeg var så interessert og kunne så mye så skulle jeg ha fått sitte gate-gate ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet på klapp med både SAS,Braathens og Widerøe. Men sistgang nå var vel 4år siden ""

Det tøffeste flyet jeg har flydd i cockpit fra parking til parkong tror jeg er Dash 8 fra Vadsø til Alta ""

 

parking til parkong... klinga bare så bra,.. vet jeg selv er fæl med skriveleifer innimellom ""

 

fw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet i cockpit flere ganger, ofte hos SAS (da er det som regel greit at jeg viser ID kortet fra SAS, men det hender av og til at kpt og f/o ikke vil ha besøk så da er det bare å sette seg i "grå" sonen som jeg kaller alt bak cockpiten), Norwegian, LOT, Lufthansa, Singapore Airlines og til og med Air New Zealand. Om det er lett å få sitte i cockpit er det ikke så lett å si. Uansett hvem du spør så er det alltid de som sitter i cockpiten som bestemmer. Mitt råd er: IKKE SPØR noen i innsjekkingen, flyvertinner eller send brev. Det er out-of-date metoder. I dag er det best om du spør kun og bare CPT når du går inni flyet. Still deg enten først eller bakkerst i køen, slik at du ikke blokker "trafikken". Jeg kjenner mange i SAS og LOT så om skal ut og fly og vil ha en cockpittur så er det bare å kontakte meg så skal jeg prøve å gi deg gode råd og eventuelt om jeg kjenner vedkommende prøve å gjøre noe ekstra ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt fra gate til gate, og det er det i hvert fall to andre her som også har gjort, men vi hadde avtale da.. ""

 

Stemmer det, vi var faktisk to stykker som satt på klapp samtidig (meg og Torstein) til Oslo, og Kristoffer fikk klapp på returen!

 

Ellers har jeg en god erfaring fra det strekket du skal fly. Fløy samme ruten for noen år siden (to?), på vei opp var det en skikkelig sur og femi purser som sa at det i Braathens var helt umulig etter ellevte desember, men jeg spurte igjen på returen, flyvertinnen spurte kapteinen, og jeg fikk avtale om å få komme inn når vi var kommet opp på cruise. Når jeg så fikk komme inn begynte jeg å prate en del fly med han, og han ble tydeligvis imponert over mitt kunnskapsnivå, og jeg fikk sitte på til vi var parkert ved gate. Da sa han at om han visste jeg var så interessert og kunne så mye så skulle jeg ha fått sitte gate-gate ""

 

 

Ja, hehe. samme skjedde med meg. da pilotene så hvor mye jeg kunne om fly så spurte de så pent om jeg ville sitte der resten av flighten ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...