Gå til innhold

747 som supertanker


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Kom i dag over en artikkel i Flight International hvor det bl.a. står at Evergreen Aviation planlegger å bygge om fire B747-200F til brannfly. Pr. dd. er det jo vesentlig mindre fly og helikoptre som driver brannslukking ved skogbranner Ok, en Dc6 og C130 er jo ikke så veldig små, men sammenlignet med en 747 er de for vesentlig mindre å regne.

 

Se for deg synet; store og voldsomme skogbranner og et par tre 747 maskiner i lowpass med kranene åpne. Tester er allerede gjort med tømmming av 38 000 liters tanker i 400 fots høyde og i 140 kts fart. I juli skal man teste med 76 000 liters tanker. Slukkingsmidlene forlater 747'ern gjennom fire store ventiler i buken på maskinen.

 

Sjekk ut:

Evergreen's Supertanker

 

Alt er digert i USA. Skogbranner og slokkeredskap er intet unntak.

Her er en annen artikkel om saken.

 

Ha en skadefri ukeslutt, alle sammen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert efektiv! Men montro hvor lang tid de vil trenge på å fylle tenkene da? Den kan ikke bare lande på et vann å suge med seg noen liter med den fugeln.

 

Det tar nok litt tid å fylle opp fuglen, ja, men når man vet at en slik 747 har tilsvarende slokkekapasitet som 7 av dagens brannfly, samt at den flyr vesentlig fortere så tror jeg nok at det ligger en god gevinst her, også i tidsforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...